جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۲
۸
گزارش "جهان نیوز" از خواب بورسی دولت؛

آیا «بورس» قرار است قربانی برجام شود؟!/ بازار بورس ذخیره روحانی برای دوران پساتوافق!

چرا امروز دولت هیچ تلاشی برای رونق بورس نمی‌کند؟
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 446036
متاسفانه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید برخلاف وعده­‌های انتخاباتی آقای روحانی، شرایط اقتصادی کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه وخیم تر شده است. دولت یازدهم در عمل نشان داده که هیچ برنامه­ای برای اقتصاد کشور ندارد و تنها تدبیر و امیدش به سرمایه خارجی­ها است.
آیا «بورس» قرار است قربانی برجام شود؟!/ بازار بورس ذخیره روحانی برای دوران پساتوافق!
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ علی رهبری: اگر نگاهی به روند بورس در طول دوسال اخیر یعنی دقیقا چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون بیندازیم به روشنی می توان بر این موضوع صحه گذاشت که بورس یکی از قربانیان بی تدبیری دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد بوده است.

نمودار روند تغییرات شاخص بورس نشان می دهد که بعد از افزایش یک باره شاخص به حدود ۹۰ هزار در دی ماه ۹۲، شاخص بورس سیر نزولی به خود گرفت به طوری که در حال حاضر به حدود ۶۱ هزار واحد رسیده است. در طول چند ماه گذشته به ویژه از ابتدای سال تاکنون شاخص همواره بین ۶۰ تا ۷۰ هزار واحد در نوسان بوده است. این در حالی است که دولتمردان در طول سال­های اخیر هم بر نقش بورس در اقتصاد بسیار تاکید و هم مردم را به سرمایه­ گذاری در آن ترغیب نموده­ اند.


هرچند که شرایط کنونی بورس نتیجه بی تدبیری­ های دولت تدبیر و امید در اقتصاد است ولی روند کنونی چندان طبیعی به نظر نمی­ رسد. به طوری که شرایط بورس هر چه به نهایی­ شدن برجام نزدیک می­ شویم، وخیم تر می شود. این مسئله به حدی شدید بوده که نه تنها صدای سهام­داران را درآورده بلکه پای تحقیق و تفحص مجلس را نیز به بورس کشانده است. واقعا برای بسیاری از مردم این سوال وجود دارد که چرا دولت در شرایط کنونی فکری برای بازار نمی­ کند؟ آیا اصلا قرار نیست کاری بکند؟

به نظر می­ رسد با توجه به اتفاقات سیاسی کنونی کشور، چندین مسئله در خصوص حال این روزهای بورس قابل ذکر است:

اول کمتر کارشناسی را می توان یافت که بر وضعیت رکودی اقتصاد کشور صحه نگذارد. متاسفانه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید برخلاف وعده­‌های انتخاباتی آقای روحانی، شرایط اقتصادی کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه وخیم تر شده است. دولت یازدهم در عمل نشان داده که هیچ برنامه‌­ای برای اقتصاد کشور ندارد و تنها تدبیر و امیدش به سرمایه خارجی­‌ها است. در دو سال اخیر شاهد تعمیق بیشتر رکود بودیم که همین مسئله سبب تعطیلی واحدهای تولیدی بیشتری گردیده است. لذا کاهش شاخص بورس به عنوان نبض اقتصاد تاحدودی امری طبیعی است.

دوم هرچند که کاهش شاخص با توجه به شرایط رکودی اقتصادی کشور امری طبیعی است ولی به اذعان بسیاری از کارشناسان، فعالان و تحلیلگران بازار بورس، این مقدار از نزول کاهش امری طبیعی نیست. بسیاری معتقدند که دولت می­ تواند با تدبیر و استفاده از ظرفیت­‌های موجود، مانع از نوسانات شدید بورس گردد در حالی که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه دولت با استفاده از برخی از حقوقی­ ها، مسبب شرایط کنونی بورس است.

سوم کاهش شاخص بورس در طول ماه­ های گذشته حجم قابل ­توجهی از سرمایه ­ها را از بورس خارج کرده و به سمت بازارهای دیگر کشانده است. این چند هزار میلیارد تومان سرمایه در حال حاضر در کجا قرار دارد و قرار است در کدام بازار سرمایه گذاری شود؟ مسلما این حجم از سرمایه در هر بازاری می تواند به آن بازار شوک وارد کند.

چهارم افت شاخص بورس مسلما قبل از آنکه منافع سرمایه داران کلان را به خطر بیندازد، منجر به نابودی سرمایه سهام داران خرد می شود. در بورس به علت افت شدید شاخص، برخی از سهام داران بیش از ۱۰۰۰ برابر از ارزش دارایی هایشان کاهش یافته است. این در حالی است که طی ماه های گذشته تیم اقتصادی دولت به شدت بر سرمایه گذاری در بورس تبلیغ و بسیاری از سرمایه­ داران خرد را تشویق به سرمایه گذاری در بورس نموده است.

پنجم از آنجا که طبق اظهارنظر رسمی مسئولان دولت، دغدغه دولت تدبیر و امید، همواره حفظ سرمایه مردم بوده است. اینکه در شرایط کنونی هیچ اقدامی از سوی دولت در جهت رونق بورس صورت نمی گیرد، جای بسی تامل دارد. در خصوص این موضوع نیز دو احتمال وجود دارد. یا اینکه دولت نمی خواهد تا امضای نهایی برجام بورس را متحول کند و از رونق بعد از آن، استفاده سیاسی نماید یا اینکه دولت نمی تواند در بورس تحولی ایجاد نماید. واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور نشان می­ دهد که احتمال اول قوی­ تر است. چرا که دولت به شدت نیاز به "تغییر اقتصادی مثبت" دارد تا بتواند در عرصه سیاسی پیروز گردد.

ششم و نکته آخر اینکه شرایط خاص حال حاضر بورس در حالی رقم خورده که بعد از اعلام جمع بندی نهایی برجام، اروپاییان در ملاقات با مسئولان اقتصادی کشور به صراحت عنوان نموده‌­اند که به دنبال سرمایه ­گذاری در بورس ایران هستند. اینکه آیا این دو اتفاق با یکدیگر ارتباطی دارد یا نه سوال مهمی است؟ هرچند که برخی بر این اعتقادند که دولت با دستکاری بازار و کاهش شاخص به دنبال ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مظلوم
چرا سرمایه ای که با زحمت فراوان جمعکردیم باید اسیر سیاسی کاری این آقایان شود؟؟
خدایا به داد ما مظلومان برس
Iran, Islamic Republic of
هیچ جیز بعید نیست از جنبه طبیعی و عادی به دلیل آنکه کشور در حالت رکود به سر می برد و تولید در حد اقل و بسیاری از واحد های تولیدی تعطیل با بازده منفی سرمایه گذاری در بخش تولید خرید سهام این واحدها عقلانی نیست و برعکس فرار سرمایه از این واحد ها حتی به قیمت واگذاری بی مقدار آن برای ورود به بخش دارای بازده طبیعی است اما اگر شیطنتی در پس پرده باشد موضوع دیگری است و آن اینکه بورس و سهام به حداقل ممکن سقوط کند و با توجه به اشاره ای که کردید و تمایل سرمایه گذاران خارجی در بورس با هجوم یکباره سهام حداقل قیمتی را درو کند و سهامداران خرد که به دنبال فرار و نجات خود هستند به ثمن بخس سرمایه خود را واگذارند و فرار کنند حالا بورس به دست چابک سواران حقه بازی بیفتد که هنر آنها همین بند بازی است با این هجوم برای خرید رونق کاذب به بازار دهند و با تسلطی که بر این امر دارند قیمت سهام به یکباره بالا رود ( حتی بسیار بالا تر از قیمت واقعی آن ) و دام فریب برای سرمایه گذاران غیر حرفه ای گسترده می شود وفروش سهام بوسیله طرف های خارجی شروع و سرمایه آنها نقد می شود با توجه به فراهم بودن امکان خروج سرمایه برای آنها چون به همین شرط هم سرمایه گذاری می کنند و نوسان محدود ارز خارجی سهام را نقد و به خانه های خود باز می گردند جیب سرمایه گذاران داخلی خالی و سرمایه گذاران کوچک نابود می شوند قابل توجه اینکه با ورود اولیه و رونق کرفتن کاذب بورس دولت تدبیر و امید هم بادی به غبغب می اندازد که بلی این هنر ماست و در آخر و افتادن دوباره بورس هم بهانه برای خروج استعمار گران بین المللی خارجی و سرمایه های آنها از زبان همین دولت مردان با نسبت های مشابه داده شده به مردم جور می شود تنها حرفم این است آقای حسن روحانی قبلا هم اگر خاطرتان باش این بلا نازل شده بود به سر مالزی هم تقریبا همین بلا آمدبیدار شو
Spain
وقتی که یک حباب کاذب و بی حساب کتاب و چیزی که بر احساسات و بدون رعایت اصول دراز مدت اقتصادی میترکد ...... این در تمام اقتصاد ظاهر خواهد شد.... فرق نمیکند که ملک باشد یا سکه یا دلار یا بورس یا نرخ ها شلوغ بازی... به روابط خارجی و تحریم و اتمی و این چیز ها ربطی ندارد.
عقل سلیم حکم فرمای کار است و خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
"دولت نمی خواهد تا امضای نهایی برجام بورس را متحول کند و از رونق بعد از آن، استفاده سیاسی نماید"

"دولت با دستکاری بازار و کاهش شاخص به دنبال ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس است"

يعني رسما با پول مردم مي خواهند بهره برداري سياسي كنند !!!
United Kingdom
15ميليون پولي را كه با هزار بدبختي بدست آورديم و آنرا با وعده وعيدهاي دولت تدبير و اميد وارد بازار بورس كرديم پس از 2سال اكنون سرمايه ام به نصف رسيده تازه معني تدبير و اميد و دولت اعتدال را فهميديم و هنر سحرآميز كليد آقاي روحاني را كه چگونه چندرا غاز پولي را كه پس از بازنشستگي براي سرمايه گذاري فرزند بيكارم توي بورس گذاشتم را نابود كرده را هم ديديم !!!!!!!!
بدبختمون کردن بابا
یعنی یکی نیست تو این مملکت به داد ما سهامدارات برسه
سرمایه زندگیم پودر شد
وقتی همه چیز فدای برجام شده !
یک مقدار برجام به ما بدهند تا تلیت کنیم بخوریم
انوش
Iran, Islamic Republic of
دولت کاری نمینونه بکنه...در بازار هم با سیاست غلط چنان رکود ایجاد کرده که هیچکس امید به بلند شدن بازار نداره..