شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

نفوذ يك پهپاد اسرائيل را تكان داد

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب: 248586
نفوذ يك هواپيماي بدون سرنشين تجسسي در عمق آسمان فلسطين اشغالي و نزديكي تاسيسات اتمي ديمونا، محافل صهيونيستي را غافلگير و نگران كرده است.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: هرچند محافل دولتي اسرائيل روز شنبه كوشيدند با مديريت خبر و جهت دهي به ماجرا از شوك حاصله بكاهند اما اين ماجرا به موضوع مجادله ميان محافل رسانه اي و سياسي رژيم صهيونيستي تبديل شده است.

مقامات دولتي اسرائيل و از جمله سخنگوي ارتش روز شنبه اعلام كردند يك فروند هواپيماي بدون سرنشين را توسط جنگنده هاي خود و در منطقه «ياعار ياتيو» واقع در شمال صحراي نقب سرنگون كرده اند. آنها ادعا كردند اين هواپيما را از هنگام ورود به آسمان منطقه تحت نظر داشته اند. اين منابع همچنين گفتند هواپيما احتمالا از سمت درياي مديترانه يا نوار غزه به حركت درآمده است اما هنوز مبدا حركت اين پهپاد را نمي دانند.

خبرگزاري رويترز به نقل از پايگاه اينترنتي «واي.نت» (تارنماي روزنامه يديعوت آحارونوت) نوشته است: «حزب الله لبنان اين پهپاد را به پرواز درآورده است. ممكن است كه حتي ايران سيستم پرواز و هدايت اين پرنده را فعال كرده باشد و به نظر مي رسد كه اين پهپاد محصول ايران باشد.»

پايگاه خبري- تحليلي «واي.نت» بدون اشاره به هويت منبع اين ادعا افزوده است: «هدايت چنين پرنده اي براي پرواز در چنين مسافتي به تجهيزات پيشرفته اي نياز دارد كه حزب الله تاكنون فاقد آن است.

يك مقام نظامي اسرائيل نيز گفت: در هر حال، اين احتمال كه حماس عامل اين اقدام باشد، صفر است هرچند كه پهپاد از طريق غزه به آسمان اسرائيل رخنه كرده بود؛ اين شأ پرنده از آسمان درياي مديترانه و از فراز خاك نوار غزه كه هم مرز با آبهاي اين دريا است، به سوي اسرائيل فرستاده شد.

كارشناسان اطلاعاتي اسرائيل گفته اند كه پهپاد تجسسي با ماموريت گردآوري اطلاعات از جنوب اسرائيل، به حريم هوايي اين منطقه فرستاده شده و فاقد مواد انفجاري بوده است.

با اين حال برخي محافل در رژيم صهيونيستي نسبت به نفوذ اين هواپيماي بدون سرنشين در عمق آسمان فلسطين اشغالي و تا نزديكي تاسيسات اتمي ديمونا ابراز نگراني شديد كرده اند به ويژه اينكه اين اتفاق براي چندمين بار رخ مي دهد و آمار دقيقي از اين نفوذهاي اطلاعاتي هوايي وجود ندارد. آنها معتقدند اتفاقات اخير ضريب اطمينان سپر هوايي موسوم به گنبد آهنين را به شدت زير سوال برده است. مسيري كه اين پهپاد از هنگام ورود به آسمان فلسطين اشغالي تا هنگام سقوط طي كرده، 100كيلومتر و به مدت بالغ بر 30دقيقه عنوان شده است. هواپيما در 40كيلومتري تاسيسات ديمونا مورد اصابت قرار گرفته اما مسئله مهم تر اين است كه توانسته در عمق آسمان فلسطين اشغالي پيش برود.

روزنامه هاآرتص ديروز خبر داد: اين هواپيماي بدون سرنشين پيش از آنكه از سوي جنگنده هاي اسرائيلي ساقط شود، به مدت نيم ساعت بر فراز اسرائيل پرواز كرده و يك مسير يكصد كيلومتري را طي كرده بود؛ امري كه يك غافلگيري براي نيروي هوايي اسرائيل است.

روزنامه يديعوت آحارونوت نيز گزارش داد: در حالي كه يك مقام نظامي اسرائيل به راديوي سراسري گفته بود پهپاد از آسمان درياي مديترانه و از فراز خاك باريكه غزه كه هم مرز با آبهاي اين دريا است، به سوي اسرائيل فرستاده شد، اما در ساعات بعدي، مقامات اسرائيل گفتند كه پهپاد از لبنان به سوي آسمان مديترانه و آن گاه به سوي جنوب اسرائيل هدايت شده است.
در حالي كه يديعوت آحارونوت مقابله با اين پهپادها را چالشي جدي براي اسرائيل خوانده، روزنامه هاآرتص تصريح كرد: رخنه اين هواپيماها حتي اگر هيچ اقدامي هم براي برنامه ريزان خود انجام ندهند، لطمه به پرستيژ اطلاعاتي و نظامي اسرائيل است.

خبرنگار راديو فردا در اسرائيل گزارش مي دهد: كارشناسان اسرائيل اين احتمال را بعيد ندانسته اند كه در دور بعدي چنين اقدامي، برنامه ريزان بخواهند مواد انفجاري در پهپاد كار بگذارند و آن را بر فراز اسرائيل منفجر و وجهه نظامي تل آويو را خدشه دار كنند.

روزنامه يديعوت آحارونوت معتقد است: نه تنها نيروهاي ايراني خود در عملي كردن اين تعرض هوايي به حريم اسرائيل نقش مستقيم داشته اند، بلكه اين پهپاد نيز به احتمال قوي از ساخته هاي صنايع هوايي ايران است. ايران چند ماه پيش اعلام كرد كه در پيشرفت هاي خود در عرصه پهپاد، توانسته است كه يك هواپيماي فوق تجسسي آمريكايي از نوع آر.كيو را كه در آسمان كشوري بيگانه در همجواري شرق ايران در پرواز بود، در خاك ايران فرود آورد. ايران همچنين از مدتي قبل، از ساخت پهپادهايي كه قابليت حمل مواد انفجاري را دارند، خبر داده بود.

يادآور مي شود بنابر گزارش رسانه ها حزب الله لبنان توانسته در سال هاي 2004، 2006 و 2010 هواپيماهاي بدون سرنشين را به عمق آسمان فلسطين اشغالي بفرستد كه برخي از آنها پس از انجام ماموريت سالم بازگشته اند.

ايهود باراك وزير دفاع رژيم صهيونيستي در واكنش به اتفاق اخير گفته است: ورود اين هواپيما به حريم ما يك اقدام بسيار وخيم مي باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *