پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۱
بر اساس اعلام شبکه خبری الجزیره

نخست وزیر بانفوذ قطر رفتنی شد/ جایگزین حمد بن جاسم کیست؟

چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 295133
منابع خبری از انتخاب وزیر مشاور در امور داخلی قطر به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور خبر دادند.
نخست وزیر بانفوذ قطر رفتنی شد/ جایگزین حمد بن جاسم کیست؟
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری «الجزیرة» نوشت: منابعی آگاه اعلام کردند که «عبدالله بن ناصر» وزیر مشاور در امور داخلی به عنوان نخست‌وزیر جدید قطر انتخاب خواهد شد.

هنوز این خبر به طور رسمی اعلام نشده است.

این تغییر و تحولات درحالی در قطر روی ‌می‌دهد که شیخ حمد بن جاسم طی بیش از یک دهه گذشته همواره به عنوان یک شخصیت «قدرتمند» و مجری سیاست‌های امیر قطر در مناصب نخست وزیری و وزیری خارجه در این کشور مطرح بوده است.

حمد بن خلیفة آل ثانی امیر قطر دیروز پس از ۱۸ سال حکمرانی رسماً از قدرت کناره گیری کرد و پسرش شیخ تمیم را جانشین خود کرد.

با وجود اینکه کوچکترین امرای کشورهای عربی در سن ۶۰ و ۷۰ سالگی به قدرت می رسند روز گذشته امیر قطر قدرت را به پسر ۳۳ ساله اش واگذار کرد که این اقدام از نظر کارشناسان سیاسی اقدامی بی سایقه در بین کشورهای عربی به شمار می رود.

تمیم ۳۳ ساله فرزند چهارم «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر و فرزند دوم «شیخه موزه بنت ناصر المسند»، همسر سوم امیر قطر است.

با توجه به اینکه حکام عرب تا پایان عمر در قدرت باقی می مانند شیخ حمد امیر پیشین قطر دلیل روشنی برای کناره گیری از قدرت ارائه نداده است.

به نظر می رسد این اقدام تحت فشار «شیخه موزه» همسر قدرتمند شیخ حمد و درخواست های آمریکایی ها صورت گرفته باشد و با توجه به اختلافات آشکار امیر جوان با «حمد بن جاسم» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر اولین اقدام شیخ تمیم برکناری وی و احتمالا تبعید حمد بن جاسم خواهد بود.

پیش از این منابع خبری تأکید کردند که شیخ تمیم بعد از اولین سخنرانی خود دولتی جدید تشکیل خواهد داد و نخست وزیر را از قدرت برکنار خواهد کرد.

از سوی دیگر نیز مسئله انتخاب ولیعهد نیز در ابهام باقی خواهد ماند زیرا پسر بزرگ شیخ تمیم تنها ۵ سال سن دارد.

نخست وزیر جدید قطر کیست؟

شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، از قبیله بنی تمیم است که متاهل و دارای ۵ فرزند است.

وی دارای مدرک کارشناسی دانش پلیس از دانشکده نظامی انگلیسی «دورهام» در سال ۱۹۸۴ و کارشناسی حقوق از دانشگاه بیروت در سال ۱۹۹۵ است.

نخست‌وزیر جدید قطر، ۲۳ دوره آموزشی و تخصصی داخلی و خارجی در زمینه نظامی سپری کرده است که از جمله آنها و مکان‌های آموزش دیده شده عبارت است از: دوره‌های افسری در بریتانیا، چتربازی در اردن، فرماندهی عملیات پلیس در اردن، امنیت هواپیماها و فرودگاه‌ها در بریتانیا، فرماندهی عملیات پلیس در مصر، مبارزه با تروریسم در فرانسه برای نیروهای ویژه امنیتی قطر، شیوه‌های مذاکره در آمریکا، مبارزه با تروریسم در آمریکا، تبادل اطلاعات در مبارزه با تروریسم در عربستان، مذاکره در بحران در قطر، شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعاتی در مبارزه با تروریسم در ریاض.

از مهمترین پست‌ها و فعالیت‌های وی، علاوه بر وزیر مشاور بودن در امور داخلی عبارت است از:

ریاست کمیته ملی مبارزه با تروریسم، نمایندگی دوحه برای شرکت در بسیاری از کنفرانس‌ها و کنگره‌های بین‌المللی، مشارکت در تدوین توافق نامه‌های امنیتی مربوط به مبارزه با تروریسم در شورای همکاری خلیج فارس.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
شیخ حمد خان بیش از دو سال است که با به خاک و خون کشیدن ملت مظلوم سوریه و نوشیدن خونشان و خوردن جگرشان به دنبال حذف اسد بود ولی ظاهرا" قبل از رسیدن به آرزوهایش خودش رفتنی شد و به دست پسرش از قدرت برکنار گردید. عجب بالا و پایینی دارد این روزگار . البته از شواهد و قرائن اینگونه به نظر می رسد که اردوغان هم در حال سقوط است و احتمالا" قبل از پایان سال میلادی ریق رحمت را سربکشد و با خاطره خون خواری از قدرت کنار گذاشته شود . این یعنی تاریخ مصرف آقایان برای غرب پایان یافته . و طرحهایشان همگی با شکست مواجه شده