يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱
۱

حامي جدي هاشمي جا زد!

يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 286250
حامي جدي هاشمي براي نامزدي در انتخابات مي‌گويد سن وي براي رياست جمهوري مناسب نيست و ضمناً او رأي منفي فراواني دارد.
حامي جدي هاشمي جا زد!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، صادق زيباکلام ديروز در مصاحبه با روزنامه آرمان- روزنامه‌اي که از هاشمي حمايت مي‌کند- ابتدا درباره علت دفاعش از نامزدي هاشمي گفت: آقاي هاشمي اين ثبت‌نام را به انقلاب و نظامي که خودشان از معماران آن بوده‌اند مديونند.

وي در عين حال درباره اين سؤال که آيا تنها راه آمدن هاشمي است، گفت: خير اصلاً من چنين فکري ندارم که بجز آمدن ايشان ما راه ديگري نداريم. اتفاقاً از خيلي جهات ايشان انتخاب مناسبي نيستند. مورد اول همان سن ايشان است. اينکه طيف گسترده‌اي از اصولگرايان از همان ابتدا در برابر ايشان صف‌آرايي مي‌کنند و در صورت انتخاب شدنشان از همان روز اول سعي خواهند کرد که انتقادات خود را با شدت پي بگيرند. با اين حال همچنان معتقدم که ايشان بايد بيايند چون در غير اين صورت عرض کردم همين وضعيت 8 سال گذشته ادامه مي‌يابد.

زيباکلام همچنين ترديد در عدم رأي‌آوري هاشمي را تأييد کرده و گفت: من نصف حرفتان را قبول دارم؛ اينکه ممکن است آقاي هاشمي موفق نشوند و عملاً از نامزدهاي ديگر شکست بخورند اما اينکه تعللشان به واسطه اين مسأله است را قبول ندارم. چند دليل هم دارد؛ همان مسأله سن ايشان و اين که خيلي‌ها عليه ايشان بسيج خواهند شد. مسأله ديگر اين است که رأي منفي آقاي هاشمي کم نيست؛ يعني خيلي‌ها از ايشان خوششان نمي‌آيد.

زيباکلام که پيش از اين با هاشمي مصاحبه کرده و آن را در قالب کتاب به چاپ رسانده، همچنين گفته است: من 5 سال با ايشان گفت‌وگوي صريح، بي‌پرده و بدون رتوش داشتم که حاصل آن شده کتاب «هاشمي بدون رتوش». آقاي هاشمي اصطلاحاً خيلي دنده پهن هستند. اما بارها و بارها در جريان آن گفت‌وگوها عصباني مي‌شدند و از کوره در مي‌رفتند.

احسان مهرابي از همکاران خارج‌نشين روزنامه زنجيره‌اي اعتماد نيز در مصاحبه با راديو فرانسه و در پاسخ اين سؤال که واکنش اصلاح‌طلبان به نامزدي هاشمي چيست؟، گفت: آن بخش از اصلاح‌طلبان که طرفدار خاتمي هستند، از هاشمي هم حمايت خواهند کرد؛ همانطور که در مرحله دوم انتخابات سال 1384 نيز چنين کردند و در ساليان گذشته نيز اصلاح‌طلبان و هاشمي به هم نزديکتر شده‌اند، هر چند که ممکن است مسأله رأي نياوردن هاشمي را هم مطرح کنند و به همين دليل اين حمايت در بعضي موارد محتاطانه بوده و نخواهند همه هزينه اصلاحات را به پاي او بپردازند.

بخش فارسي دويچه وله نيز در تحليلي نوشت: محمد خاتمي پيش از اين گفته بود «خوشحال شدم وقتي ديروز جناب آقاي هاشمي گفتند که حاضرند بيايند، البته در صورتي که رهبري مخالف نباشد. درست است اگر رهبري نخواهند، هرکس که بخواهد بيايد مشکل ايجاد مي‌شود و من مي‌گويم چرا رهبر معظم مخالف باشند؟!»

دويچه وله با بيان اينکه پذيرش نامزدي هاشمي ممکن است به عقب‌نشيني حاکميت تفسير شود، نوشت: با اين وجود برخي از تحليل‌گران نيز معتقدند بازگذاشتن راه ورود هاشمي رفسنجاني به انتخابات مي‌تواند با زمينه‌چيني شکست او در رقابت‌ها و کنار گذاشتنش براي هميشه همراه باشد. اين خطري است که دست‌کم محمد خاتمي احساس کرد و ظاهراً به همين دليل از حضور در انتخابات خودداري کرد.

گفته مي‌شود در نظرسنجي‌هاي انجام گرفته آراي منفي هاشمي بيش از ساير نامزدهاست. هاشمي آخرين بار در سال 84 نامزد انتخابات رياست جمهوري شده بود و اکنون در 79 سالگي مجدداً نامزد اين رقابت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شیدا
اینها فکر کردندخیلی زرنگ هستند که هاشمی امدن خود را با رضایت اقا اعلام میکند و نیامدنشان را مخالفت اقا واقعا که متاسفم برای سران وساکتین ان شاالله این اخرین حضور شما در عرصه سیاسی خواهد بود همانطور که خودتان نیز پیش بینی کردید و خاتمی هم با سقوط اینها به زمین خواهد خورد ان شاالله