جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

در پرونده کرسنت هوای‌هم را داشته‌باشیم!

پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 377466
وزیر دادگستری توضیحاتی در زمینه استیضاح وزیر علوم، دولت الکترونیک، پرونده کرسنت، بابک زنجانی، رانت ۶۵۰ میلیون یورویی و روغن پالم ارائه داد.
به گزارش جهان به نقل از تابناک، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه تلویزیونی شب آفتابی و با تبریک ولادت حضرت معصومه (س) درباره چند ابهام در عملکرد دولت توضیحاتی داد.

وی درباره پرونده کرسنت که وزارت دادگستری هم به موضوع ورود کرده است، گفت: زمانی که پرونده جنبه قضایی پیدا می‌کند یا در نهادهای بین‌المللی مطرح می‌شود ما به نحوی درگیر می‌شویم و بررسی این پرونده حتی در زمانی که من در سازمان بازرسی بودم، جزو اولویت‌های ما بود. در واقع بحث کرسنت داستان پیچیده‌ای است و مسائل متعددی دارد که باید حتما از حوزه سیاسی خارج شود.

پورمحمدی ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات بحث کرسنت‌ را در بگومگوهای سیاسی مطرح می‌کنند که به روند رسیدگی آن ضرر می‌زند. اگر اشتباه کوچکی در یک مقطعی رخ داده باید همه هوای همدیگر را داشته باشیم و اجازه ندهیم که منافع ملی‌مان از بین برود. اکنون که این پرونده در دیوان بین‌المللی مطرح شده گام اولیه‌ای است، بحث عدد، مبلغ و شرایط محکومیت مهم نیست بلکه گام اول برای تعیین تکلیف است و ما باید حواسمان جمع باشد.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از این گفت‌گو بیان کرد: بدهی بابک زنجانی کاملا روشن است و حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است که پولی که وی در داخل کشور دارد جوابگوی این مبلغ نیست که حدودا به ۲۰۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد. بدهی کلی وی مبلغی در حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان است که کمتر از یک سوم این پول در داخل است و مابقی پول مشخص نیست در کجا است.

وی با بیان این که بابک زنجانی همکاری لازم را با ما نمی‌کند، گفت: این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده البته عده‌ای هم از خارج از کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که بدهی وی را می‌پردازند؛ بنابراین پرونده بابک زنجانی بسیار پیچیده است و ما باید حواسمان جمع باشد تا رودست نخوریم؛ چرا که شاید کسی نقشه‌های دیگری داشته باشد. به طور کلی ماجرا بسیار فنی است و مردم می‌گویند که این قصه، قصه پرپیچ و خمی است و تمامی قوای سه‌گانه در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کنند.

وی درباره رانت ۶۵۰ میلیون یورویی گفت: تعبیر رانت و عدد مطرح کردن تعبیر درستی نیست و غلط و ناروا است. این‌که بگوییم به فردی امتیازی در حدود ۶۵۰ میلیون یورو داده شده و از آن عدد ۳۰۰۰ میلیارد تومان را دربیاوریم و در نهایت بگوییم که در دولت قبل ۳۰۰۰ میلیارد تومان وجود داشت در این دولت هم این مبلغ مطرح است، اصلا درست نیست. بنده معتقدم عده‌ای مشابه‌سازی می‌کنند و این ادعاهای ناروا را مطرح می‌کنند که بسیار زشت است.

پورمحمدی ادامه داد: دولت جدید متوجه شد که مواد غذایی نهاده‌های کشاورزی برای دامداری‌ها بسیار کم است و اعلام کرد که ذرت و سویا نیاز داریم و باید آن را وارد کشور کنیم. یکی از واردکننده‌ها اعلام کرد که می‌تواند این واردات را به کشور وارد کند که با زمان بسیار کمی هم کشتی‌هایی را در دریا خرید و بانک مرکزی با بانک خصوصی در این زمینه قرارداد مشارکتی می‌بندند و به این واردکننده می‌گوید که پول و دلار تضمین می‌شود شما فقط کالا را وارد کن؛ بنابراین نه دولت پول داده و نه خرید دولتی صورت گرفته بلکه فقط دولت اعلام کرده که بار این کشتی‌ها تخلیه شود که عملا باعث شد قیمت فرآورده‌های دامی و گوشتی در کشور پایین بیاید.

وزیر دادگستری تأکید کرد: بازی با عدد و این تعابیر که مطرح شده اصلا درست نیست البته سیاستمداران هم نباید فریب رقبای تجاری را بخورند و ما باید هوشمندانه برخورد کنیم.

وی درباره روغن پالم نیز گفت: باید تخلف احراز شود و در صورت احراز به دادگاه برود که پس از آن دادگاه تصمیمات لازم را می‌گیرد. در این زمینه وزارت بهداشت کنترل‌ها را جدی کرده و جلوی تولید و توزیع آن را می‌گیرد. البته باید کسی را که تخلف می‌کند به دادگاه معرفی کنیم و زمانی که فرد مجازات شد آن را معرفی کنیم. کنترل‌ها در این زمینه بسیار جدی شده است.

پورمحمدی در پایان با بیان این‌که اکنون فضای آرامی در کشور حاکم است، گفت: هم‌اکنون مناسبات بین‌المللی ما با وضع قابل قبول و قابل دفاعی پیش می‌رود و فضاسازی‌هایی که علیه نظام ما و جریان استکبار و صهیونیستی مطرح بود متوقف شده است و آسیب دیده‌اند چرا که ما هجوممان شدیدتر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


mostafa
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد آقاي پورمحمدي لطفاً بفرماييد اگه بحث عدد، مبلغ و شرایط محکومیت مهم نیست پس چي مهمه!!!؟؟؟
به به چه دفاع جانانه و تمام قدی!!!!!!!!!!!
چه جالب ایشان معتقدند در پرونده کرسنت اشتباه کوچک رخ داده پس اشتباه بزرگ از نظر ایشان چیست