جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اظهارات جدید جهانگیری درباره بورس

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 394782
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقدینگی ۶۵۰ هزارمیلیاردتومانی در دست مردم گفت: نوسانات زیاد باعث شده بورس نتواند به مسئولیت خود عمل کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری امروز در بیست و یكمین همایش بین المللی بیمه و توسعه با تاکید بر اینکه فراگیری صنعت بیمه یكی از شاخص های اصلی توسعه محسوب می شود، صنعت بیمه را نهادی بسیار مهم در فعالیت های اقتصادی و اقتصاد كشورها عنوان كرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه تسهیل مراحل دریافت خسارت بیمه گذاران تاثیر زیادی در نحوه نگاه عمومی به صنعت بیمه دارد، اعتماد مشتریان را بزرگترین سرمایه برای این صنعت عنوان كرد و افزود: باید نقش و جایگاه بیمه مركزی در نظارت بر عملكرد فعالان صنعت بیمه و تنظیم مقررات این بخش هر چه بیشتر تقویت شود تا اعتماد به صنعت بیمه پیشاپیش تقویت شده و آسیب نبیند.

جهانگیری بانک مركزی و بیمه مركزی را دو نهاد مهم نظارتی در عرصه فعالیت های اقتصادی و كلیت اقتصاد كشور برشمرد و اظهارداشت: تقویت این دو نهاد ضمن افزایش ارتقای كیفیت نظارتی بر عملكرد بانک ها و موسسات بیمه ای، كیفیت تنظیم مقررات فعالیت بانک ها و بیمه ها را نیز به دنبال دارد.

وی با اشاره به گسترش مبانی علمی بیمه ها در سال های اخیر و خروج فعالیت های بیمه ها از حالت سنتی تصریح كرد: متاسفانه در كشور ما آنگونه كه اقتصاد بزرگ شده، فعالیت های اقتصادی مكمل رشد نكرده و به عنوان مثال امروز بانک های ما بعضا توان پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی بنگاه های بزرگ را نداشته یا بیمه ها پوشش های فراگیر و مناسب برای عرصه های مختلف فعالیت اقتصادی را ندارند.

معاون اول رئیس جمهور یكی از لوازم موفقیت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را ایجاد شرایط پایدار برای فعالیت های اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر، صنعت بیمه ایران توان مناسب برای ایجاد شرایط باثبات در فضای اقتصادی كشور را در خود ایجاد نكرده است.

جهانگیری با اشاره به حجم بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی موجود در جامعه در حال حاضر اضافه کرد: یكی از بهترین عرصه ها برای هدایت این حجم از نقدینگی، عرصه تولید و سرمایه گذاری است و بهترین ابزار برای این كار بازار سرمایه است؛ اما بازار سرمایه به علت نوسانات زیاد و فقدان پوشش های بیمه ای در كنار آن، نتوانسته به این مسئولیت مهم خود عمل كند.

وی تاکید کرد: اگر مردم اطمینان یابند كه نوسانات بازار سرمایه به دارایی های آنان آسیب وارد نمی كند، حضور در بازار سرمایه را به سرمایه گذاری در بانک ها ترجیح می دهند و لذا صنعت بیمه باید پوشش های مناسب و لازم برای بازار سرمایه را طراحی و اجرا نماید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تشكیل صندوق توسعه ملی خاطر نشان كرد: این صندوق در سال های گذشته تسهیلات ارزی به تعداد زیادی از فعالان اقتصادی اعطا كرده اما نوسانات قیمت ارز باعث شده ضمن اینكه این افراد نتوانند از عهده عمل به تعهدات خود برآیند، بانک های ارائه دهنده تسهیلات ارزی نیز به دلیل افزایش مستمر معوقات با مشكل مواجه شوند؛ در حالی كه اگر صنعت بیمه در این عرصه حضور داشت، بسیاری از این مشكلات مرتفع می شد.

جهانگیری با تاكید بر اینكه چاره ای جز جذب سرمایه گذار با حجم صدها میلیارد دلار برای توسعه اقتصاد كشور نداریم تصریح كرد: ایران سرزمینی سرشار از استعداد و برخوردار از موقعیت جغرافیایی بسیار منحصر به فرد و كاملا مهیای توسعه است و ارتقاء صنعت بیمه می تواند تاثیر بسیار سازنده ای در تحقق و اجرای موفق سیاست های توسعه ای داشته باشد.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه كشور آن را فرصتی پیش روی فعالان صنعت بیمه كشور عنوان كرد و گفت: از همه فعالان صنعت بیمه درخواست می كنم تا در این فرصت ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی صنعت بیمه داشته باشند و كمک كنند تا سیاستگذاری های اجرایی و موثرتری برای ارتقاء صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه تدوین شود كه در آن حضور بخش خصوصی جدی تر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *