جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

مشکلات فرهنگی را کسانی ایجاد می‌کنند که ولایی حرف می‌زنند و سکولار عمل می‌کنند

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 380787
حجت الاسلام والمسلمین دکتر صالح نیا؛ امام جمعه و نماینده ولی فقیه در غرب تهران در نخستین جلسه اتاق فکر فعالان فرهنگی و هنری شمال و غرب تهران گفت: مشکلات فرهنگی را در شهر ما کسانی ایجاد می کنند که ولایی حرف می زنند و سکولار عمل می کنند.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات و شمال تهران نخستین جلسه اتاق فکر فعالان فرهنگی و هنری شمال و غرب تهران دیروز سه شنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر صالح نیا امام جمعه غرب تهران به میزبانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات و شمال تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد صادق افراسیابی؛ سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال تهران درباره علت برگزاری این اتاق فکر گفت: در دو سال گذشته چهل و هفتمین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی استان تهران مصوبه ای را داشت که در هر منطقه ای اتاق فکر فرهنگی شکل بگیرد که این مصوبه تقریبا همزمان با انتصاب دکتر صالح نیا به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه در غرب بود. بر همین اساس پس از برگزاری جلسات متعدد با ریاست و معاونین دفتر امام جمعه تصمیم گرفته شد که اتاق فکر فرهنگی و هنری ویژه نهادها و فعالان غرب تهران هم مانند سایر نقاط استان تهران به ریاست امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه در این منطقه شکل گیرد.

وی در ادامه افزود: نخستین جلسه با میزبانی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شمال تهران برگزار شد تا این شورا در ادامه ی کار خود بتواند منشا خیر و برکت در حوزه های مختلف فرهنگی با راهبری امام جمعه محترم غرب تهران باشد.

افراسیابی با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه قرآنی رمضان و مردم با همکاری شهرداری منطقه ۱، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسات قرآنی نظیر موسسه شکوفه های انتظار، انجمن خوش نویسان غرب تهران و ماهنامهی شهرزاد خاطرنشان ساخت: برگزاری این نمایشگاه نشان داد که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری تهران و سایر نهادها تعامل خوبی داشته باشد می تواند منشا انجام کارهای بزرگ فرهنگی در مناطق مختلف تهران باشد. بنابراین ما باید به دنبال انجام چنین کارهای مشترکی با همکاری شهرداری های غرب تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اداره اوقاف و امور خیریه و بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب تهران باشیم و صد البته باید کارها را به کانونهای فرهنگی هنری مساجد، موسسات قرآنی و موسسات فرهنگی و هنری واگذار کرده و خودمان صرفا وظایف هدایتی، حمایتی و نظارتی را بر عهده گرفته و از تصدی گری به شدت پرهیز کنیم.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر صالح نیا امام جمعه و نماینده ی ولی فقیه در غرب تهران ضمن معرفی افراسیابی به عنوان دبیر اتاق فکر فعالان فرهنگی و هنری غرب تهران، در سخنانی گفت: انشاء الله رویکرد من در بیان سخنان شفافی که خواهم داشت رویکردی همراه با صدق و خلوص نیت خواهد بود و تلاش می کنم تنها برای رضای خدا صحبت کنم و کاری به چپ و راست نداشته باشم. امیدواریم با تشکیل این شورا تا خیلی دیر نشده بتوانیم در این تقابل اساسی که با فرهنگ غرب دچار شده ایم که از مرزهای ما گذشته و وارد خانه های ما شده است، پیروز و سر بلند شویم.

وی در ادامه با اشاره به مظلومیت فرهنگ در جامعه ی ما گفت: متاسفانه فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است و شاهد هستیم برخی مسئولین ما برای جلسات فرهنگی از جمله همین جلسه شخصا حضور پیدا نمی کنند و معاونین خود را می فرستند که این موضوع قطعا پیگیری خواهد شد.

امام جمعه غرب تهران افزود: بزرگترین مشکل ما در حوزه فرهنگ، خودمان هستیم. امروزه شاهدیم که گروهی از مسئولین با بودجه های نظام جمهوری اسلامی که در دست دارند، بجای اینکه در گسترش موسسات فرهنگی و قرآنی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات اسلامی تلاش کنند، این بودجه را صرف هزینه ی برگزاری جشن هایی در پارکها و بوستانهای مناطق مختلف غرب تهران کرده و خروجی جز برگزاری برنامه های رقص و آواز در پارک های تهران ندارند.

وی خاطر نشان کرد: مشکلات فرهنگی را در شهر ما کسانی ایجاد می کنند که ولایی حرف می زنند و سکولار عمل می کنند. اینها توجه ندارند که اگر فسق در تهران اوج بگیرد کل نظام نابسامان می شود و ما به هر دلیلی حق نداریم بودجه نظام را صرف فسق کنیم.

وی در پایان با دعوت مسئولین به همدلی و یکپارچگی اظهار داشت: اولین راهکار این است که ما خود با هم یک صدا شویم و سلیقه هایمان را به هم نزدیک کنیم و باور داشته باشیم که نماز جمعه مهمترین حرکت و فعالیت فرهنگی در هر منطقه است. از سیاست زدگی دوری کنیم و توجه داشته باشیم مسائلی در منطقه ی غرب تهران وجود داد که اگر بصورت جدی توسط ارگانهای مختلف پیگیری نشود هم چوب دشمن را خواهیم خورد و هم چوب خدا را. بنابراین خواهشم از تمامی عزیزان این است که با جدیت بیشتری فعالیت کنند.

حجه الاسلام امینیان؛ سفیر سابق ایران در امارات و یمن از دیگر فعالان فرهنگی غرب تهران در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت های خود در حوزه فرهنگ و سیاست گفت: من در زمان شهید رجایی سفیر یمن بودم که در آن دوران یمن جولانگاه صدام بود و تمامی عناصر امنیتی یمن از عراق بودند. در آن موقع سفیر ایران در یمن تحت تعقیب عناصر عراقی بود ولی امروز شاهد این هستیم که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حضور ولایت فقیه در کشور، مردم یمن خواستار حکومتی همانند حکومت ما هستند.

وی افزود: در گذشته این طور نبود که ما در زمان جنگ تحمیلی در تمام کنفرانس های بین المللی نماینده ای داشته باشیم اما امروزه با تدبیر مقام معظم رهبری در تمامی کنفرانس های بین المللی و اسلامی حضور داریم. بنابراین حال که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تمام دنیا جایگاه بالایی پیدا کرده است و این حاصل خون هایی است که ریخته شده و خون دلهایی است که خورده شده، ما باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و راهکارهایی داشته باشیم و این راهکارها از خانه ی ما شروع می شود. توصیه ی من به مسئولین فرهنگی و هنری غرب تهران این است که ضمن توجه به برگزاری این شورا، به خانواده های خود توجه کنند و بدانند که مسئولین و خانواده های آن ها بیشتر از سایرین در معرض قضاوت هستند و خدای ناکرده اگر یک مسئول یا خانواده آن دست به خطایی زند دیگران نسبت به عملکرد مسئولین بدبین شده و نظام از ناحیه چنین افرادی آسیب خواهد دید.

نسرین زادمهر؛ مدیر مسئول موسسه قرآنی شکوفه های انتظار نیز در سخنانی گفت: من ۱۲ سال است که در منطقه ۲۲ فعالیت قرآنی می کنم و بیش از ۱۰۰۰ قرآن آموز یک جزئی و حافظ کل قرآن در موسسه ما تربیت شدند و از فعالان قرآنی و فرهنگی در این منطقه بوده ام. ولی تا کنون به غیر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری منطقه ی ۲۲ همکاری شایان توجهی از سوی سایر مسئولین فرهنگی غرب تهران با اینجانب صورت نگرفته است. اگر نهادهای فرهنگی غرب تهران دست به دست هم دهند این موسسه ده ها طرح جذاب برای برگزاری جشنواره های قرآنی در سطح کودکان و نوجوانان و برگزاری نمایشگاه ها و همایش های قرآنی دارد که می تواند گروه های مختلف مردم را جذب کرده و انشاء الله شاهد یک انقلاب قرآنی در منطقه غرب تهران خواهیم بود.

همچنین در ادامه حجت الاسلام رضا کریمی؛ سرپرست اداره اوقاف شمال غرب تهران، حجت الاسلام و المسلمین قربان پور، مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در منطقه ۲۲، حجت الاسلام محمد رضا آشوری؛ معاون امور مساجد غرب تهران، مجید رفیعی، مدیر فرهنگی منطقه ۲ تهران، حسن میرزایی؛ رئیس انجمن اسلامی شرکت ایران خودرو، مسعود رکنی؛ جانشین بسیج عمار یاسر و معاونین فرهنگی اجتماعی شهرداری های مناطق ۲۱، ۲۲، ۱۲، ۵ و ۱۸ تهران از دیگر کسانی بودند که در این جلسه به بیان نظرات خود در خصوص مسائل فرهنگی و هنری غرب تهران پرداختند.

لازم به ذکر است بر اساس مصوبات نخستین جلسه ی اتاق فکر فرهنگی و هنری غرب تهران مقرر شد دومین جلسه ی اتاق فکر به میزبانی یکی از دستگاه های عضو با موضوع آسیب شناسی سبک پوشش در ماه آتی تشکیل و مدل همکاری نهادهای فرهنگی غرب تهران برای ترویج سبک زندگی اسلامی در عرصه پوشش تدوین گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *