سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۴

گستاخی "مسیر انحرافی" در تخریب نظام

موج نگار
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 219236
مهدي غلامي در وبلاگ موج نگار  نوشت:

چندیست از تلوزیون گه گاه برنامه هایی پخش می شود که بیننده شک می کند اینها شبکه های جمهوری اسلامی باشند. از فیلم های هالیوودی که بگذریم، فیلم و سریال های تولید داخل بیشتر تعجب برانگیزند چرا که میدانی این فیلم با بودجه همین نظام ساخته شده که تیشه بزند به ریشه همین نظام!
در آخرین مورد سریال "مسیر انحرافی" روی آنتن رفت که گستاخانه تر و آشکارتر از موارد مشابه دست به تخریب نهاد ها و شخصیت های حاضر در نظام زده است. ایراداتی که به نظر بنده می رسد در سه دسته زیر می آید:

1- زمان پخش سریال که مصادف شده با ایام عزاداری فاطمیه نشان از کج سلیقه گی (اگر نگوییم مرض) مسئولین شبکه سه دارد. چرا باید دقیقا این زمان برای پخش یک سریال طنز انتخاب شود؟

2- حرمت شکنی ها: در این سریال از حرکات زنانه برای جلب توجه بیننده استفاده شده. نمود بارز آن نقش مهماندار هواپیما (بهنوش بختیاری) است که پخش حرکات و شوخی های وی باعث تعجب بسیاری از مردم از چگونگی مجوز گرفتن این مجموعه شده. برخی هم به همین دلیل ترجیح می دهند این سریال را نبینند. یکی از دوستان میگفت با خانواده در حال تماشای این سریال بودم، به قدری خجالت کشیدم که از پای تلوزیون برخاستم. چه لزومی دارد از جذابیت های زنانه برای جلب بیننده استفاده شود؟ آیا این همان بیراهه ی هنر غرب نیست که با چند درجه تقلیل هنرمندان ما هم از آن پیروی می کنند؟ چرا نویسنده و کارگردان ایرانی به خود قدری زحمت فکر کردن و خلاقیت نمی دهد؟ چرا نباید جذابیت فیلم های ما از جنس فرهنگ ایرانی-اسلامی خودمان باشد؟
حتی این موضوع در تیتراژ اولیه سریال دیده میشود. شوخی های رکیک را هم به این حرمت شکنی ها اضافه کنید.1

بهنوش بختیاری و شکستن حریم های جامعه ایرانی-اسلامی

3- تخریب نهادهای نظام: مهم ترین ایرادی که بر این سریال وارد است گستاخی آن در اهانت به نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است. طی یک یا دو قسمت داستان سریال این بود که اهالی جزیره قصد داشتند برای جامعه کوچک خود یک رهبر انتخاب کنند. حال به روند داستان توجه کنید: عده ای کاندیدا می شوند و چند نفر به عنوان داور (بخوانید شورای نگهبان) چند کاندیدا را رد می کنند (بخوانید رد صلاحیت) آن هم به دلایلی مضحک. سپس انتخاباتی برگزار می شود که به شیوه ای مضحک در آن تقلب می شود و گزینه ی از قبل تعیین شده انتخاب می شود. حال ناظم منتخب (بخوانید رهبر) این جامعه که اتفاقا فردی مقدس نما ست (همیشه مردم را به راه راست راهنمایی می کند) به شکل دیکتاتوری شروع به حکومت می کند. از زمان انتخاب هم (طی همان چند قسمت سریال) یک پالتوی و کلاه سیاه بر سر می گذارد (فکر می کنید نماد چیست؟)؛ بی دلیل عده ای را محکوم به اعدام می کند2 حتی و ...
در کنار او شخص ساده لوحی قرار می گیرد که بخاطر چشمان قوی این رئیس جزیره او را به عنوان محافظ خود می گمارد. فردی ست مثلا مسلح که حتی گاهی او به رئیس دستور می دهد. (این نماد چه نهادی ست؟)

اگر این دو در واقع زن و شوهر باشند دلیل می شود در فیلم هم هرطور خواستند رفتار کنند؟

شاید به نظر بیاید ایرادات ذکر شده برآمده از یک ذهن آشفته و منفی نگر است. اما باید بدانیم جامعه پیام سریال را دریافت کرده و حتی در مدارس بعضا دانش آموزانی به چنین تحلیل هایی رسیده اند (البته خفیف تر از موارد ذکر شده). برای درک بهتر باید مسیر انحرافی را (که حتی اسمش پیام دارد) نمایش بومی شده ی داستان قلعه حیوانات در قالب فیلم لاست دانست. با چنین دیدی پیام داستان به خوبی درک می شود.

حال سوال این است که دستگاه های نظارتی صدا و سیما چه می کنند؟ خرس هم چنین خواب سنگینی ندارد! دیگر باید چه شود که برخوردی شود؟ چطور حساسیتشان برانگیخته نشد؟

به نظر می رسد مسئولین صدا و سیما سرگرم گسترش کمی تعداد کانال های تلوزیونی هستند و امروز تلوزیون دیجیتال را راه اندازی می کنند و فردا رسانه تعاملی را... در این بین تولید محتوا برای این تعداد شبکه را به از یاد برده اند؟! هرچند در امر تولید هم از لحاظ کمی پیشرفت خوبی شده اما ضعف شدید کیفیت به خوبی محسوس است.

اگر شما نیز نقدی بر این سریال دارید در نظرات ذکر کنید

1- البته بنده متوجه شوخی نا مناسبی نشدم اما در نقد ها به کرات دیدم.
2- این قسمت را ندیده ام، شنیده ام.

پ.ن1: اوایل که چند تکه از سریال را دیدم از دنبال کردن منصرف شدم. اما بعد برای درک بهتر یک قسمت را کامل دیدم که این همه مورد از آن در آمد!
پ.ن.2: این مفاهیم تنها از یک یا دو قسمت سریال برداشت شده. بقیه قسمت ها احتمالا پیام دیگری داشته باشد.
پ.ن.3: بعضی موارد که ذکر شد مثل فرد مسلح کنار رئیس به شکلی که در فیلم آمده در حقیقت معادلی در جامعه ندارد اما عموما دشمن سعی دارد چنین نقشی را برای این نهاد ها متصور شود. ضمن اینکه چاشنی داستان قلعه حیوانات را باید مد نظر داشت.
پ.ن.4: نخواستم بحث شخصیت ها را در متن بیاورم. اما نفس حضور فرزاد حسنی باید شاخک های مسئولین نظارتی را بجنباند!
پ.ن.5: برایم عجیب بود که تقریبا هیچ نقدی بر سریال نوشته نشده در فضای مجازی!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
1- احمق و کثیف نشون دادن تنها آدم مذهبی سریال و بی منطق و بی ادب بودنش.
2- فرد با کلاس و با شخصیت سریال اسمش کوروش بود.
United States
چند نقد كوتاه:
1.القاي شكاكيت وترديد
2.مسخره كردن لهجه هاي بومي ايراني
3.تخريب شخصيت زن براي انجام افعال مبتذل چون همسريابي
4.نفوذ نگرش خرافي
5. داشتن ديالوگ هاي مبتذل و رفتارهاي خاص خانوادگي و ...
نقد من:
1-از نگاه سیاسی اتفاقا خیلی هم بی ارزش بود و هیچ تحلیل خاصی نیاز ندارد، الکی تحلیل نکنید!
2-تقلید از فیلم لاست ارزش این فیلم رو پایین آورد.
3-درمورد حرکات زنان حق باشماست زننده بود یه جورایی!
4-فرزاد حسنی آدم خوبیه مسلمونم هست و این دلیلی خوبی برای گیر دادن نیست!
5-مهمترین نقد من اینه که فیلم نه محتوا داشت، نه فیلمنامه، نه کارگردانی خوب، نه فیلمبرداری و ... فقط چهارتا بازیگر معروف داشت که این روش برای جذب عوام به کار می رود!
United States
واقعاً حیف از مصرف برق