جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳

آغوش باز لبنان برای سلاح‌ ساخت ایران

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 383658
با کارشکنی‌های عربستان و فرانسه و نیاز شدید ارتش لبنان به سلاح، پیشنهاد اهدای تجهیزات نظامی از سوی ایران به لبنان، طرحی بود که در مناسب‌ترین زمان ممکن مطرح شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه (دیروز) پس از دیدار با «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان، از اراده ایران برای ارسال تجهیزات نظامی به ارتش لبنان در قالب یک هدیه خبر داد.

وی گفت: زمان اعطای این هدیه طولانی مدت نخواهد بود بلکه در اسرع وقت و طی سفر وزیر دفاع ایران به لبنان به ثمر خواهد نشست.

قصد ایران از ارسال سلاح به ارتش لبنان پیش از این هم سابقه داشته و در سفر «میشل سلیمان» رئیس جمهور لبنان به تهران، مقامات کشورمان بحث اهدای سلاح به ارتش لبنان را مطرح کرده بودند.

ارتش لبنان در این روزها بیش از گذشته به تأمین سلاح خود نیاز دارد، لبنان در مناطق هم مرز با سوریه از جمله «عرسال» با تکفیری‌های تروریست همچون داعش و جبهة النصره درگیر است و در قسمت جنوبی نیز همواره تهدید رژیم صهیونیستی احساس شده است. تاکنون پیشنهادات متعددی از سوی ایران و روسیه برای کمک نظامی به ارتش لبنان از سوی گروههای سیاسی وابسته به جریان ۱۴ مارس رد شده است و در مقابل خبری از قول مساعدت نظامی عربستان و فرانسه نیست.

بیش از یک سال است که عربستان قصد دارد با خرید سلاح از فرانسه به میزان ۳ میلیارد دلار برای ارتش لبنان، بخشی از نیازهای نظامی لبنان را تأمین کند که این مورد هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بنا به گفته مطبوعات لبنانی، به فراموشی سپرده شده است.

باید گفت، سال گذشته پس از طرح کمک‌ ۳ میلیارد دلاری عربستان به لبنان،تعریف و تمجید مبالغه آمیز میشل سلیمان از عربستان و پادشاه این کشور که زنده باد عربستان را بر زنده باد لبنان مقدم دانست، با انتقادهای گسترده‌ای در لبنان روبه‌رو شد.

بنا به نوشته روزنامه البناء لبنان، موارد بسیاری از وجود فساد در طرح خرید سلاح از فرانسه به وسیله عربستان، مشاهده شده است و شرکت‌های فرانسوی متهم به فساد دراین زمینه و در همکاری با سعودی‌ها شده‌اند، بنابراین این پروژه ۳ میلیارد دلاری خرید سلاح، تقریبا دیگر مطرح نخواهد شد.

لبنانی‌ها به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشم داشت یا پیش شرطی حاضر به کمک نظامی به ارتش است در حالی که در طرح کمک نظامی عربستان به لبنان، نگرانی های رژیم صهیونیستی به شدت لحاظ شده بود و فرانسه محدودیت‌های بسیاری در این موضوع در نظر داشت. بعنوان مثال فروش سامانه های ضد هوایی و دفاعی به ارتش لبنان جزء خط قرمز رژیم صهیونیستی است و فرانسه هیچ زمانی حاضر به تحویل چنین سامانه‌هایی به لبنان نخواهد شد.

روزنامه الاخبار لبنان از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کرده و بحث موضع جریان ۱۴ مارس و همسو با عربستان را در مورد هدیه نظامی ایران، را بررسی کرده است. بنا به نوشته الاخبار، جریان ۱۴ مارس با این پیشنهاد ایران مخالفت و تحریم ایران از سوی شورای امنیت را بهانه خواهد کرد.

بنا به گفته مقامات جریان ۸ مارس (همسو با مقاومت) تیم ۱۴ مارس نمی‌تواند مخالفت یا بهانه‌ای در مورد هدیه ایرانی داشته باشد. موضوع این است که پیشنهاد ایران در شرایطی مطرح شده است که ارتش لبنان به یک گلوله نیز نیاز دارد مهم‌تر این که ایران نه با پول بلکه مجانی تجهیزات نظامی را در اختیار ارتش لبنان قرار خواهد داد.

منابع نزدیک به نخست وزیر نیز اعلام کرده‌اند که لبنان از هر حمایت غیر مشروط از ارتش از هر طرفی غیر از اسرائیل، استقبال می‌کند.

بنابراین جریان چهارده مارس در یک آزمون سخت قرار گرفته است، یا باید در مسیر منافع ملی لبنان قدم بردارد و پیش از رسیدن سلاح‌های فرانسوی و سعودی، تجهیزات ایرانی را قبول کند یا بار دیگر درگیر دعواهای سیاسی شده و منافع لبنان و ارتش را کنار بگذارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *