شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
طرح آمریکا برای حل بحران سوریه؛

انتخابات بی انتخابات؛ اسد برود، شورشیان حکومت کنند!

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 356432
در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری سوریه ۱۳ خرداد در این کشور برگزار شود، کاخ سفید اعلام کرده است که این انتخابات فاقد مشروعیت است.
انتخابات بی انتخابات؛ اسد برود، شورشیان حکومت کنند!
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه این انتخابات را تقلیدی مضحک از دموکراسی و فاقد مشروعیت داخلی و خارجی نامید.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری روزانه خود با دخالت در امور داخلی سوریه درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور گفت: "[بشار اسد] ادعاهای خود را درباره اینکه یک رهبر برگزیده است به تمسخر گرفته است. این انتخابات که در حقیقت یک رفراندوم ریاست‌جمهوری است تقلید مضحکی از دموکراسی می‌باشد و درون سوریه یا خارج از آن هیچ اعتبار و مشروعیتی نخواهد داشت".

در مقابل جاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه با اعلام رسمی زمان برگزاری انتخابات تاکید کرد که روند انتخابات بر اساس زمانبندی تصویب شده برگزار خواهد شد.

اللحام با بیان این که مردم می‌خواهند این انتخابات آزاد و شفاف باشد، عنوان داشت: انتخابات در زمان خود برگزار خواهد شد و ما به حرف و حدیث‌های طرف‌های خارجی اهمیت نمی‌دهیم که در تلاش هستند در کشور ما تشویش ایجاد کرده و اعتمادی که مردم سوریه از طریق صندوق‌های رای نشان می‌دهند، از بین ببرند؛ اما ما تاکید می‌کنیم که هیچ اراده‌ای فراتر از اراده مردم سوریه نیست.

رئیس پارلمان سوریه در ادامه گفت: ما تنها تسلیم اراده سوری‌ها از طریق برگزاری انتخابات شفاف و آزاد و با نظارت قضایی بر تمامی مراحل و مناطق می‌شویم.

پیش از این برخی مقامات کشورهای غربی و همچنین اخضر ابراهیمی ، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از ایران و روسیه خواسته بودند که در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، اسد را متقاعد کنند که نامزد انتخابات نشوند. موضوعی که با مخالفت حامیان سوریه مواجه شده است.

ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری سوریه ازاول اردیبهشت ماه، آغازشده است .

براساس همه ‌پرسی قانون اساسی جدید سوریه درسال ۱۳۹۰ قانون انتخابات جدید با اصلاحاتی تصویب شد که به غیر از حزب حاکم دیگر احزاب وجریانهای سیاسی نیز میتوانند درانتخابات نامزد داشته باشند.

گفته میشود به غیراز بشاراسد حداقل ۲ نامزد دیگر نیز دراین انتخابات، حاضرمی شوند.

۱۹ میلیونو ۴۰۰ هزارنفرازمجموع ۲۳ میلیون شهروند سوری که درمناطق تحت کنترل وتسلط ارتش وحکومت سوریه قرار دارند، مجاز به شرکت درانتخابات هستند.

افزایش مقبولیت اسد در بین مردم سوریه

بنا برگزارش دیلی تلگراف، باگذشت بیش از ۳ سال ازبحران سوریه، مقبوليت مردمي بشار اسد به عنوان رئيس‌ جمهوري این کشور روبه افزایش است و وي درهرگونه انتخابات رياست‌ جمهوري مردمي، آزاد وسالم پيروزخواهدشد.

"پيتراوبرن" سردبیردیلی تلگراف که درهفته های اخیری سفری به سوریه داشته، درگزارشی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری ومحبوبیت بشاراسد نوشته است:

وقتي درباره انتخابات با برخي از شهروندان سوری بحث وگفت‌وگو میکردم، بااين مسئله غيرمنتظره روبه‌رو میشدم كه نه ‌تنها افرادي درخارج ازحزب بعث حاكم بلكه برخي مخالفان سياسي اسد نيز از رییس جمهور سوریه حمايت میکنند... بسياري ازكسانيكه با آنها مصاحبه كردم معتقد بودند که كشورشان درمعرض تهديد نيروهاي بيگانه قرارگرفته است كه از گروه‌هاي تروریستی حمايت مي‌كنند.

آمریکا و کشورهای مخالف بشار اسد در حالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را مشروع نمی دانند، که طرح آنها برای آینده سوریه با توجه به واقعیت های سیاسی و میدانی، «واقع بینانه» و «نتیجه بخش» نخواهد بود.

کاخ سفید معتقد است راه برون رفت از اوضاع فعلی سوریه، برکناری بشار اسد و تشکیل یک دولت موقت با محوریت مخالفان اسد است. این در حالی است که در حال حاضر دست بالا درتحولات میدانی با ارتش سوریه است و تقریبا موقعیت بشار اسد در این کشور تثبیت شده است.

به ویژه پس از تثبیت موفقیت ارتش در فتح منطقه استراتژیک قلمون و تنگ کردن حلقه محاصره در غوطیه شرقی که امنیت دمشق را به بار داشته است عملا موضوع تجزیه سوریه و تغییر نظام به شیوه حمله نظامی منتفی شده است.

موضوعی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله پس ار قتح شهر یبرود توسط ارتش سوریه به آن اشاره کرده است: «خطر سقوط نظام سوریه پایان یافت و ما از خطر تجزیه نیز عبور کردیم؛ گزینه نظامی هم شکست خورد.»

با این حال به نظر می رسد با با برگزاری انتخابات سوریه و تائید دوباره مشروعیت این نظام توسط مردم، ارتش این کشور یک برنامه طولانی مدت برای ریشه کردن تروریست در این کشور را در دستور کار قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *