پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۱۰۸
در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی؛

روحانی: دلمان برای رفت و آمد با خارجی‌ها لک نزده/ نگویید آن دولت خارجی فلان کار خطا را انجام داد

پرونده های قدیمی را رو کردن، درست نیست!
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 436587
رئیس‌جمهور گفت: مقاومت ملت و تلاش دانشمندان ما سرمایه بزرگ بود و اگر مردم مقاومت نمی‌کردند در مذاکرات پیروز نمی‌شدیم.
روحانی: دلمان برای رفت و آمد با خارجی‌ها لک نزده/ نگویید آن دولت خارجی فلان کار خطا را انجام داد
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امشب در گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم با بیان اینکه چرا ما مذاکره را انتخاب کرده‌ایم، اظهارداشت: آنچه که من در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ فکر می‌کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه‌ها موفق بوده و امکان پذیر نیست که این ملت در صحنه‌ای شکست بخورد و تسلیم شود، اما در همان زمان گفتم که پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و تدبیر دولت امکان پذیر است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در مقام عمل ما دیدیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد اما شرایط موفقیت آن مذاکره را یک ملت، یک رهبر و همه دست‌اندرکاران باید فراهم کند.

وی اظهارداشت: مقاومت ملت یک سرمایه بزرگ بود اگر مردم ایستادگی نمی‌کردند ما حتماً پیروز نبودیم.

اگر پیشرفت هسته‌ای نداشتیم در همان زنجیره اول ناموفق بودیم

روحانی با بیان اینکه کار دانشمندان ما یک دستاورد بود، خاطرنشان کرد: اگر ما در زمینه هسته‌ای نمی‌توانستیم پیشرفت کنیم در همان زنجیره اول ناموفق بودیم و در زنجیره دومی که هم درست می‌کردیم به همین ترتیب در تولید آب سنگین ناموفق بودیم، در ساخت رآکتور نمی‌توانستیم حرکت کنیم و معنا نداشت که دنیا با ما مذاکره کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: از طرفی دیگر مردم در طول این دو سال اخیر یک سری سرمایه‌های دیگر را هم به صحنه آوردند که اولین سرمایه ملّت حضور ۷۳ درصدی آنها در حماسه سیاسی و انتخابات بود.

روحانی افزود: انتخابات ۲ سال پیش به تعبیر بنده یک نوع رفراندوم بود که چگونه ما باید حرکت کنیم و چگونه باید موفق شویم، همچنین بحث تعامل سازنده با دنیا و اینکه چگونه باید با دنیا رفتار کنیم و منطق و ادب ما چگونه باید باشد، در آن برهه از سوی مردم مشخص شد.

درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد


وی با بیان اینکه بنده در همان مصاحبه که با جنابعالی در شبکه ۲ سیما داشتم، گفتم که درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد، ادامه داد: ما راه منطق و درست‌گویی را برگزیدیم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به سفر خود به نیویورک، گفت: بنده یک ماه پس از انتخابات به سفر نیویورک رفتم برای شرکت در مجمع سازمان ملل و در آنجا به همه دولت‌های دنیا، جهان عاری از خشونت و افراط‌گری را پیشنهاد کردم و این پیشنهاد بعد از چند ماه به تصویب دولت‌ها در مجمع سازمان ملل رسید.

وی افزود: همچنین آن ملاقات‌ها و صحبت هایی که در آنجا داشتیم، فضای تعامل را به اوج رساندیم و اولین مذاکره وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه ۱+۵ در نیویورک محقق شد که این اتفاق کلیدی بود که برای شروع یک حرکت پرشتاب در انجام مذاکرات زده شد.

روحانی تأکید کرد: من اگر بخواهم یک کلمه در پاسخ به سؤال شما بگویم که بنده اکنون این فضای کنونی را پس از ۲ سال چگونه می‌بینم، بدون اغراق می‌گویم دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است. یعنی دیروز هم بنده برای موفقیت امید داشتم، اما آنچه که امروز به‌دست آوردیم بیش از آن چیزی بود که من ۲ سال پیش فکر می‌کردم و این موفقیتی برای ملّت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری بود.

وی ادامه داد: همچنین این موفقیت در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج)‌ و فداکاری، ایثار، شهامت، دانش و منطق، مذاکره‌کنندگان صورت گرفت.

روحانی در پاسخ به این سؤال که همواره یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد این است که غرب وفای به عهد نمی‌کند و یا حداقل خبری وجود داشت که شما در ۴-۵ روز آخر مذاکرات تهدید کردید که مذاکرات را ترک کنند، این بحث را چگونه ارزیابی می‌کنید و چشم‌انداز آینده را چقدر روشن می‌بیند که طرف مقابل به تعهداتی که داده پایبند باشد، گفت: ما با هر کشوری که مذاکره می‌کنیم برمبنای یک چهارچوب و اهدافی است.

ملت ایران با طرف مقابل ما خصومت داشته و دارند

روحانی ادامه داد: قدم به قدم انجام این مذاکرات برای آن کسی که فن مذاکرات را بلد است قابل سنجش است، البته طرف مقابل ما مخصوصا برخی کشورها، کشورهایی هستند که مردم ایران به آنها اعتمادی ندارند و با ملّت ایران خصومت داشته و دارند، اما درعین حال معنایش این نیست که اگر ما با یک کشوری مشکل داریم، نتوانیم با آن کشور روی یک هدف مشترک همکاری داشته باشیم.

وی همچنین افزود: شما می‌دانید که ما در ماجرای افغانستان، طالبان و صدام حسین و پایان حکومت صدام گرچه مستقیم مداخله نداشتیم، ولی بسیاری از گروه‌هایی که با ما و درکنار ما بودند، یک نوع اهداف مشترکی را با دیگران حس کردند و پیش رفتند، پس منافاتی ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد، اما در یک مسئله مهم بین‌المللی ما نتوانیم مذاکره کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه ما چگونه اعتماد کنیم و یا اینکه اعتماد ما صد درصد است یا خیر، هیچ‌کس نمی‌تواند آن را دقیقاً اعلام کند، من در برابر یک کشور ولو دوست و همسایه و هم‌مذهب، هنگامی که مذاکره می‌کنم اعتماد صد درصد دارم، بنابراین طبیعی است که ۶ کشور دنیا با ما مذاکره می‌کردند و ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط به اوایل آذر ۹۲ می‌شود تا امروز که همچنان آن توافق ادامه دارد، ما در مقام عمل آزمایش کردیم و هم ما و هم طرف مقابل عمل کردند.

وی ادامه داد: آنها به ما قول داده بودند که بخشی از تحریم‌ها را بردارند و ما قول داده بودیم که برخی محدودیت‌هایی را بپذیریم که هر دو عمل کردیم، پس معلوم است که می‌شود اعتماد کرد، ما توافقی را که با کشورهای ۱+۵ کردیم مگر چند ساله است، فقط این توافق ۱۰ ساله است و در گذشته هم یک توافق کم‌تر از ۲ سال داشتیم. بنابراین ۵ برابر همین توافق صورت گرفته است. اگر یک پنجم توافق امروز ما انجام دادیم و دیدیم که عمل می‌شود، می‌تواند یک علامتی برای این باشد که می‌توانیم کار را پیش ببریم.

در توافق به سه هدف مهم خود دست یافتیم

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیش‌تر نداریم، یا تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا است، منطق درستی پشت سر این حرف نیست؛ زیرا یک راه سومی هم وجود دارد و آن هم تعامل با دنیا است، البته این تعامل باید سازنده و در چارچوب منافع ملی و بُرد‌ـ‌بُرد باشد و بنده نیز در این میان همواره معتقدم توافق بُردـ باخت اولا شدنی نیست، ثانیا اگر بشود پایدار نخواهد بود، بنابراین توافق باید بُردـ‌بُرد باشد که ما ببنیم به اهداف اصلی‌مان دست پیدا کردیم و اینکه طرف مقابل هم اگر هدف مهمی دارد احساس کند به آن هدف دست پیدا کرده است، والا توافقی صورت نمی‌گیرد، همچنین توافق پایدار نمی‌ماند.

روحانی با تأکید بر اینکه ما در این توافق ۳ هدف مهم داشتیم و به آن دست پیدا کردیم، گفت: به اعتقاد من طرف مقابل هم یک هدف مهم داشته و می‌گوید به آن دست پیدا کرده است. بنابراین به این صورت یک توافق بُرد‌ـ‌بُرد می‌شود و طرف مقابل هم ادعا می‌کند به هدفش رسیده است و ما هم ادعا می‌کنیم به اهداف خود رسیده‌ایم بنابراین به آنچه که امروز به‌دست آمده نمی‌توانیم بگوییم اعتماد صد درصد داریم. در عین حال هنگامی که شما هم یک تجارتی را با یک فرد یا کشور انجام می‌دهید صد درصد مطمئن نیستید که طرف مقابل شما به وعده عمل کند، اما شما یک مکانیزمی قرار می‌دهید تا ضرر نکنید، حتی اگر او به هم زد، شما متضرر نشوید و طرف مقابل هم این چنین مکانیزمی را در نظر خواهد گرفت. پس می‌توانیم برای توافقات مکانیزمی را در نظر بگیریم که درنهایت هیچ‌کدام ضرر نکنند.

روحانی تأکید کرد:‌ من با تجربه‌ای که در مدت این ۲ سال و اجرای توافق موقت داشتیم، امیدوارم این توافق به خوبی پیش برود، البته ما باید مراحلی را طی بکنیم و تا کنون تنها یک مرحله را سپری کرده‌ایم و مراحل بعدی را باید طی کنیم و ان‌شاءالله این توافق عملیاتی می‌شود و مردم حاصل کار خودشان را خواهند دید.

طرف مقابل ادعا می‌کند ما را از بمب اتم بازداشته این یک توهم است

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که بسیاری در تحلیل مذاکرات می‌گویند ایران بمب اتم خود را فروخت و در عوض تلاش کرده که رونق اقتصادی و بحث مربوط به امنیت را بخرد، اما یک تحلیل دیگر وجود دارد و آن اینکه بعضی از نکات مثل اینکه زمینه برای بازرسی‌ها فراهم شود می‌تواند به عنوان یک خطر مطرح شود که پیش روی ملت ایران و سیستم دفاعی کشور باشد، جمهوری اسلامی ایران در این موضوع چه موضعی را دنبال می‌کند که دچار چالش نشود، گفت: در بخش اول سوالتان که می‌گوید طرف مقابل ما احساس می‌کند که ما را از بمب اتم بازداشته، اصلاً این پیروزی که ‌آنها اعلام می‌کنند و ادعا می کنند این است که ما کاری کردیم که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله بیاندازیم، این چیزی است که به صراحت می‌گویند که کاری کردیم که با اجرای این توافق اگر ایران بخواهند بمب اتم بسازد یک سال نیاز دارد تا به بمب برسد.

وی ادامه داد: از نظر ما این امر کاملاً خیال پردازی و توهم است،‌ اساساً مسئله هسته‌ای که به یک معضل تبدیل شد به خاطر این بود که طرف مقابل ما احساس کرد ما دنبال ساخت بمب هستیم.

روحانی در ادامه یادآور شد: البته اولش شاید استدلالی وجود داشت مبنی بر اینکه در نمونه‌برداری اولیه که در ایران در سال ۸۲ انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که در ایران آلودگی‌های بالای ۷۰ درصد وجود دارد و آلودگی به این معناست که آثاری وجود دارد که ما غنی سازی بالای ۷۰ درصد انجام داده‌ایم که سر و صدا به این خاطر بود و حتی می‌خواستند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند.

وی ادامه داد: ما هم نمی‌دانستیم که این آلودگی‌ها چیست. اما بعدها روشن شد که برخی از سانتریفیوژهایی که ایران خریداری کرده بود دست دوم بوده و در کشور دیگری تا ۷۵ درصد بیشتر یا کمتر غنی سازی شده بود، بنابراین دلیل مختصری داشتند که این روشن و حل شد و آن کشور نیز مشخص شد و به آن کشور رفتند و بازرسی انجام دادند و معلوم شد.

به دنبال سلاح جمعی نیستیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اما در عین حال این مسیر توهم‌آمیز را ادامه دادند که ایران به دنبال ساخت بمب است و در این توافق نیز می‌گویند که ساخت بمب توسط ایران را با به تاخیر انداختیم، ملت ما به خوبی می‌‌داند ما اساسا به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و اگر می‌خواستیم سلاح کشتار جمعی درست کنیم، وقتی رژیم صدام با سلاح شیمیایی به کشور ما حمله کرد، ساخت سلاح شیمیایی خیلی آسان و ساده است، ما هم سلاح شیمیایی درست می‌کردیم و علیه مردم و ارتش عراق به کار می‌بردیم اما این مردم، مردمی نیستند که اخلاق را زیر پا بگذارند و اگر بخواهند از منافع ملی دفاع کنند، شرافتمندانه دفاع می‌کنند.

روحانی به ذکر خاطره‌ای پرداخت و تصریح کرد: من این یک بار گفتم که ما خلبانی را به عراق اعزام کردیم تا یک پل استراتژیک را بزند، کمی تاخیر کرده بود و ما نگران شده بودیم اما وقتی برگشت و دلیل را از وی جویا شدیم،‌پاسخ داد که من وقتی خواستم پل را بزنم، یک ماشین سواری بر روی پل عبور می‌کرد و من دور زدم و بعد هنگامی که پل را خالی دیدم، پل را زدم که این امر کار مهمی است چرا که این فرد جان خود را به خطر انداخته بود و هواپیما را به خطر انداخته بود، که این کار از لحاظ نظامی نادرست اما از لحاظ انسانی درست بود.

وی ادامه داد: جنگ ما جنگ شرافتمندانه بود و ما دنبال ساختن سلاح کشتار جمعی نرفتیم ، در زمانی که جنگ بود به دنبال این کار نرفتیم اکنون که جنگ نیست که به دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی برویم و این امر دکترین و منطق ما نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت ساخت و نگهداری سلاح کشتار جمعی اظهارداشت: در فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب ساخت و نگهداری و استفاده سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای را تحریم کردند، بنابراین اگر طرف‌ مقابل ما ادعا می‌کند این موفقیت اوست،‌ اشکال ندارد موفقیت او باشد اما ما هیچ‌گاه دنبال بمب نبودیم و نیستیم.

روحانی با بیان اینکه به دستاورد بزرگی رسیده‌ایم تصریح‌کرد: ما تحت فصل هفت منشور ملل متحد و ماده ۴۱ بودیم، وقتی کسی ذیل هفت می‌رود که سازمان ملل تشخیص می‌دهد طبق نظر آنان این کشور صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، پس ما قبل از قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان تهدیدکننده صلح و امنیت جهان از نظر سازمان ملل بودیم اما، امروز طبق همین قطعنامه به عنوان کشوری هستیم که به دنبال فناوری صلح آمیز هسته‌ای هستیم و این قطعنامه بر همکاری کشورها با ایران تاکید می‌کند بنابراین دیروز ما از نظر آنان تهدیدکننده بودیم و امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما می‌دانند هر کشوری که قطعنامه‌ای ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد علیه آن کشور تصویب شد، سال‌ها طول می‌کشد که از آن خارج شود و معمولا به جنگ و سرنگونی آن نظام منجر شده است، شما در عراق دیدید، عراق تحت فصل هفتم منشور قرار گرفت و رژیم صداق سرنگون شد و ۱۰ سال بعد هم تحت فصل هفت ماند و خارج نشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ژاپن سالیان دراز تحت فصل هفت منشور ملل متخد بود تصریح کرد: ما بدون جنگ،‌بدون خواهش و تسلیم در برابر سازمان ملل متحد کاری کردیم که با منطق‌، مذاکره و دیپلماسی و در مسیر حقوقی کاری کردیم که همین سازمان ملل خودش آمده و عنوان را عوض کرده و خودش آمده و ۶ قطعنامه های قبلی را لغو کرده که این بزرگترین دستاورد حقوقی و سیاسی ماست و من برایش نظیر نمی‌شناسم.

روحانی ادامه داد: معمولا صدا و سیما از صبح تا شب درباره برجام می گوید، اگر هست بگویید کدام کشور است با منطق از فصل هفت خارج شده است؟ ما حقوق هسته‌ای را تثبیت کردیم، در همین قطعنامه تحریم‌ها برداشته شده، حقوق ما تثبیت شده است، پس ما به سه هفت تثبیت حقوقمان، خروج از فصل هفت منشور ملل متحد و تحریم رسیده‌ایم.

در زمینه سلاح‌های استراتژیک و تقویت بنیه دفاعی دولت در این دو سال کاری کرد که به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل است

روحانی خاطرنشان کرد: من اینجا می‌خواهم به ملّت ایران عرض کنم که اینکه در گوشه و کنار گفته می‌شود دولت تدبیر و امید به دنبال اقتصاد و مهار تورم و به دنبال رفع مسئله رکود و همچنین بهداشت و درمان و به دنبال سیاست خارجی است، اما به دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست، باید در این رابطه به ملّت بگویم، ما در سلاح‌های استراتژیک و تقویت بنیه دفاعی، کاری که دولت در این ۲ سال انجام داده به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل است.

وی ادامه داد: در زمینه هسته‌ای نیز اولین تست مکانیکی (IR۸) که بزرگ‌ترین دستاورد ماست در این دولت انجام شده است.

رئیس جمهور اظهارداشت: ما در بحث امنیت ملی بسیار حساس هستیم و یکی از دستاوردهای توافق امنیت ملی ماست، البته کشور ما هیچ‌گاه از تهدید نمی‌هراسد، اما کشوری که در سال‌های گذشته شبح تهدیدی برای این مردم بود، امروز با این توافق نه شبح تهدید است و امنیت ملی ما به مراتب بهتر از گذشته است.

روحانی خاطرنشان کرد: امنیت مدنظر ما تنها در بحث جنگ نیست و منظور از آن ایجاد فضای امن برای فعالیّت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و امروز این فضا از هر زمان دیگری نسبت به سال‌های گذشته امن‌تر است و اجرای توافق و قطع‌نامه شورای امنیت نه تنها مشکلی را برای امنیت ملی و قدرت دفاعی ما ایجاد نمی‌کند، بلکه در همین قطع‌نامه تحریم تسلیحاتی ما به محدودیت تبدیل شده، آن هم برای ۵ سال که حتی به‌صورت موردی ما می‌توانیم معامله داشته باشیم که این امر با مقرراتی که در قطع‌نامه آمده انجام می‌شود و در بحث موشکی نیز دوره آن محدود شده است.

به هیچ عنوان اجازه تضعیف قدرت دفاعی‌مان را نمی‌دهیم


وی ادامه داد: در عین حال این قطع‌نامه هیچ‌گونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند. بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از این قطع‌نامه به صراحت عنوان کرده که ما به هیچ عنوان امنیت ملی و قدرت دفاعی‌مان را اجازه نخواهیم داد تضعیف شود و طبق این قطع‌نامه قدرت موشکی ما نیز تهدید نمی‌شود؛ چراکه این قطع‌نامه می‌گوید موشکی که دیزاین شده و برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشد. ما که هیچ وقت چنین دیزاینی نداریم و نخواهیم داشت؛ چراکه به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت‌: این درحالی است که در قطع‌نامه‌های قبلی (قطع‌نامه ۱۹۲۹) آمده بود اگر موشکی امکان و توان حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، ممنوع است و امروز این لفظ نیامده که این توان را داشته باشد، آمده اگر طراحی شده باشد، بنابراین هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. این یک موفقیت بسیار خوب است که ملّت بزرگ ما با هدایت‌های مقام معظم رهبری کسب کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: این دولت از آغاز در شرایط تحریم به دنبال حل‌وفصل مسائل اقتصادی بود. یکی از دلایل پیروزی ما در این مذاکرات همین است، اگر ما در دوران مذاکرات نمی‌توانستیم تورم را کاهش دهیم در مذاکرات پیش نمی‌رفتیم و دشمن امیدوار می‌ماند و می‌گفت که تحریم‌ها اثر دارد و اگر این تورم افزایش پیدا می‌کرد، به هیچ عنوان در مذاکرات پیروز نمی‌شدیم.

وی افزود: من به مردم قول داده‌ام که تا پایان این دولت که با حمایت مردم به تورم یک رقمی پایدار خواهیم رسید که آرزوی ۴۰ ساله این مردم است. در زمینه رشد اقتصادی نیز البته ما امسال به خاطر کاهش قیمت نفت و تحریم خیلی تحت فشار بودیم و سال آینده شرایط ما تغییر خواهد کرد و ما می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک عامل موفقیت ما در مذاکرات حرکت درست ما در زمینه مسائل اقتصادی بود، اظهار داشت: البته من معتقدم تحریم موفق نخواهد بود، اما مؤثر است. اگر می‌خواهند ملتی را با تحریم بشکنند ناموفق‌اند، اما اگر بخواهند تحریم تأثیرگذار باشد، بله تأثیر دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی ما در شرایط تحریم می‌خواستیم کالایی را وارد کنیم باید برای آن بیمه واسط درست می‌کردیم؛ چراکه بیمه‌های بین‌المللی ما را تحریم کرده بودند. کشتی‌ها نمی‌توانستند در بنادر ما پهلو بگیرند. ما باید بار را در یک بندر واسط برده و از آنجا بارگیری می‌کردیم.

وی ادامه داد: بانک‌های ما تحریم‌ بودند و ما باید یک هزینه اضافه‌ای را برای پرداخت هزینه یک کالا پرداخت می‌کردیم و چون ما مستقیم از طریق بانک نمی‌توانستیم پولی را پرداخت کنیم، از طریق واسط پول پرداخت می‌کردیم، حتی حق پرچم می‌دادیم؛ چراکه کالا نمی‌توانست با پرچم ایران بیاید و ما برای استفاده از پرچم کشوری دیگر در این باره ۱۰ درصد پول پرچم می‌دادیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: تحریم‌ها ظالمانه، غیرقانونی و ضد حقوق بشر بوده و من این را به مسئولین و سران کشورهای اروپایی و کشورهای ۱+۵ به استثنای یکی از آنها که تلفنی با آن صحبت کردم، این مسئله را مطرح کردم که تحریم‌ها ظالمانه و غیرانسانی بوده است.

کاسبان تحریم از این توافق عصبانی هستند

روحانی خاطرنشان کرد: وقتی ما کالایی را به کشور وارد می‌کردیم قیمت خرید آن کالا برای ما ۲۰، ۲۵ و یا حتی گاهی ۴۰ درصد گران‌تر تمام می‌شد و این از جیب مردم هزینه می‌شد، البته این وضعیت سود زیادی را برای کاسبان تحریم به همراه داشت. کاسبان تحریم در دوبی، اروپا، چین و تهران بودند که البته آنها از توافق عصبانی هستند.

وی افزود: ما باید تحریم ظالمانه را برداریم تا دروازه جهان به روی مردم به‌طور کامل گشوده شود. یکی از اهداف این مذاکرات این بود که دروازه‌های دنیا به روی ما باز شود. دروازه‌هایی که ما می‌توانیم کالا را از طریق آن به دنیا صادر و سرمایه خارجی و تکنولوژی را به کشور واردکنیم.

پس از اجرای توافق بلافاصله تمام تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود


رئیس جمهور اظهار داشت: در این توافق پس از اجرایی و عملیاتی شدن آن بلافاصله تمام تحریم‌های اقتصادی اعم از تحریم مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و.. لغو می‌شود.

روحانی با بیان اینکه برجام در بخش تحریم‌ها بسیار خوب و دقیق تنظیم شده، خاطرنشان کرد: تیم سیاسی در مذاکرات کار بسیار بزرگی را انجام داد و همچنین تیم اقتصادی، فنی و خبری که به آنها کمک کردند نیز دست به‌دست هم دادند و الاّ یک گروه نمی‌تواند موفق شود و من از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: در ۲ سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی بر ما گذشت. در یکی از جلسات با وزیر امور خارجه و معاونین وی، وقتی جلسه تمام شد به من گفتند که ما نمی‌توانیم به توافق برسیم و کار تمام است و خطوط قرمز جدیدی که از جانب من به آنها ابلاغ شده بود، در پاسخ به من گفتند، دیگر توافق امکان‌پذیر نیست. به هنگام خداحافظی به یکی از آنها گفتم کار سختی است، اما مطمئن باشید که ما موفق می‌شویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: روزهای سخت و پر فراز و نشیبی بود، اما ما این روزها را پشت سر گذاشتیم و من هیچ‌گاه ناامید نبودم و تردیدی در موفقیت نداشتم. در طول این مدت هیچ تردیدی در موفقیت نداشتم و حال هم هیچ تردیدی در توفیق ملّت ندارم. همه مشکلات اقتصادی را این ملّت حل خواهد کرد و البته ما هم خادم مردم هستیم و تمام مشکلات سیاست‌ داخلی نیز با کمک این مردم حل خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما رهبر باکفایت و ملّت منسجم و بزرگی داریم. ملّت ما باهوش است. ما فرهنگ بزرگی داریم.

صهیونیست‌ها و یکی دو کشور منطقه از این توافق ناراحتند

وی افزود: رهبر انقلاب در ایام انتخابات گفتند، اگر فردی از نظام دلخوری دارد، کشور خود را که دوست دارد، پس پای صندوق بیاید و امروز ما این را احساس می‌کنیم. خیلی‌ها در داخل و خارج مشکلاتی را با نظام ممکن است داشته باشند، اما همه از این توافق خوشحالند و تنها کسی که ناراحت است، صهیونیست‌ها هستند و شاید یکی‌، دو کشور دیگر در منطقه وجود داشته باشد که از این توافق ناراحت باشد.

رئیس جمهور اظهارداشت: اوباما گفت که میلیاردها دلار هزینه می‌شود تا توافق در کنگره آمریکا با مشکل روبه‌رو شود. این میلیاردها دلار توسط چه کسانی هزینه می‌شود و معلوم است در منطقه چه کسانی این کار را می‌کنند، اما ملل منطقه از این توافق خوشحالند و شما ملتی را پیدا نمی‌کنید که خوشحال نباشد.

روحانی اضافه کرد: تمام روسایی که بعد از توافق با من تلفنی صحبت کردند و یا کسانی که نامه نوشتند، خوشحالی خود را ابراز کردند. همه دنیا از این امر خوشحالند جز یک عده جنگ‌طلب و یک عده صهیونیست که غاصب و اشغالگرند.

وی افزود: هم ملّت ایران و هم همه ملّت‌ها خوشحالند نه به خاطر اینکه تحریم‌ها برداشته شده، بلکه خوشحالند که حقوق آنها تثبیت شده، خوشحالند که ما با منطق توانسته‌ایم در توطئه‌ای که علیه ما صورت گرفته بود با سربلندی پیروز شویم و کار بسیار بزرگی تا به اینجا انجام شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: مسیر ما مسیری است که هم امیدوار و هم مطمئنیم و یک شرط بیش‌تر ندارد، توکل ما به خداوند و اتحاد و انسجام، ملّت ما اگر تحت پرچم اسلام و خیمه رهبری منسجم باشد و اعتماد آنها به حق باشد، موفق می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: این نگرانی که بعد از آزادسازی دارایی‌های مسدود شده و همین طور باز شدن دروازه‌های کشور، این امر منجر به واردات بی‌رویه به داخل کشور شود، کاملاً بجاست، اما نگرانی که در بحث بنیه دفاعی و اسرار ما مطرح می‌شود، جایگاهی ندارد. با رهبری، دولت و نیروهای مسلح قدرتمندی که ما داریم، نگرانی نداریم.

وی افزود: سابقه خوبی در گذشته در زمینه هزینه‌کرد درآمدهای ارزی نداشته‌ایم. وضع درآمدهای ارزی ما در سال‌های گذشته خیلی خوب بود. ما ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفتی عمدتاً هزینه کردیم و نتیجه آن این شد که در داخل کشور ما ۲ هزار بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری ما تعطیل شد. ۵۰۰ هزار نفر در کشور ما در اوج درآمدهای ارزی بیکار شدند. کالا را وارد و برای دیگران اشتغال ایجاد کردیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: تجربه قبلی اگر تکرار شود مصیبت است و این جای تبریک ندارد بلکه جای تسلیت دارد.

وی با اشاره به دیدار وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: در این دیدار و مذاکره‌ای که با وی داشتم گفتم که ما بعد از تحریم با هر کشوری که حاضر شود به این کشور (ایران) سرمایه و تکنولوژی بیاورد و با هم مشارکت داشته باشیم برای صادرات مشترک خوشامد می‌گویم و وزیر خارجه فرانسه هم بر این جمله بنده تاکید داشت.

روحانی افزود: آقای فابیوس همچنین گفت بنده اتفاقا در پاریس به شرکت‌ها و کمپانی‌ها گفتم که آن دوره‌ای که شما قبلا نسبت به ایران داشتید دیگر تمام شده است و اگر می‌خواهید کالا به ایران ببرید دولت ایران زیر بار نخواهد رفت، شما باید سرمایه و تکنولوژی به ایران ببرید.

دلمان برای رفت و آمد با خارجی‌ها لک نزده بلکه به فکر رونق اقتصادی هستیم

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما تاکنون جلسات اقتصادی متعددی را داشتیم گفت: هم اکنون هفته‌ای یک روز جلسه مخصوص و مربوط به حوزه اقتصادی داریم که با اجرای این توافق که در ماه‌های آینده عملیاتی می شود و تحریم‌ها لغو می‌شود آنچه که شما باید حواستان باشد ورود سرمایه است، ما باید برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم، ما برای چه به مذاکرات رفتیم؟ بعضی ها فکر می‌کنند ما رفت و آمد با خارجی‌ها را خیلی دوست داریم و به قول عامه مردم دلمان برای این کار لک می‌زند. در حالی که این حرف صحیح نیست. آنچه که ما می‌خواهیم اشتغال جوانان و رونق اقتصادی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری برای ابلاغی که به جهت تدوین سیاست‌های برنامه ششم داشتند که البته این تبریک را باید به مردم بگویم که در‌ آستانه ابلاغ برنامه ششم این توافق صورت گرفت که حتما برای تنظیم برنامه ششم موثر خواهد بود. ایشان در این برنامه ابلاغ کردند که ما باید به دنبال رشد اقتصادی ۸ درصدی باشیم البته امروز رسیدن به رشد ۸ درصدی دشوار است و البته به نظر من در سال‌های آینده باید همه تلاش کنیم و باید این دستور مقام معظم رهبری اجرایی شود.

وی افزود: اگر ما بتوانیم رشد ۸ درصد را ایجاد کنیم در سال ۱۴۰۰ درآمد کشور ۵۹ درصد اضافه خواهد شد و اگر بتوانیم ۲۰ سال با رشد ۸ درصدی حرکت کنیم درآمد کشور ما ۴ و نیم برابر خواهد شد، ما باید به سمت ایجاد اشتغال برای جوانان حرکت کنیم شما می‌دانید که ما ۳۲ میلیون جوان ۲۰ تا ۴۰ ساله در کشور داریم. همچنین ما پنجمین کشور دنیا در فارغ التحصیل‌های انواع رشته‌های مهندسی هستیم.

اگر توافق حاصل شود سیاست ما همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود

روحانی با بیان اینکه ما قدرت بزرگی از نظر نیروی انسانی داریم، تصریح کرد: ما همچنین منابع بزرگ و عظیمی در اختیار داریم و همچنین در شرایط جغرافیایی بسیار ممتازی قرار گرفته‌ایم و هنگامی که این تحریم کنار می‌رود باید شرایط را آماده کنیم و در جهت رونق اقتصادی و تولید گام برداریم. بنده قبلا هم گفتم اگر این توافق حاصل شود سیاست ما عوض نخواهد شد و همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رئیس دولت یازدهم با طرح این سوال که اقتصاد مقاوتی چیست اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی درون زا بودن و برون نگر بودن ما باید در همین جهت تولیدات را افزایش داده و همچنین میزان صادرات غیر نفتی را اضافه کنیم و ان‌شاءالله این کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: دست همه منتقدین به خاطر انتقاداتشان درد نکند، حامیان دولت جای خود دارد و در اینجا مناسب است که از جوان‌های عزیز تشکر کنم. در شبکه‌های اجتماعی چه کارهایی که نکردند این جوانان و چه حمایت ها و همچنین چه انتقادهای سازنده که صورت نگرفت که بسیار خوب بود. و همچنین عکس‌ها و کارهای گرافیکی بسیار زیبایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می کردند حتی طنزهای بسیار قشنگی را به نمایش می گذاشتند.

روحانی تأکید کرد: بنده وقتی در جاهایی که دستگاه‌های اجتماعی ما به برخی دلایل می‌خواستند این شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کنند مخالفت می‌کردم و الان هم مخالف هستم و می‌گویم اگر مشکلی است باید به دنبال راه‌حل دیگری باشیم. البته ما به دنبال طرح‌های هوشمند هستیم و برای اینکه هم امنیت اخلاق مردم و دید و بچه‌های مردم حفظ شود. البته این شبکه های اجتماعی کارهای بسیار عظیم و بزرگی را درحین انجام این توافق کردند.

انتقاد منصافه حق مردم است

وی ادامه داد: آن‌هایی که در هر کجایی نقد کردند انتقاد منصفانه حق مردم است. اما تخریب، دروغ‌، اغراق و مبالغه،‌ اتهام، تشویش اذهان عمومی از ملت ما باید مبرا باشد البته ملت ما مبراست و اقلیت بسیار کمی شاید در این مسیر باشد که ان‌شاءالله خداوند آن‌ها را هدایت می‌کند.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: اگر شما می‌خواهید در اقتصاد موفق باشید باید همدل و همزبان باشید. امسال رهبر معظم انقلاب به خوبی همزبانی و همدلی دولت و ملت نامیدند زیرا همه باید همدل و همزبان باشیم و ان‌شاءالله به اهدافی که مورد نظرمان است برسیم.

روحانی همچنین در پاسخ به این سول مجری که گفت شما در اول صحبتتان اشاره کردید که ما دو سانتریفیوژ آوردیم و منشا آلودگی خارجی داشت و حدود ۵-۶ سال بحران ساختگی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند و اکنون آژانس مسئول شده که براساس توافق راستی‌آزمایی کند و ما می‌بینیم که برای کره جنوبی ۸۰ درصد آمدند و آلودگی و یا غنی سازی کردند و تا بعداز ظهر کار را تمام کردند و با توجه به اینکه شما هم حقوق‌دان و دیپلمات هستید چگونه این موضوع را درست تعبیر می‌کنید و چه تدبیری اندیشیده‌اید که آژانس مجددا از این موضوع به عنوان ابزار برای فشار در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی استفاده نکند، گفت: البته آن آلودگی که گفتم برای دو عدد سانتریفیوژ نبود ما صدها سانتریفیوژ آوردیم که شاید یک بخشی از این سانتریفیوژها آلودگی داشت و آن آلودگی باعث شده بود که آن مناطقی که این سانتریفیوژها را قرار داده بودیم هم انبارهای ما هم جاهای دیگر از جمله نطنز را آلوده کرده بود.

روحانی ادامه داد: اکنون ما نمی‌دانستیم که این‌ها آلوده است و دوستان ما در سازمان انرژی اتمی فکر می‌کردند که این سانتریفوژها نو است چون در بسته بندی‌های نویی قرار گرفته بودند این مشکل برای ما ایجاد شد ما البته باید همیشه حواسمان جمع باشد.

وی افزود: آژانس یا هر نهاد بین‌المللی که انجام وظایفی را برعهده دارد این جور نیست که در داخلشان آدم‌های ناجور حضور نداشته باشند از ملیت‌های متفاوت حضور دارند البته الان در بحث شیمیایی همانند همین پروتکل الحاقی را تحت عنوان کنوانسیون شیمیایی را داریم و سال‌هاست ما کنوانسیون شیمیایی را امضا کردیم و اجرا هم می‌کنیم و بازرسی هم می‌آیند و ما مشکلی نداشتیم و هچ یک از اسناد ما هم فاش نشده است. البته ما باید حواسمان جمع باشد و باید کاملا قانون را بلد باشیم و مسائل ریز حفاظتی را آشنا باشیم.

روحانی تصریح کرد: البته در این مدت سازمان انرژی اتمی ما مطمئن شدند و اینکه شما گفتید موضوع کره جنوبی از صبح تا بعداز ظهر تمام شد ببینید کشورهای مانند کره جنوبی یک گروهی می‌خواستند غنی سازی مخفی انجام دهند که ‌آژانس فهمید و آلودگی سطح بالا کشف کرد دولت کره جنوبی همه آنها را دستگیر کرد و به دادگاه سپرد و آمد در آژانس عذرخواهی کرد و در آنجا تعهد کرد که به هیچ عنوان در کره جنوبی به دنبال غنی سازی نباشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بنابراین اگر قرار بود روز اول این کار را انجام دهیم پرونده ما در همان روز بسته می‌شد و می‌گفتیم بیایید همه سانتریفیوژها را جمع کنید و اگر کسی هم غنی‌سازی کرده به دادگاه می‌بریم، خوب ما کار خلافی نکرده بودیم تا کسی را به دادگاه ببریم آن آلودگی هم برای کشوری بود که آن سانتریفیوژ را به ما فروخته بود که در آنجا ایجاد شده بود و البته این نکته‌ای که اشاره شد درست است و ما باید کاملا دقیق باشیم و با دقت کار را پیش ببریم.

روحانی با بیان اینکه ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که قانون اجرا شود و هم اسرار کشور و عزت‌مان حفظ شود، تصریح کرد: یکی از مسائلی که ما در این توافق به دست آوردیم عزت ملی است. یعنی امروز همه دنیا عزت مردم ایران را به خوبی می‌بینند و لمس می‌کنند. یک پیروزی ما پیروزی غرور ملی ماست. مردم ما توافقی را امضا کردند که این توافق برد- برد است وما به اهداف اصلی‌مان دست یافتیم. بنابراین احساس غرور می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما به همه دانشمندانمان، دیپلمات‌هایمان‌،حقوقدان‌هایمان افتخار می‌کنیم، اظهارداشت: در اینجا درود می‌فرستیم به روان پاک شهدای هسته‌ای مان که کار بسیار مهمی انجام دادند و جان خود را فدا کردند و عزتی که ما بدست آوردیم بسیار مهم است.

به دنیا اثبات کردیم گفتمان تعامل پیروز است

روحانی با تاکید بر اینکه پیروزی ما در این توافق تنها اقتصادی و سیاسی و حقوقی نیست، افزود: ما از لحاظ فرهنگی پیروز شدیم و در دنیا اثبات کردیم گفتمان تعامل پیروز است و ما چرخش گفتمانی را در منطقه و جهان به وجود آوردیم.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: ما به تمام دنیا گفتیم که گفتمانی که مبنایش تعامل سازنده با کشورهای دیگر باشد و مذاکره بر مبنای احترام و تکریم باشد و نه تهدید همان حرفی که از زمان در گذشته بنده اعلام کرده بودم.

وی با بیان اینکه فردا دومین سالگرد روز تنفیض حکم ریاست جمهوری بنده است افزود: با احتساب فردا حدود ۷۱۰ روز از آن روز می‌گذرد و روز بعدش ۷۱۱ روز می‌گذرد که بنده در مجلس گفتم با زبان تهدید با ملت ما سخن نگویید. بلکه با زمان تکریم صحبت کنید و این سخن را در حضور ۵۰ سران کشورها یا نماینده کشورها بیان کردم. امروز به حمدلله ما به این نتیجه رسیده‌ایم و دنیا هم به این نتیجه رسید که تکریم و نه تهدید و تحریم می‌توانست مسئله را حل کند.

روحانی همچنین با بیان اینکه ما از نظر گفتمانی و فرهنگی در این توافق پیروز شدیم تاکید کرد: ما ثابت کردیم افراط غلط و اعتدال درست است و این موفقیت بسیار بزرگی است و این نهال تازه غرس شده است و باید از آن مراقبت کنیم تا به بار بنشیند و آن وقت از آن بار و میوه استفاده کنیم.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: بنده یک نکته‌ای را باید پیرامون بحث اقتصادی مطرح کنم که مردم عزیز ما بدانند بعد از تحریم دو کار می‌توانیم انجام دهیم یا قرص مسکن بیاوریم یعنی بلافاصله پول‌های آزاد شده را بلافاصله کالا بخریم و به بازار بیاوریم و جنس را ارزان کنیم و دلار را پایین بیاوریم و راه دوم هم آن است که از این دلار و قدرت برای سرمایه‌گذاری در صنعت، کشاورزی، خدمات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید کار دوم را انجام دهیم. مردم ما باید بدانند که این توافق زمینه انسداد را برمی‌دارد شرایط را باز می‌کند اما دولت هم حواسش جمع است که چگونه عمل کند و هدف مردم ما دستیابی به منافع آنی اما مضر نباشد که البته اینگونه نیست‌، دنبال این باشند که رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد شود و آن درون‌زایی و برون نگری محقق شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که مردم باید اکنون چه توقعی داشته باشند و چه اقدامی کنند، اظهار داشت: آنچه که ما از مردم خواهش می‌کنیم آن است که مشارکت داشته باشند زیرا بدون مشارکت مردم به هیچ جا نمی‌رسیم. بنده در طول این مدت ۲۰ سفر استانی رفتم که ۶۰۰ پروژه میانی و مهم به دست مردم طراحی شده و اکنون بخشی از آن در حال اجراست و یا اجرایی شده و یا در حال توافق است.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: در همین میان و برای اجرای این پروژه ها حدود ۵۰۰ نفر از کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور را به کار گرفته‌ایم و شروع به کمک علمی،‌فنی و تبلیغاتی و سرمایه گذاری کرده اند و ما انتظارمان از ایرانیان داخلی و خارج کشور این است که تکنولوژی و سرمایه را بیاورند در داخل کشورشان.

هنگامی که سرمایه گذار خارجی می‌آید نگویید آن دولت خارجی چند سال پیش فلان کار خطا را انجام داد

روحانی گفت: انتظارمان از تمام بخش‌های دولتی این است که راه سرمایه گذاری را تسهیل کنند و خواهش من از همه مردم این است که فضا را امن کنید و هنگامی که سرمایه گذار خارجی می‌آید نگویید این دولت چند سال پیش فلان کار خطا را انجام داد. اگر قرار باشد ما پرونده های قدیمی را رو کنیم درست نیست ما باید از فضای موجود که فضای مهمی هم است استفاده کنیم و وقت را تلف نکنیم. البته اشکالی ندارد برجام بررسی شود و مورد نقد قرار بگیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: به هر حال یکسری مراحل قانونی وجود دارد که ما در حال طی کردن آن هستیم و کشورهای دیگر هم اقداماتی در حال انجام دارند و به هر حال می‌رسیم به آن روزی که ۱+۵ رسما لغو تحریم‌ها را اعلام می‌کند و ما هم شروع می‌کنیم به اقداماتی که باید انجام دهیم.

وی گفت: ما ظرف حدود یک ماه اقدامات خودرا انجام می‌دهیم وآژانس هم آن اقدامات را تیک می‌زند و آن اقدامات شکلی است و‌آژانس می‌گوید که آن سانتریفیوژ که بنا بود صورت پذیرفته و محتوایی نیست و آژانس هم تائید می‌کند و لغو تحریم‌ها نیز به اجرا در می‌آید و فضا عوض می‌شود و سرمایه و تکنولوژی وارد کشور خواهد شد و شرایط تغییر می‌کندو همچنین فروش نفت ما تغییر می‌کند و دستمان بازتر می‌شود اما اینکه کسی فکر کند امروز توافق شد فردا آثارش را می‌بینیم این طوری نیست.

وی خاطرنشان کرد: آنها باید بدانند که این نهال غرص شده است و بدانند که این نهال درست کاشته شده و درست میوه خواهد داد البته زمان خودش را دارد و باید سپری کند. و در این دوران باید ما همدل و همزبان باشیم و در کنار هم تلاش کنیم و همه حمایت کنند ما مردم را همه جا می‌خواهیم و بنده شخصا اعلام می‌کنم به ملت شریف بزرگ ایران که دولت هیچ کجا بدون حضور مردم و حمایت آن‌ها موفق نخواهد شد و همه جا با مشارکت مردم انشاءالله موفق خواهد شد.

اصول ما درباره مسائل منطقه هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند

رئیس جمهور همچنین در پایان در پاسخ به این سوال مجری که گفت الان که رفت و آمدهای دیپلماتیک افزایش یافته و متقابلا بحث‌های منطقه‌ای وحود دارد وشما دیدگاههایی را در خصوص بحث‌های یمن،‌سوریه، فلسطین ، عراق و افغانستان دارید آیا در فضای جدید این معادلات تغییر پیدا خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: ما یک اصولی داریم و تغییر نخواهد کرد و در این مذاکرات هم مشخص شد که این اصول تغییر نکرده است یعنی اصل ما به ما می‌گفت که برای توسعه کشور به غنی سازی نیاز داریم و پای آن می‌ایستیم همچنین به تحقیق و توسعه نیاز داریم و ایستادگی می‌کنیم و رآکتور اراک را می خواهیم و تکمیل خواهیم کرد و فردو را هم نیاز داریم که باز بماند و در نهایت باز ماند.

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین اصولی هم را که ما در منطقه داریم بر آن می‌ایستیم اما حتما توافق فضای جدیدی را ایجاد می‌کند برای حل سیاسی سریعتر مسائل. در همین میان نیز راه‌حل نهایی یمن ، سوریه سیاسی است و تمام مسائلی را که ما داریم راه‌حلش سیاسی است. پس برای اقداماتی که می‌خواهیم انجام دهیم فضا تسهیل خواهد شد و اصول ما سر جای خودش محفوظ خواهد ماند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
شاید عجیب به نظر برسد! اما بعد از شنیدن مشروح سخنان آقای روحانی، وشمردن زنجیره های هندوانه هایی که ایشان ، لطف کردند و زیر بغلم نصب کردند، تا فقدان زنجیره های سانترفیوژ را احساس نکنم، دلم عجیب برای ... سوخت!

من از ایشان متشکرم، که از طریق رسانه ملی، بطور واضح، برای مجلس سنا و کنگره آمریکا، تشریح کردند که تحریمها، تا چه حد تاثیر گذار و فلج کننده بوده است و طی این سالها ما تنها وارد کننده بودیم و بعضاً اجناس را به علت تحریمها تا ۴۲ درصد بیشتر از ارزش واقعی شان وارد میکرده ایم!!!...
طبق اصل ۱۵۳ قانون اساسی هیچ مرجعی اعم از مجلس و دولت حق امضای قرار دادی که موجب سلطه بیگانگان به امورات اساسی کشور شود مثل نیرو های مسلح و فرهنگ و اقتصاد کشور را ندارد اگر چنین قراردادی در مجلس تصویب شود در شورای نگهبان رد خواهد کرد.
Iran, Islamic Republic of
هیچ ادعایی از این دولت قابل اعتماد نیست...
تأکید میکنم هیچ حرف و ادعایی از هیچ یک از ارکان این دولت قابل اعتماد و باور نیست
صالح عباسی
درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد...

اگر توافق حاصل شود سیاست ما همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود

انتقاد منصافه حق مردم است

هنگامی که سرمایه گذار خارجی می‌آید نگویید آن دولت خارجی چند سال پیش فلان کار خطا را انجام داد

اینها چند تا از تیترهای صحبت رئیس دولت بود! قضاوت با مردم!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی همین اول کار آلمان ها و فرانسوی ها با یک گروه بزرگ اومدن و صحبت ها و قرار مدارهای وزرا با آنها را شنیدیم معنی اقتصاد مقاومتی را فهمیدیم .
سیاح
Iran, Islamic Republic of
ذوق زدگان ! ذوق زدگی ممنوع
ذوق زده از عدالت خارج می شود
برجام نیاز به بررسی دارد ، نقاط قوت و نقاط ضعف از یکسو و از سوی دیگر فرصتها و چالش‌ها را باید در بررسی ها در نظر گرفت
United States
کاری که دولت در این ۲ سال انجام داده به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دوستان نظامی اعم از سپاه وارتش باید تایید کنن!!!!
تو بودجه94 قبل عید که بودجه دفاعی رو کم کردید!!!!
علی عبقری
Iran, Islamic Republic of
این دولت تو این دو سال معجزه کرده با وجود تحریم شدید تورم را از 45 درصد به 15 درصد رسونده و رشد اقتصادی را از -6 به 2 تا3 درصد رسونده و ثبات را در بازار ها حاکم کرده در عین حال در عرصه سیاست خارجی هم به طور موثری بحران زدایی کرده اگه انتقادی دارید لطفا با امار صحبت کنید هنوز ملت افتضاحات محمود جون یادشون هست.
محسن
رکود مطلق باعث کاهش تورم هم میشود!
علی عبقری
Iran, Islamic Republic of
افزایش رشد اقتصادی به میزان 8 درصد رکود مطلق بعد اونوقت رشد -6 درصدی زمان احمدی جونتون اسمش چی بود.
سیاح برای حرف حساب
Iran, Islamic Republic of
جناب علی عبقری ، خودگویی خود به به کنی !
۴۵ % را از کجا آوردی !? این دولت بعد از رای آوردن به دروغ آمار جعل کردند و آنرا معیار و شاخص قرار دادند و مهار تورم که از جیب و کار مستضعفین باشد ارزشی ندارد ! ، دقت کن : ۱_ سال ۹۳ نقدینگی افزایش یافته ولی جیب مردم خالی شده است یعنی پول از جیب مردم به سمت سرمایه داران سرازیر شده ، پولدار بیشتر پولدار شده است
۲_ سال ۹۳ طبق آمار دولت خدمات و کالاهای دولتی ۳۶ % گران شده و از سوی دیگر جمع تورم را ۱۴% اعلام کردند یعنی کالاهای مردمی صفر بوده !? که میانگین ۱۴ % شده یا آمار ۱۴ % دروغ است !?
۳_ طبق توضیح بند۲ ، چرا از جیب مردم ارزانی می شود که طبق آمار خود دولت ، جیب مردم ۱۵ % خالی تر شده است
گفتند که میانگین در آمد مردم ۲/۵ میلیون و هزینه زندگی ۱۵ % بیشتر از آن !
این یعنی روز به روز مردم فقیرتر و ثروتمندان وابسته به رانت ها ، ثروتمند تر می شوند
Iran, Islamic Republic of
دقیقا! بازار تعطیله اصلا! کاسبی نیست...
ناشناس
کاهش تورمی در کار نبوده. بلکه رشد تورم کاهش پیدا کرده...
قیمتی کاهش نیافته بلکه اصلاح قیمتی صورت گرفته. اما نکته مهم این هست که افزایش قیمت از محل یارانه ها تامین میشد . حالا یارانه نقدی و غیر نقدی... اما در این دولت خبری نیست این یعنی رکود تورمی...

یعنی اینکه درامد ها کاهش پیدا کرده و قیمت ها متناسب با درامد نیست و مردم قدرت خرید ندارند....

پس تورم کاهش پیدا نکرده بلکه الاح قیمتی صورت گرفته...

اما اقتصاد دان های بزرگ اصلاحطلب و دولتی بیایند بگویند راهکار انها برای خروج دنیا از این وضع اسف بار اقتصادی چیست که همه چیز خود را به دنیا و رابطه با دنیا گره زده اند!!!؟؟؟

کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی....

ملت ایران به گوش باشید فتنه دیگری در راه هست...
Indonesia
دوست عزیز منظور شما از تحریم شدید در این دولت چیست؟؟ این دولت کجا در تحریم شدید قرار داشت؟؟ به قول خودشان افزایش تحریم که نداشتند و پول هم به این دولت داده میشد حالا شما بگو تحریم شدید این دولت کجا بود؟؟
Iran, Islamic Republic of
تحریم ها در سطح دولت گذشته بوده که در کل کشور در تحریم شدید قرار دارد مگه شما منکری؟
دوست گرامی اخیرا سبزی و تخم مرغ خریده ای؟. نان چطور؟
خود گویی و خود تصدیق کنی و خارجی ها هم تایید کنند
همسر یک نظامی
کسی که در مورد سپاه وارتش نظر دادی در زندگی این دو قشر هم هستی که ببینی که با شرایطی زندگی میکنند کمی خودمان را جای دیگران قرار بدهیم بد نیست نظامی فقط بدرد جنگ نمیخورد زندگی هم میخواهد
البته اشکالی ندارد برجام بررسی شود و مورد نقد قرار بگیرد.

اجازه میدهید که با توجه به سابقه این دولت این را باور نکنیم؟!!!
صالح عباسی
یک وقت رابطه خریدار و فروشنده است. میشود حالت برد برد را برای این ارتباط متصور شد.

اما رابطه ما با آمریکا عابر و دزد است! برد بردد یعنی چه؟!
Iran, Islamic Republic of
برد برد معلومه چیه که!
نفهم و بی سواد بی شناسنامه برو به جهنم تغذیه شونده از مراکز خاص.....
انتقاد حق مردم است.....
آیندگان قضاوت خواهند کرد
یک توافق نامه با دو تفسیر در ایران و آمریکا
Iran, Islamic Republic of
به کدام اعتماد بیشتری داریم؟!
مسئله این است!
آنقدر از این دولت ... شنیده ایم این هم روش
هر چه بگندت نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک!!!
ما که این حرف ها باور نمی کنیم
یعنی تو خونواده ما فقط مادرمه که هنوز امیدوارانه میشینه و می ببینه که این جناب بالاخره یک حرف به در بخوری میزنه یا نه.
ما که کلا ولش کردیم...
بنیادگرا
Iran, Islamic Republic of
امشب یاد کلاه قرمزی افتادم! اونجایی که به آقای راننده میگفت: هیچ دقت کردی اون دیوار با چه سرعتی به ما نزدیک میشه؟؟؟!!!

من کلاه قرمزی، خوبه؟! بابا! آقای رئیس جمهور محترم! نمیدونم چرا دیوار داره به سرعت به ما نزدیک میشه!!؟؟ یه فکر دیگه کن!
محسن
آقا... قرار بود فقط "پرونده هسته ای" رو ببندند, نه اینکه بدون حل قاطع مسئله هسته ای, "پرونده موشکی" برامون باز کنند!!
لابد من بعد باید مذاکرات چندین ساله وین, ژنو, لوزان و... داشته باشیم برای بسته شدن پرونده موشکی!!!!

دولت برای چندمین بار به خودش تبریک گفت.
حسین
من تا دیشب نمیدونستم که در دولت اصلاحات سانتریفیوژهای دست دوم و آلوده رو به اسم نو وارد کشور کرده اند و همان شد بهانه ای برای دشمن و پرونده سازی و ادامه ماجرا ...
عجب! این هم از شاهکارهای دولت اصلاحات.
منتظر
و جالب این که آقای رئیس جمهور که در آن زمان دبیر شورایعالی امنیت ملی بود با یک لبخند واین که فکر کردیم آکبند ونو بود از کنار عامل این همه تحریم و بهانه جویی بی اساس گذشتند.....
سرباز رهبری
Iran, Islamic Republic of
عامل تحریم، دیپلماسی چاله میدونی یه سریا بود که الحمدلله تشت رسواییشون صداش در اومده، به امید روزی که خودشم محاکمه بشه. آمییین
Indonesia
خوبه حرفهای روحانی رو بخونی ببینی کی سانتریفیوژ دست دوم آلوده وارد کشور کرد که این بساط رو‌ به ایران تحمیل کرده
Iran, Islamic Republic of
شما که تو انتخاب اسمتم فتنه گری می کنی، بدان، این خون شهداست که اسلام را زنده نگه داشته است.
روحانی تأکید کرد: من اگر بخواهم یک کلمه در پاسخ به سؤال شما بگویم که بنده اکنون این فضای کنونی را پس از ۲ سال چگونه می‌بینم، بدون اغراق می‌گویم دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است.

آقا اون وعده صد روزه رو یادته؟!!
نمیخوره با این حرف که!

درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد
منصف
جناب روحانی اگر خدای نکرده یکی از خانواده خودتان جز آلوده شدگان خونی فرانسوی بود باز هم به همین راحتی می گفتید که پرونده های قدیمی را نباید رو کرد؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
شما رو ارجاع میدهم به تیتر روزنامه ی اسراییلی هاآرتص :
احمدی نژاد کجاست که الان واقعا به او نیاز داریم..
نمیدونم هر کار می کنم این سخن که "اسراییل از این توافق ناراحت هست" رو نمیتونم هضم کنم.
مصطفی
این مطلب رو باید اینجوری هضم کنی که به گرگه گفتند چوپانی این گله گوسفند رو میخوایم به تو بسپریم گرگه شروع کرد به گریه کردن! ازش سوال کردند چرا گریه می کنی؟ این جوری که تو میتونی همه گوسفندا رو بخوری. گرگه گفت آخه می ترسم به من دروغ گفته باشید. ناراحتی اسراییل از این جنس هست
خوش به حال فرانسه که چنین دوستی داره
ملت ایران به هوش باشید ....تکرار نشود
آدرس غلط
Iran, Islamic Republic of
کاسبان تحریم را اشتباهی معرفی کردند !
چند تا از کاسبان تحریم را معرفی می کنم
۱_ سرمایه دارانی که در بازار اخلال ایجاد می کردند
۲_ آقازاده های که از لندن و دبی با آمریکاییها در ارتباط بودند
۳_ سیاسیونی که با ایجاد جنگ روانی در جامعه از کاسه دولت گذشته رای برداشتن
۴_ چوب لای چرخ معیشت مردم می گذاشتند مثل سرگردان کردن کنجاله مرغ در خلیج فارس به بهانه تحریم
۵_ همه مشکلات را به تحریم گره زدند! این یکی آخر کاسبی از تحریم بود
Iran, Islamic Republic of
... امضا کنندگان کرسنت کاسب تحریم بودند یا نه ؟
بنیادگرا
Iran, Islamic Republic of
اوه اوه! کرسنت را نگو که از کاسبی رد کرده باید بگی...!
فشردن دست گرگ
از نحوه دست دادن با فابیوس همه چی معلوم شد. چنان دستی فشرد که گویا رفیق چندین و چند ساله اش را که سالها از او دور بود را دیده است.
با سر داشت میرفت تو شکم فابیوس.
بخدا وقتی یاد اون حرکت می افتم خجالت میکشم.
بنیادگرا
Iran, Islamic Republic of
اون طرز دست دادن یعنی:...!!!!!
رضا
آقاي روحاني بيشتر آرزوهاي خودش را گفته تا واقعيتهاي موجود را
پژمان
اگر ميشود تعداد تناقضات و دروغ هاي اين مصاحبه را با واقعيت هاي موجود بيان نماييد
روحانی دمت گرم

الحق که شایسته رهبری اصلاح طلبان هستی!
Iran, Islamic Republic of
آقا تعجب اومده!!!!
"درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد"
آقای رئیس جمهور، اینکه شما منتقدین خودتان را بی سواد، بی شناسنامه، بزدل سیاسی، عصر حجری، تازه به دوران رسیده می نامید و آنها را به جهنم هم می فرستید، درشت گویی نیست؟
این درست گویی است که شما می فرمایید که هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم؟
درست گویی است که یک روز حتی آب خوردن مردم هم به توافق با ... وابسته است، و روز دیگر توافقی را که رهبر جهت بررسی به مراحل قانونی سپرده است را به زور می خواهید به مردم پیروزی بفروشید و خودتان به خودتان تبریک می گویید؟
بله این حرف شما کاملا صحیح است و درشگو است که در پیشگاه الهی، نه خلق خدا، که خودش را تحقیر کرده است.
Iran, Islamic Republic of
چرا آقای روحانی در سخنانش توافق را با قطعنامه تفکیک قائل نمی شد و بطور فراوان نام آنها را جابجا می گفت.
کریمی
آقای رئیس جمهور حضرتعالی :
1- بالاترین مقام اجرائی کشور هستید
2- روحانی هم هستید.
3-به اسلام هم اعتقاد دارید.
4-ایرانی هم هستید.
5-حقوقدان هم هستید.
تهمت زدن به افرادی که مانند شما فکر نمی کنند در هیچکدام از جایگاههایی که عرض کردم تایید نشده.
من نه پول دارم و نه مقامی داشته و ندارم تنها یک بازنشسته ام کاسبی هم بلد نیستند
اما برای من تحملش سخته پولی که مال من و دارائی منه و در جیب منه سقف موجودیش با دیگری اجازه خرج کردن با دیگری حتی دائم دست دیگری توی جیبم باشه؟؟
انرزی هسته مال این مرز و بوم هست
زنده باد ایرانی پاک و آزاد اندیش!
درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درست‌گویی پیروز خواهد شد...
برای برنامه بازی با کلمات خیــــــــــــلی خوبه ....موفق باشی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این بخش از حرفهای ایشان نوعی خودزنی ! است. یعنی خط زدن تمام زحمات کسانی که در زمان خودشان با آمریکای خون آشام و مسافر کش جنگیدند بود. مزد دستاشان از نظر این آقا (بی منطقی و بی ادبی بــــود)
لطفا دوباره ملاحظه کنید:

...روحانی افزود: انتخابات ۲ سال پیش به تعبیر بنده یک نوع رفراندوم بود که چگونه ما باید حرکت کنیم و چگونه باید موفق شویم، همچنین بحث تعامل سازنده با دنیا و اینکه چگونه باید با دنیا رفتار کنیم و منطق و ادب ما چگونه باید باشد،..........

یکی نیست به این آقای منطق و ادب یاد بدهد که هر زمانی و هر شرایطی یک رفتاری طلب می کند اگر پایمردی و قدرت نمایی جوانان این مملکت در گذشته نبود ، انقلابی در کار نبود و شماهم حد اکثر امام جماعت یک مسجد بودید نه رییس جمهور...!
Norway
چیز جدیدی در صحبت های اقای روحانی ندیدم که بخواهد خطراتی را که منتقدان ذکر می کند به لحاظمنطقی رد شود . ایشان طوری صحبت می کنند اگر ادم نداند فکر می کند که گل و بلبل است .
هنوز خیلی ازمردم ما با ایدز فرانسوی دست وپنجه نرم میکنن وحتی درمواردی به بچه هاشون هم ایدز منتقل شده.
بعدشم چند سال قبل چیه تا همین چندماه قبل فرانسه بدترین مخالف ما تو مذاکرات بود حتی تندتر از آمریکا حرف میزد....ای کاش دستم میشکست و به شما رای نمیدادم.
سرور
یکی باید می پرسید از ایشان که آیا توهین به منتقدان و مخالفین دولت درشت گویی است یا درست گویی.
ییی
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا این حرفایی رو که میزنی بهش عمل کن .
...با منم منم کار درست نمیشه . دو ساله از دولتت میگذره ما فقط سال اول وزیر بهداشت و تو دوسال فقط ظریف رو دیدیم . بقیه چیکار میکنن . تو که میگفتی دولت قبل مملکت رو نابود کرد خب یه کاری کن ...
امیدوارم کشور وضعش بهتر شود....
دكترتقي پور
Iran, Islamic Republic of
امكان ندارد آنچه براي امريكا وغرب سودمنداست براي اسراييل ضرر داشته باشد واكنش اسراييل به توافق فيلمي است كه آنها بازي ميكنند تا ايران اطمينان يابد كه توافق به نفعش است هر اكابر رفته اي ميفهمد كه سراسر توافق به سود دشمنان است
...
تقريبا همه خطوط قرمز مد نظر رهبري راتيم 5+1 مو به مو به ما تحميل نمودند واقعيت اينست كه مردم عموما نميدانند....
Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم که مردم رابه آرزویشان که توافق هسته ای و پاره شدن کاغذپاره های جاهلانه بود رساندی . دولت محبوب ملت ، دولت روحانی .
Iran, Islamic Republic of
آقای کاغذ پاره، از طرف مردم صحبت نفرمایید.
سید حامد
ساعت خواب.مردم را به ارزوهایشان رساندی؟!!!!!!
دكتر تقي پور
Iran, Islamic Republic of
به اين جمله توجه كنيدوالبته كمي تعمق جان کری: اگر به توافق پشت کنیم معلوم نیست دور دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ایران چه بر سر روحانی خواهد آمد
Iran, Islamic Republic of
درود براین دولت مردمی و آینده نگرومنطقی و صلح طلب باد . روحانی و ظریف ، کاغذپاره های تحمیلی دلواپسان راپاره کردند .
دلداده ها(واداده ها)!
خودتونو فقط میتونین وا بدین ...نه ملت وکشورایرانو!
درود بر دولت راستگویان!!!!!!
کربلائی
دم خروسها نمیزاره ... باور کنیم
روحانی:در دو سال به اندازه 80درصد 10 سال گذشته به تقویت بنیه دفاعی کشور پرداختیم
معني اين حرف چيست؟!!....
Iran, Islamic Republic of
میگه دیگه.
Iran, Islamic Republic of
همه این مصیبت ها از دولت قبل است! دولت تدبیر تلاش می کند که افتضاهات دولت قبل که شامل برنامه غنی سازی 20% و برنامه های فضایی و..... در این توافق و توافق های بعدی از بین ببرد.
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی، در دوران اصلاحات از ...استفاده کردند و سانتریفیوژهای آلوده دادند و کشور را 8 سال با مشکل روبرو کردید، حال در این دوره چه بلایی سرمان خواهند آورد به خدا پناه می بریم.
« نگویید آن دولت خارجی فلان کار خطا را انجام داد !؟
پرونده های قدیمی را رو کردن، درست نیست!؟ »
به همین سادگی، به همین خوشمزگی ...
الا لعنة الله على القوم الظالمين
بالاخره پرتقال فروش پیدا شد
"ما هم نمی‌دانستیم که این آلودگی‌ها چیست. اما بعدها روشن شد که برخی از سانتریفیوژهایی که ایران خریداری کرده بود دست دوم بوده و در کشور دیگری تا ۷۵ درصد بیشتر یا کمتر غنی سازی شده بود،"
خدا رو شکر که بالاخره یک دولت عاقل سرکار اومد
با اینکه روحانی ا دوست ندارم اما از هوش و زکاوت و فهمش خوشم می آید واقعا با صبر و تدبیر کشور را اداره میکند خدا پدرش را بیامرزد
من فکر نمیکردم خرابکاری که احمدی نژاد و دارودستش در این مملکت کردند بشود درست کرد اما گویا در حال بازسازی است
انشااله
Iran, Islamic Republic of
دوست با زکاوت!! اگه نظر ندی کسی نمیگه بیسوادی!
Iran, Islamic Republic of
غیرت دینی به یک مسلمان اجازه نمی دهد دست کسی را که از نشریه شارلی ابدو( که به پیامبر اعظمش توهین کرد) حمایت کرد بفشارد.غیرت ملی هم اجازه نمی دهد همان دست را به خاطر ارسال خون های آلوده بفشارد. عزت ملی هم نمی گذارد انرژی هسته ای که با خون دل به دست آوردیم را جوری معامله کنیم که زیر فشار تهدید باشیم
آقاي روحاني چطور شكم بچه هاي مردم رو سير مي كني
آقاي روحاني من كارگزم ماهي 600 تومان حقوقمه
تو مي توني زندگي كني
خالا مياي از اين و اون برام ميگي
بچه هام گرسنه هستند بهشون بگم توافق كردن .
متاسفم براي شما
واقعا ملت از چی خوشحال هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر میکنم از آماده شدن برای حمله نظامی به ایران
محمد حسین
دوسال را به امید خرابی دولت قبل سر کردی ...... دوسال را با توافق سر مردم رو گرم کردی .... بابا یک سر بزن به کارخانه ها همه دارند تعطیل می کنند . شبکه اجتماعی کیلویی چنده ... پول تو بازار نیست وضع مسکن را نمی بینی ؟؟؟؟؟ مشاوران خواب تشریف دارند . بابا انتخابات تمام شده یکی بفهمه به داد اقتصاد برسه . حرف بس است . کاسب کیه تحریم چیه ...تدبیر کن
اکبر
برجام توسط اسراییل مدیریت ودر ۵+۱ و شورای امنیت تصویب شده است . هیچ طرحی بدون خواست واجازه اسراییل در شورای امنیت و اتحادیه اروپا تصویب نمی شود . مخالفت ها همه نقش بازی کردن است. فقط خدا میداند که چقدراسراییل از این توافق خوشحال است . نعل وارو زدن از اصول سیاست های شیاطین است .
محمد حسین
دوسال را به امید خرابی دولت قبل سر کردی ...... دوسال را با توافق سر مردم رو گرم کردی .... بابا یک سر بزن به کارخانه ها همه دارند تعطیل می کنند . شبکه اجتماعی کیلویی چنده ... پول تو بازار نیست وضع مسکن را نمی بینی ؟؟؟؟؟ مشاوران خواب تشریف دارند . بابا انتخابات تمام شده یکی بفهمه به داد اقتصاد برسه . حرف بس است . کاسب کیه تحریم چیه ...تدبیر کن
اکبر
برجام توسط اسراییل مدیریت ودر ۵+۱ و شورای امنیت تصویب شده است . هیچ طرحی بدون خواست واجازه اسراییل در شورای امنیت و اتحادیه اروپا تصویب نمی شود . مخالفت ها همه نقش بازی کردن است. فقط خدا میداند که چقدراسراییل از این توافق خوشحال است . نعل وارو زدن از اصول سیاست های شیاطین است
بیشتر به یک میتیگ تبلیغابی شبیه بود تا گزارش عملکرد
راستی چرا با صراحت نمیکوید سانتیفیوز عای الوده در زمان کدام دولت وارد کشور شد که این همه ذهنیت برای مجامع بین الملی ایجاد کرد ضمن اینکه اگر در زمان احمدی نژاد بود انگشت اشاره شما عرش خدا به لرزه ولق لق زبان شما میشد
رییس دولت راستگویان...
سید حامد
درست گویی؟؟؟؟شما باور میکنید؟
سلام خسته نباشید
اسراییل بعد از تحریم ایران که نهایت و حد اکثر تحریمها بودش از امریکا و متحدین غربی خودش میخواد کار نظام ایران و تمام بکنند اما امریکا و غرب به اسراییل پیام میدن با این توافق در طول ده سال ایران سرنگون میشه اما اسراییل تحمل صبر ده ساله نداره البته حق هم داره چون به قدرت رهبری و اللهی ما اگاهه
ناراحتی اسراییل از توافقنامه همین فاصله ده ساله هستش اسراییل الان رو بهترین زمان میدونه اما امریکا چون در خود توان و قدرت لازم رو نمیبینه با حقه بازی و ساده لوحی بعضی ها این توافق نامه را بهترین فرصت و جایگزین برای نابودی ایران میدونه و به دنبال راضی کردن اسراییل برای تحمل و صبر ده ساله هستش
علی
Iran, Islamic Republic of
آقا اشتباه بودن رو کردن پرونده های چیه ؟ اگر حق وحقوق این افراد گرفته شده بود یه چیزی ولی وقتی وزیر خارجه فرانسه با پرروئی میان و میره و به روش هم نمیاره آیا نباید اعتراض کرد؟
فقط ... فراموش کار ظلم هایی که به ملتها شده را فراموش میکنند و از گوشزد کردن اشتباهات تاریخی و عبرت گرفتن و تلاش برای گرفتن حقی که پایمال شده بر حذر میدارند.
نگار
نگویید آن دولت خارجی فلان کار خطا را انجام داد !؟ مطمئنید معنی دین و دنیا و آخرت رو درست فهمیدید؟
«در زمینه سلاح‌های استراتژیک و تقویت بنیه دفاعی دولت در این دو سال کاری کرد که به اندازه ۸۰ درصد ۱۰ سال قبل است.»
آیا با خزانه خالی که تحویل گرفتید؟؟؟
ناآشنا
درمورد تقویت هشتاد درصدی بنیۀ دفاعی با وجود خزانۀ خالی تحویلی به ایشان حق باآقای رئیس جمهوره !! چرا ؟؟!! برای اینکه ایشان هزینه این بنیۀ دفاعی را از ارثیه ...پرداخت کردند !!! باور نمیکنید ؟؟؟!!!!
راستی این موفقیتی که ایشان می گویند ، چیه ؟!
ما که چیزی ، درِ باغ سبزی ، ... بجز هارت و پورت آمریکاییها از گزینه جنگی روی میز !!! و تعطیلی فعالیت های هسته ای به نفع آمریکا چیـــــزی ندیدیم.!
رجا
Iran, Islamic Republic of
صالحی: ۱۵ سال دیگر ۱۹۰ هزار سو را خواهیم داشت!
عراقچی:۱۵ سال دیگر به یک میلیون سو غنی‌سازی می‌رسیم!
متن برجام: ۱۵ سال بعد، ایران حداکثر اجازه ایجاد ۴۷ هزار سو دارد، آن‌هم به صورت بالقوه!
گویا هر چقدر پرسش‌ها جدی‌تر می‌شود تیم مذاکره‌کننده حقایق تلخی از عدم تسلطش بر متن برجام را از خود بروز می‌دهد.
Iran, Islamic Republic of
بله اقای روحانی درست میگویند طی این دو سال ملت وکشور پیشرفت داشته اند البته به عقب با این همه گرانی و بیکاری که طی این دو سال درست شده کلا وضعمان خیلی خوب هست و همش هم تقصیر دولت قبله
ببخشید این تقویت بنیاد دفاعی که فرمودند یعنی چه؟
توی این دوسال که به جز باتری لیتیومی چیزی از خودشون نشون ندادند!
شاید منظورشون جنگنده و ماهواره امید با ماهواره بر سفیر و ناوشکن جماران و انواع توپ و انواع موشکهای دوربرد و .... هست که باید ببینیم منظورشون از دوسال کدوم دوساله!
ایرانی
جهانیوز جان واقعاً منقدی یا دشمن؟! بهتر نیست کبکی سر در برف نکنی.......
مسعود دیپلمات
Romania
از بچه گی به ما تلقین کردنده اند که علم خوب است نه ثروت. شاعر معروف در این زمینه می فرماید که : توانا بود هر که دانا بود - به دانش دل پیر برنا بود.
ولی اکنون معلوم شد که نخیر! علم هسته ای بکار نمی آید. چون با یک تحریم می توان فاتحه آنرا خواند.
فراهانی
من که دقایقی بعد از صحبت های اوشان متحول شدم و الان دارم از گذشته توبه میکنم که چرا دل به جگر گوشه مردم دادم.
ببخشید گیج شدم بیسوادم دیگه
کتابی
در ذیل بند هفت منشور قرارگرفتند خب خوب نیست ولی برای کشورهایی که اشاره فرمودید نه کشور ی مثل ایران ؛حتی ماهم می توانیم چنین منشوری را برای آنها درنظر بگیریم ،رزمنده دیروز ورییس جمهور امروز کمی شجاع باش ،از رهبرحکیم وفرزانه وشجاع خود تبعییت کنید؛
ویادم باشد که استکبار جهانی بدون استفاده از گزینه نظامی که بار ها خودشان به صراحت بیان کرده اند که با حمله نظامی حداکثر 3سال توانایی هسته ای ایران به عقب می افتاد ودانش هسته ای ایران ازبین نمی رود ولی با این توافق این اتفاق به 8سال و 10سال و 15 سال و در نهایت به 25 سال دانش و توانایی هسته ای ما را به عقب میاندازد
حالا هزینه هردو را محاسبه کنید و نتیجه گیری با اهل فن و در یک کلام نکات مثبت توافق را قبول داریم ولی نکاتی که امنیت سیاسی واقتصادی وفرهنگی و نظامی را به خطر می اندازد را نمی توانیم بپذیریم ؛ما را یاد قراردادها وعهد نامه های... و... میاندازد.....
فرق رئیس جمهور قبلی با رئیس جمهور فعلی این است که وقتی فساد سه هزار میلیاردی اتفاق افتاد رئیس جمهور قبلی گفت که اگر متخلفان از نزدیکان من هم بودند آن ها را به سنگین ترین وجه مجازات کنید ولی هنگامی که رانت 650 میلیون یورویی در دولت فعلی اتفاق افتاد رئیس جمهور فعلی رسمًا از آن دفاع کرد و افراد مفسد در این قضیه را شجاع خواند!!
موسوی
Germany
قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروسو. برای وزیر خارجه یه کشور همه وزیرها مونو به صف کردید ،