جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۷
فواد ایزدی تاکید کرد:

غرب به دنبال جاسوسی از مراکز نظامی ماست/ صدام حماقت کرد همه اطلاعاتش را به آمریکایی‌ها داد

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 430989
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان تاکید می‌کند که تمام اقدامات ایران باید به بعد از اظهارنظر مجلسین آمریکا و ایران موکول شود و ایران نباید قبل از تصویب توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا، اقدامات خود را آغاز کند.
غرب به دنبال جاسوسی از مراکز نظامی ماست/ صدام حماقت کرد همه اطلاعاتش را به آمریکایی‌ها داد
به گزارش جهان، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تلاش آمریکا برای جاسوسی از ایران در قالب بازرسی‌های پروتکلی گفت: آمریکا بیش از اینکه نگران این باشد که ما سلاح هسته ای بسازیم، به دنبال این است که برآوردی اطلاعاتی و نظامی را از ما داشته باشد. رژیم امریکا روش های متعدد جاسوسی دارد. روش های متعدد جاسوسی هر کدام بردی دارد و یک مقداری می تواند موثر باشد.نمونه آن هواپیمای بی سرنشین بود که سقوط کرد یا فناوری های متعددی الان در حوزه جاسوسی وجود دارد که همه اینها محدودیت دارد.

وی افزود: فردو محیطی است که به آن حمله نظامی نمی شود کرد. تنها روش برخورد با فردو این است که یک ایرانی در فردو را باز کرده و آن را تبدیل به پارک علم و فناوری کند و بعد به شما اجازه بدهد که سرک بکشید و این پارک علم و فناوری باقی ماند. این تنها روش موجود است. از این جهت پروتکل الحاقی روشی است که طرف مقابل استفاده خواهد کرد برای اینکه بخش هایی از پازل را که هنوز در حوزه نظامی و دفاعی ما متوجه نیست برای خود کامل بکند.

به بهانه هسته ای می خواهند به کل اسرار کشور دسترسی داشته باشند

"هر بار که آقای کری به کنگره آمریکا می رود می گوید ایران از چهار روش می تواند برای رسیدن به بمب استفاده کند. یک مسیر نطنز، یک مسیر فردو، یک مسیر اراک و یک مسیری است که ما نمی دانیم چیست. این مسیری که ما نمی دانیم چیست را باید همه جای ایران را بگردیم تا مطمئن بشویم اتفاقی نمی خواهد بیافتد. یعنی به بهانه هسته ای می خواهند به کل کشور دسترسی داشته باشند. تهدید ایران به حمله نظامی خلاف منشور سازمان ملل است، اصل یک و بند دو منشور سازمان ملل آمده است در تقابلات استفاده از زور نباید وجود داشته باشد. "

ایزدی تصریح کرد: اگر دو کشور با هم دعوا دارند نباید به یکدیگر حمله نظامی بکنند و حتی نباید همدیگر را تهدید به حمله هم بکنند. آقای اوباما هر بار که ما را تهدید به حمله نظامی کند در حال نقض منشور سازمان ملل است. در تفاهم لوزان بحث این است که ما تفاهم نامه ای را ذیل فصل هفت بگذرانیم که آمریکا به آن متعهد باشد. کشوری که منشور سازمان ملل را نقض می کند چگونه می تواند ملزم به اجرای قطع نامه باشد؟ از این جهت به بهانه هسته ای می خواهند همه جا سرک کشده و اطلاعات را کسب کنند و از این اطلاعات برای مدیریت کشور و سلب استقلال کشور استفاده خواهند کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به ما میگویند ما می دانیم توانمندی نظامی شما چه قدر است و این توانمندی را مدیریت خواهیم کرد و اگر شما به حرف ما گوش نکردید، ما حتما به شما حمله نظامی خواهیم کرد. زیرا اگر قبلا نمی دانستیم چه کارهایی را می توانید انجام بدهید الان می دانیم چه کاری را نمی توانید انجام بدهید. اگر قبلا نمی دانستیم دسترسی شما چه قدر است الان می دانیم.

حماقتی که صدام داشت این بود که اجازه داد همه جای کشور بازرسی شود

وی با یادآوری این نکته که مشکلی و حماقتی که صدام داشت این بود که اجازه داد همه جای کشور بازرسی شود، گفت: آمریکا زمانی به عراق حمله کرد که متوجه شد عراقی ها سلاح کشتار جمعی ندارند. آنها محاسبه می کنند و می خواستند مطمئن شوند هزینه حمله به عراق زیاد نیست و اعلام هم می کردند. وقتی از آقای دیک چنی که معاون بوش پسر بود پرسیدند هزینه حمله به عراق چه قدر خواهد بود، اعلام کرد خیلی هزینه ای برای ما ندارد و سرعتش زیاد خواهد بود و از کلمه "کیک واک" استفاده می کرد. این یک اصطلاح به معنای راه رفتن روی کیک است که ما در فارسی می گوییم مثل آب خوردن است.

"در فرهنگ ما وقتی دو آدم با یکدیگر دعوایشان می شود و شروع به نزاع می‌کنند، اگر یک طرف کوتاه بیاید انتظار است که طرف مقابل هم کوتاه بیاید، اما این فرهنگ امریکایی نیست. فرهنگ آمریکا این است اگر طرف مقابل کوتاه آمد به خاطر زورش است. از این جهت می گویند فشار را بیشتر کرده و کار را تمام کنند. تفاوت فرهنگی این است. اگر این تفاوت ها را نبینیم در نهایت همان اتفاقی پیش می آید که برای کشور عراق اتفاق افتاد."

ایزدی همچنین با اشاره به عملکرد قذافی دیکتاتور لیبی در مقابل آمریکا گفت: قذافی تقریبا از همان ابتدا کل برنامه هسته ای کشور را تعطیل کرد و همه را در جعبه و کشتی گذاشت. الان در ایالت ورجینیای امریکا یک انباری از صنعت هسته ای لیبی است. آقای قذافی یک زمانی صحبت از ناسیونالیسم عرب می کرد. ۱۲ سال آخر حکومت قذافی تعداد سفرهای آقای بلر از انگلیس، اوباما از آمریکا و برلوسکونی از ایتالیا که به لیبی داشتند رکورد شکست. تفکر سیاست خارجی پسر خوب، یعنی اینکه هرچه طرف مقابل گفت اجرا کنید و بعد طرف مقابل به شما اجازه حکومت می دهد. این تفکر را را قذافی در ۱۲ سال از حکومتش پیاده کرد و نتیجه هم این شد.

وی در ادامه یادآور شد: سیاست خارجی پسر خوب برای آقای مرسی هم بود، ایشان وقتی به قدرت رسید، هر هفته با سفیر آمریکا در مصر چای می خورد و برای رئیس جمهور رژیم صهیونیستی نامه فدایت شوم می نوشت، اما در اولین فرصتی که پیدا کردند او را به زندان انداختند. یک سال هم بیشتر دوام نیاورد. آقای عرفات در دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد چریک بود و به اسرائیل حلمه می کرد، اما اویل دهه ۹۰ به سمت سیاست پسر خارجه خوب رفت، اما اخیرا پژوهش کردند و معلوم شد که ایشان را هم کشتند. این سیاست خارجی پسر خوب اخیرا در کشور ما هم باب شده است.

در زمان ریاست جمهوری هاشمی تفکر تعامل با آمریکا ترویج می‌شد

ایزدی تصریح کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی این تفکر که به تعامل با آمریکا برسیم و اجازه بدهیم که شرکت های امریکایی بدون مناقصه در منابع نفتی ما در خلیج فارس شرکت کنند و سود کنند، ترویج می‌شد. تفکر این بود اگر شرکت های امریکایی نمک گیر بشوند، روی دولت خودشان فشار می آورند و این تعامل برقرار می شود. در عمل ایران این کار را کرد و شرکت‌های امریکایی آمدند، اما نهادهای ضد ایرانی در آمریکا متوجه شدند و قانون ضد ایرانی سال ۱۹۹۶ را تصویب کردند.

وی ادامه داد: قانون این بود که به شرکت‌های نفتی اجازه ندهند وارد بازار نفتی ایران بشوند. بعد شرکت های نفت امریکایی اعتراض کردند و گفتند که شما دست ما را بستید درصورتی که شرکت های اروپایی و آسیایی دستشان باز است و استفاده می کنند، به این ترتیب نسخه دوم قانون را اینگونه نوشتند که شرکت های دیگر هم ورود پیدا نکنند و این اولین قانون ثانویه بود که نه تنها شرکت های امریکایی نیایند، بلکه شرکت های دیگر هم نیایند. یعنی نتیجه آن تفکر خارجی پسر خوب این بود که نه تنها تعاملی با امریکا ایجاد نشد بلکه شرکت های دیگر هم مجبور شدند تعطیل کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: زمان خاتمی هم باز نتیجه تفکر خارجی پسر خوب کمک به افغانستان شد. به طوری که آقای جیمز داوینز اولین سفیر امریکا بعد از فروپاشی طالبان گفت "اگر کمک ایران نبود ما مشکل پیدا می کردیم". این کمک اکتبر ۲۰۰۱ بود، نوامبر و دسامبر و سپتامبر ۲۰۰۱ که یازده سپتامبر بود آمریکایی ها حمله کردند. سه ماه ایران به صورت جدی کمک می کرد، ژانویه بود که آقای بوش ایران را در لیست کشورهای محور شرارت قرار داد.

وی با بیان اینکه هرچه نرمتر صحبت کنیم می گویند نتیجه فشار ما بوده است، اظهار داشت: این هم زمان آقای کلینتون دموکرات اتفاق افتاد و هم در زمان جرج بوش جمهوری خواه. تجربه ای که دوستان در زمان تعلیق داشتند را به یاد بیاورید. آن شش ماه تعلیق برنامه هسته ای ایران تبدیل به دو سال و نیم شد و در انتهای آن دو سال و نیم هیچ چیز به ما نمی دادند و طرف مقابل به ما گفت اگر شما این مسیر را ادامه بدهید و برنامه را تعطیل بکنید ما سعی می کنیم برای دانشمندان هسته ای شما کار پیدا کنیم. این امتیازی بود که طرف مقابل بعد از دو سال می خواست به ما بدهد که آن هم جواب نداد. الان هم دو سال است که ما مذاکره می کنیم و نرم صحبت می کنیم. آقای اوباما وقتی ما را تهدید به حمله نظامی می کند مقامات رسمی و سخنگوی وزارت خارجه ما صرفا می گوید این جملات منفی است.

ادبیات تند امریکا در این دو سال نسبت به ما کوچکترین کاهشی نداشته است

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد: نتیجه این دو سال این بود که ادبیات تند امریکا نسبت به ما کوچکترین کاهشی نداشته است. کوچکترین امتیازی در طول این ماه ها به ما داده نشده یا توافق ژنو را رعایت نکردند. ما بعد از توافق ژنو هشت دوره تحریم جدید داشتیم و آقای وزیر نفت گفتند که در حوزه نفت، کشتیرانی و ... تعلیق ها انجام نشده و دلیلش را من نمی توانم بگویم. از این جهت این سیاست خارجی پسر خوب نه در خارج از ایران، نه در داخل ایران جواب نداده است. البته اگر شما مثل عربستان باشید که پدر و جدتان نوکر انگلیس باشند، ممکن است که تا یک مدت شما را تحمل بکنند اما اینکه ما پسر خوب باشیم و اینها به ما اجازه حکومت بدهند این نمی شود. ممکن است با پسر خوب شدن شما کمی نفس بکشید، اما این تا زمانی است که راهی برای سرنگونی شما پیدا کنند و این کاری است که با قذافی، عرفات، صدام و ... کردند.

وی افزود: تجربه های زیادی داشتیم که روش برخورد با آمریکا روش سیاست خارجی پسر خوب نیست، بلکه مقاومت در زیاده خواهی طرف مقابل است. اگر مقاومت شد او هم حد و حدود خودش را می داند. اینکه پذیرفتند در کشور غنی سازی بشود، نتیجه پذیرفتن تعلیق نبود. بلکه نتیجه همین مقاومت و سرعت در برنامه هسته ای ایران بود. یک نکته ای در فرمایشات مقام معظم رهبری است که مهم است و آن این‌که چرا طرف مقابل پای میز مذاکره است و حداقل به اندازه ما نیاز به مذاکره دارد؟ این سوالی است که جوابش را ۱۴۴ نماینده مجلس آمریکا حدود یک ماه پیش دادند و نمایندگان دموکرات آمریکا نامه ای به اوباما نوشتند و از او تشکر کردند. در آن متن نوشتند اگر این مذاکرات به شکست بیانجامد و متوقف بشود دو اتفاق می افتد که برای ما خوب نیست.

اعتراف نمایندگان کنگره آمریکا به شکست رژیم تحریم‌ها در صورت شکست مذاکرات

ایزدی ادامه داد :اتفاق اول این است که ما نمی توانیم برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم، تنها راهی که فردو را می توانیم متوقف کنیم (این درنامه نبود و من خودم می گویم) این است که یک ایرانی آن را ببندد، متوقف کند یا کاهش بدهد. حمله نظامی هم نمی توانند بکنند. بنابراین نکته اول این بود که برنامه هسته ای ایران تنها از طریق مذاکره می تواند متوقف شود. نکته دوم این بود که اگر توافقی نباشد رژیم تحریم ها فرو می پاشد. چرا اصلا فرو می پاشد؟

"برخی ها فکر می کنند اگر ما توافق کنیم رژیم تحریم ها فرو می پاشد، ولی نمایندگان کنگره آمریکا می گویند اگر توافق نکنیم فرو می پاشد. به این دلیل می‌گویند فرو می پاشد چون اصالتا این تحریم ها غیر قانونی است و از این جهت غیر قانونی است که یک کشوری حق دارد به شرکت های کشور خود بگوید شما با کشورهای دیگر تعامل اقتصادی نداشته باشید، اما حق ندارد به شرکت ها و مردم یک کشور دیگر بگوید چه کاری بکنید یا نکنید."

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه هیچ کشوری نمی تواند قوانین داخلی خود را به کشور دیگری تحمیل کند، گفت: این کاری که آمریکا انجام می دهد غیر قانونی است، اما چون زور دارد انجام می دهد. قبل از توافق ژنو ما مواردی را داشتیم که این تحریم ها متزلزل می شد. یعنی یک بانک ایرانی به دادگاه های اروپایی شکایت می کرد. دادگاه های اروپایی می گفتند اتحادیه اروپا گفته است که فلان بانک ایرانی در مورد هسته ای کار می کند و وقتی به دادگاه می آید یک برگ ندارد که نشان بدهد دارد این کار را می کند و دادگاه به نفع ما رای می دهد.

ایزدی ادامه داد: شما اگر فکت شیت آمریکا را بعد از توافق ژنو نگاه کنید، توضیح می دهد چرا آمریکا توافق ژنو را پذیرفت و از کلمه "سست‌شدن" برای بحث تحریم ها استفاده می‌کند. یعنی اگر ما توافق ژنو را نداشتیم، تحریم ها داشت سست می شد. توافق ژنو به آمریکا کمک کرد تا یک استحکام در حوزه تحریم ها ایجاد کند. آقای اوباما در مرکز ساوان که صحبت کرد، گفته بود من پیچ و مهره های برنامه هسته ای ایران را می خواهم دربیاورم. کمی پایین تر از آن هم از تعبیر "سست‌شدن" استفاده کرده بود و می گوید ما اگر توافق ژنو را نداشتیم تحریم ها سست می‌شد.

تمام اقدامات ایران باید به بعد از اظهارنظر مجلسین آمریکا و ایران موکول شود

وی با طرح یک پیشنهاد درخصوص همزمانی اقدام ایران با تصویب توافق در کنگره آمریکا گفت: پیشنهاد ما این است که کارهایی که ایران می خواهد انجام بدهد، زمانی شروع شود که هم مجلس ما و هم کنگره امریکا متن را تصویب کرده باشند. این پیشنهاد به این دلیل مهم است که اگر این اتفاق نیافتد و کنگره امریکا این متن را تصویب نکند، چون رئیس جمهور یک چیز را امضا کرده و ایران هم رفته و یک سری از کارها را همینطوری انجام داده است، کنگره به راحتی می تواند بازی دربیاورد و قدرت تعلیق را از رئیس جمهور بگیرد و تحریم جدید اعمال بکند.

ایزدی تصریح کرد: بنابراین تا کنگره تصویب نکند ما نباید چیزی را اجرا بکنیم. مجلس ما هم طبق اصل ۱۲۵ باید آن را تصویب بکند. اگر این بند در توافق نهایی باشد و کنگره آمریکا تصویبش نکند مذاکرات شکست می خورد. این تقصیر آمریکا است که کنگره اش تصویب نکرد. بعد ایران دست بالا را دارد و می گوید من پای کار بودم، امضا هم دادم اما این مشکل داخلی آمریکا بود. این کمک زیادی به فروپاشی و شکسته شدن تحریم ها می کند همانطوری که آن ۱۴۴ نماینده کنگره آمریکا پیش بینی کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بنام خدا

امریکا اول شناسایی میکند بعد حمله می کند .بازدید آمریکا از مراکز نظامی اشتباه محض است.
صدام ابله بود اجازه بازرسی داد بقیه که ابله نیستند کدوم چوپانی میاد گرگ رو میبره تو آغل
بازرسی = خودکشی
بازرسی= جنگ
بازرسی = حمله نظامی به ایران
United States
امیدوارم که تیم مذاکره کننده به حرف ناصحین و منتقدین داخلی گوش بده و با قدرت در مذاکره برخورد کنه.
خدا این روزها رو به خیر بگذرونه.
Romania
وضع اقتصادي بيكاروووو هم مي دانيد چيست
حل بیکاری نیازمند تلاش مسئولین است. همین الان با وجود تحریم ها، دلارهای کشور صرف واردات می شود به جای تولید و اشتغال !!!
آخه وقتی اینا تمام مملکتو بازرسی کنند،دیگه اون موقع باید بفکر جونت باشی نه نون
م ث
الان عراق و لیبی کار خیلی زیاد شده است
وضع اقتصادی و بیکاری با توافق به شرط بازرسی از مراکز نظامی درست نمیشه با همت داخلی جلوگیری از واردات و هزینه کرد ارزی که صرف واردات میشه به تولید حل میشه با بازرسی از مراکز نظامی حمله به ایران اتفاق می افته و همین شاغلین هم بیکار میشن قبل از حرف زدن یه کم فکر کن وقتی فقط شعارمون اقتصاد مقاومتی از پرتقال گرفته تا لیموترش تا پارچه و...رو وارد میکنیم و این هزینه ها رو سوق نمیدیم به سمت تولید هیچ تحریمی هم نباشه همچنان در حالت بیکاری و ضعف قرار میگیریم
محمدعلی
خداکند تاریخ تکرار نشود.
ایمان
حالا مگه بعد از توافق زنو خیلی مشکل بیکاری حل شد بهتر که نشد هیچ بدترم شد
حسین
Romania
بازرسی از ایران یعنی شناخت ایران
وحمله اضطراری به ایران

...
Finland
جهان نیوز این چه پیام .. نشر دادی؟؟
مواظب این حماقت برای ایران باشید
ما باید از تاریخ و صدام عبرت بگیریم
نه انکه یاد بگیریم

میفهمی روحانی
میفهمی ظریف
جمالی
فکر نمیکردم تا این جاهای خطرناک هم برسه!
مسعود ديژلمات
Romania
همه آنچه گفته شده كاملا" صحيح و بر حق است. اما بطور خلاصه چنانچه به اين نكته توجه كنيم كه با ما شيطاني طرف هستيم كه داعيه تسلط بر كل جهان را دارد آنگاه مي فهميم كه هرگونه معامله اي در نظر او فقط جنبه موقت دارد و هدفش فقط ايجاد تسهيل در قدم بعدي است .
لذا نصيحت كلي اين است كه : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﴿٢٠٨﴾
و در نهايت هشدار داده مي شد كه : وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُ‌وا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً ۚ.