جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دقیق‌ترین تقویم اسلامی از آن کیست؟

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 397239
ملاعلی قوشچی، صاحب شرح تجریدالاعتقاد خواجه نصیر طوسی در ایام حیات توانست «زیج» الغ‌بیگ را که غیاث‌الدین جمشید کاشانی و قاضی‌زاده رومی آغاز به ساخت کرده بودند، به پایان برساند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی بن محمد سمرقندی قوشچی، معروف به ملاعلی قوشچی، صاحب شرح تجرید الاعتقاد خواجه نصیر طوسی است. او هم متکم بود و هم ریاضی‌دان.

وی به امر اُلُغ‌بیگ شاهرخ بن تیمور که خود ریاضی‌دانی ماهر و استاد قوشچی بود، زیج الغ بیگ را که قاضی زاده رومی (استادش) و غیاث‌الدین جمشید کاشانی، نابغه ریاضی، شروع کرده بودند و به انجام آن موفق نشده بودند، به پایان رساند. (اُلُغ‌بیگ نویسنده کتاب «زیج» دقیق‌ترین تقویم اسلامی است)

پس از قتل الغ بیگ، در سال ۸۳۵ هجری، عازم سفر حج شد و در تبریز مورد توجه اوزون حسن از حکمرانان آق قویونلو که در سال ۷۵۷ تا ۸۸۲ هجری حکمرانی کرد قرار گرفت و از جانب وی برای عقد مصالحه بین او و سلطان محمد دوم عثمانی، ملقب به فاتح به استانبول رفت و در آنجا (در حدود سال ۸۷۶ هجری) مقیم شد و سمت مدرسی مدرسه ایاصوفیا را یافت.

در سال ۸۷۹ هجری در استانبول زندگی را بدرود گفت.

تألیفات

فهرست آثار او عبارت‌اند از رساله در حساب، رساله در هیئت، شرح تجرید خواجه، رسالة فی حل اشکال القمر، رسالة فی الموضوعات العلوم، تعلیقه بر رساله قاضی عضد ایجی، شرح شافیه ابن مالک، شرح کافیه فی النحو و شرح زیج الغ بیک.

ملا علی قوشچی در شرح تجرید می‌گوید: «هیچکس را در این حرف نیست که علی بن ابیطالب ـ(ع) بعد از رسول خدا (ص) اعلم و اطهر و اشجع و ازهد و اسخی و اشرف ناس است.» همچنین او در شرح تجرید مبحث امامت می‌گوید: «امامت ریاست عمومی است در امور دین و دنیا به طریق خلافت از پیغمبر».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *