پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چه کسی جوابگوی تخلفات شستا است ؟

سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب: 193352
همراهان نیوز: شستا مخفف «شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی» است که با هدف آرمانی «حفظ و ارتقای ارزش واقعی ذخایر بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی» در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده است. این هدف آرمانی در حالی برای شستا در نظر گرفته شد که در سال‌های گذشته همواره بدهی‌های دولت به سازمان تامین‌اجتماعی به گسترده شدن این شرکت سرمایه‌گذاری کمک کرد.

رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مجلس درگفت گویی با خبرگزاری مهر از اختلاس یک‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داده و گفته اگر هیات رییسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد می‌توانستیم بیش از ۳هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. هنوز یک روز از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از اختلاس ۳۰۰۰۰میلیارد ریالی مجلس نگذشته که خبر یک تخلف کلان دیگر منتشر شده است. تخلف مالی که حتی ممکن است آن‌گونه که گفته شده به بیش از ۳۰۰۰۰میلیارد ریال برسد.

جعفرزاده در مورد دلایل تاخیر ارایه گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی اظهار کرده ، چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود.

وی گفته، در حالی که داشتیم به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده بزرگ تخلف پی می‌بردیم هیات رییسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کردواگر فعالیت ما تا ۶۰ روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم بیش از سه‌هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم. جعفرزاده با بیان اینکه این فساد مالی در یک دوره زمانی خاص انجام شده است. وی بیان داشته ، متاسفانه هیات رییسه مجلس به هیچ عنوان با تیم تحقیق همکاری نداشت و موانعی را سد راه ما می‌کرد، حتی زمانی‌که از یک شرکت خواستیم تا اسناد بلاتکلیفی ۷۰میلیارد تومان از سرمایه خود را ارایه کند هیات رییسه مجلس دستور داد تا کار همانجا متوقف شده و دیگر ادامه ندهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های زیرمجموعه شستا و سازمان بازنشستگی حیاط‌ خلوت احزاب و گروه‌ها و طیف‌ها در دولت‌های قبلی و فعلی بوده است گفته، تحقیق ما در مورد سه سال اخیر و  مربوط به دولت های قبلی هم است ولی به این نکته پی بردیم که پای دولت‌های قبلی هم گیر است. ما در این پرونده‌ها اشخاصی را داریم که در ۱۰شرکت عضو هیات‌مدیره هستند.

پس از انتشار تخلف مالی کلان در شرکت‌های زیرمجموعه شستا، سازمان تامین اجتماعی از طریق روابط عمومی خود نسبت به این خبر  دو واکنش عجیب نشان داد واعلام کرد؛شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا ) در واکنش به اظهارت رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس که خبر از تخلف ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سازمان بازنشستگی و شستا داده این اظهارات را کذب اعلام کرد،و بعد از چند  ساعت واکنش دیگری نشان داد که تمام موارد بررسی شده در گزارش تحقیق و تفحص مجلس مربوط به عملکرد مدیریت‌های دوره قبلی سازمان تامین‌اجتماعی است و ارتباطی با عملکرد تیم مدیریتی یک سال گذشته ندارد.

حال سوال ما این است چرا شستا در واکنش اول به بیانات جعفرزاده اعلام کرده است که تمامی اظهارات ایشان کذب محض است و در واکنش دوم تمامی گزارشات تحقیق و تفحص این سازمان را به مدیریت های قبلی منتسب کرده است ؟

صادق محصولی وزیر سابق رفاه در این خصوص اظهار داشته، در این مورد خبری ندارم. مصاحبه هم نمی‌کنم. چیزی در این مورد نشنیده‌ام و الان از زبان شما خبرنگاران می‌شنوم.

در شرایطی که مسئولان اقتصادی دولت هنوز درگیر پاسخگویی به مجلس و قوه قضائیه در راستای فساد بزرگ بانکی هستند، گزارش‌ها از یک تخلف شگفت‌آور در بخش دیگری از دولت حکایت دارد.
جالب اینجاست که همواره مسئولین دولتی تخلفات مالی را از زبان این و آن و خبرنگاران می‌شنوند و همواره از بروز تخلفات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند اما زمانی که تخلف محرز شد، اعلام می‌کنند از قبل از موضوع با خبر بودند و در حال پیگیری ماجرا بوده‌اند درست مثل حالتی که در اختلاس ۳۰۰۰ هزار میلیاردی اتفاق افتاد.

نکته ای که دربیانیه ارسالی سازمان تامین اجتماعی به رسانه ها جای تامل است ، این که این سازمان تخلف مالی درمدیریت های گذشته را صراحتا پذیرفته و مدیریت فعلی را مبرا از این تخلف دانسته؛ درحالی که جعفرزاده بیان کرده تحقیق هیات تحقیق وتفحص مجلس درمورد سه سال اخیر بوده است.

رحمت‌الله حافظی مدیرعامل این سازمان نیز در واکنش به این خبر بابیان اینکه تصویب تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مربوط به قبل از آغاز به کار تیم مدیریت فعلی این سازمان است، افزوده، بررسیهای انجام شده نیز مربوط به دوره جدید مدیریتی نیست و کسانی که در دوره‌های قبل کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

حال باید دید با توجه به داغ بودن بحث اختلاس ۳۰۰۰ هزار میلیاردی بانکی، جنجال جدید تخلف  ۱۰۰۰ میلیاردی شستا به کجا خواهد رسید و تامین اجتماعی چگونه پاسخگوی افکار عمومی و ۳۰ میلیون نفر تحت پوش خود را  خواهد داد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *