سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ترتیل جزء هفدهم قرآن کریم+صوت

جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 301955
امام صادق (ع‏) مى‏ فرماید: هر کس سوره انبیاء را از روى عشق و علاقه بخواند با همه پیامبران در باغهاى پر نعمت بهشت، رفیق و همنشین مى‏ شود و در زندگى دنیا نیز در چشم مردم پر ابهت خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، تمام آیات سوره‌های انبیاء و حج در هفدهمین جزء از قرآن کریم قرار دارد.
 
محتواى سوره مبارکه انبیاء

 
1- این سوره چنانکه از نامش پیدا است سوره پیامبران است چرا که نام شانزده پیامبر، بعضى با ذکر فرازهایى از حالاتشان و بعضى تنها به صورت اشاره در این سوره آمده است که از آن جمله می توان به موسى، هارون، ابراهیم، لوط، اسحاق، یعقوب، نوح، داود، سلیمان، ایوب،اسماعیل، ادریس، ذاالکفل، یونس، زکریا و یحیى علیهماالسلام‏ اشاره کرد.
 
بنابراین تکیه بحثهاى مهم این سوره بر روى برنامه‏ هاى انبیاء است.
 
علاوه بر اینها پیامبران دیگرى هستند که نامشان صریحاً در این سوره برده نشده ولى پیرامون آنها سخنى آمده است مانند پیامبر اسلام (ص‏) و حضرت مسیح(ع).
 
2- از این گذشته ویژگى سوره ‏هاى مکى که از عقاید دینى، مخصوصاً از مبداء و معاد سخن مى‏ گوید، کاملاً در این سوره منعکس شده است.
 
3- در این سوره از وحدت خالق و اینکه جز او معبود و آفریدگارى نیست و نیز از آفرینش جهان بر اساس هدف و برنامه و وحدت قوانین حاکم بر این عالم و همچنین وحدت سرچشمه حیات و هستى و نیز وحدت موجودات در برنامه فنا و مرگ، بحث به میان آمده است.
 
4- بخش دیگرى از این سوره ، از پیروزى حق بر باطل ، توحید بر شرک و لشکریان عدل و داد بر جنود ابلیس، سخن گفته شده است.
 
5- جالب اینکه این سوره با هشدارهاى شدید نسبت به مردم غافل و بیخبر از حساب و کتاب آغاز شده و پایان آن نیز با هشدارهاى دیگرى در این زمینه تکمیل مى‏ شود.
 
پیامبرانى که نامشان دراین سوره آمده بعضاً بیان زندگى و برنامه‏ هاى مشروحشان در سوره‏هاى دیگر ذکر شده است ولى در این سوره بیشتر روى این بخش از حالات انبیاء تکیه شده که آنها هنگامى که در تنگناهاى سخت گرفتار مى‏شدند چگونه دست توسل به دامان لطف حق مى‏زدند و چگونه خداوند این بن‏بستها را بر آنها مى‏ گشود و از طوفان و گرداب نجاتشان مى‏ بخشید:
 
ابراهیم به هنگامى که در آتش نمرود گرفتار شد.
 
یونس هنگامى که در شکم ماهى فرو رفت.
 
زکریا هنگامى که آفتاب عمر خود را نزدیک به غروب دید ولى جانشینى نداشت که برنامه ‏هایش را تکمیل کند.
 
و همچنین سایر پیامبران به هنگام گرفتارى در طوفان هاى سخت.
 
فضیلت قرائت سوره انبیاء

 
از پیامبر گرامى اسلام (ص‏) در فضیلت تلاوت این سوره چنین نقل شده: هر کس سوره انبیاء را بخواند خداوند حساب او را آسان مى ‏کند و در محاسبه اعمالش روز قیامت سخت‏گیرى نخواهد کرد و هر پیامبرى که نام او در قرآن ذکر شده با او مصافحه کرده و سلام مى‏ فرستد.
 
و از امام صادق (ع‏) مى‏ خوانیم: هر کس سوره انبیاء را از روى عشق و علاقه بخواند با همه پیامبران در باغهاى پر نعمت بهشت، رفیق و همنشین مى‏ شود و در زندگى دنیا نیز در چشم مردم پرابهت خواهد بود.
 
ترتیل جزء هفدهم قرآن کریم شامل کل آیات سوره‌های انبیاء و حج است که در ادامه می شنوید:

ترتیل جزء هفدهم قرآن کریم با صدای مشاری العفاسی     
 
  محتواى سوره حج
 
این سوره به دلیل اینکه بخشى از آیاتش که پیرامون حج سخن مى‏ گوید به نام سوره حج نامیده شده و از سوره‏هایى است که در میان مفسران و نویسندگان تاریخ قرآن در مکى یا مدنى بودنش گفت وگو است از این رو جمعى آن را - جز چند آیه - مکى مى‏ دانند ، در حالى که جمع دیگرى معتقدند همه آن - جز چند آیه - در مدینه نازل شده است، بعضى نیز آن را ترکیبى از آیات مکى و مدنى مى‏ دانند.
 
از نظر محتوا مطالب سوره حج را به چند بخش مى‏ توان تقسیم کرد:
 
1- آیات فراوانى که در زمینه معاد و دلائل منطقى آن و انذار مردم غافل از صحنه‏هاى قیامت، و مانند آن است که از آغاز این سوره شروع مى‏شود و بخش مهمى از آن را در بر مى‏ گیرد.
 
2- بخش قابل ملاحظه‏اى نیز از مبارزه با شرک و مشرکان، سخن مى‏گوید و با توجه دادن به آیات پروردگار در عالم هستى انسانها را متوجه عظمت آفریدگار مى‏سازد.
 
3- بخشى از این سوره نیز مردم را به بررسى سرنوشت عبرت‏انگیز گذشتگان و عذابهاى دردناک الهى که بر آنها نازل شد دعوت کرده، از جمله سرنوشت قوم نوح و عاد و ثمود، و قوم ابراهیم و لوط، و قوم شعیب و موسى را یادآور مى‏ شود.
 
4- بخش دیگرى از آن پیرامون مسئله حج و سابقه تاریخى آن از زمان ابراهیم (ع) و سپس مسئله قربانى و طواف و مانند آن است.
 
5- بخشى از آن هم پیرامون مبارزه در برابر ظالمان و پیکار با دشمنان مهاجم است.
 
6- و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهایى است در زمینه‏هاى مختلف زندگى و تشویق به نماز و زکات و امر به معروف و نهى از منکر و توکل و توجه به خداوند.
 
فضیلت تلاوت سوره حج

 
در حدیثى از حضرت رسول(ص) مى‏خوانیم: هر کس سوره حج را بخواند خداوند متعال پاداش حج و عمره را به او مى‏دهد به تعداد تمام کسانى که در گذشته و آینده حج عمره بجا آورده یا خواهند آورد!
 
در حقیقت کسى که این سوره و محتواى آن را از مبداء و معاد گرفته، تا دستورات عبادى و اخلاقى، و مسائل مربوط به جهاد و مبارزه با ستمگران، در اعماق جان خود قرار دهد و برنامه عملى خود سازد پیوندى با تمام مؤمنان گذشته و آینده از نظر معنوى و روحانى پیدا مى‏کند؛ پیوندى که او را در اعمال آنها شریک و آنها را نیز در اعمال او شریک و سهیم مى‏سازد بى آنکه از پاداش آنان چیزى کاسته شود و حلقه اتصالى خواهد بود بین همه افراد با ایمان در تمام قرون و اعصار.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *