جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱۳
مقصر اصلی کسری بودجه سال ۹۴ کیست؟

حلقه مشاورانی که اطلاعات غلط می‌دهند/ چه کسی به رئیس‌جمهور گفت نفت ۸۰ دلار می‌ماند؟

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 448881
حالا بعد از گذشت چندین ماه از اجرای قانون بودجه ۹۴، شاهد این موضوع هستیم که پیش بینی اعضای دولت از قیمت نفت ۷۲ دلاری در بودجه امسال غلط از آب در آمد و اکنون قیمت نفت به ۴۰ دلار رسیده است. در حال حاضر این مسئله موجب شده که دولت در تکاپوی جبران کسری بودجه از بخش های عمرانی و درآمدهای مالیاتی و حذف یارانه ها باشد.
حلقه مشاورانی که اطلاعات غلط می‌دهند/ چه کسی به رئیس‌جمهور گفت نفت ۸۰ دلار می‌ماند؟
گروه اقتصاد جهان نيوز: "حلقه مشاوران اقتصادی حسن روحانی"؛ واژه‌ای که این روزها زیاد به چشم می‌خورد. مشاورانی که در امور مختلف اقتصادی و در کار وزرا دخالت می‌کنند و حتی در بسیاری از موارد موجبات دلخوری وزرا را فراهم می آورد. گفته می‌شود حسن روحانی بیش از آنچه که باید، به مشورت‌های مشاورانش بها می‍‌دهد که نمونه بارز آن نیز پیش بینی ناقص آنها از آینده قیمت نفت است.

حدود ۹ ماه قبل حجت الاسلام حسن روحانی در صحن علنی مجلس و در زمانی که قصد دفاع از لایحه بودجه ۹۴ را داشت اعلام کرد که با وجود این لایحه دولت به هیچ عنوان با کسری بودجه رو به رو نخواهد شد، اما پیش بینی غلط مشاوران اقتصادی آقای رئیس جمهور مانند محمد نهاوندیان، مسعود نیلی و محمدعلی نجفی در خصوص نفت ۷۲ دلاری در بودجه ۹۴ خلاف گفته های آقای رئیس جمهور را نشان داد.

در آن زمان بسیاری از کارشناسان اقتصادی نظرات مختلفی را در خصوص نفت ۷۲ دلاری مطرح کردند، اما دولتمردان با دفاع تمام قد و اعتماد فراوان به مشاوران اقتصادی خود، قیمت نفت را در بودجه سال ۹۴ تغییر ندادند.

حالا بعد از گذشت چندین ماه از اجرای قانون بودجه ۹۴، شاهد این موضوع هستیم که پیش بینی اعضای دولت از قیمت نفت ۷۲ دلاری در بودجه امسال غلط از آب در آمد و اکنون قیمت نفت به ۴۰ دلار رسیده است. در حال حاضر این مسئله موجب شده که دولت در تکاپوی جبران کسری بودجه از بخش های عمرانی و درآمدهای مالیاتی و حذف یارانه ها باشد.

اصرار دولت مردان بر نفت ۷۲ دلاری

در روزهای بررسی بودجه ۹۴ در مجلس شورای اسلامی با وجود انتقادهای زیاد صاحب نظران اقتصادی نسبت به قیمت نفت ۷۲ دلاری بودجه ۹۴ ، مقامات دولتی به صورت تمام قد از این رقم دفاع کردند به طوری که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به منتقدان گفت که هیچ کس نمی‌تواند بگوید نفت ۷۲ دلاری در سال آینده محقق نخواهد شد. وی همچنین در ادعایی عجیب تاکید کرد که بر اساس آنچه نهادهای پژوهشی پیش‌بینی کردند، قیمت نفت به طور متوسط در سال آینده حدود ۸۲ دلار خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت یازدهم در پاسخ به کسانی که منتقد نفت ۷۲ دلاری بودند روی این نکته تاکید کرد که نیجریه بودجه نفتی خود را با نفت ۷۳ دلار بسته است و کارشناسان اقتصادی دولت پیش بینی می کنند که قیمت نفت به‌طور متوسط در سال آینده ۸۰ دلار خواهد بود و حتی بررسی های ما نشان می دهد عربستان سعودی هم بودجه خود را با ۸۰ دلار بسته است.

دفاع ژنرال نفتی روحانی از قیمت نفت!

اما وزیر نفت کهنه کار دولت روحانی هم در این خصوص پایش را در یک کفش کرده بود که قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد! بیژن نامدار زنگنه، در پاسخ به منتقدان قیمت نفت در بودجه ۹۴ گفت: قیمت نفت در ماههای آینده بین ۶۰ تا ۹۰ دلار پیش بینی می شود.

وی در اواخر دی ماه سال ۹۳ هنگامی که با کاهش شدید قیمت نفت و ورود قیمت نفت به کانال ۴۰ دلار مواجه شد باز هم بر حرفهای خود پافشاری کرد و اذعان کرد: اکنون با افزایش تولید آمریکا و عربستان،‌ عرضه نفت زیاد شده، اما تجربه نشان می‌دهد وقتی قیمت به کف می‌رسد، تقاضا بالا رفته و همین تقاضا منجر به افزایش رشد اقتصادی جهان می‌شود،‌ بنابراین کاهش قیمت نفت با وجود پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ تداوم زیادی نخواهد داشت.

ژنرال نفتی دولت روحانی همچنین در ادعایی عجیب در دفاع از نفت ۷۲ دلاری برای سال ۹۴در صحن مجلس توضیح داد: وقتی که مجلس قیمت نفت را حدودا بشکه‌ای ۴۰ دلار پیش‌بینی کرده و میزان صادرات هم کمی بیش از یک میلیون بشکه است که کمتر از سه میلیارد دلار عاید وزارت نفت خواهد شد، ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟

حمایت سبز حامیان همیشگی

سال گذشته هرگاه که انتقادات نسبت به خوش‌بینانه بودن نفت ۷۲ دلاری در بودجه ۱۳۹۴، مطرح می‌شد اصلاح‌طلبانی که حمایت از دولت روحانی را سرلوحه کارهای سیاسی خود قرار داده‌ بودند، این انتقادات را رد می‌کردند و در حال حاضر هم که بهای نفت با پیش بینی های غلط مشاوران روحانی به شدت افول کرده به گونه ای دیگر از این سیاست های غلط دفاع می کنند.

سعید لیلاز عضو حزب کارگزاران که از مشاوران نزدیک اسحاق جهانگیری است، در این باره گفت کاهش قیمت نفت در بازار جهانی توطئه نیست. لیلاز در حالی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را یک تحول طبیعی در بازار جهانی نفت خام تلقی می‌کند که رئیس جمهور بر خلاف گفته های وی چند ماه بعد روند صورت گرفته را یک توطئه نفتی اعلام کرد.

چندی بعد مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی که از نزدیکان و مشاوران نزدیک بیژن نامدار زنگنه است در اظهار نظری در خصوص قیمت نفت در بودجه امسال مطرح کرده بود: وقتی بودجه کشورهای عضو بر اساس فروش نفت با قیمت ۸۰ دلار تدوین شده، دیدگاه کارشناسی بر این است که در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت اوپک در بازار دخالت می کند. بر این اساس با فرض دخالت اوپک قیمت نفت نباید از ۸۰ دلار پایین تر بیاید. آمارها گویای این است که هرگاه عربستان تولید نفت خود را قطع کرده قیمت نیز افزایش یافته است.

پیشنهاد کارشناسان در خصوص قیمت نفت

اما در بهمن ماه سال ۹۳ سی نفر از کارشناسان اقتصادی در گفت‌‌و گو با خبرگزاری «نسیم» نظرات متفاوتی نسبت به نفت ۷۲ دلاری ارائه کردند که در ادامه به مرور تعدادی از این نظرات می پردازیم.

محمد غرضی، وزیر اسبق نفت: نمی توان انتظار داشت که قیمت نفت در سال آینده با افزایش مواجه شود، بنابراین گنجاندن رقمی حدود ۷۰ دلار برای قیمت نفت در سال آینده اشتباه است.


امیر معینی، مشاور مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی: تعیین قیمت نفت بالای ۴۵ دلار در بودجه منطقی نیست. احتمال دارد که قیمت جهانی نفت تا سطح ۳۵ دلار هم کاهش یابد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در هیأت عامل اوپک: تعیین قیمت نفت ۷۲ دلاری در بودجه، برنامه‌ریزی روی حباب است. پیش‌بینی افزایش ۳۰ دلاری قیمت نفت در ماه‌های آتی فاقد پایه و اساس علمی است و تنها راه‌حل مشکل کنونی، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

محمد قاسمی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس: قیمت نفت تا ۴۰ دلار هم پایین می‌آید. اگر همین روند کاهشی قیمت نفت ادامه‌دار باشد پیش‌بینی افزایشی پایداری در آینده نخواهیم داشت، البته پیش‌بینی بدبینانه هم در این خصوص وجود دارد و این پیش‌بینی می‌گوید ممکن است نفت به حدود ۴۰ دلار هم برسد.

هر یک دلار کاهش قیمت نفت چه مقدار از درآمدهای دولت می کاهد؟

اما سر انجام بعد از کش و قوس های فراوان در خصوص لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ و نظر های متعدد کارشناسان اقتصادی و اعضای هیئت دولت این لایحه در تاریخ یکشنبه هفتم آذر توسط رییس دولت یازدهم تقدیم مجلس شد. این لایحه بودجه بالغ بر ۸ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال تعیین شد و قیمت نفت در قانون بودجه امسال با پا فشاری اعضای هیئت دولت ۷۲ دلار تعیین شد که بر این اساس در بودجه امسال ۷۳۰۰۰ میلیارد تومان از درآمد های دولت از محل فروش نفت است.

پیش بینی های خوش بینانه دولت بر این فرض انجام شده بود که قیمت نفت در سال ۹۴ از ۷۲ دلار پایین تر نیاید، اما حال که دولت با افت شدید قیمت نفت مواجه شده و قیمت نفت به ۴۰ دلار رسیده است باید توجه کرد که با هر یک دلار کاهش در قیمت نفت، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای دولت کاسته شده است.

دلیل اصرار دولت بر نفت ۷۲ دلاری چه بود؟

تحلیل غلط دولتمردان از قیمت جهانی نفت در سال جاری، نشانگر عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت با فعالان انرژی کارشناسان اقتصادی این عرصه است و با توجه به هشدارهای کارشناسان اقتصادی در خصوص کسری بودجه و عدم توجه مشاوران و کارشناسان اقتصادی دولت به این هشدارها، این امر موجب شده است تا بی پولی، رکود، بیکاری و نوعی فاجعه اقتصادی در سال ۹۴ به سمت اقتصاد ایران حرکت کند.
منبع: نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهروند درجه چندم
درواقع پیش بینی دولت از قیمت نفت دربودجه امسال با 44 درصد خطا همراه بوده است!
این خطا می تواند هردولتی را به کام نابودی سوق دهد ومردم را دربحران فروببرد که چنین هم شده است!
شهروند درجه چندم
جواب منطقی دولت:

افت قیمت نفت هم بنابراستدلالات همیشگی این دولت تقصردولت قبل ومنجمله احمدی نژاداست!

سوراخ شدن لایه اوزون و سقوط هواپیمای مالزی و ... خلاصه هربلایی که برسرمردم آمده ومی آید بگردن دولت قبل است!
Iran, Islamic Republic of
مقصر اصلی عربستان و امریکا است که قیمت نفت را پائین آورد؟ وای بحال روزی که قیمت نفت 110 دلار بود بازهم کسری وجود داشت
منتظر
هیشه دنبال مقصران خیالی هستین
تا الان که مقصر اصلی دلت قبل بود و حالا شد امریکا و عربستان
شما همونایی هستین که دم از دشمن خیالی و توهم توطئه میزدین
حالا چی شد که کدخداتون شد دشمن و دم از توطئه میزنین

...
سرور
علت اصلی لبخندها بی جای مردی که می خندد بود.
برخی و مشاوران محترمشون سرشون جای دیگه گرمه.لطفا درکشون بفرمایید...!!!!!!!!!
دولت راستگویان است دیگه!!!
کافیه این مشکلات رو به اقای ن... بگین ایشون میدونه چه جوری صاف و صوفش کنه اخه پدر استدلال ایرانه
Iran, Islamic Republic of
همون کسی که به احمدی نژاد گفت نفت از صد دلار کمتر نمیشه
جهان واقعا نا امیدم کردی. آخه این هم سوال است که شما تیتر زدی؟ "مقصر اصلی کسری بودجه سال ۹۴ کیست؟" خب، معلومه که دولت احمدی نژاد مقصر است. پس می خواستید، کی مقصر باشه، کدخدا؟
عبدی
افرادی که اصلاح طلب اند به منافع کشور نبوده اند همیشه به دنبال .....شخصی خویش و اطرافیان و هم مرامان خود بودند چگونه پیش بینی نمایند ما بدبختها باید توان دهیم
اسد
اگر زنگنه در نفت نبود الان همه چیز در حال پکیدن بود خدا پدرش را بیامرزد این صنعت ویرانه را نجات داد ... ..
مشاورش محمود و رستم قاسمی هستن که میگفتن ایران تحریم بشه قیمت نفت میشه ۲۰۰ دلار در هر بشکه.
یادتون هست که یا این رو هم فراموشی خود خواسته از یادتون برده؟!