شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

چرا رهبرانقلاب با نظامیان اتمام حجت کردند؟

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 418839
تهاجم نظامی بیگانگان به مرزهای یک کشور، در صورت ضعف قدرت نظامی آن کشور، هر چند به لحاظ سایر مولفه‌های قدرت از استحکام لازم برخوردار باشد، موجودیت آن در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.
چرا رهبرانقلاب با نظامیان اتمام حجت کردند؟
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان ارتش با اشاره به اینکه خوشبختانه کشور ما از لحاظ پیشرفت های علمی و فنّاوری یک سطح قابل قبول و برجسته‌ای در دنیا دارد، امّا در بین مجموعه‌ ی پیشرفت ها، پیشرفت های تسلیحاتی و پیشرفت های نظامی ما جزو برترین‌ها است، ادامه دادند که ایران در برابر هر نوع تعرض مقتدرانه دفاع می‌کند.

ایشان همچنین، به عنوان یک دستورالعمل رسمی، خطاب به نیروهای مسلح کشور و فرماندهان آنها فرمودند: «آمادگی های دفاعی و نظامی خود را روز به روز افزایش دهید.»

در تبیین و تشریح اهمیت این موضوع باید گفت که اساسا این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی ایران، یک موضوعی همیشگی است، زیرا بنا به ویژگی‌های خاص ژئوپلتیکی ایران و همچنین ویژگی‌های خاص ارزشی و عقیدتی نظام جمهوری اسلامی ایران، تضادهایی میان این نظام و کشورهایی که خواهان سلطه و تسلط بر منابع طبیعی ایران و استفاده از موقعیت خاص ژئوپلتیکی این کشور هستند و از سوی دیگر توان تحمل داعیه های حق طلبانه نظام اسلامی را ندارند، طبیعی است که اگر این نظام به قدرت نظامی خود توجه نداشته باشد و به تقویت و استحکام روزافزون آن نپردازد، براحتی مورد تجاوز و دست اندازی سلطه گران و مستکبران قرار می گیرد.

در واقع، در اهمیت قدرت نظامی برای نظام جمهوری اسلامی ایران باید به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد:

۱- منابع قدرت را به دو دسته ملموس(مادی) و ناملموس(معنوی) تقسیم می‌کنند و از جمله منابع محسوس قدرت، توان نظامی، تعداد نظامیان و... است.

اهمیت قدرت نظامی نیز بدان سبب می‌باشد که دولت‌ها در تحلیل نهایی ممکن است برای تأمین مقاصد خود به کاربرد نیروی نظامی نیاز پیدا کنند.

از سوی دیگر، با تهاجم نظامی بیگانگان به مرزهای یک کشور، در صورت ضعف قدرت نظامی آن کشور، هر چند به لحاظ سایر مولفه‌های قدرت از استحکام لازم برخوردار باشد، موجودیت آن در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

از این روست که همه کشورها نسبت به تقویت بنیه ی نظامی خود اهتمام لازم را دارند.

۲- در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، این مسأله از دو جهت اهمیت مضاعف می‌یابد: یکی آنکه قرار گرفتن ایران در یک منطقه حساس و دیگری تضادهایی که قدرت های بزرگ با نظام جمهوری اسلامی دارند. بنابراین، جمهوری اسلامی باید پیوسته بر توانایی های نظامی و راهبردی خود بیفزاید.

به بیان دیگر، اهمیت ذاتی این مقوله و عینیت داشتن تهدیدات نظامی بیگانگان علیه نظام اسلامی و کشور، ضرورت تقویت و ارتقای توان نظامی کشور را نشان می‌دهد.

از این رو، مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تأکید کرده‌اند و اتفاقا در این زمینه نیز تاکنون پیشرفت های چشمگیری داشته‌ایم که همگی لازمه حفظ تمامیت ارضی، استقلال سیاسی، مایه‌ی امید بخشی برای مسلمانان و مظلومان جهان و... بوده است.

فراتر از این، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند، برخورداری نیروهای مسلح ما از یکسری ویژگی‌های کیفی مانند شجاعت، نهراسیدن از مرگ، روحیه ی رزم آوری و... است، که قابل مشاهده و اندازه گیری نیز نیستند، مکمل و پشتوانه مجموعه توانمندی های سخت افزاری و عملیاتی نیروهای مسلح ما می‌باشند.

به بیان دقیق تر، اگر نیروهای مسلح ما تاکنون در زمینه های فیزیکی و سخت افزاری و انجام وظایف و مأموریت های خود موفق بوده‌اند به سبب برخورداری از این ویژگی‌های کیفی است که آن نیز مختص فرهنگ و روحیه ی ملی ملت ایران اسلامی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *