پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
محمدجوادظریف:

موضوعات زیادی به راه حل رسیده است

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 415157
وزیر امور خارجه کشورمان درباره آخرین نتایج مذاکرات هسته ای در لوزان گفت: موضوعات زیادی به راه حل رسیده و راجع به آنها هم توافق شده است.
به گزارش جهان به نقل از واحدمرکزی خبر، محمد جواد ظریف با بیان اینکه دو روز است که تقریبا مذاکرات بدون توقف ادامه دارد افزود: البته پیش از این هم همینطور بود اما در این دور از مذاکرات به علت سنگینی برنامه ها سه روز است هیات ایرانی نتوانسته برای قدم زدن از محل مذاکره خارج شود.

وزیر امور خارجه گفت: چند موضوع است که با فراز و نشیب روبروست از طرف دیگر بایدتوجه داشته باشید که در حال مذاکره همزمان با شش کشوری هستیم که هم در منافع، مواضع، دیدگاهها و حتی در نوع روابطشان با ایران متفاوت است. اختلافات داخلی بعضا در سایر موضوعات با یکدیگر دارند و این باعث می شود هماهنگی در بین این کشورها هم یک اقدام قابل توجهی باشد.

وی افزود: اما انچه که به نظر من بسیار مهم است ان است که مردم ما به دنیا نشان دادند و دولت به دنیا نشان داده که جهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده است اما هیچگاه زیر بار زور هم نمی رود و زیاده خواهی را هم نمی پذیرد و هر زمان که بقیه بازیگران این صحنه کسانی که با ما مذاکره می کنند این واقعیت را بدرستی درک کنند که زیاده خواهی پاسخی جز مقاومت مردم ایران و نمایندگانشان در هیات مذاکره ندارد.

دکتر ظریف گفت: طرفهای مذاکره کننده همچنین باید به این واقعیت هم پی ببرند که یک فرصت بسیار استثنایی توسط مردم بزرگوارمان فراهم شده است که گذشته ها جبران شود، گذشته هایی که به مردم ایران ظلم زیادی شده است ،حقوق مردم ما را پایمال کردند، توسط شورای امنیت ضد این مردم، چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در زمانی که برنامه هسته ای صلح آمیز به ناحق زیر نظر شورای امنیت بوده است اقدامات بسیار جدی خلاف حقوق بین الملل انجام دادند و الان یک فرصت استثنایی است که این گذشته را درصدد جبرانش برایند و را ه جدیدی را برای برخورد با مردم ایران انتخاب کنند.

وی افزود: فکر می کنم در موقعیت بسیار خوبی برای شروع جدیدی در چنین رابطه ای هستیم البته اگر طرف های مذاکره ما قدر این فرصت را بدانند. ما پیشرفت های خیلی خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه ها به نکات مورد نظر طرفین که همان در واقع بازی برد-برد است، رسیدیم. اما هنوز نکاتی است که باید حل شود و ما بعد از اینکه این نکات را حل بکنیم، باید وارد یک مرحله دشوار نگارش توافق شویم که برای ان کار تا دهم تیرماه فرصت داریم.

ظریف در ادامه گفت: من از مردم خوبمان انتظار دارم فرزندانشان در هیات مذاکره کنننده را از دعای خیر فراموش نکنند و پیشایش روز زمین را تبریک می گویم و آرزو می کنم فردا همه مردم در کنار خانواده هایشان بهشون خوش بگذرد وامروز هم که روز جمهوری اسلامی بود انشاء الله بر همه مردم خوبمان مبارک باشد.

پیشرفت مذاکرات به اراده سیاسی طرف مقابل بستگی دارد


وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همواره مشکل داشته است.

محمد جواد ظریف عصر چهارشنبه در حین پیاده روی در حیاط هتل محل مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ به خبرنگاران گفت: برخی از مسئولان غربی و وزرای خارجه نیاز داشتند برای مسائل داخلی که داشتند به کشورهای خود بازگردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در صورتی که نیاز باشد وزرا برمی گردند، البته مدیران سیاسی و معاونان وزرا حضور دارند و پیش از این هم همیشه در همین سطح برنامه‌ها دنبال می‌شده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که از دو چالشی که به آن همواره اشاره می‌شد کدام یک پیشرفت داشته است؟ گفت: کارها به این دلیل که به جزییات راه‌حل‌ها رسیده است، بسیار دشوار است، امیدواریم پیشرفتی حاصل شود.

وزیر خارجه گفت: همچنان مذاکرات میان همه هیأت‌ها ادامه دارد. همزمان بین چندین هیأت باید گفتگوها صورت گیرد. در واقع هم اینک مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است.

وی افزود: این پیچیدگی هم در بحث توافق میان ایران و کشورهای ۵+۱ و هم در توافق داخلی میان این کشورها وجود دارد.

ظریف خطاب به دیپلمات ها: این فرصت منحصر بفرد تکرار نخواهد شد


وزیر امور خارجه ی کشورمان ضمن اشاره به وجود مشکلات در دستیابی به توافق تاکید کرد ؛ فرصتی که وجود دارد منحصر بفرد است و تکرار نخواهد شد.

محمد جواد ظریف گفت:روشن است که مشکلاتی وجود دارد که مانع شده است که ما به مرحله ی نخست برسیم و راه حل بیابیم. من قطعا امیدوارم که همکاران این واقعیت را درک خواهند کرد که این فرصتی منحصر بفرد است که تکرار نخواهد شد و آنها باید از این فرصت استفاده کنند.

ادامه مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا در لوزان بدون وقفه


نشست محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با جان کری وزیر خارجه امریکا به همراه معاونان وزرای خارجه دو کشور و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور همچنان بدون وقفه ادامه دارد.

نشست رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با وزیر انرژی آمریکا


همزمان نشست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا با همراهی کارشناسان دو طرف در هتل بوری واژ همچنان جریان دارد.

نشست دوجانبه وزرای خارجه ایران و امریکا با حضور معاونان دو کشور نیز همچنان جریان دارد.

رایزنی های هیات های شرکت کننده در مذاکرات همچنان ادامه دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: مذاکرات رو به جلو در حرکت است.

علی اکبر صالحی شامگاه چهارشنبه درباره سرعت مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۵+۱ گفت: مذاکرات رو به جلوست اما پیشرفت کند است.

جان کری تا صبح پنجشنبه در لوزان می‌ماند

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد بعد از پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات درباره پرونده هسته ای ایران جان کری وزیر امور خارجه آمریکا « دست کم تا صبح پنجشنبه » در لوزان می ماند.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: « پیشرفت در مذاکرات ادامه دارد اما هنوز توافق سیاسی صورت نگرفته است. وزیر امور خارجه برای ادامه مذاکرات دست کم تا صبح پنجشنبه در لوزان می ماند .»

سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا گفت :همچنان پیشرفت داریم اما به یک تفاهم سیاسی نرسیده ایم .

فابیوس: درچند متری هدف قرار داریم


وزیر امور خارجه فرانسه در بدو ورود به هتل بوری واژ لوزان گفت: در چند متری هدف هستیم اما در همین چند متر آخر، مذاکرات خیلی سخت و فشرده است.

لوران فابیوس که شامگاه چهارشنبه به وقت محلی وارد لوزان شد، افزود: خواهان یک توافق محکم و قابل راستی ازمایی هستیم،هدف مبارزه با اشاعه هسته ای و به نوعی برگرداندن ایران به جامعه بین المللی است.

وی گفت: همانطور که می دانید فرانسه خواهان یک توافق قوی و راستی آزمایی است، هنوز مواردی است که درباره آنها باید به ویژه از جانب ایران پیشرفت صورت بگیرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر توافق صورت پذیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *