پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

نظر آیت‌الله جوادی نسبت به مدیریت حج

يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 449457
یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه کعبه در اسارت است و باید آزاد شود، گفت: مسلمانان باید به این فکر باشند که حرمین از دست آل سعود آزاد شده و بین المللی شود.
به گزارش جهان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی ظهر یکشنبه در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طبق گفته‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه کعبه در اختیار سلطان حرم نیست، گفت: ال سعود باید بداند که کعبه همانند اهرام مصر نیست و کعبه مطاف و قبله مسلمین است و شب و روز با کعبه کار داریم.

وی با بیان اینکه زندگی ما با کعبه سر و کار دارد اظهار کرد: مرگ و زندگی ما با خانه خدا عجین شده است و ما تا زنده‌ایم با او هستیم و بعد از مرگ نیز با کعبه هستیم.

این مرجع تقلید گفت: آل سعود که داعیه خادم الحرمین بودن را دارد در روز روشن به کشور مسلمان و فقیر یعنی یمن حمله کرده است. قالب خدمات عربستانی‌ها را یمنی‌ها ارائه می‌کردند و بسیار مردم خوبی هستند و این در حالی است که آن‌ها در روز روشن به این کشور تجاوز کردند.

وی با اشاره به اینکه کعبه در اسارت است و باید آزاد شود، گفت: حجاج در منا شهید گونه جان باختند؛ به جانباختگان واقعه منا گفتند که دیه پرداخت می‌کنند و باید حقوق اینجانباختگان مانند دیه شبه عمد لحاظ شود.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به حضور مسلمانان با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در موسم حج ادامه داد: مسلمانان اعم از حوزویان و دانشگاهیان باید به این فکر باشند که حرمین از دست آل سعود آزاد شده و بین المللی شود.

وی با اشاره به دفن کردن اجساد جانباختگان حادثه منا بیان کرد: انسان است که به زمان و مکان شرف می‌بخشد؛ قداست روح در سرزمین وحی کم نیست و کسانی که جانباختگانشان در سرزمین وحی به خاک سپرده شدند نگران نباشند.

استاد برجسته حوزه افزود: باید تلاش و کوشش تا آخرین نفس باشد که پیکر جانباختگان به کشور بازگردانده شود و اگر میسر نشد بازماندگان نگران نباشند چرا که جانباختگان در سرزمینی ویژه به خاک سپرده می‌شود و بزرگان بسیار و انبیا در این سرزمین دفن شده‌اند.

پیکر ۹۰ جانباخته منا به کشور بازگردانده می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از وضعیت رسیدگی به جانباختگان واقعه منا پرداخت و بیان کرد: هنگام حضور در عربستان جلساتی با مسئولان این کشور داشتیم و پیگیری‌های لازم صورت گرفت تا زمینه بازگشت پیکر حجاج جان باخته فراهم شود.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در سه پرواز ۳۰۰ پیکر منتقل شده‌اند و ۹۰ پیکر دیگر نیز ظرف روزهای آینده به کشور بازگردانده می‌شود، افزود: اصل حادثه برای همه عبرت آموز بوده و عربستان نیز که میزبان ضیوف الرحمن بود به مدیریت ایشان در موضوع حج لطمه جدی وارد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه باید در خصوص جلوگیری از تکرار این واقعه آسیب‌شناسی لازم را داشته باشیم گفت: اگر یک ردیف از چادر طرفین حذف می‌شد اصلا چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد و اگر می‌گذاشتند در منا ساختمان ساخته شود چنین مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه به دلایل اعتقادی خود اجازه ساخت و ساز در منا نمی‌دهند و از سوی دیگر در جوار کعبه ساختمان‌های سر به فلک کشیده ساخته شده است بیان کرد: باید در چنین شرایطی سهولت در انجام مناسک حج، وقوف در منا، انجام ترتیب‌ها و... بر مبنای شارع مقدس لحاظ شود و در این خصوص نیازمند فتاوای مراجع تقلید هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به پیش بینی کردن جمعیت ۶ تا ۷ میلیون نفری حجاج در سال‌های آینده افزود: باید در این خصوص دقت نظرهای لازم را در داخل کشور داشته و ساختارهای داخلی خود را در خصوص حج بازنگری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *