پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

خبرگزاری دولت: بنزین ۱۰۵۰ تومان می‌شود

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 353651
هرچند منابع رسمی هنوز تکلیف بنزین در سال ۹۳ و فاز دوم هدفمندی یارانه ها را روشن نکرده اند، اما اخبار منابع غیررسمی از افزایش قیمت ها از اوایل اردیبهشت ماه، حفظ سهمیه ۶۰ لیتری خودروهای شخصی، عرضه بنزین آزاد به نرخ ۱۰۵۰ تومان و کاهش سهمیه های ویژه حکایت دارد.
خبرگزاری دولت: بنزین ۱۰۵۰ تومان می‌شود
به گزارش جهان، ایرنا نوشت: با وجود آنکه مسوولان ذیربط در خصوص جزییات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و نحوه افزایش نرخ بنزین پاسخ شفافی نداده اند، اما اظهارات غیررسمی مدیران اقتصادی و منابع آگاه، بخشی از جزییات سناریوی وضعیت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها را روشن کرده اند.

** بنزین سهمیه ای ۷۰۰ و آزاد ۱۰۵۰ تومان

اگرچه شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید، هرگونه قیمت اعلامی از سوی رسانه ها مورد تائید نیست و رسانه های گروهی از گمانه زنی درباره قیمت های جدید خودداری کنند، اما انتشار اخبار غیررسمی توسط منابع آگاه حاکی از افزایش نسبی قیمت بنزین در روزهای آینده است.

اخبار غیررسمی، قیمت بنزین سهمیه ای را بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان و بنزین آزاد را ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ تومان تخمین می زنند، اما احتمال عرضه بنزین سهمیه به نرخ ۷۰۰ و بنزین آزاد به قیمت ۱۰۵۰ تومان قوی تر از سایر گزینه ها است.

همچنین برخی رسانه ها از عرضه بنزین آزاد ۱۸۰۰ تومانی سخن می گویند، اما با توجه به تاکید رییس جمهوری و مسوولان دولتی بر شیب ملایم افزایش قیمت حامل های انرژی، می توان عرضه بنزین ۱۸۰۰ تومانی را منتفی دانست.

** زمان افزایش قیمت بنزین: اردیبهشت یا تیرماه

شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید: هنوز زمان بندی قطعی افزایش قیمت بنزین در دولت نهایی نشده، اما افزایش قیمت ممکن است در فروردین یا اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شود.

وی خاطرنشان می کند: محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور قرار است زمان و قیمت جدید بنزین را در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کند.

با توجه به اینکه در اسفندماه سال گذشته و فروردین سال ۹۳ چندین بار شایعاتی در مورد زمان افزایش قیمت بنزین مطرح و سپس تکذیب شده است، نمی توان به شایعات مربوط به افزایش یکباره قیمت ها در تاریخ خاصی اعتماد کرد.

اگرچه برخی گزارش ها حاکی از اعمال افزایش قیمت بنزین در تیرماه است، اما احتمالا اوایل اردیبهشت ماه و زمان آغاز دور جدید، افزایش قیمت بنزین تعیین شده است.

** حفظ سهمیه ۶۰ لیتری خودروهای شخصی و عرضه بنزین دو نرخی

حذف سهمیه بندی و عرضه سوخت تک نرخی در سال های گذشته مخالفان و موافقان متعددی داشته است. موافقان می گویند تک نرخی شدن بنزین باعث کاهش قاچاق و ساماندهی بهتر مصرف سوخت می شود، اما مخالفان معتقد هستند حذف سهمیه بندی بنزین و تک نرخی شدن، فشار مضاعفی را بر طبقات اجتماعی پایین وارد می کند.

از جمله موافقان بنزین تک نرخی، ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است که می گوید: بدون شک، بنزین تک نرخی سدی مقاوم در برابر اتلاف انرژی و قاچاق سوخت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در صورتی که قیمت بنزین تک نرخی سبب مصرف بیشتر سوخت و یا تحمیل فشار مضاعف بر اقشار ضعیف جامعه شود آثاری منفی در پی خواهد داشت، اما اگر بتوان انتخابی داشت که هم مصرف کنترل شود و هم به مردم و طبقات ضعیف فشار بیشتری وارد نشود، قطعا تک نرخی شدن بنزین مفید و موثر خواهد بود.

موسی احمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز می گوید: دو نرخی بودن قیمت حامل های انرژی مشکلات و حاشیه هایی برای این بخش درست کرده، از این رو لازم است که بنزین و گازوئیل به صورت تک نرخی عرضه شوند.

عضو کمیسیون انرژی که گسترش دامنه قاچاق سوخت را ناشی از ارزانی فرآورده های نفتی در ایران می داند، اظهار داشت: تفاوت قیمت بنزین و گازوییل در کشورهای همسایه با داخل کشور سبب شده بسیاری از مرزنشینان به قاچاق روی بیاورند، از این رو نیاز است قیمت بنزین و گازوییل اصلاح شود.

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاهداران سوخت کشور نیز با اشاره به پیامدهای منفی عرضه بنزین دو نرخی خواستار حذف نظام سهمیه بندی بنزین شده بود.

موضع گیری منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت در اواخر سال ۹۲ در حمایت از عرضه بنزین تک نرخی، احتمال حذف بنزین سهمیه ای را بیش از پیش تقویت کرد.

اما اظهارات محمدی معاون وزیر اقتصاد به همه شایعات و گمانه زنی ها در خصوص حذف سهمیه بندی پایان داد و گفت: بر اساس آخرین تصمیم گرفته شده در دولت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نظام سهمیه بندی بنزین همچون گذشته ادامه می یابد.

وی تاکید کرد: بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به صورت دو نرخی عرضه خواهد شد.

محمدی در خصوص وضعیت بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت های هوشمند سوخت مردم نیز توضیح داد: فعلا دولت برنامه ای برای سوزاندن بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت ها ندارد اما قرار شده پس از ابلاغ قیمت های جدید بنزین، یک زمان بندی هم برای مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت ها تعیین و ابلاغ شود.

بنابراین در مرحله جدید اجرای هدفمندی یارانه ها، سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر بنزین خودروهای شخصی حفظ خواهد شد.

** حذف و کاهش سهمیه های ویژه سوخت

در زمستان سال ۹۲، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور کار ساماندهی سهمیه های ویژه سوخت را آغاز کرد و بر اساس آن سهمیه های ویژه برخی خودروها حذف شد و به سهمیه عادی تغییر یافت.

حسین هاشمی معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور با حمایت از حذف سهمیه های غیرضروری، گفت: برخی از خودرو های عمومی همچون آژانس های مسافربری در حالی سهمیه های بنزین ۴۰۰ تومانی دریافت می کردند که عملا در خدمت حمل و نقل عمومی نبوده و به مردم خدمات نمی دهند.

وی افزود: حتی برای برخی از خودروها کارت هوشمند سوخت صادر شده و سهمیه های ویژه بنزین به صورت ماهانه دریافت می کنند در حالی که این خودروها وجود خارجی ندارند و از رده خارج شده اند.

براساس تصمیم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از ابتدای اسفندماه سال گذشته، سهمیه ویژه بنزین حدود ۲۶ هزار دستگاه خودروی وابسته به موسسات آموزش رانندگی به سهمیه عادی ۶۰ لیتری خودروهای شخصی تبدیل شد.

همچنین در همان تاریخ سهمیه خودروهای آژانس های مسافربری که در مراکز مسافربری فعالیت نمی کردند، قطع شد.

براساس اخبار منتشره قرار است در سال ۹۳ کارت سوخت تمام موتورسیکلت های فرسوده که در سال ۹۳ سن آنها به ۱۰ سال می رسد، باطل شود که تعداد آنها ۸۴۰ هزار دستگاه برآورد می شود.

به گفته هاشمی قرار است با ساماندهی کارت های سوخت و سهمیه های ویژه، ۱۰ میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین صرفه جویی شود.

هاشمی اعلام کرد: طرح دوم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در سه ماهه اول سال ۹۳ برای کاهش مصرف بنزین یارانه ای اجرا خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرونی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره هزینه اعتدال باید در بیاد
بنزين 700 تومن بشه كجاش شيبش ملايم؟