پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
کمالوندی در برنامه" متن-حاشیه":

خرید اورانیوم از خارج از کشور

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۴
کد مطلب: 396663
وی با اشاره به نیازهای آینده ایران در مورد غنی‌سازی گفت: اگر بتوانیم در آینده نیازهای غنی‌سازی خود را با قیمتی ارزان‌تر از تولید سوخت در داخل خریداری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در برنامه «متن،حاشیه» شبکه سوم سیما امشب (سه‌شنبه) با بیان اینکه آقایان امیری و رحیمیان از همکاران سازمان انرژی اتمی در کنار تیم مذاکره کننده ایران حضور دارند، گفت: مذاکرات در حال ادامه پیدا کردن است ولی باید دیدگاه‌ها به هم نزدیکتر شود هرچند که راهی طولانی تاکنون پیموده شده است.

وی افزود: طرف مقابل خواستار تعطیلی رآکتور تحقیقاتی اراک و فردو شده است ولی هم‌اکنون دیگر بحث تعطیلی این مرکز از سوی آنها مطرح نمی‌شود همچنین میزان غنی‌سازی هم اختلافات بعدی بین دوطرف است.

کمالوندی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به صورت موقت و داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصدی را اجرا کرده است، گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی نشان داده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و منصفانه این است که بگوییم طرف مقابل هم تا امروز تعهدات خود را انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران داوطلبانه بوده است، افزود: این امر به هیچ وجه به معنای چشم‌پوشی از حقوق ایران نیست.

کمالوندی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق خود به‌خصوص در مورد حق غنی‌سازی صرف‌نظر نخواهیم کرد.

وی با اشاره به نیازهای آینده ایران در مورد غنی‌سازی گفت: اگر بتوانیم در آینده نیازهای غنی‌سازی خود را با قیمتی ارزان‌تر از تولید سوخت در داخل خریداری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در توافقنامه به صراحت در خصوص عدم نصب اجزاء در راکتور اراک اشاره و هیچ صراحتی نسبت به خریداری اجزاء نشده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران قبول کرده که در دوره ۷ ماهه شرایط توافق قبلی را ادامه دهد و تأخیری در راه‌اندازی دستگاه‌های سانترفیوژ جدید داشته باشد ضمن اینکه بازرسی‌های بیشتر را پذیرفته و عدم تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را نیز قبول کرده است هرچند که هم‌اکنون به آن نیازی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پذیرفته که مجتمع سوخت راکتور اراک نصب نشود، گفت: اجزاء کوچکتر رآکتور اراک در حال ساخت است و این امر همچنان ادامه دارد.

** ساختار آژانس بین المللی انرژی اتمی با مشکلات مواجه است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چرا آژانس پیشنهاد شما را برای بازدید سایت مریوان قبول نکرده اظهار داشت: آژانس طبق مدارک جعلی معتقد است که انفجارهایی در این مناطق رخ داده که ما در مقابل پیشنهاد بازدید از مریوان را به آن ها داده ایم اما تا کنون پاسخی از آن ها دریافت نکردیم و هنوز هم منتظر جواب هستیم.

وی با اشاره به این که آژانس در موقعیت خوبی قرار ندارد،گفت:آژانس بین المللی انرژی اتمی با مشکلات ساختار مواجه است البته آژانس باید در ابتدا اصالت منابع و اطلاعاتش را مشخص کند و بعد کشوری را متهم نماید.

کمالوندی با اشاره به این که ما با حوصله وارد این موضوع شده ایم و خسته نخواهیم شد گفت: ما از ۱۸ مورد سوالی که برای آن ها وجود داشت به ۱۶ مورد آن پاسخ دادیم و تایید آن را هم گرفتیم.

** هدف اصلی آژانس در عدم ارائه ارزیابی کلی انرژی هسته ای ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس ارزیابی کلی اش را در رابطه با انرژی هسته ای ایران ارائه نداده و فقط به ارزیابی موردی بسنده کرده و معتقد است برای ارائه ارزیابی کلی زمان بیشتری نیاز است زیرا هر کدام از این موارد ممکن است تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که باید روش کاری آژانس بازنگری شود افزود: آژانس با عدم ارزیابی کلی می خواهد موضوعی را برای خودش نگه دارد تا دوباره امکان رسیدگی برایش وجود داشته باشد.

** نرسیدن حرف حق کشور ما با وجود قدرت های بزرگ

کمالوندی با تاکید بر این که شرایط سیاسی طوری است که نقش حرف حق از طرف ما در مقابل قدرت های بزرگ قرار گرفته گفت: حرف حق کشور ما با وجود قدرت های بزرگ به گوش جهانیان نرسیده البته اکنون این موضوع محقق شده است گفت: در حال حاضر برای خیلی از کشورها سوالاتی در مورد روش رسیدگی آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش آمده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چرا آژانس پاسخش را به یک خبرگزاری ارائه داده گفت: آژانس به زعم خودش جواب یک آژانس خبری را داده البته جواب قانع کننده نیست از این رو آقای نجفی نماینده ایران در وین اعلام کرده که ما هنوز منتظر جواب هستیم.

وی با اشاره به این که ما نمی خواهیم با آژانس وارد بحث و جدل شویم اظهار داشت: آژانس در حال انجام یک فعالیت حرفه ای است با وجود این که روش هایش با اشکالات مواجه است در این رابطه چندین بار از طرف کشور ما و بنده در اجلاس های خصوصی و عمومی این موضوع مطرح شده است .

**ما خسته نخواهیم شد و بر حق مان اصرار داریم

کمالوندی با تاکید بر این که آژانس از طریق شورای حکام این سازمان اداره می شود و این شورا از کشورهای قدرتمند تشکیل می شود افزود: ما خسته نخواهیم شد و بر حقمان اصرار داریم و صبر را پیشه راهمان کرده ایم.


** علاقه مندی آژانس به بازدید مجدد از پارچین طبق اطلاعات جعلی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چرا آژانس بر خلاف مریوان مایل به بازدید از پارچین است گفت: از سایت پارچین در گذشته دو بار بازدید شده و ۶ مورد هم نمونه برداری هم شده . دررابطه با بازدید های آژانس این فرض وجود دارد در صورتی که آژانس امروز از سایتی بازدید کند روز بعد طبق اطلاعات غلط و جعلی صهیونیست ها دوباره تمایل به بازدید دوباره دارد.

وی در رابطه با این که چرا آژانس بر سایت پارچین تاکید دارد گفت: سازمان بین المللی انرژی اتمی بر اساس الزامات خودش مسئول است که دوباره بر اساس هر اطلاعات غلط و یا درستی از ما جویا شود سایت پارچین در طی این سال ها ابزاری برای آن ها بوده تا در ذهن مخاطب این موضوع را تداعی کند که در آن جا فعالیت هایی با اهداف نظامی انجام می شود البته این مسئله برای گول زدن افکار عمومی دنیا است . در حال حاضر ما ضرورتی نمی بینیم که آژانس دوباره برای بازدید مراجعه کند.

**آژانس سیاسی نیست، سیاسیون با آژانس کارهای مورد نظرشان را انجام می دهند

کمالوندی در رابطه با این که آژانس فعالیت سیاسی می کند گفت: آژانس فعالیت سیاسی نمی کند بلکه سیاسیون در آژانس کارهای مورد نظرشان را انجام می دهند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که آژانس قبل از این که برایش مشخص شود اطلاعات درست و یا نادرست است در رابطه با موضوع سوال می پرسد بیان کرد: آژانس بر طبق اصول کاری اش مسئولیت ندارد که اطلاعات را راستی آزمایی کند و در صورتی که ایران هم یک سوال انحرافی در رابطه با موضوعی به آژانس ارائه دهد موظف است به آن مسئله رسیدگی کند.

وی با تاکید بر این که آژانس وارد یک بازی سیاسی شده و شاید تا کنون متوجه شده باشد گفت:باید به تامین بودجه آژانس توجه کرد زیرا منابع مورد نیاز آژانس از طرف کشورهایی خاص تامین می شود.

** برای بازرسی های اضافه ایران بودجه تقبل نخواهد کرد

کمالوندی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چرا شما به آژانس هزینه پرداخت نمی کنید گفت: آن ها قصد بازرسی دارند و ما هم این اجازه را به آن ها داده ایم و هیچگاه هزینه ای را تقبل نخواهیم کرد،البته به شکل هایی مانند کمک ها و برنامه های فنی مبلغی را به عنوان حق عضویت پرداخت می کنیم در رابطه با بازرسی هایی که آژانس به صورت برنامه ای انجام می دهد کشور ما هزینه ای را پرداخت می کند اما در رابطه با بازرسی های اضافه هیچ بودجه ای از طرف ایران پرداخت نمی شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که در حال حاضر سازمان انرژی اتمی با گام های مصمم کارش را پیش می برد گفت: در حال حاضر نسل جدید سانتریفیوژها مورد بهره برداری قرار می گیرد و آن چیزی که ما اکنون داریم IR۱ تاIRA را شامل می شود که هر کدام از این سانتریفیوژها دوره ها و آزمایش های مکانیکی و شیمیایی را باید طی کند یک سانتریفیوژ تبدیل به ۷ و بعد به ۱۶۴ و بعد هزار تایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که سانتریفیوژ مانند هواپیما است به طوری که قبل از بلند شدن هواپیما باید تست های مختلفی انجام شود تا به مرحله بهره برداری برسد ،بیان کرد: در حال حاضر کاری که در طی برنامه های تحقیق و توسعه انجام نمی دهیم تزریق گاز به ir۸ است زیرا باید در سانتریفیوژ نسل دوم تست های هزار تایی انجام شود ،البته این مربوط ببه نسل آخر سانترفیوژها یا همان ir۸ می شود با عدم انجام این کار ما عقب نمی مانیم زیرا بقیه نسل های سانتریفیوژها در حال انجام فعالیت هستند.

کمالوندی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که اگر تزریق گاز صورت گیرد، خلاف توافق نامه است یا خیر گفت: در توافق نامه این موضوع خلاف نیست و در صورتی که ما بخواهیم تزریق گاز را انجام می دهیم زیرا فعالیت تحقیقی محسوب می شود و طرف مقابل این توانایی را دیده و باید این توانایی در خط تولید قرار بگیرد البته تاخیر ۳ یا ۴ ماهه قابل جبران است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که ما می توانیم تست ها را جای دیگر جبران کنیم افزود:این موضوع نشانه ای از اعتماد سازی است تا حسن نیت خودمان را نشان دهیم زیرا ما قصد ترساندن طرف مقابل را نداریم

وی در رابطه با این که بعد از توافق اورانیوم های ایران به خارج و در مقابل میله های سوختی وارد می شود گفت: هیچ اورانیومی از ایران خارج نمی شود،حتی در آینده با باز شدن فضا اورانیوم هایی که خارج از کشور داریم به ایران برگردانده می شوند.

** یادداشت تفاهم نامه با روس ها خلاف توافق نیست

کمالوندی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که توافق امضا شده بین ایران و روسیه خلاف قرارداد است یا خیر گفت: قرارداد امضا شده بین روسیه و ایران خلاف توافق نیست و طرف توافق نمی تواند اعتراض کندو ما قطعنامه های صادر شده را قبول نداریم و محدودیتی در کارمان ایجاد نکرده و همواره واضح گفته ایم که در کار تولید نیروگاه هایمان از همه کشورها کمک می گیریم و همکاری خواهیم کرد؛ از این رو روسیه سابقه خوبی در این زمینه دارد و با وجود نیاز فراوان ما به راکتورها این قرارداد امضا شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: بر اساس سه مدل شناخته شده کشور ما از ۸ تا ۱۲ درصد به منبع انرژی نیازمند است.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که ایران همیشه تلاش کرده تا سوخت نیروگاه هایش را به تنهایی تامین کند،اما در یادداشت تفاهم نامه با روسیه ذکر شده که مادام العمر سوخت نیروگاه ها از طرف آن ها تامین شود گفت: ما نیاز داریم تا آن ها برای تضمین تامین سوخت به ما تعهد دهند اما این تعهد یک طرفه بوده و در صورتی که ما بخواهیم مانند گذشته سوخت نیروگاه هایمان را تامین کنیم اشکالی به آن وارد نیست.

** نرسیدن به توافق خدشه ای به برنامه هسته ای ما وارد نمی کند

کمالوندی با تاکید بر این که در مورد سوخت نیروگاه ها با روس ها صحبت کرده ایم البته سوخت نیروگاه ها خیلی حساس تر از سوخت رکتورها است ما در این زمینه قطعاً نیازمند همکاری هستیم البته بارها از طرف ما اعلام شده که با همکاری و بدون همکاری این مسیر را خواهیم پیمود اما در راستای رسیدن به اهدافمان روس ها اعلام آمادگی و همکاری کردند و ما از این رو با کشورهای غربی هم همکاری خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با عدم امضای توافق گفت: ما مطمئن هستیم به احتمال زیاد به توافق خواهیم رسید اما با فرض بدبینانه و نرسیدن به توافق فعالیت توسعه و تکنولوژی هسته ای متوقف نخواهد شد و ما همچنان به راهمان ادامه خواهیم داد و اتفاقات جدیدی نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما برگشتن به تولید ۲۰ درصد هم داریم و با وجود اتمام دوره ۷ ماهه و با وارد شدن به ماه هشتم می توانیم ۲۰ درصد را به مرحله تولید برسانیم و ممکن است در طول ۱ سال و نیم آینده نیازی به تولید ۲۰ درصد نداشته باشیم و برای جلب اعتماد چند روزی هم زودتر به تولید ۲۰ درصد برسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *