پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۴

ولایتی: با توافق به غرب خوشبین نشوید

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 437162
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: عهدشکنی انگلیس و آمریکا مسبوق به سابقه است و نباید ذوق‌زده و مجذوب آنان باشیم چرا که آنان در حد اعلای خوش‌بینی به دنبال منافع خود بوده و به فکر منافع ما نیستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی ظهر امروز در دومین کنفرانس بین‌المللی از نهضت مشروطیت تا قیام ۲۹ بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی بدون آذربایجان هویت نداشته است، اظهار داشت: به هر کجای آذربایجان که بنگریم سراسر حرکت و افتخار است.

وی تاکید کرد: در تاریخ ایران همواره آذربایجان به عنوان سر ایران نقش‌آفرینی کرده و در تاریخ اسلام و پیروی از اهل‌بیت نیز آذربایجان نقش تاریخی داشته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: اگر در حال حاضر ایران پناهگاه فکری پیروان اهل‌بیت است، باید این وضعیت را مدیون مردم آذربایجان بدانیم.

* تبریز نخستین پایتخت تشیع

وی افزود: تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع مطرح است و اولین حکومت شیعی در همین مسجد جامع تبریز شکل گرفت، البته ملت ایران پس از صدر اسلام همواره مدافع اهل‌بیت بوده و وجود ۸ هزار بقعه متبرکه و امامزاده بهترین دلیل برای این امر است.

ولایتی یادآور شد: در دیگر کشورهای اسلامی چنین رسمی و پاسداشت سادات علوی وجود نداشته و سادات علوی را شهید کرده و به صورت گورهای دسته جمعی دفن می‌کردند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مردم آذربایجان در زمان حمله عثمانی پیشانی مقابله بودند و در زمان قاجار نیز یک تنه مقابل روس و عثمانی ایستادند و همانطور که می‌دانید جنگ‌های متعددی رخ داد و نیمه پر لیوان در جنگ ایران و روس این است که مردم آذربایجان اجازه ندادند کل کشور از دست برود و تنها ۱۷ شهر از ایران جدا شد.

* مقاومت در برابر دو قدرت مطرح افتخار مردم آذربایجان است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: آذربایجان ۱۰ سال مقابل روس‌ها ایستاد و مقاومت در برابر دو قدرت مطرح آن زمان افتخار مردم آذربایجان است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواستگاه مذهبی نهضت مشروطیت گفت: مشروطیت در ابتدا با هدف ایجاد عدالتخانه آغاز شد و هدف اولیه پیاده کردن عدالت در جامعه ایرانی بود.

ولایتی با اشاره به نامه علمای تبریز به مظفرالدین شاه، در مورد علمای مهاجر گفت: تلگراف علمای آذربایجان مورد قبول مظفرالدین شاه قرار گرفت و با فاصله کوتاهی نهضت مشروطیت به پیروزی رسید و در متمم قانون اساسی مشروطیت نیز اصل دوم گنجانده شد که تایید مصوبات توسط پنج مجتهد طراز اول بود و اصل "ابدیه" نام گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مواضع مشترک ستارخان و شیخ فضل‌الله نوری در مقابل پینشهاد پناهندگی دولت روس گفت: هر دوی این بزرگواران به لحاظ محتوای پیام متن مشترکی را بی‌خبر از یکدیگر به دولت روس دادند که محتوای پیام‌ها خوداری و پرهیز از تسلیم و سر فرو آوردن مقابل دولت روس بود.

وی یادآور شد: نکته مهم در مورد قیام مشروطیت این است که قاتل شیخ فضل‌الله نوری و ستارخان یک نفر به نام "یپریم خان ارمنی" بود و البته مشروطیت با کودتای رضاخان عملاً منتفی شد.

* نقش مردم تبریز در قیام ۲۹ بهمن تبریز سنت و الگوی مردم ایران

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: نقش مردم تبریز در قیام ۲۹ بهمن تبریز که تا ۷۰ نفر شهید در این قیام نقل شده موجب ایجاد سنت و الگو در میان مردم ایران شد و مراسم چهلم گرفته شد و این برنامه‌ها ادامه یافت و برگزاری چهلم شهدای قم در تبریز یک حرکت برنامه‌ریزی شده بود که توسط شهید قاضی رهبری شد.

ولایتی تاکید کرد: مردم تبریز و آذربایجان همواره به استقلال کشور حساس بوده و در خط مقدم دفاع از کشور و انقلاب حضور داشته و دارند و نقش آنان در هشت سال دفاع مقدس برجسته و ممتاز بوده است.

* مدیریت مدبرانه رهبری ضامن اقتدار امروز منطقه‌

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه و جهان گفت: ایران اسلامی تاثیرگذارترین کشور جهان سوم در جهان است و در مذاکرات هسته‌ای این تاثیرگذاری را مشاهده کردیم و در تمام مراحل مذاکرات نیز مدیریت مدبرانه رهبری را شاهد بودیم و بدون تدبیر رهبری این اقتدار امروز منطقه‌ای را نداشتیم.

ولایتی عنوان کرد: کار هسته‌ای تا مرحله‌ای انجام شده و پس از تصویب در مراجع قانونی اجرای این توافق مهم‌تر است.

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران گفت: عهدشکنی انگلیس و آمریکا مسبوق به سابق است و نباید ذوق‌زده و مجذوب آنان باشیم چرا که آنان در حد اعلای خوش‌بینی به دنبال منافع خود بوده و به فکر منافع ما نیستند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به واسطه جایگاه خاص خود در زمینه‌های بسیاری ممتاز است و استقلال و اقتدار ایران مهم‌ترین گوهر کشور در جهان است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: دولت‌های مختلفی در جریان مذاکرات بودند و با هدایت‌های رهبری این مذاکرات و توافق صورت گرفت و مهم‌ترین کار پس از این مرحله و در شرایط اجرایی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اخیرا دعوتی برای یک فنجان قهوه از فرانسه نرسیده دکتر جون؟
درود بر علم و دانش و تکنولوژی غرب
ما معمولا به مسولان لایق اعتماد داریم در این میان خدمات ارزنده آقای ولایتی رادر انتخابات قبل که جاده صاف کن توافقات اخیر بود هرگز فراموش نخواهیم کرد
مگر ایشان نبود گفت در مذاکرات نباید فلسفه گفت ...چی شد ؟؟؟؟ به فلسفه آنهم فلسفه بافی افتاده!!!!