جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳۷
۵۶
برگ جدیدی از اتهامات اقتصادی آقازاده رو شد؛

اعترافات بسیار مهم و منتشرنشده عباس‌ یزدان‌پناه درباره مهدی هاشمی رفسنجانی +فیلم

چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 418884
در سال ۹۲ و آنهم در ایام رسیدگی به پرونده کرسنت در لاهه و درست هنگامی که قرار بود با شهادت در دادگاه گره کور این پرونده عیله ایران را باز کند،خبر ناپدید شدنش همه را شوکه کرد. او عباس یزدان‌پناه است.
اعترافات بسیار مهم و منتشرنشده عباس‌ یزدان‌پناه درباره مهدی هاشمی رفسنجانی +فیلم
به گزارش جهان، تسنیم نوشت:
عباس یزدان‌پناه یزدی یک ایرانی تبعه انگلیس است که با انتشار خبر ربوده شدن و بعدش کشته شدنش بار تبعه ربوده و بعدش زخمی شدنش بار دیگر افکار عمومی را متوجه فضای مخوف باندهای بزرگ مفاسد و تبهکاران کلان اقتصادی نمود. پیش از این رسانه های جهان او را جعبه سیاه مافیای اقتصادی در ایران توصیف می کردند. و هنوز هم معتقدند که او حلقه مفقوده بسیاری از پرونده های پیچیده رشوه خواری و فساد بخصوص در حوزه نفتی است است. با این اوصاف، در سال ۹۲ و آنهم در ایام رسیدگی به پرونده کرسنت در لاهه و درست هنگامی که قرار بود با شهادت در دادگاه گره کور این پرونده عیله ایران را باز کند، خبر ناپدید شدنش همه را شوکه کرد.

هرچند حداقل همسرش پس از ماه‌ها جستجو معتقد است که عباس یزدان‌پناه کشته شده است.

حال یک سال به شدت ذهن‌ها را درگیر کرده است؛ چه کسی از کشته شدن عباس یزدان‌پناه سود می‌برد؟

عباس یزدان پناه یزدی فرزند افراسیاب متولد ۱۳۴۸ در شهرستان سیرجان، از سالهای دبیرستان و دانشگاه یکی از نزدیک ترین افراد به مهدی هاشمی بوده و همیشه نامش در کنار مهدی هاشمی آمده است. یزدان‌پناه خود می‌گوید: "ما دوستی خیلی عمیقی در راهنمایی و دبیرستان داشتم. من دانشکده فنی مخابرات قبول شدم، رتبه خوبی آورده بودم و باز از دست تقدیر و قضا مهدی هم در همین رشته قبول شد و ما در یک رشته و دانشکده و دانشگاه باز هم با هم همکلاس بودیم".

عباس یزدان پناه در سال ۷۹ به نیابت از مهدی هاشمی شرکتی به نام جبل را تاسیس می کند. او خود در این باره می‌گوید: "در اوایل ۱۳۷۰ یک روز مهدی و آقای صداقت آمدند منزل ما، و به من گفتند شرکتی به اسم شرکت «جبل» تاسیس شده با عده ای سهامدار که تو مدیرعامل و سهامدار آنجا هستی. اینطور که من بعدها مطلع شدم، این شرکت جبل شرکتی بود که با شراکت مهدی، مصطفی داودی و عباس صداقت به عنوان شرکای ایرانی تشکیل شده بود و یک سرمایه گذار عرب خارجی به نام آقای شخ حسن عنایی که اینها مشترکاً شرکتها و حسابهای بانکی را در خارج از کشور تشکیل داده بودند و چون احتیاج به یک شرکت هم در داخل کشور داشتند شرکت جبل را تاسیس کردند و هرکدام نماینده ای در این شرکت مشخص کردند که من نماینده از طرف مهدی[هاشمی] بودم و عباس صداقت و مصطفی داودی زاده هم برادرانشان را گذاشته بودند."

از شواهد امر پیداست که تلاش برای تنظیم قرار دادهای بزرگی میان شرکتهای چند ملتی با ایران و اخذ پورسانت بزرگترین کسب و کار شرکت جبل بوده است.

یزدانپناه در این فیلم می‌گوید: "واقعیت قضیه این بود که ما میخواستیم به هر حال در پروژه های نفت دخیل باشیم. در سال ۷۱ شیوه های کاری ما کم کم تغییر کرد. به این صورت که یک روز مهدی(هاشمی) آقایی را به اسم سعید ذاکری به من معرفی کرد و به من گفت که اطلاعاتی که این می خواهد از وزارت نفت راجع به پروژه پارس جنوبی بگیر و در اختیارش قرار بده. چون من عازم مسافرتم. بعدا در طول ارتباط و دوستی که با سعید ذاکری داشتیم و رابطه را برقرار کردیم، متوجه شدم که سعید ذاکری واسطه ارتباطی شده بین آقایی به نام بوذری و مهدی و این سه در گرفتن یک کمیسیونی روی قضیه پارس جنوبی همکاری می‌کنند."

با این اوصاف عباس یزدان پناه یزدی و مهدی هاشمی یک قرارگاه پورسانت گیری تاسیس کرده بودند. او در این باره می‌گوید: "هر کاری می‌کردیم تا بتوانیم از مسائل پورسانتی استفاده کنیم. و از ارتباطاتی که دوستانمان داشتند سعی میکردم که استفاده کنم. و به این جهت با مهدی خیلی هماهنگ میکردم قضایایی که میخواستم انجام بدهم. سعی میکردم که ازامکانات و اعتباراتش استفاده کنم. مثلاً در قضیه یک شرکت استرالیایی بود که ما می‌خواستیم این را در پروژه ساختمان بانک مرکزی کمکش کنیم. برای اینکه بتوانیم یک پورسانتی ازش بگیریم. و یا خرید کارخانه سیگار سازی گیلان بود که می‌خواستیم برای یک شرکت سیگارسازی خارجی بخریم و یا خرید سیگار از یک کمپانی."

 

برگ برنده شرکت جبل برای دلالی اطلاعات ذی‌قیمتی بود که مهدی هاشمی با اعتبار خود از بدنه دولت به دست می آورد. اخبار دقیق و محرمانه از سری ترین تصمیمات و پروژه های اقتصادی نظام. بخشی از اتهامات عباس یزدان پناه و مهدی هاشمی هم انتقال همین اطلاعات محرمانه اقتصادی کشور به پیمانکاران خارجی برای تسهیل در عقد قراردادهاست. او در اعترافاتش در این باره به چند مورد اشاره می‌کند.

یزدان‌پناه در این فیلم مستند می‌گوید: "از اوایل سال ۷۲ دیگر روابط ما شکل دیگری به خود گرفت. خب چون پروژه‌ای که انجام نمی شد و ما ارتباط مالی روی این پروژه ها داشتیم و بیشتر به رد و بدل کردن اطلاعات و حفظ ارتباطات معطوف شده بودیم. از قبیل اطلاعاتی راجع به شرکت نفت، یا پروژه های نفتی مانند پروژه سیری. یا شرایطی که در پروژه ابوذر بود و از این قبیل اطلاعات."

اخبار و اطلاعاتی که عباس یزدان پناه یزدی به نیابت از مهدی هاشمی در اختیار شرکای خارجی اش قرار می دهد به دلیل آنکه از سوی فرزند رئیس جمهور ایران به دست آمده برای بسیاری و از جمله سرویس های امنیتی جهان جذاب بوده است. همین امر در سال ۱۳۷۴ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را وامیدارد که در گام نخست عباس یزدانپناه یزدی را به اتهام جاسوسی دستگیر و روانه زندان کنند.

یزدان پناه در سال ۷۴ به بهانه مرخصی از زندان خارج شد و دیگر بازنگشت. او بلافاصله تابعیت انگلیس را دریافت می کند و پس از آن همچون گذشته در خارج از کشور فعالیت های اقتصادی اش را به همراه مهدی هاشمی ادامه میدهد.

در سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۲ یزدان‌پناه به عنوان نماینده مهدی هاشمی در خارج از کشور چندین قرارداد بزرگ در حوزه نفت و گاز را میان ایران و چند شرکت خارجی تنظیم کرده و پورسانتهای چند میلیون دلاری دریافت می‌کند. قراردادهای استات اویل، کرسنت و توتال، از این جمله اند.

به عنوان مثال آنها با تاسیس شرکت درینجر و هورتن و افتتاح حساب در یکی از بانکهای سوئیس بابت دلالی در قرارداد استات اویل مبلغ ۱۵ میلیون دلار پورسانت دریافت می‌کنند.

این درحالی است که همه این مبالغ در قالب قراردادهای مشاوره ای بوده است. نکته جالب اینجاست که حسابهای بانکی برای برجانماندن ردی از مهدی هاشمی تنها با یک امضا و آنهم توسط عباس یزدان‌پناه یزدی برداشت می شده است با این اوصاف عباس یزدان پناه یزدی نه تنها دوست دوران نوجوانی و جوانی مهدی هاشمی بلکه معاون، نماینده و حتی "کیف پولش" هم بوده است.

در سال ۱۳۹۲ و در آستانه برگزاری دادگاه لاهه با موضوع قرارداد کرسنت عباس یزدانپناه با برخی ازمسئولان کشور ارتباط می‌گیرد و اعلام می‌کند که حاضر است علیه فساد و رشوه خواری در جریان قرارداد کرسنت شهادت دهد. این شهادت در صدور حکمی به نفع جمهوری اسلامی می توانست بسیار مفید باشد و به دنبال آن اطلاعات ذیقیمتی از فساد در حوزه نفت و انرژی به مسئولان امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.

قرار بر آن می شود که یزدان‌پناه در امارات از طریق ویدئو کنفرانس چند جلسه ای دردادگاه لاهه شهادت دهد. اما او به ناگاه در تاریخ ۵ تیرماه ۹۲ ربوده شده و ناپدید می شود. بسیاری از جمله همسرش معتقدند که عباس بعد از ربوده شدن برای برجای نماندن هیچ ردی کشته شده است. اما رسانه های بیگانه در اصراری عجیب در تلاشند از قتل او صحبتی نشود و ماجرا را به آدم ربایی تقلیل دهند. جالب اینجاست که دولت انگلیس هم که در موارد مشابه به شدت پیگیر سرنوشت شهروندان خود است در اقدامی عجیب پرونده ربایش عباس یزدانپناه را مختومه اعلام می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انشاالله بعد از مهدی هاشمی نوبت دادگاه ...خواهد بود
از اول IQ بالا بودن
شنیده ام در سالهای 71 تا 74 تجار خارجی زیادی بودند که به جهت طلبکاری به سفارت خانه های ایران مراجعه و طلب خود را که در دوران جنگ وسایل به کشور فروخته بودند میخواستند و طی بخشنامه بالای یک مبلغ فکر کنم دو میلیون دلار را به کشور معرفی می کردند تا نفت به انها تحویل شود و وقتی تجار به دفتر فرزندان هاشمی در وزارت نفت مراجعه می کردند اول می گفتند فلان هزار دلار حق مشاوره به این حساب بریزید و سپس حواله نفت را تحول می دادند .
در هر صورت کسانی بودند که نخواستن اظهاراتش در دادگاه کرسنت مطرح بشه و خواستن ایران دادگاه رو ببازه جالبه روحانی ( که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودن)این قرارداد رو از طریق واسطه ها دونست و شدیدا از زنگنه انتقاد کرده بود که این قراداد صلاح کشور نیست ولی همون روحانی وقتی رییس جمهور شد کس دیگه ای جز زنگنه رو وزیر نفت نکرد پارسال هم بعد رای برعلیه ایران در دادگاه کرسنت یکی از سه وزارتخونه موفق و یکی از سه وزیر موفقش زنگنه شد
اینم اضافه میکنم کسانیکه نخواستن برسه به دادگاه و کشور ضرر کنه هرکی که بودن ان شاالله خدا انتقامش و ازشون بگیره
United States
جهان نیوز جان به هدفتون نمیرسین شکست در انتخابات آینده بد جوری بهمتون ریخته
شما علم غیب دارید که در انتخابات آینده برنده اصلاح طلبان نکنه مثل انتخابات 88 میخواید بگید تقلب شده نه جانم بعضیا مثل شما عاشق وزیر نفت 22 ساله که استات اویل و کرسنت در زمانش منعقد شدن ولی بعضی دیگه مخالف سرسختشن هم مخالف خودش هم مخالف رییس جمهوری که بازم انتخابش کرد
United States
ترس از هاشمی بد جوری وحشت انداخته تو وجودتتون به هر وسیله ای متوسل میشین برا نجات ولی راهی ندارین
هر کس دیگری جای اقا زاده ....
عادل
چون آقازاده هست باید سالها پرونده اش طول بکشه آخه چرا
Netherlands
در صورتی که دستگاه قضایی این آقازاده را به دلیل افساد ...
خرقه پوش
این مطلب چیز جدیدی نیست. در دوران سازندگی...
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
سبك زندگي همينجوري از قضاياي كلاني همچون كارهاي كه اين آقازاده انجام داده در كليه دستگاه هاي اجرايي و شركت هاي وابسته و زندگي مردم تسري پيدا مي كند.
....
درست می گویین .
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
چه دوستي بدي، خدا نصيب هيچ كسي نكند.
قوه قضائیه و وزارت اطلاعات همه اینها رو می دونن ....
Iran, Islamic Republic of
وزارت اطلاعات اگر درست ...
بعد از محکومیت م ه دیگه روزنامه های اجیره ای از فساد نمی گویند؟
خطابم به اون وکیل پر رویی است که مدعی بود موکلم از همه جرائم بری است.
Iran, Islamic Republic of
برای خودم و برای مملکتم و برای س... مملکتم متاسفم و متاسفم و متاسفم
همچنین ما هم متاسفیم پس همه با هم دستان را از سوز دل بلند کنیم و بگوییم الهی عظم البلا و برح الخفا وانکشف الغطا وانقطع الرجا و...
بالاخره این حکم خفیف 5 سال حبس که برای این آقا صادر شده و تازه همونم ظاهرا ارجاع داده به دادگاه تجدید نظر برای چیه پرونده نفتی اقداماتش در سال 88 چی یا هر دوش اونوقت انقدر حکم باید خفیف می بود
... پلیس فرودگاه عربستان
لعنت بر کسانی که با گرفتن رشوه های میلیون دلاری اموال بیت المال و منابع نفت و گاز کشور را غارت کردند و به حراج گذاشتند .
چرا اینقدر قیافه عباس یزدان پناه با فیلم اعترافش فرق می کنه
فیلم اعتراف مربوط به چند سال قبل و در زندان با عکسهای جدیدش مقایسه کنید می بینید خودش فقط چاق تر شده و ریشش و زده
چون فیلم قدیمیه...نکنه می خوای توجیه کنی غارت غارتگران را؟
واقعا چه دوران تاریکی در طول...
محمد
Iran, Islamic Republic of
....خاندان هاشمی
عاقبت بخیری هم خوبه
Iran, Islamic Republic of
فرزندان هاشمی رو مقایسه کنید با فرزندان احمدی نژاد ومهندس مشایی
حالا جواب بدید جریان انحرافی کیه؟؟؟
خوب الان ما چیکارکنیم ؟ من که پا برهنه ام وسعید تاجیک هم که نیست !
France
اگه همه این مبالغی که شما میگویید واقعیت داشته باشه تازه یک ملیونیم یکی از مفاسد دوران احمدی نژاد هم نیست مردم را چی فرض کردی جهان
اینا رو خدا باید محاکمه و مجازات کنه از دست بنده به ردّه.....
درود بر دکتر احمدی نژاد که اینها رو رسوا کرد .
حمید
Iran, Islamic Republic of
.... توهین کرده که!؟
asghar
بنام خدا . نظام اسلامی بزرگتر است یایک خانواده ؟
تشخیص مصلحت خانواده مشکلتر است یا نظام؟
اگردر خانواده موفق نباشند ، در نظام اسلامی . . . !؟
رابطه تشخیص مصلحت نظام(منظور اصل تشخیص است و نه مجمع) با نوشاندن جام زهر به صاحب و معمار نظام در چیست ؟ آیا اصرار بر توافق هسته ای بهر قیمتی ، (چون قبول قطعنامه بقیمت وجود نازنین امام)جام شوکران دیگری را بهمراه دارد ؟ آیا در پس پرده، پورسانت های میلیونی ، منتظر امضای توافق هستند ؟ جلسه امریکائیها با بعضی از ما بهتران در شمال تهران حکایت میکند .!
اینبار اما ، حاشا وکلاّ ! خداوند رهبر حکیممان را بسلامت بدارد . آمین .
خوب آخرش با مهدی هاشمی چه کردند ؟ ....
Finland
جهان نیوز از مهدی هاشمی ...
نیک نفس از تبریز
Iran, Islamic Republic of
اگر منسب آقا زادگی باعث شده که ایشان از مجازات دنیوی برهد باید بداند ، روزی دیر یا زود گریبانش را جایی خواهند گرفت که دیگر نه منسبی نه قدرتی و نه فرزند فلان ابن فلان بودن کارساز نخواهد بود ولا یمکن الفرار من حکومتک
هادی
یاد آن رزمنده‌ها میافتم که وقتی قرار بود بروند روی میدان مین و شهید شوند، پوتین های تازه خود را در می آورند و میگفتند ؛ با جوراب میرویم تا بیت‌المال حیف و میل نشود. اون پوتین های بمونه یکی دیگه ازش استفاده کنه.
آقای.... در دادگاه عدل خدائی چه جوابی خواهد داد
حسيني
احمدي نزاد در مناظره ٨٨: بسرهاي آقاي هاشمي جي كار ميكنند در اين كشور؟!
Australia
واقعا از قوه قضاییه خواهش می کنم به پرونده این فرد رسیدگی کند. همه باید در برابر قانون مسئول باشند.
در ضمن خواستم تشکر کنم از جهان نیوز. بنده با اینکه در برخی موارد با شما اختلاف نظر اساسی دارم (مثل پرونده هسته ای) ولی در اکثر مواقع سایت شما نظرات بنده را ولو مخالف درج کرده است. در حالیکه برخی سایتهای جناح دیگر که مدعی دموکراسی هستند از درج کوچکترین نظر مخالف من مبادرت می کنند. ای کاش به همه ی ابعاد دموکراسی پایبند بودیم. متشکر
Iran, Islamic Republic of
ایا به نظر شما عقلا جامعه این اراجیف شما را باور می کنند...
نسبت دادن این کارها به مهدی هاشمی کار مشکلی است چون هیچ امضا و اثری از ایشان در این کارها وجود ندارد شهادت یزدان پناه هم به تنهایی بیهوده است شاید او می خواسته از روابطش با مهدی هاشمی سوء استفاده کند و چون نتوانسته دست به افشاگریهای دروغین زده است این نوع اخبار فقط بدرد سمپاشی های ژورنالیستی و رسانه ای می خورد ولی اعتبار حقوقی ندارد .
United States
تعجبخانوادهاش چرا ساکتمونده
United States
یک بار جستی ملخک دو بار جستی ملخک اخری تو دستی ملخک قدیمی ها میدانند میوه خاک انداز بوده
یکی از بچه های ور
یعنی میخواهید بگوید می برنش زنداان
حامد
ای بابا واقعا باید خون گریه کرد، یه عده تو این مملکت با شکم گرسنه می خوابند بعد یه عده هر غلطی که بخوان میکنند ....
چرا وزارت اطلاعات و و دولتی....
حسین
اعتراف یک نفر علیه یک نفر دیگه؟! تازه وقتی آدم علیه خودش اعتراف میکنه هم ممکنه زیر بار زور باشه چه برسه علیه یه نفر دیگه. میخواهید منم الان علیه شما اعتراف کنم؟
جهان نیوز بازم افشاگری کن
حالا داری ماه می شی جهان نیوز
مرگ بر وطن فروشان پول پرست
مردم
افشای اطلاعات به بیگانه ، آقای... تا کی ؟
....
سوالی که مطرحه اینکه چرا همه افراد مرتبط با این «عزیز بابا» به اتهام جاسوسی دستگیر وبعد ازکشور خارج شده اند؟!!
کاش خاطرات منوچهر بوذری درسایت های داخلی انتشار می یافت آنوقت وقاحت برخی ازکارهای این آقا زاده برای مردم روشنتر می شد!
مصطفی داودی زاده رابیشتر معرفی کنید!! معاملات خانوادگی این آقازاده روشنتر می شود
عباس
درود برخاندان هشمی