جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

اختصاص فضای خاص برای کودکان در مساجد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب: 372137
یک کارشناس حوزه مسجد تاکید کرد: مهمترین مانعی که بر سر جذب کودکان و نوجوانان به مسجد وجود دارد کمبود فضاهایی است که باید به این قشر اختصاص داده شود تا انرژی خود را تخلیه کنند.
به گزارش جهان، حجت الاسلام و المسلمین معراجی فرهنگ سازی را هدف اصلی دهه تکریم و غبارروبی مساجد دانست و اظهار کرد: توجه مردم نسبت به جایگاه و حرمت، قداست و کارکردهای مسجد در این دهه مورد تاکید است. همانطور که امام خمینی فرمودند ما انقلاب مکردیم که مساجد را احیا بکینم و اگر این رویکرد مورد توجه همه قرار بگیرد ومسجد به درستی اداره شود در بقیه امور نیز موفق عمل خواهیم کرد و پیشرفت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این دهه شناسایی جایگاه و رسالت مسجد در جامعه و حکومت اسلامی است، اضافه کرد: با تدابیر مرکز رسیدگی به امور مساجد داشته است یک فرهنگ عمومی حداقل در بین مسجدیها ایجاد شده است و نهادهای مرتبط با مسجد در این دهه فعال شدند.

این کارشناس حوزه مسجد با اشاره به فضاسازی های تبلیغاتی که توسط رسانه ها و به خصوص صدا و سیما انجام شد، گفت: اینگونه اقدامات موجب شده که مردم در این ده روز توجه بیشتری به مسجد پیدا کنند. البته نهادینه شدن توجه به کارکردهای مسجد به زمان نیاز دارد تا اینکه در جامعه نهادینه شود لذا برنامه های نسبتا به خوبی برگزار شد.

وی درباره تاثیر دهه تکریم در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد، گفت: ارزیابی این تاثیر گذاری نیاز به گذشت زمان دارد اما با توجه به اینکه در آستانه تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان هستیم قطعا این برنامه ها می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد به خصوص اینکه امسال تحت عنوان مسجد، کودک نوجوانان نامیده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین معراجی در پاسخ به سئوالی درباره موانع جذب کودکان و نوجوانان به مسجد، اظهار کرد: مسجد از یک سو فضایی برای عبادت است که نیاز به آرامش و سکوت دارد. از ظرف دیگر حضور کودکان و نوجوانان در مسجد توام با شور، نشاط و انرژی فراوان است در ظاهر با هم تضاد دارد.

وی ادامه داد: بنابراین مدیریت مسجد نقش مهمی در جذب کودکان و نوجوانان و رفع این تضاد دارد. متولیان مسجد اعم از خادم، هیئت امنا، امام جماعت و سایر متولیان باید از سویی برنامه هایی برای جذب داشته باشند و از سویی با بزرگان و پیشکسوتان مسجد توجیه شود که آنها هم پذیرای کودکان باشند.

این کارشناس حوزه مسجد اضافه کرد: بنابریان چیزی که امروز مانع حضور کودکان و نوجوانان در مسجد است، کمبود فضاهایی است که باید به این قشر اختصاص داده شود که در این فضا انرژی خود را تخلیه کنند. بقیه موانع که ممکن است وجود داشته باشد با صحبت و توجیه برطرف می شود.

وی درباره ویژگی های امام جماعت طراز اسلامی به عالم بودن به عنوان اولین شرط اشاره کرد، و گفت: فاضل و زاهد بودن، پیاده کردن سیره نبوی در رفتار و اعمال، مدارا کردن با مردم برای جذب حداکثری از دیگر ویژگی های ضروری امام جماعت طراز اسلامی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما تو کوچمون یه مسجد داریم یه ساختمون 2 طبقه زدن بعنوان مهد کودکان ازش استفاده میکنن عزیزان تازه به این چیزا فکر میکنن واقعا که خیلی عقب هستن