شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۱۷
عراقچی با استقبال از قطعنامه شورای امنیت مطرح کرد؛

حدود اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی توافق؛ فقط تایید یا رد/ امکان اصلاح نیست

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 434183
یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شورای عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی این قطعنامه دارای چه اختیاراتی هستند، گفت: درباره این‌که هر کدام از این دو نهاد تا چه حدی و سطحی وارد این قضیه می‌شوند باید تصمیم گیری شود و من نمی‌توانم اظهارنظری کنم.
حدود اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی توافق؛ فقط تایید یا رد/ امکان اصلاح نیست
به گزارش جهان، عباس عراقچی در گفت‌وگو با اخبار نیمروز شبکه یک سیما در ابتدای سخنان خود با تسلیت و ابراز همدردی با هموطنانی که در سیل اخیر خسارت‌هایی به آنها وارد شده است در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی از جزئیات قطعنامه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصریح کرد: این قطعنامه نزدیک به ۱۷۰ صفحه‌ای دارای ویژگی‌های مهمی است و قرار است امشب در گفت‌وگوی ویژه خبری برخی از موارد آن را توضیح دهیم.

وی با بیان این‌که این قطعنامه به همراه نامه کشورهای عضو شورای امنیت خواهد بود، تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این قطعنامه این است که این قطعنامه برخلاف ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد نیست و دیگر فعالیت‌های صلح ‌آمیز ایران به عنوان تهدیدی جهانی قلمداد نخواهد شد.

وی با بیان این‌که در این قطعنامه به بند ۲۵ منشور سازمان ملل اشاره دارد و چند پاراگراف آن به بند ۴۱ اشاره خواهد کرد، تصریح کرد: کلیت قطعنامه تحت فصل ۴۱ منشور سازمان ملل نخواهد بود و دیگر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به عنوان یک تهدید قلمداد نخواهد شد و این یک تحول اساسی است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شورای عالی امنیت ملی و مجلس در بررسی این قطعنامه دارای چه اختیاراتی هستند، گفت: درباره این‌که هر کدام از این دو نهاد تا چه حدی و سطحی وارد این قضیه می‌شوند باید تصمیم گیری شود و من نمی‌توانم اظهارنظری کنم.

وی گفت: هر کدام که مسئول طی این روند قانونی شوند می‌توانند این توافق را در کلیت رد یا تأیید کنند و این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود و یا این‌که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد. بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تأیید قرار بگیرد. مثلاً اگر کلیت آن رد شود ما باید دوباره به میز مذاکره برگردیم و برای آن مذاکره کنیم و این‌که این توافق با اصلاحاتی تصویب شود مقدور نیست.

عراقچی گفت: قطع نامه جدیدی که در شورای امنیت امروز به تصویب می رسد در کلیات از فصل هفت منشور ملل متحد خارج می‌شود و در آن به بند ۴۱ اشاره می‌کند البته در چند پاراگراف مشخص در جاهایی که شورای امنیت می خواهد یک موضوع الزام آور را بیان کند به فصل هفت اشاره شده است.

وی تاکید کرد: این قطع نامه یک تحول اساسی در تاریخ تحولات شورای امنیت سازمان ملل است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه با بیان اینکه قطع نامه شورای امنیت که تائید برجام را در بر دارد، یک نقشه را ه را تعریف می‌کند، افزود:‌ طبق این نقشه راه همه موارد و اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند مشخص شده است و در محدوده مشخص زمانی این قطعنامه نیز لغو خواهد شد.

وی افزود: این اولین و آخرین قطعنامه ای است که درباره ایران در شورای امنیت است مگر آنکه نقضی آشکار پیش آید. این قطعنامه با نقشه راهی که در خود دارد از ابتدا تا انتهای مسیری که در چارچوب برجام باید طی شود را مشخص می‌کند. برنامه برجام ضمیمه این قطعنامه است و به تائید آن می رسد و اساسا بخشی از قطع نامه می‌شود.

معاون ظریف با بیان اینکه این قطعنامه برنامه غنی سازی ایران را مورد تائید قرار می‌دهد گفت : در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است که برنامه غنی سازی یک کشور که برنامه ای ویژه و خاص برای کشورها است توسط این شورا تائید شود. این در حالی است که همه قطعنامه های قبلی علیه ایران در شورای امنیت خواستار توقف فوری فعالیت های غنی سازی ایران شده بود اما در این قطعنامه فعالیت های غنی سازی ایران مورد پذیرش و حتی ادامه و استمرار آن مورد تائید قرار می گیرد.

عراقچی با بیان اینکه در چارچوب قطعنامه مذکور تمامی شش قطعنامه ای که علیه ایران در گذشته در شورای امنیت صادر شده است یک جا لغو می‌شود ، گفت :‌ قطعنامه های قبلی همگی در چارچوب فصل ۷ منشور ملل متحد بوده است ولی در قطعنامه مذکور این شمولیت وجود ندارد.

وی گفت: تاریخ اثرگذاری لغو قطعنامه های قبلی از زمانی است که برجام اجرایی شود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ویژگی دیگر قطعنامه شورای امنیت در تائید برنامه جامع اقدام مشترک را از بین رفتن رژیم تحریم ها و کمیته تحریم شورای امنیت عنوان کرد و افزود: تمامی ساختارهای شکل گرفته در رابطه با تحریم ها در شورای امنیت و کمیته مربوط به اجرای تحریم ها بر اساس این قطعنامه از بین خواهد رفت و دیگر به رسمیت شناخته نمی شوند.

عراقچی با اشاره به برخی محدودیت ها که در قطعنامه شورای امنیت به آن اشاره شده است گفت:‌ محدودیت هایی که در قطعنامه مذکور به آن‌ها اشاره شده است به عنوان تحریم شناخته نمی شوند. یکی از این موارد کالاهای دو منظوره است که ممکن است این کالاها در صنعت نظامی هسته‌ای کاربرد داشته باشند که فروش آن‌ها به ایران بر اساس قطعنامه های قبلی ممنوع بوده است اما در قطعنامه جدید از طریق یک کانال جدید که تعیین شده است می تواند این کالاها برای مصارف صنعتی خریداری شود.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه تسلیحات محدودیت هایی قید شده است. قطعنامه های قبلی شورای امنیت خرید و فروش تسلیحات از سوی ایران و از سوی کشورهای دیگر به ایران را ممنوع کرده بود و به ویژه خرید تسلیحات کلان ممنوع شده بود. این قطعنامه ممنوعیت را به محددیت ۵ ساله تبدیل می‌کند که اگر خرید و فروشی باشد از طریق کسب اجازه مورد به مورد توسط شورای امنیت صورت می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در رابطه با محدودیت ها بر سر فعالیت موشکی ایران گفت:‌ بر اساس بند ۹ قطعنامه ۱۹۲۹ فعالیت های موشکی ایران به طور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه می داد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الان شورای امنیت در قطعنامه مذکور می خواهد فعالیت های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت های موشکی را نه تحت ماده ۴۱ و نه فصل هفت بیان نمی‌کند و فقط به عنوان "یک خواسته" آن را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: این قطعنامه با همه مواردی که در آن است و محدودیت‌هایش مرزبندی مشخصی با توافق دارد اگر مواردی باشد در قطعنامه که در توافق نباشد نقض آن‌ها توسط ایران نقض توافق به حساب نمی‌آید. ما به همه سیاست های خود در چارچوب برنامه های موشکی و تسلیحاتی‌مان ادامه می دهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق.

وی همچنین تصریح کرد: همان‌طور که رهبری گفتند سیاست‌های منطقه‌ای، دفاعی و تسلیحاتی ما متاثر از قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود.

عراقچی گفت:‌ پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت بیانیه ای از سوی ایران صادر می‌شود و تاکید می کنیم که همچنان مشروعیت تحریم ها را که در قبل گذاشته شده بود به رسمیت نمی شناسیم و این سیاست ما در آینده نیز خواهد بود.

معاون ظریف در خصوص بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در قطعنامه شورای امنیت و برجام اظهار کرد: موضوع بازگشت‌پذیری برای هر دو طرف است. اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند بلافاصله ما به برنامه هسته‌ای خود بر می گردیم . این امکان برای طرف مقابل نیز وجود دارد در قطعنامه هم پیش بینی شده اگر نقضی هم از سوی ایران و هم کشورهای دیگر صورت گیرد می توانند مراجعه کنند. البته برای این کار یک پروسه ۶۰ روزه در نظر گرفته شده است و این حق برای هر دو طرف است.

عراقچی در خصوص الزام آور بودن تعهدات مورد پذیرش در برجام و قطعنامه شورای امنیت گفت: از نظر حقوق بین‌الملل الزام آور است اما تبعا حقوق داخل کشورها بر حقوق بین‌الملل تفوق دارد. از نظر ما تا وقتی روال قانونی برای اجرایی شدن توافق در کشورها طی نشود، توافق وین یا برجام قابل اجرایی شدن و عمل نیست و برای آمریکا و یا برخی کشورهای اروپایی هم همین طور است. در یک فاصله نود روزه کشورها باید این برنامه را در روال قانونی خود بررسی و تائید کنند. در ایران نیز مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت ملی این مرحله را باید طی کند تا برجام به یک قانون تبدیل شود.

قطعنامه شورای امنیت در رابطه با تائید برجام و لغو قطعنامه های قبلی علیه ایران دارای ۱۲ بند مقدماتی و ۳۰ بند اجرایی خواهد بود و برنامه اقدام جامع مشترک یا همان توافق نامه وین ضمیمه آن خواهد بود . این قطعنامه همراه با نامه کشورهای ۱+۵ و درخواست های آن‌ها به شورای امنیت است.
منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی چه مگه میشه !!!!!!مگه داریم !!!!!!!!چرا فکر نکردید ممکنه این توافق احتیاج به اصلاح داشته باشه که الان میفرمایید نمیشه ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی توپ را انداختند در زمین شورای امنیت و مجلس و میخان بگند ما توافقمان را (هرچه بود انجام دادیم) ولی ....
Iran, Islamic Republic of
تایید یا رد هم نیست.
سر مجلس رو هم شیره مالیدید
اگر مجلس رد کند اونوقت شورای امنیت سازمان ملل همان متن پیشنهادی آمریکا رو تصویب کند اونوقت رد مجلس چه تاثیری دارد ؟ بنظرم بدرد در کوزه می خورد احتمالا شاید ممکنه!.
شاهد
آقا چرا اینا پرت و پلا میگن
مگه میشه؟ مگه داریم؟!
آخه کشور مگه بیکارن تو شورای امنیت بشینن قطعنامه صادر کنن، کشور موضوع قطعنامه هم بگه من قطعنامه رو قبول دارم بعد نقضش کنه، بعد هیچ کس هم بهش کاری نداشته باشه
ایهاالناس، اینا دارن برنامه موشکی و دفاعی ما رو تعطیل می کنن، ایهاالناس تو قطعنامه گفته تست و بکارگیری موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، نه مرتبط با هسته ای و اصولاً هر نوع موشکی قابلیت حمل انواع کلاهکها اعم از هسته ای و غیرهسته ای رو داره و این یعنی تعطیل توانایی موشکی
شهید طهرانی مقدم ما را حلال کن که زنده ایم و خون تو در حال پایمال شدن است. تورو به آبروی زهرا دامن مردم کوچه بازار را سر پل صراط نگیر که هیچ کاری از آنها جز فریاد زدن بر نمی آید و هر چه فریاد می زنند گوش کسی بدهکار نیست
برادر عراقچی از زحمات شما خیلی متشکریم، ولی قبول کنید در این بند اشتیاه کرده اید. اشتباه خود را بپذیرید، قبول اشتباه ارزش فداکاریهای شما را بیشتر می کند اما توجیه آن همه تلاشهایتان را زیر سوال می برد
مسعود دیپلمات
Romania
پسر خوب! وقتی که موافقت نامه برجام پیوست قطعنامه بشود، آن وقت چگونه می شود برجام را اصلاح کرد ؟ لطفا" از مکانیزم ماشه هم توضیحاتی بفرمایید تا مستفیض شویم!
Iran, Islamic Republic of
"شورای امنیت در قطعنامه مذکور می خواهد فعالیت های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد."

آقايان انگار با جامعه اي كم سواد طرفند !!!
طرف آمريكايي موشكهاي ايران با برد بيش از 300 كيلومتر را داراي قابليت حمل كلاهك هسته اي مي داند و مي خواهد جلوي فعاليتهاي موشكي را بگيرد
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار است توافق در مجلس مورد ارزیابی قرار گیرد، جشن و تبریک شما چه هدفی را جز تحت الشعاع قراردادن نظر مجلس و شورای عالی امنیت ملی به دنبال دارد؟
آقای عراقچی طوری حرف میزنند که انگار صدور قطعنامه به نفع ماست ... آقای عراقچی ما هم میگیم که موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای نداریم ولی اونها باور نمیکنند بعد لابد هر بار برای اینکه بدونند ما موشکی که میخوهیم امتحان کنیم مورد تائید اونهاست یا نه باید به اونها آمار بدیم
بی شناسنامه
Austria
اقای عراقچی دستورات دیگری نداریدو امرو فرمایش دیگری ندارید که به مجلس و شورای امنیت ملی کشورجمهوری اسلامی ایران بدهید ؟؟ چطوراست اصلا نفس کشیدن را هم جیره بندی کنیدو برایش تعداد قرار بدهید که ملت درسوزاندن اکسیژن معلق درهوا هم باید تابع باشند و وقتی شما بگوئید نفس بکش بکشند وهیچ اعتراض و حرفی بزبان نیاورند و مطیع اوامرشما باشند ؟ خیلی حرف است بخدا .. یا تائید ویا رد کنند این قانون واین روش ابداع خودتان است ؟
Romania
دولت و تیم مذاکره کننده ُ چرا می خواهند توافق به هر قیمت را بر نظام و ملت تحمیل نمایند ؟ با امینیت ملی با امنیت نظام نمی توان سهل انگارانه و ساده لوحانه برخورد کرد ُ شماها چرا اینقدر غیر منطقی شجاع هستید ؟ امنیت نظام شوخی بردار نیست ُ چرا می خواهید قعطنامه و جمع بندی به این خطرناکی را ُ بی خطر و کم اهمیت جلوه دهید ُ چرا می خواهید به ملت القاء کنید ُ همه چیز خوب است و خطری ُ مشکلی نظام را تهدید نمی کند ؟ ما به دشمنانمان اعتماد نداریم ُ چرا شماها زیادی اعتماد دارید ؟
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شام و ناهارهايي كه شما با آمريكايي ها خوردي خيلي زياد روت تاثير داشته آقاي عراقچي!!! خيلي به اينها دل بستي! نكنه تو هم خيال كردي اين كودك كشها قابل اعتماد هستند. اينها از همين فردا سر اينكه از همون آيتم بند هفتي كه گفتي استفاده نكنن همه چيزمان را خواهند گرفت
Iran, Islamic Republic of
بلافاصله به چي برمي گرديم؟؟!! قلب راكتور اراك كه عوض شده! فردو كه تعطيل شده! 8 تن ذخاير كه خارج شده! كلي بازرسي فوق تصور هم كه انجام شده!! خوبي شما؟ بيدار شو عزيز من! اينها يه جورايي نه تنها در 5 سال كه اصلا برگشت ناپذير هستند
چرا از اول مذاکره این حرفها را نزدید تا مجلس هم به کمک بیاید و
Iran, Islamic Republic of
آقای سیاستمدار خوابی یا خودت را به خواب زدی وقتی شما به عنوان طرف ایرانی زیر بار این توافق رفتی ما را در موضع ضعف قرار دادی و اکنون هر گونه خدشه ما بر شاهکار جنابان عالی حکم دبه و یا بی اختیاری شما ها را دارد برادر عزیز آشکارا از خطوط قرمز مطرح شده بوسیله رهبر معظم انقلاب عبور کردی اینکه فلان چیز قبلا در قطعنامه ها آمده بود و ما تحریم خرید و فروش تسلیحاتی و یا فعالیت های موشکی بودیم با اعلام ما به عنوان غیر قانونی بودن آن مطرح بود اما حالا این وضعیت را شما پذیرفتی قطعنامه که پیش نویسش را شما پذیرفتی و به آن بعدا عمل نکنی نقض عهد است تفوق حقوق داخلی بر حقوق بین الملل قبل از پذیرش مفاد معاهده ها و قطعنامه ها است لزوما بپذیر که یا کلاه بر سر شما گذاشته اند و یا اصولا طرز فکر حضرت عالی و رفقا براین است که ما ناچارا باید چنین کنیم
سهیلی
دست کسی را در حنا گذاشتن یعنی چه و مصداقش چیست؟
مونا
اگه اون موقع که همه میگفتن مردم و مجلسو از جزییات مطلع کنید و متن رو در اختیار کارشناسانی جز تیم خودتون بذارین این کارها رو میکردن شاید این طوری نمیشد یا متونستید دو سه روز بیانه رو تاخیر بندازین تا متن مطالعه بشه که امکان اصلاح وجود داشته باشه، اگر این امکان نیست مقصر شمایین که مجلس و کارشناسان دیگه رو نامحرم فرض کردین. و بعد از بیانه متنو منتشر کردین.
آیا؟ که این جزء سیاست شما و گذاشتن دست مردم توی پوست گردو بود.؟
کامران نجف زاده جلوی عراقچی توی گفتگوی ویزه خبری منو یاد حیدری موقع گفتگو زنده با احمدی نژاد انداخت
اولش موقع شنیدن حرف بقیه کارشناسا درباره برجام شیر بود بعدش .... نبود.