جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تحریـم بانک مرکزی ایران، تهدید‌ها و فرصت‌ها

مهدی ساسانی
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 199284

سایت خبری جهان نيوز در خبری که یکشنبه 13 اذرماه منتشر کرد به نقل از امیر عباس فخراور از فعالان ضد انقلاب مقیم آمریکا نوشت  خانم "‏شرمن" مسوول میز خاور نزدیک و ایران در وزارت امور خارجه آمریکا علت منتفی شدن تحریم بانک مرکزی و نفت ایران ازسوی ایالات متحده را منفعت آن برای ایران عنوان کرده است‏. با توجه به اهمیت بانک مرکزی و صادرات نفت در اقتصاد ایران‏، درباره این موضوع ضروری است  نکات زیر مورد توجه قرار گیرد :

1-    اولین و مهمترین نکته این است که اساسا ایالات متحده در لیست مشتری های نفت ایران قرار ندارد  که تحریم خرید نفت ایران توسط این کشور زیانی را متوجه ایران نماید. البته با توجه به سابقه شورای امنیت در اعمال تحریـم های نفتی علیه رژیم بعث پس از جنگ اول خلیج فارس در قالب برنامه نفت در برابر غذا ضروری است مسوولین کشور از هم اکنون برای شرایط این چنینی اماده شوند و راهکارهای مقابله با این شرایط را فراهم کنند.

2-    در نقطه مقابل از انجا که بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری در سطح جهان و ایران بوسیله دلار صورت   می گیرد تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا تاثیر قابل توجهی بر مبادلات ایران خواهد داشت‏. البته اشاره به این نکته ضروری است که دولت امریکا بدون اعلام رسمی به صورت  یکجانبه این اقدام را عملیاتی کرده است و چالش هایی نظیر آنچه درباره تسویه بدهی نفتی هند به  ایران رخ داد حاصل این اقدام خصمانه دولتمردان امریکا علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی است‏. باید توجه داشت که براساس قوانین بین المللی موجود تحریــم اقتصادی به این شکل بواسطه ماهیت خود امکان اعمال از سوی سازمان ملل را ندارند لذا اقدامات آمریکا در راستای منزوی کردن جمهوری اسلامی فقط به صورت یکجابنه خواهد بود.

3-    با توجه به شرایط تبیین شده ضروری است به این سوال پاسخ داد که چگونه تهدیدی به این وسعت            می‌تواند فرصتی تاریخی برای جمهوری اسلامی باشد.
همانطور که دولتمردان و نظریه پردازان آمریکایی در اظهارات خود عنوان کرده اند هر دلار آمریکا به  منزله سرباز این کشور است که در دیگر کشورها عمل می کند. به عبارت دیگر استفاده کشورها از دلار  به عنوان ارز واسط در مبادلات تجاری علاوه بر سود سرشاری که نصیب اقتصاد آمریکا می نماید این امکان را در اختیار این کشور قرار    می دهد که بتواند بوسیله این ابزار هر زمان که راده کند مبادلات  تجاری کشور هدف را متوقف نماید. البته این موضوع درباره دیگر ارزهای واسط مانند یورو نیز صادق است‏. به همین سبب می توان از دلار به عنوان چشم اسفندیار آمریکا یاد کرد که خدشه به آن موجب  ایجاد دردی شدید خواهد شد.
حال که دولت آمریکا به دلیل دشمنی با ملت ایران به صورت یکجانبه تحریم های پولی را علیه ایران اعمال کرده است فرصت بسیار خوبی در اختیار مسوولین کشور قرار گرفته تا بتوانند اقتصاد کشور را از وجود عوامل کشورهای متخاصم یا همان ارزهای واسط دلار و یورو پاک نمایند. این اقدام علاوه بر اینکه موجب واکسینه شدن مادام العمر اقتصاد کشور از ناحیه تحریم های پولی می شود خدشه ای را هم بر این عنصر حساس آمریکا وارد خواهد کرد.

4- راهبرد اساسی برای مقابله با چنین اقداماتی حذف ارز واسط از مبادلات تجاری کشور است‏. برای اجرایی شدن این راهبرد ضروری است راهکارهای زیر در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گیرد:
-  انعقاد پیمان های تجاری دوجانبه با شرکای تجاری و توسعه ریال با واحد پول طرف تجاری در اتاق تسویه بانک های مرکزی دوکشور
-  مبادله بر مبنای ریال
-  دریافت طلا یا دیگر فلزات گرانا بها به ازای مانده مثبت تراز تجاری
با اتخاذ راهبرد حذف ارز واسط از مبادلات تجاری علاوه بر مقاوم شدن اقتصاد کشور نسبت به چنین حملات  خصمانه ای سنگ بنای حذف دلار از مبادلات تجاری جهان گذاشته خواهد شد که  می‌تواند در آینده موجب فروپاشی اقتصاد آمریکا را فراهم نماید.

مهدی ساسانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *