شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

این قدم زدن «خواهش و تمنای سیاسی» بود

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 403934
کارشناس مسایل راهبردی با اشاره به قدم زدن وزیر امور خارجه ایران همراه کری وزیر خارجه آمریکا در خیابان‌های ژنو گفت: افکار عمومی آمریکا این رفتار را نوعی شیفتگی و الزام برای داشتن روابط تلقی می‌کند.
به گزارش جهان، سعدالله زارعی کارشناس مسایل منطقه و بین‌الملل در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به پیاده‌روی وزیر خارجه ایران و آمریکا در خیابان‌های ژنو اظهار داشت: در عرف دیپلماسی برخورد صمیمانه با یک دولت بعد از آن اتفاق می‌افتد که مسایل فی‌مابین دو کشور حل شده و دو کشور از مسیر روابط عادی عبور کرده و به مسیر روابط استراتژیک رسیده باشند.

وی افزود: اگر روابط صمیمانه در غیر از این شرایط رخ دهد، این رفتار در عرف دیپلماتیک نوعی تمنای سیاسی از سوی کشوری که تحت فشار است تلقی شده و نمی‌تواند نتیجه‌ای در بر داشته باشد چرا که در عالم سیاست تمنا و خواهش و التماس، برای رسیدن به یک وضعیت جدید معنا و مفهوم ندارد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل ضمن انتقاد از این رخدادها تأکید کرد: بر این اساس می‌توان گفت که تماس تلفنی آقای روحانی و باراک اوباما و نیز پیاده‌روی آقای ظریف با جان کری در خیابان‌های ژنو خلاف روال عادی دیپلماتیک بود و این رفتارها، پرستیژ کشور را دچار خدشه می‌کند.

زارعی خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی این رفتار را نوعی شیفتگی و الزام به داشتن روابط تلقی و تلاش می‌کند چیزی که سال‌ها در آرزوی آن بوده یعنی ارتباط با ایران را با قیمت بسیار گزافی به ایران بفروشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *