جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۰

در آخرین جلسه دادگاه توکلی چه گذشت؟/ حکم هیأت منصفه

اگر در مطبوعات آزادی کافی وجود داشت من هم‌اکنون در دادگاه نبودم
يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 424265
احمد توکلی با تاکید بر اینکه بسیاری از کامنت های الف از سر درد است، گفت: مطالعات اقتصاد سیاسی نشان می دهد هر چه رسانه آزادتر باشد، فساد کمتر است. همه با تقوا نیستند که از خدا بترسند؛ بسیاری هستند که از رسانه ها می ترسند.
در آخرین جلسه دادگاه توکلی چه گذشت؟/ حکم هیأت منصفه
به گزارش جهان به نقل از الف، پیش از ظهر امروز، آخرین جلسه رسیدگی به پرونده ی سایت الف در دادگاه کیفری استان برگزار شد. در این جلسه نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه و برخی اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی در دادگاه حاضر بودند. آقایان مصباحی مقدم، علیرضا محجوب، علی مطهری، بیژن نوباوه، مهدی فضائلی، مسعود پزشکیان، سعید زیباکلام، خجسته، ملکشاهی، ذوالانوار و موذن زاده و ... از حاضرین در این جلسه بودند.

هرچه رسانه آزادتر باشد، فساد کمتر است

در ایتدای جلسه، لیست عناوین اتهامی آمده در کیفرخواست، مجدد توسط نماینده دادستان قرائت شد؛ سپس احمد توکلی، مدیرمسئول سایت الف با تاکید بر آزادی رسانه ها و حق آزادی پس از بیان به دفاع از حق اعتراض و انتقاد مردم به مسئولین (با مصداق کامنت های منتشر شده در سایت الف) پرداخت.

وکیل مدافع احمد توکلی نیز در سخنانی ضمن دفاع از موکل خود و نیز عذرخواهی شخصی از برخی بی انصافی های صورت گرفته در کامنت های منتشرشده در سایت الف، ایراداتی حقوقی به سخنان مدعی العموم وارد ساخت. وی تاکید کرد که احمد توکلی از خود نظام است و چنین فردی نمی تواند برای اقدام علیه نظام انگیزه ای داشته باشد. آنچنان که انگیزه و قصد سوء وی در کیفرخواست محرز نشده است.

سپس آقای صالحی امیری در جایگاه قرار گرفت و پس از بیان عناوین شغلی ۳۵ سال گذشته اش و اشاره به تجربه های مختلف کاری اش، با اشاره به جلسه ی روز گذشته اش با احمد توکلی از شکایت خود اعلام انصراف کرد.

در ادامه نامه کتبی آقای سعیدمرتضوی خطاب به دادگاه بدست قاضی رسید که قاضی اعلام کرد آقای مرتضوی نیز از شکایت خود صرف نظر کرده است.

سپس نماینده ی دادستان در سخنانی از موضع خود در ایراد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به آقای احمد توکلی دفاع کرد؛ متهم برای پاسخ به سوالاتی از اعضای هیات منصفه در جایگاه قرار گرفت و در نهایت آخرین دفاعیات خود را ارائه کرده و جلسه به پایان رسید.

احمد توکلی در سخنان آخر خود گفت: من از آزادی دفاع می کنم؛ من دفاع می کنم از اینکه گفته می شود که صداوسیما حق را ناحق می کند؛ من دفاع می کنم از اینکه گفته می شود مسئولی دختر کودن خود را یک روزه سرکار می برد؛ مردم جوانشان را نداده اند که اگر کسی گفت رئیس قوه قضائیه صلاحیت علمی ندارد، محاکمه اش کنیم؛ البته این نظر غلطی است اما به هر روی اظهارنظر است. مردم اظهار نظر کرده اند و جواب می خواهند؛ قوه سخنگو دارد و باید جواب مردم را بدهد؛ من دفاع می کنم از اینکه گفته می شود در کشور همه احکام خدا اجرا نمی شود؛ بسیاری از کامنت ها از سر درد است. مطالعات اقتصاد سیاسی نشان می دهد هر چه رسانه آزادتر باشد، فساد کمتر است. همه با تقوا نیستند که از خدا بترسند؛ بسیاری هستند که از رسانه ها می ترسند...

در جلسه گذشته این دادگاه اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و علی اکبر جوانفکر از شکایت خود نسبت به توکلی صرف نظر کرده بودند.

اگر در مطبوعات آزادی کافی وجود داشت من هم‌اکنون در دادگاه نبودم

مدیرمسئول سایت «الف» پس از خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران در خصوص پیش‌بینی خود از نتیجه دادگاه اظهار کرد: مطمئنم که تبرئه می‌شوم. این دادگاه به خوبی برگزار شد و سه تن از شاکیان خصوصی من از جمله سعید مرتضوی، محمود احمدی‌نژاد و سید رضا صالحی امیری از شکایت خود علیه من صرفنظر کردند.

توکلی با بیان اینکه هم اکنون دادستان به عنوان مدعی العموم شاکی من است، تاکید کرد: اینکه آن‌ها تشخیص دهند من بزهکار هستم یا خیر و مستحق چه نوع مجازاتی هستم، مشخص خواهد شد و نتیجه نهایی دادگاه پس از شور نهایی هیات منصفه طی چند روز آینده اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آزادی مطبوعات در شرایط حاضر را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر آزادی مطبوعات وجود داشت من هم اکنون در دادگاه نبودم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه بعد از این شکایات و دادگاه، چه نوع کامنت‌هایی را در سایت الف منتشر می‌کنید، عنوان کرد: فقط کامنت‌های بی‌ادبانه را حذف کرده و بقیه کامنت‌ها را منتشر خواهیم کرد.

توکلی با تاکید بر اینکه تنها روزنامه نگاری است که از مخالفان خود دفاع می‌کند، افزود: من در خصوص بسته شدن روزنامه ابتکار و اعتماد ملی دخالت‌هایی نیز داشتم و از آن‌ها دفاع کردم اما آن‌ها نیز باید خود به طور ویژه به دفاع از خود بپردازند.

وی همچنین ادامه داد: برای اصلاح قوانین مشکلی نداریم اما این فضای روحی است که باعث می‌شود در خصوص جرایم رسانه‌ای برخورد سختگیرانه‌ای اعمال شود.

هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت قریب به اتفاق مدیر مسئول الف را مستحق تخفیف دانست
دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات گفت که این هیئت به اتفاق آرا احمد توکلی را مستحق تخفیف دانست.

علی اکبر کسائیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: ادامه جلسه رسیدگی به پرونده سایت الف به مدیر مسئولی احمد توکلی امروز در شعبه ۷۸ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی جلالی برگزار شد.

وی افزود:‌ در این جلسه احمد توکلی بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام با اکثریت آراء مجرم شناخته نشد اما بابت توهین به مسئولان عالی نظام با اکثریت آراء مجرم شناخته شد.

کسائیان تصریح کرد:‌ توکلی همچنین در مورد اتهام توهین به نمایندگان مجلس با اکثریت آراء مجرم شناخته نشد و بابت توهین به قضات مجرم شناخته شد. همچنین در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آراء مجرم شناخته شد ضمنا هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت قریب به اتفاق آراء احمد توکلی را مستحق تخفیف دانست.

دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات عنوان کرد: در این جلسه رضایت آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق و سعید مرتضوی توسط ریاست دادگاه قرائت شد ضمنا آقای صالحی امیری نیز رضایت خود را از شاکی اعلام کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
نظرات بی ادبانه را منتشر نکنید ولی چرا از نظرات مردم واهمه دارند
Iran, Islamic Republic of
طبق قانون: توهین و افترا به همه گنهه بزرگ و جرم است.
متمم قانون: تنها به رییس دولت نهن و دهم نه تنها گناه نیست که ثواب هم دارد.

 
الفاتحه...
حكم براي سليمي نمين، توكلي و زيبا كلام ...
پس بفرماييد مملكت گل و بلبل است و همه به وظايفشان عمل مي كنند و اين رسانه ها هستند كه سياه نمايي ميكنند.
فاتحه عدالتی كه در آن فريادگران مبارزه با بی‌عدالتی متهم به تبليغ عليه نظام شوند را بايد خواند.
Romania
وقتی آدم وارد سایت الف و خصوصا دیدن کامنتهای این سایت میشوید فکر میکنید وارد سایت ضد انقلاب شده اید
اینا مردمن
حقگو
Iran, Islamic Republic of
انصافا انسان وقتی به سایت الف میرود انگار دارد رسانه های زنجره ای اصلاح طلب و سایتهای ضدانقلاب را میخواند بنده یکبار در یکی از نمایشگاهها در مورد این موضوع صحبت کردم و همین مطالب را عنوان کردم اما دریغ از کمی تغییر
نازک بین
این که می فرمایند فقط کامنت های بی ادبانه را حذف می کنند دروغ محضه. خودم چند بار شده نظراتی مخالف بعضی از متن های سایت الف داشتم و کامنت می ذاشتم ولی با وجود مودبانه بودن هیچوقت تأیید نمی شد و این دروغ بزرگه که ایشون می فرمایند از مخالفانشان دفاع می کنند . برای اینکه کامنتتاتون تو الف تأیید بشه فقط کافیه از احمدی نژاد بد بگید!! امتحان کنید
حقگو
Iran, Islamic Republic of
نازک بین عزیز من با این نظر شما موافقم که اگر میخواهید وجهه ای در سایت الف پیدا کنید کافیست به احمدی نژاد بد و بیراه بگویید البته من خودم در سایت الف کامنتهایی گذاشته ام و هر از گاهی منتشر شده.اما جذب مخاطب با این روشها توسط سایتهای اصولگرا اصلا به صلاح نیست اینرا به سایت جهان نیوز نیز میگویم که شما هم مراقب باشید در همان نمایشگاه هم به دوستان جهان تذکر دادم اما کو گوش شنوا
مجتبی
ضمن ناراحتی از این ماجرا که برای اقای توکلی پیش امده ازایشان سوال می پرسم



خط قرمز برای درج کامنت چیست؟
ایا به اسم ازادی می شود هر مطلبی را منتشر کرد؟
لطفا خط قرمکز را قانون بدانیم اقای توکلی عزیز حتی قانون بد؟!


در ضمن بنده چندین کامنت در الف گذاشتم با احترام کاملا وبسیار منطقی ومستدل در نقد دولت وسایت الف که هیچ کدام درج نشد اما کاکمت هایی که به بالاترین مسولان نظام هم توهین کرده درج می کنند