پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

راهی برای‌تشویق مردم‌به خریدخودروی‌برقی

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 435759
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تنها با پرداخت تسهیلات و یارانه، مردم به خریداری خودروی برقی راغب می‌شوند.
به گزارش جهان، ابراهیم شعرا امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: برقی‌شدن بخشی از تاکسی‌های شهر شیراز می‌تواند تحول بزرگی در عرصه حمل‌ونقل این شهر باشد چراکه بسیاری از کشورها با استفاده از خودروهای برقی و شارژی توانسته‌اند هم آلودگی هوا را کاهش دهند و گازهای مضری مانند «سی او دو» و گازکربنیک به حداقل برسانند و هم صرفه‌جویی وسیعی در استفاده از سوخت را رقم‌زده‌اند.

شعرا با یادآوری این‌که هوای پاک شیراز یک مزیت محسوب شده و باید از آن حفاظت شود، تصریح کرد: استفاده از خودروهای برقی نوعی تغییر در سبک زندگی نیز محسوب می‌شود و رویکرد مصرف‌گرا را به رویکرد علاقه‌مند به محیط‌ زیست و صرفه‌جویانه تغییر می‌دهد و به سبب سرعت متعادل‌تر خودروهای برقی، کاهش تصادفات و تلفات حوادث درون‌شهری را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه بنابر پیشنهاد شورای شهر تهران، شهرداری این شهر تعدادی خودروی برقی را وارد کشور کرد چراکه در حال حاضر امکان تولید این خودروها در داخل کشور وجود ندارد اما با استفاده از توان مهندسان بومی، تبادل داشته‌های علمی با کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاری، تولید این خودروها در داخل کشور میسر است.

این عضو شورا اضافه کرد: با توجه به آن‌که قیمت این خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای معمولی بالاتر است برای افزایش استقبال عمومی از آن، مقرر شد شهرداری در این زمینه یارانه اختصاص دهد تا افراد قدرت خرید این خودروها را پیدا کنند.

شعرا ادامه داد: در حال حاضر معاونت حمل‌ونقل شهرداری شیراز اقداماتی را در این زمینه شروع کرده و دانشگاه نیز اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی در زمینهٔ تولید این خودروها را برعهده‌گرفته است.

وی افزود: با توجه به این موارد، باید در فصل خرید خودروهای حمل‌ونقل عمومی شهر شیراز، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در گام نخست بخش کوچکی از خودروهای برقی را در فهرست خرید خود قرار دهد که البته منوط به پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم نیز هست.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه از تدوین پیش‌نویس اساسنامه مرکز پژوهشی شورای شهر خبر داد و گفت: با مطالعه اساسنامه مراکز پژوهشی موفق کلان‌شهرهای کشور و بررسی نیازهای پژوهشی شورا، پیش‌نویس اساسنامه این مرکز تدوین شد.

به گفته وی، طرح راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورا در جلسه علنی شورا به تصویب رسیده و بعد از تصویب توسط فرمانداری شیراز بررسی و دو ایراد بر آن واردشده است.

شعرا ابراز داشت: شورا برای رفع ایرادات وارده این طرح و همچنین در راستای تهیه اساسنامه و نحوه کارکرد مرکز پژوهش‌ها، کمیته‌ای را تعیین کرد که این گروه چند جلسه در این زمینه داشته و در مورد تهیه اساسنامه از برخی شهرهای کشور که مراکز پژوهشی قوی داشتند دعوت به عمل‌آورده تا از تجارب آنان استفاده شود.

این عضو شورا یادآور شد: پس از بررسی و مطالعه اساسنامه‌های تدوین‌شده مراکز پژوهشی کلان‌شهرهای کشور، اساسنامه‌ای تهیه و در جلسات کمیسیون مطرح و مقرر شد در جلسه آینده کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب شود تا بعد از آن به صحن بیاید.

وی در مورداستفاده شهرداری از انرژی‌های نوین نیز گفت: در شیراز استفاده از انرژی زیست‌توده برای تولید برق مدت‌هاست که آغازشده و از گازهای زباله‌های شهری، برق تولید شده و وارد شبکه می‌شود.

شعرا بیان کرد: در مورد انرژی خورشیدی نیز توصیه شورا این بود که برای برخی ارتفاعات و مناطق که هزینه احداث شبکه برق بسیار بالاست از انرژی خورشیدی استفاده شود و برای روشنایی، آبیاری فضای سبز، تأسیسات حفاظتی و ایستگاه‌های حراستی فضای سبز در دست احداث در برخی ارتفاعات شیراز، انرژی خورشیدی به کار رود.

وی عنوان کرد: مقررشده در گام نخست این کار، چراغ‌های خورشیدی در برخی از فضاهای سبز واقع در ارتفاعات شیراز مورد استفاده قرار گیرد.

این عضو شورا افزود: انرژی زمین‌گرمایی نیز نوعی انرژی است که در زمستان گرما و در تابستان خنکی را برای ما فراهم می‌آورد و در حال حاضر در خیلی کشورها استفاده می‌شود و در این زمینه بنابر مصوبه شورا باید در برخی از پروژه‌ها و سازه‌های در دست تأسیس شهرداری این نوع از انرژی به‌منظور آزمون و بهبود فرآیند استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *