شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قدرت فتوای رهبر ایران را دست کم نگیرید

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 389166
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت : کمتر از یک ماه مانده به ضرب الاجل تعیین شده برای حصول توافق هسته ای با ایران ، اسقف های کاتولیک امریکا از مذاکره کنندگان مصرانه خواستند قدرت فتوای رهبران اسلامی در مورد ممنوعیت سلاح های اتمی را دست کم نگیرند.
به گزارش جهان؛ فرانس پرس افزود: در دیداری رهگشا ، یک هیات شش نفره از کنفرانس اسقف های کاتولیک در امریکا در ماه آوریل به شهر مقدس قم رفتند تا با رهبران ارشد شیعه به منظور کاهش اختلافات بین ایران و غرب ملاقات کنند.

اسقف ‘ ریچارد پتس ‘ رئیس کمیته عدالت و صلح بین المللی در کنفرانس روز چهارشنبه به طور علنی در مورد این سفر گفت: ایرانیان عمیقا احساس می کنند که با عدم درک امریکا و غرب روبرو شده اند.

در حالی که غرب می کوشد بر سر دستیابی به یک توافق تا ۲۴ نوامبر برای مهار برنامه هسته ای مشکوک ایران مذاکره کند، هیات مزبور چنین استدلال کرده که به ویژه واشنگتن باید بر تاکیدات ایران مبنی بر مغایرت ذخیره سازی و کاربرد سلاح های هسته ای با اصول اساسی اسلام شیعه ، توجه بیشتری نشان دهد.

آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران در سال ۲۰۰۳ فتوایی علیه سلاح های هسته ای صادر کرد و از آن زمان چند بار بر فتوایش صحه گذاشت. .

به گفته پتس ،هرچند که ظاهرا متن فتوا به طور مکتوب وجود ندارد، ولی رهبران مذهبی ایران به هیات اسقف ها گفتند که فتوای صادره ‘ یک موضوع ثبت شده همگانی بوده و سخت مورد احترام علمای شیعه و عموم ایرانیان قرار دارد. ‘

پتس به بنیاد صلح بین المللی کارنگی گفت : رهبران ایران در مذاکراتشان به این هیات اطمینان دادند که سلاح های هسته ای ‘ به دلیل ماهیت کور و نیروی قدرتمند آن در انهدام همه نوع جوامع بیگناه، غیر اخلافی است .’

تهران مکررا تکذیب کرده است که در صدد توسعه بمب اتمی است و می گوید برنامه هسته‌ایش فقط در چارچوب اهداف غیرنظامی برای تولید انرژی است .

اما غرب و گروه موسوم به پنج به اضافه یک همچنان در مورد برنامه ایران عمیقا بدبین بوده و استدلال می‌کنند که جمهوری اسلامی باید به اقدامات قابل تائید برای نشان دادن صلح آمیز بودن آن دست بزند.

* فرهنگ مدرن

استیفن کولچی یک مقام سرشناس کنفرانس اسقف ها می‌گوید : استدلال من این خواهد بود که ما هرگاه احساس خطر می‌کنیم نفوذ مذهبی را به عنوان یک محرک و اعتبار دهنده نادیده می گیریم .

وی گفت : گمان می کند که وزارت خارجه امریکا اهداف مذهبی ایرانیان را در مورد سلاح های کشتار جمعی به عنوان بخشی از مذاکرات چندان جدی نمی گیرد.

این مقام مذهبی افزود : ایران از یک فرهنگ بسیار غنی برخوردار است ، در عین حال فرهنگ مدرنی نیز دارد. ‘

کولچی چنین استدلال کرد که در مذاکرات هسته ای جاری ، فتوی ‘تا حدی به مذاکرات هسته ای ربط دارد و در ایران به طور فراگیر آموخته شده و از آن دفاع می شود.

وی گفت که احتمال تغییر یک شبه فتوی وجود ندارد و این آن چیزی است که باید مد نظر دیپلمات ها قرار گیرد.چنین چیزی در کل مرجع آموزشی نظام آنان را تضعیف خواهد کرد.

کولچی افزود : برای یک کاتولیک غیر قابل تصور است که پاپ این کار را انجام دهد و برای آنها نیز غیر قابل تصور است که یک آیت الله یا رهبر عالی مبادرت به این کار کند. ‘

ابراهیم محسنی یک چهره دانشگاهی و کارشناس در مریلند گفت : مطالعه اخیر نشان می‌دهد که حدود ۶۵ درصد ایرانیان گمان می‌کنند که تولید سلاح های هسته‌ای مغایر با اسلام است .

کاخ سفید: توافق با ایران بزرگترین اولویت سیاست خارجی اوباماست

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در یک نشست خصوصی بیان کرده است که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بزرگترین اولویت سیاست خارجی رئیس‌جمهوری آمریکاست.

به گزارش فارس، وی دستیابی به توافق هسته‌ای بلند مدت با ایران را مهمترین اولویت سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا خواند و آن را هم‌وزن مهمترین طرح داخلی کاخ سفید یعنی طرح خدمات درمانی موسوم به «اوباماکر» دانست.

این مقام امریکایی در بخشی از این نشست که فایل صوتی آن از سوی پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» منتشر شده، گفته است: «مساله این است که این بهترین شانسی است که ما از زمان آغاز دولت رئیس‌جمهوری اوباما و حتی شاید از ابتدای جنگ عراق، برای حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران داشته‌ایم. بنابراین، این فرصت کوچکی نیست و مساله بسیار مهمی است. این احتمالا بزرگترین اقدامی است که اوباما در دوره دوم خود در زمینه سیاست خارجی انجام می‌دهد. در این چارچوب (سیاست خارجی) این برای ما مثل طرح خدمات درمانی است .»

رودز در بخش دیگری از این نشست در اظهاراتی که تائید گزارش اخیر نیویورک‌تایمز در مورد توافق هسته‌ای است، بیان کرده است که دولت آمریکا به دنبال توافقی است که نیازی به مصوبه و تائیدیه کنگره نداشته باشد.

وی در این مورد گفته است: «ما در این رابطه فکرهایی کرده‌ایم، در مورد اینکه توافق باید چه ساختاری داشته باشد که در همان وهله اول الزاما نیازی به مصوبه نداشته باشد. خب راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد.»

کری:نسبت به توافق هسته‌ای امیدوارم

وزیر خارجه آمریکا در نشستی موسوم به «مجمع ایده‌های واشنگتن» درباره مسائلی نظیر عراق، سوریه، مذاکرات اسرائیل-فلسطین و مذاکرات هسته‌ای ایران سخنرانی کرد.

به گزارش فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات هسته‌ای و در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای با ایران ۵۰ درصد و یا کمتر است گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی‌کنم.

وی همچنین گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود.در هفته‌های آینده که هفته هایی سرنوشت ساز است، معلوم می‌شود که آیا ایران می‌تواند تصمیم‌های دشوار بگیرد یا نه.

جان کری در ادامه افزود: «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد و ما جلو هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه ».

وی خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه‌ها و نظرکارشناسان خواهد بود.»

آمریکا: نتیجه خاصی برای مذاکرات اتمی با ایران قابل پیش‌بینی است

درعین حال یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران به نقطه مهمی رسیده است که به اعتقاد ما می توانیم تا ضرب‌الاجل تعیین شده در ۲۴ نوامبر – سوم آذر – نتیجه خاصی را برای آن پیش بینی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، «جنیفر ساکی» در جمع خبرنگاران افزود: ما از آغاز مذاکرات هسته ای با ایران و حتی پیش از آن اعلام کرده ایم که نتیجه گیری از این مذاکرات کار چندان آسانی نخواهد بود.

وی گفت که نمی تواند بیش از این اطلاعات جدیدی در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبرنگاران را به سخنان جدید «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ارجاع داد و گفت: تردید نیست که پیش بینی نتیجه چند هفته زودتر مذاکراتی که در مرحله مهمی نیز قرار دارد، کار چندان آسانی نخواهد بود، اما با علم به دشواری کار، ما روی این موضوع کار می کنیم و معتقدیم که این کار می تواند تا ۲۴ نوامبر نتیجه دهد.

«ساکی» در پاسخ به خبرنگاری در باره خوشبینی و یا بدبینی به توافق نهایی با ایران، البته با در نظر گرفتن مخالفت کنگره آمریکا، گفت: چنانچه کارها خوب پیش رود، اعضای کنگره احساس خوبی خواهند داشت. تا آن زمان مذاکراتی با ایرانی ها خواهیم داشت چرا که معتقدیم این کار بهترین روش برای پیگیری مذاکرات تا زمان ۲۴ نوامبر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: بر اساس آخرین خبری که در اختیار است، کارشناسان فنی کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای ارائه گزارش نشست هفته گذشته با نمایندگان ایران از وین به پایتخت های خود بازگشته اند.

«ساکی» گفت: کارشناسان سیاسی عضو گروه ۱+۵ با یکدیگر در تماس هستند و امیدواریم تا پایان نشست مشترک بعدی این کارشناسان در هفته آینده بتواند اخبار مهمتری را به اطلاع عموم برساند.

دیدار معاون بان کی مون با دکتر خرازی

از سوی دیگر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: مذاکره کنندگان کشورمان در چارچوب خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند فعال هستند و به مذاکرات هسته ای می پردازند.

به گزارش ایرنا، کمال خرازی در حاشیه نشست با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا توافق جامع میان ایران و ۱+۵ صورت می گیرد یا خیر گفت: این موضوع بستگی به خواست آنها دارد که چقدر مصالح بین المللی، منطقه و مصالح خود را در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: آنها نمی توانند تردید کنند که جمهوری اسلامی ایران با ثبات ترین کشور منطقه است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: اگر این ادعای طرف های مذاکره کننده درست است که دنبال صلح و آرامش در منطقه هستند، باید مسائل خود را با ایران حل کنند و این موضوع هم به طریقی باید انجام گیرد که حقوق ایران تضییع نشود.

خرازی ادامه داد: ما چیزی فراتر از حد قانونی خود در این مذاکرات نخواستیم و صرفا حقوق قانونی خود را بر اساس NPT می‌خواهیم و از آن کوتاه نمی آییم.

وی اضافه کرد: خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند و مذاکرات مذاکره کنندگان ما هم در آن چارچوب انجام می گیرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: فشار، تحریم و زیاده خواهی نمی تواند مشکلات را حل کند و طرف های مذاکره کننده نیز می دانند که ملت ایران بر ارزش ها و حقوق خود به هر قیمتی ایستادگی می کنند.

خرازی تصریح کرد: بهترین فرصت برای طرف های مذاکره کننده است تا بتوانند مسائل خود را با ایران حل و فصل کنند.

وی در ادامه به نقش سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: ایران نقش مثبت خود را در منطقه ایفا می کند و جدایی طرف های مذاکره کننده از کشورمان به ضرر خود آنها است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: مذاکرات بستگی به تصمیم طرف های مذاکره کننده با ایران دارد؛ ما آماده برای حل مسائل با غربی ها هستیم، مشروط بر اینکه حقوق کشورمان ضایع نشود.

خرازی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در دیدار با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل درباره نقش برخی کشورهای منطقه نسبت به بحران آفرینی در عراق و سوریه نیز صحبتی شد یا پیشنهادی مطرح شد گفت: الیاسون معتقد بود برای حل مسائل افراط گرایی در منطقه که در عراق و سوریه به وجود آمده باید منابع مالی و ارسال سلاح به گروه های افراطی متوقف شود و این حرف درستی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: برای آنکه مشکلات منطقه حل شود باید با روش های سیاسی جلو توسعه افراط گرایی را گرفت و راه حل آن نیز قطع منابع مالی و قطع ارسال سلاح و حمایت های سیاسی از سوی برخی کشورهاست.

خرازی یادآور شد: متاسفانه می بینیم در این جهت حرکت منطقی در منطقه انجام نمی گیرد و هنوز حمایت مالی از گروه های افراطی و تروریستی انجام می شود و برخی کشورها و سازمان ملل نقش موثری در این زمینه ندارند.

منبع: روزنامه اطلاعات
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *