پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

چه زمانی نرخ تورم تک نرخی می شود؟

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 424481
رئیس پژوهشکده پولی ـ بانکی بانک مرکزی گفت: تورم تک‌رقمی در دستور کار سال ۹۴ نیست و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده طی سال‌های ۹۵ یا ۹۶ به تورم تک‌رقمی می‌رسیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فرهاد نیلی در نشست خبری بیست‌ و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اظهار داشت: درباره چهار چالش اصلی کشور در حوزه پول و بانک و در راستای خروج از رکود یک کتاب تالیف کردیم و در عین حال تحقیقی انجام دادیم که ظرف ۲ یا ۳ ماه آینده منتشر می‌شود که در آن همه تجارب رکود تورمی در دنیا را جمع‌آوری و بررسی کرده‌ایم.

وی افزود:‌کتاب دیگری درباره سیاست‌گذاری نوین پولی و بانکی در پژوهشکده تدوین کرده‌ایم که ارائه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده پولی، بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم درباره تک‌رقمی و پایدار کردن تورم صحبت کنیم باید یک چند ضلعی را تصویر کنیم گفت:‌بدون دیدن قانون پولی و بانکی و دیگر قوانین نمی‌توان وارد سیاست‌گذاری پولی شد و همزمان باید به ابعاد اقتصادی سیاسی کنترل تورم بپردازیم.

وی ادامه داد: بدون اصلاح ساختار بانک‌ها و بدون دیدن بازار پولی نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم و باید تاکید کنم که نمی‌توانیم بدون دیدن سیاست‌های بانکداری بدون ربا همه سیاست‌های بانک دیگر کشورها را کپی و پیاده کنیم.

وی با اشاره به چهار سخنرانی اصلی بیست و پنجمین همایش پولی و ارزی شامل رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، مشاور اقتصادی رئیس جمهور و قائم مقام بانک مرکزی گفت: ما دو تجربه موفق و ناموفق یکسان‌سازی نرخ ارز را در کشور داشته‌ایم و باید به دقت آنها را بررسی کنیم.

وی با اشاره به شکست‌های متعدد ژاپن در زمینه ساماندهی مطالبات معوقات بانک‌ها گفت: به همین دلیل ژاپنی‌ها تجربیات گرانبهایی در خصوص مدیرت مطالبات معوق دارند که ما تجربه انها و اروپا را بررسی کرده و ارائه خواهیم داد.

نیلی با تاکید بر اینکه ماجرای رکود و تورم یک تقسیم طولی است و نه عرضی، ادامه داد: این نیست که سیاستگذار بر سر یک دو راهی کنترل تورم و رکود قرار گرفته باشد چنانچه اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم خروج از رکود هم اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد:‌در سال ۹۳، ۲ اتفاق مثبت یعنی ثبات ارز و روند کاهشی نرخ تورم را شاهد بودیم و باید تاکید کنم ثبات شاخص‌های کلان اقتصاد هم پیش‌نیاز خروج از رکود و هم پیش‌نیاز کنترل تورم هستند.

رئیس پژوهشکده پولی، بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: تورم تک‌رقمی در دستور کار سال ۹۴ نیست و طی سال‌های ۹۵ یا ۹۶ به تورم تک‌رقمی می‌رسیم.

وی اظهار داشت: پیچیده‌ترین بخش سیاست‌گذاری بانکی و پولی مدیریت انتظارات است و می‌گویند اصلا بانک مرکزی یعنی مدیریت انتظارات اما اگر سیاستگذار همواره نگران تیتر یک روزنامه‌ها باشد جرات سیاست‌گذاری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره ترجیح کاهش تورم به خروج از رکود گفت: ما در کشور بابت این شیوه تسریع رشد اقتصادی یعنی تکیه بر انبساط مالی و رها کردن تورم هزینه‌ زیادی دادیم و در عین حال اگر فقط به موضوع از منظر افزایش تسهیلات بانکی نگاه کنیم تورم همزاد خروج از رکود خواهد بود.

نیلی ادامه داد: با این وجود راه‌های دیگر برای خروج از رکود بدون ایجاد تورم وجود دارد چنانکه دولت با انتشار اوراق خزانه یا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها که به معنی بازیافت نقدینگی است و همچنین رساندن سهم بانک مرکزی در تسهیلات به حداقل و رساندن سهم بانک‌ها به حداکثر تلاش می‌کند شیوه‌های بهداشتی تامین مالی را زیاد کند و شیوه بهداشتی تامین مالی یعنی شیوه‌های غیرتورمی.

وی تصریح کرد:‌ایجاد رونق با پمپاژ پول جواب نمی‌دهد کما اینکه ما در کشور هیچ اولویتی بالاتر از بالا بردن رشد اقتصادی نداریم اما باید تورم به گونه‌ای کنترل شود که خروج از رکود همراه با تورم نباشد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با کنترل تورم و کنترل بانک‌ها تلاش می‌کند ثبات ایجاد کند، گفت: اگر در چارچوب مشهور رکود و تورم فکر کنیم باید انتخاب کنیم و تجربه نشان داده که خوب و صریح انتخاب نمی‌کنیم و انتخاب‌های کژدار و مریز باعث تشدید مشکلات می‌شود.

رئیس پژوهشکده پولی، بانکی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی باید کنترل پایه پولی را سفت بگیرد اما اجازه دهد بانک‌ها تسهیلات بدهند چنانچه بخش زیادی از تسهیلات داده شده برای سرمایه در گردش اهدا شده که خیلی مثبت است.

وی با اشاره به تاکید بانک مرکزی به کاهش پول مدت تامین سرمایه گفت: برنامه بانک مرکزی خروج تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از پورتفوی بانک‌های تجاری و ورود بنگاه‌های کوچک تر به پورتفوی این بانک‌ها است.

به گزارش فارس، بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با شعار تورم تک‌رقمی پایدار؛ الزامات سیاستی و نهادی یکشنبه و دوشنبه هفته آینده مقارن با ۱۰ و ۱۱ خرداد با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سردار سليماني در عرصه اقتصادم آرزوست ..
مديران دلسوز در عرصه مختلف به موفقيت هاي چشمگير دست پيدا كردند اما در عرصه اقتصاد درجا كه زده است هيچ كلي هم عقب رفته اند شاهد مثال كاهش روز افزون ارزش پول ملي در مقال ارزهاي كشئر هايي مثل افغانستان و تاجيكستان و تركنستان و ... فكر نمي كنم هيچ كشوري ارزش پولي در منطقه ما از ايران كتر باشه در عين خالي كه قدرت نظامي و علمي ايران ازهمه بالاتر است
گير ما كجاست ؟؟؟
چند تا مدير لايق كارامد اقتصادي در اين كشور پهناور پيدا نمي شود .
چرا از مديران ناموفق براي چندمين بار استفاده مي كنيم .
آزموده را آزمودن خطاست !!!
اينطور نيست ؟؟؟