جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

استراتژی رژیم صهیونیستی در قبال کنگو

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 371750
دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اوج همکاری کنگو و رژیم صهیونیستی بود و دولت موبوتو توانست در سایه حمایت های نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی، به یکی از مستبد ترین دیکتاتوریها در آفریقا تبدیل شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فرانتس فانون نوشت: اگر افریقا را به یک اسلحه تشبیه کنیم، کنگو، ماشه این اسلحه است.

جمهوری دمکراتیک کنگو که یک سیزدهم قاره آفریقا را به خود اختصاص داده با ۲۳۴۵۴۱۰ کیلومتر مربع، بعد از الجزایر، بزرگترین کشور قاره آفریقا و دهمین کشور وسیع جهان محسوب می شود.

یکی از مهم ترین شاخصه های کشور کنگو، رودخانه کنگو است. این رود با ۴۸۰۰ کیلومتر طول بعد از آمازون -۷۰۲۵کیلومتر- دومین و از نظر دبی آب اولین رودخانه جهان می باشد.

از نظر معدن کنگو از جمله غنی ترین کشورهای جهان به شمار می آید. وجود معادن عظیم مس، کبالت، الماس، جنگل های انبوه و ارتباط با اقیانوس اطلس، این کشور را در زمره کشورهای ثروتمند جهان قرار داده است؛ اما به دلیل سیاست های ناهنجار و استعمار چند صد ساله، اقتصاد این کشور دچار ضعف مفرط است، به نحوی که در زمان موبوتو، دولت توانایی پرداخت حقوق ارتش این کشور را هم نداشت.

یکی از مهم ترین معادن کنگو، معادن کولتان است. کولتان در صنایع الکترونیک کاربرد ویژه ای دارد. بدون این ترکیب هیچ یک از حدود ۴ میلیارد تلفن همراه موجود در جهان کار نمی کنند. ترکیب معدنی کولتان حاوی فلزهای تانتالیوم و نیوبیوم است. از تانتالیوم به یژه در افزایش سختی آلیاژهای مورد استفاده در ساختمان موشک، راکتورهای هسته ای و تیغه های محور توربین استفاده می شود.

آغاز روابط رژیم صهیونیستی و کنگو

موبوتو سه سسکو، در سال ۱۹۶۵ بعد از کنار زدن ژوزف کاساوبو، رییس جمهور قانونی کنگو، قدرت را در این کشور مهم آفریقا به دست گرفت. دهه ۱۹۶۰، دهه استقلال آفریقا بود و بسیاری از کشورهای آفریقا از جمله کنگو می باشد؛ اما این استقلال به معنای حل مشکلات آفریقا نبود، بلکه کشورهای آفریقایی از جمله کنگو، با مشکلات فراوانی روبرو شدند که تا به امروز باقی مانده است.

مقارن با به قدرت رسیدن موبوتو، وضعیت اقتصادی کنگو در بدترین شرایط بود، فقر، بیکاری، شیوع بیماریهای مهلک و ناامنی از جمله مهم ترین مشکلات دولت موبوتو بود. از آنجایی که موبوتو فردی نظامی بود، برای بقای خود به ارتشی نیرومند نیاز داشت. از اینرو بازسازی ارتش کنگو را در الویت خود قرار داد و برای رسیدن به این مهم، از کشورهای غربی و به ویژه اسراییل درخواست کمک کرد.

براساس برنامه موبوتو، آموزش کادر نیروی هوایی به ایتالیا، آموزش کادر نیروی دریایی به نروژ، ساخت مدارس و پایگاه های نظامی به بلژیک و ایجاد گارد ریاست جمهوری به ارتش رژیم صهیونیستی واگذار شد. به دنبال توافقات انجام شده، کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی برای آموزش گارد ریاست جمهوری موبوتو عازم کنگو شدند. علاوه بر این، ۲۵۰ تن از نظامیان این کشور برای طی کردن آموزش های خاص راهی تل آویو شدند.
دان گرتلر، تاجر الماس معروف اسراییلی، توانست به راحتی امتیاز استخراج الماس کنگو را نصیب خود کند. گرتلر با دریافت امتیاز بهره برداری از معادن الماس کنگو، بخش زیادی از نیازهای ارتش این کشور در زمینه خرید سلاح و تجهیزات جهت مقابله با شورشیان اوگاندایی و رواندایی را برطرف کرد.

وجود معادن الماس و سایر فلزات گرانبها در کنگو باعث شد تا مقامات رژیم صهیونستی در اندک زمانی به مهم ترین تامین کننده آموزشهای نظامی و سلاح و تجهیزات ارتش کنگو تبدیل شوند.

دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اوج همکاریهای دو طرف بود و دولت موبوتو توانست در سایه حمایتهای نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی، به یکی از مستبد ترین دیکتاتوریها در آفریقا تبدیل شود. در این زمان معادن الماس این کشور مخصوصا معادن منطقه کیسانگانی، به طور کامل در اختیار شرکتهای صهیونیستی بود و آنان توانستند سود سرشاری را نصیب خود کنند.

در سایه حمایتهای نظامی اسراییل از رژیم موبوتو، وی توانست به ثروتی افسانه ای دست یابد به طوریکه به هنگام مرگ، بیش از پنج میلیارد دلار دارایی از خود به جای گذاشت؛ در حالی که در همین زمان میلیونها نفر در سراسر این کشور ثروتمند، در فقر و فلاکت به سر می بردند.

با به قدرت رسیدن لوران کابیلا، دشمن دیرینه موبوتو، چنین به نظر رسید که روابط رژیم صهیونیستی و کنگو به پایان خود رسیده است. کابیلا بعد از به قدرت رسیدن، دست دوستی خود را به سمت معمر قذافی دراز کرد، اما دیکتاتور لیبی هرگز نتوانست تکیه گاه مناسبی برای کابیلا و فرزندش باشد. به همین خاطر بعد از به قتل رسیدن کابیلای پدر، کابیلای پسر دست دوستی خود را به سمت صهیونیست ها دراز کرد.

اما اتفاق عجیبی در ابتدای به قدرت رسیدن ژوزف کابیلا به وقوع پیوست که نشان از لابی قدرتمند صهیونیست ها بود. به این ترتیب که با وجود به قتل رسیدن لوران کابیلا به دست یکی از نگهبانان خود، صهیونیست ها که نگران به قدرت رسیدن تجار شیعه لبنانی تبار در دولت جدید بودند، به تحریک کابیلا علیه آنان پرداخته و چنین وانمود کردند که تجار لبنانی عامل اصلی قتل کابیلای پدر هستند.

ژوزف کابیلا در اقدامی نسنجیده دستور بازداشت ۱۲ تن از بزرگترین تجار لبنانی الماس این کشور را صادر و بلافاصله آنها را بدون محاکمه به جوخه اعدام سپرد تا لکه ننگی در کارنامه سیاسی خود بر جای بگذارد.

مقارن با به قدرت رسیدن ژوزف کابیلا، کنگو در بد ترین شرایط سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی به سر می برد. جنگ کابیلای پدر با شورشیان اوگاندایی و رواندایی باعث شده بود تا زیر ساخت های این کشور که در پایین ترین سطوح قرار داشتند بکلی از بین بروند. کشته شدن دهها هزار نفر، آوارگی میلیونها نفر و وجود هزاران قبضه سلاح بین مردم باعث شده بود تا کابیلا از بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، بلژیک و رژیم صهیونیستی درخواست کمک کند.

در این زمان دان گرتلر، تاجر الماس معروف اسراییلی، توانست به راحتی امتیاز استخراج الماس کنگو را نصیب خود کند. گرتلر با دریافت امتیاز بهره برداری از معادن الماس کنگو، بخش زیادی از نیازهای ارتش این کشور در زمینه خرید سلاح و تجهیزات جهت مقابله با شورشیان اوگاندایی و رواندایی را برطرف کرد.

دان گرتلر، پادشاه الماس دنیاست. وی متولد ۱۹۷۳ و یکی از معروف ترین تجار الماس جهان می باشد. گرتلر علاوه بر تصاحب معادن الماس، امتیاز بهره برداری از معادن کبالت و طلای را از آن خود کرده و اخیرا وارد بخش کشاورزی کنگو نیز شده است.

وی طی دهه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ موفق شد تا بسیاری از معادن با ارزش کنگو را از دولت این کشور خریداری کند، موضوعی که هم از سوی وی و هم از سوی دولت کنگو انکار شد. گرتلر به دنبال خرید معادن مهم از دولت کنگو، اقدام به اشتغالزایی در زمینه کشاورزی نیز کرده و در بسیاری از روستاها و شهرهای این کشور اقدام به تاسیس مدرسه، درمانگاه، جاده و مراکز عام المنفعه کرده است.

گرتلر در سال ۲۰۱۲ با پرداخت ۵۵۰ میلیون دلار به دولت کنگو، معادن مس این کشور را به طور یکجانبه خریداری کرد. بسیاری از روزنامه های کنگو بعد ار این واقعه، گرتلر را غارتگر کنگو نامیدند. در حال حاضر گرتلر در بخش های زیادی از اقتصاد کنگو اعم از کشاورزی و معادن تسلط داشته و نقش مهمی در حیات اقتصادی این کشور ایفا می کند.

یکی از پروژه های مهم گرتلر پروژه مزارع kitoko می باشد. کیتوکو منطقه ای است در ۳۰ مایلی کینشازا، پایتخت کنگو است. خانواده گرتلر با خرید صدها هکتار از زمینهای این منطقه و ایجاد مزارع کشاورزی قصد دارند تا کنگو را در زمینه تولید محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل، پیاز و سایر سبزیجات، به یک خودکفایی نسبی برسانند.

به دنبال توافقات انجام شده، کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی برای آموزش گارد ریاست جمهوری موبوتو عازم کنگو شدند. علاوه بر این، ۲۵۰ تن از نظامیان این کشور برای طی کردن آموزش های خاص راهی تل آویو شدند.

در حال حاضر حدود یکصد نفر به طور شبانه روزی در این مزارع کار می کنند و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ با تولید صد ها تن محصول، کنگو در این زمینه خود کفا شود.

خانواده صهیونیست گرتلر قصد دارند با سرمایه گذاری در بخش فرهنگی و بهداشتی، کیتوکو را به یک قطب اقتصادی و فرهنگی در قاره آفریقا تبدیل کنند.

گرتلر در کنار چپاول معادن و منابع کنگو، اقدامات عوام فریبانه و به ظاهر انسان دوستانه را نیز سرلوحه کار خود کرده است. وی در نوامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد قصد دارد تا اولین آسایشگاه سالمندان در این کشور را در کیتوکو تاسیس کند. وی به ظاهر عقیده دارد با توجه به وضعیت اقتصادی کنگو در بخش دولتی و نبود بودجه در این زمینه و بالارفتن سن افراد، لازم است تا موسساتی خیریه در این زمینه ایجاد و به مدد افراد نیازمند بشتابند.

به دنبال حضور قدرتمند خانواده گرتلر در اقتصاد کنگو، پای سایر شرکتهای بزرگ صهیونیستی نیز به این کشور باز شده است. این حضور قدرتمند باعث شده تا سایر رقبا از رسیدن به این خوان رنگارنگ، تا حدود زیادی محروم شوند. در ادامه به تعدادی از مهم ترین شرکتهای صهیونیستی حاضر در کنگو اشاره می کنیم.

موتورلا: این شرکت یکی از مهم ترین شرکتهای مخابراتی در مرکز و غرب آفریقا می باشد. موتورلا با امضای یک قرار داد ۲۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۰، توسعه بخشی از سیستم های مخابراتی کنگو را بر عهده گرفت. به دنبال نفوذ موتورلا، دیگر شرکت مخابراتی اسراییل، آلویران نیز وارد کنگو شد.

این شرکت با امضای یک قرار داد ۱۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۵، توسعه تلفن همراه و شبکه اینترنت را در تعدادی از استانهای کنگو را بر عهده گرفت. بر اساس این قرارداد گسترش خدمات تلفن همراه و شبکه اینترنت در ۱۲ شهر بزرگ کنگو از جمله کینشازا در دستور کار مقامات این شرکت قرار گرفت.

شرکت بعدی، شرکت نیکانور nikanor از جمله شرکتهای بزرگ صهیونیستی است که در بخش استخراج معادن قعالیت دارد. براساس قراردادی که در سال ۲۰۰۷ بین این شرکت و دولت کنگو به امضا رسید، استخراج معادن مس و کبالت در منطقه kananaga و tilwezembe در قبال ۶۵۰ هزار دلار به این شرکت واگذار شد.

طبق این قرارداد می بایست تا پایان سال ۲۰۰۹، میزان استخراج مس در این منطقه به ۲۵۰ هزار تن و میزان اسخراج کبالت به ۲۵ هزار تن می رسید. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با یک قرارداد ۳۸۰ میلیون دلاری جهت استخراج معادن مس منطقه kovفعالیتش را در کنگو آغاز کرده بود.
از آنجایی که موبوتو فردی نظامی بود، برای بقای خود به ارتشی نیرومند نیاز داشت. از اینرو بازسازی ارتش کنگو را در الویت خود قرار داد و برای رسیدن به این مهم، از کشورهای غربی و به ویژه اسراییل درخواست کمک کرد.

شاید چنین به نظر برسد که حضور اسراییل و شرکتهای صهیونیستی در کنگو منحصر به فعالیتهای اقتصادی باشد، اما صهیونیست ها از سالها پیش در کنار نفوذ اقتصادی، نفوذ فرهنگی خود را نیز آغاز کرده بودند.

در سال ۲۰۱۲ به مناسبت بیستمین سال تشکیل خانه خباد در کنگو، مراسم جشنی در کنیسه بزرگ صهیونیست ها در کینشازا برگزار شد. در این مراسم ژوزف کابیلا و تعدادی از مقامات دولت کنگو حضور داشتند و از مسئولین خانه خباد به خاطر تلاش هایشان طی بیست سال گذشته در این کشور، تشکر و قدردانی کردند.

خانه خباد کجاست: خانه خباد مرکز اشاعه یهودیت ارتدکس توسط جنبش خباد است. این مراکز در بسیاری از نقاط جهان برپا شده اند و به عنوان یک مرکز یهودی به فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، مذهبی اشتغال و در خدمت نیازهای جامعه یهودیان قرار دارند.

نام خباد به زبان عبری، سرواژه חכמה (حکمت) בינה (بصیرت) דעת (معرفت) است که سه ارزش مهم زندگی روحانی یهودیان را تشکیل می دهد. جنبش مذهبی خباد در قرن ۱۸ میلادی در بلاروس به وجود آمد و هم اینک دارای بیش از ۳۰۰۰ مرکز در سراسر جهان است.

جنبش خباد بیش از ۰۰۰/۲۰۰ پیرو فعال دارد. بیش از یک میلیون یهودی حداقل یک بار در سال در آیین مذهبی و مراسم خباد شرکت می کنند.

در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۸، به دنبال موج جدیدی از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی بر علیه مسلمانان، خانه خباد بمبئی معروف به خانه نریمان، مورد حمله قرار گرفت و شش تن از صهیونیست ها درآن کشته شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *