پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۱۱

خطر کشتار جمعی داعش در «آمرلی» عراق/ هشدار وزارت خارجه ایران درباره فاجعه انسانی

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 377132
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) نسبت به بروز فاجعه انسانی در شهر آمرلی در شمال عراق و روستاهای اطراف آن و قتل عام مردم بیگناه به دست تروریست ها هشدار داد.
خطر کشتار جمعی داعش در «آمرلی» عراق/ هشدار وزارت خارجه ایران درباره فاجعه انسانی
به گزارش جهان به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای، مرضیه افخم با یادآوری وضعیت بسیار بد و بحرانی شهر آمرلی در شمال عراق که تحت محاصره و حملات غیرانسانی تروریست ها قرار دارد، مقاومت دو ماهه مردم این منطقه را در مقابل تروریست ها به رغم فقدان سلاح و آذوقه تمجید و از رویکرد دو گانه کشورهای غربی به خصوص دولت آمریکا در برخورد با تروریسم و حتی مسائل انسان دوستانه انتقاد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در حالیکه به اعتراف رسانه های غربی مرگ بر ساکنان این منطقه از استان صلاح الدین عراق سایه انداخته، هیچگونه اقدامی برای رفع محاصره غیر نظامیان و انتقال ایشان به پناهگاههای امن صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه خواستار اقدام فوری مجامع بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های امداد رسان و بشر دوستانه در جهت کمک فوری به زنان و کودکان و سالخوردگان در این شهر برای رهایی از محاصره تروریست ها و دسترسی هر چه سریعتر به کمک های انسانی و ضروری شد.

افخم با قدر دانی از حساسیت و مواضع هوشمندانه مرجعیت عراق و اقدامات دولت و ارتش عراق و مبارزان مردمی در مقابله با تروریسم، بر حمایت قاطع ایران از دولت و مردم عراق تاکید کرد و آمادگی ایران را برای کمک های انسان دوستانه به مردم این مناطق اعلام داشت.

خطر کشتار جمعی داعش در «آمرلی» عراق

به گزارش شبکه خبر، آمرلی در۲۸ کیلومتری جنوب طوز خورماتو مرکز شهرستان، با ۲۶ روستا از جمله روستاهای معروف، آلبو حسن، دشکتفه، آلبو شکر و ... از هنگام سقوط موصل در ۲۰ خرداد گذشته، هر روز با تهاجم نیروهای داعش با سلاح های سبک و سنگین و قناصه چی ها روبه رو بوده است.

«طوز خورماتو» منطقه ای در شرق تکریت مرکز استان صلاح الدین به مرکزیت آمرلی است که اکثریت جمعیت آن ترکمن و یا از طوایف بیات هستند.

نیروهای داعش همه روزه برای شکستن مقاومت این شهر، به آن هجوم می آورند، با اینحال ترس از اعدام و کشتار دسته جمعی، مردم را برای مقاومت تا آخرین نفر مصمم کرده است.
یک فرمانده نظامی و گروهی از نمایندگان پارلمان عراق طی دو روز گذشته اعلام کرده اند که این شهر در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی است؛ بدتر از آنچه در دهه ۹۰ میلادی بر سر اهالی سربرنیستا در بوسنی هرزگوین آمد.

مردم این منطقه اکنون ۷۰ روز است که در محاصره داعش هستند و محاصره منطقه باعث شده مردم با کمبود شدید مواد غذایی و آب آشامیدنی روبه رو شوند وادامه این وضعیت طی روزهای آینده به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد.

گزارش ها حاکی است ، اهالی آمرلی به همراه مدافعان شهر، اعم از نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی از مناطق جنوبی، تاکنون شجاعانه توانسته اند مقاومت کنند.

در شرایطی که از نظر آماری بیشتر خسارات و تلفات میان اقلیت های شمال عراق، به جمعیت شیعه اعم از ترکمن، عرب و شبک (کردهای شیعه شمال عراق) وارد شده، این قربانیان کمتر مورد توجه رسانه های بین المللی بوده و شورای امنیت نیز تاکنون در قبال نقض هولناک حقوق انسانی علیه آنان سکوت کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا خودش به مردم عراق کمک کنه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
یا صاحب الزمان (عج) الغوث الغوث ادرکنا
مجید
Iran, Islamic Republic of
کی ما میخایم دست از این سیاسی بازیا بکشیم
مگه خدا نگفته کسی که به ندای کمک همسایه خود پاسخ نده مسلمان نیست؟؟
چرا ایران هیچ کاری نمیکنه؟
.....
مرگ بر داعش و حامیانش
Iran, Islamic Republic of
خیلی خودتو ناراحت نکن ایران اگه کاری نمی کرد الان عراق به طور کامل دست داعش بود و سقوط کرده بود . مطمئن باش حاج قاسم با سربازاش اونجا دارن کار می کنن برادر .....
ما هم فقط بلدیم هشدار بدیم
Iran, Islamic Republic of
تو که بلدی چیکار کنی خب کاری بکن عزیز تو چرا شعار میدی ؟
Iran, Islamic Republic of
این توطئه ای هست که آمریکا خوش سامان داده تا بتونه ایران رو گرفتار عراق و فلطسین کنه مگه به خیال باطل ایران تضعیف بشه
Iran, Islamic Republic of
وظیفه ایران است که به مردم این شهر کمک کند. در صورتت وقوع فاجعه انوقت ما در محکمه الهی بشدت شرمنده خواهیم بود.
غیور
آقای رئیس جمهور اخیرا در برنامه ی میثاق دولت با امام راحل در حرم مطهر ایشان گفته اند که "مهم ترین درسی که از امام آموخته ایم درس ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبرین و ستمگران است"
آقای رئیس جمهور ؛ این درس ها اگر امروز که شیعیان مظلوم تحت فجیع ترین جنایات هستند به کار نیاید پس چه زمانی به کارمان خواهد آمد؟؟
mohamad
خب حالا منظور؟