جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۴۵

تودهني 20 سال پيش امام(ره) به موسوي

يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 148181
كيهان:يكي از عناصر زمينه ساز فتنه 88، ضمن دفاع مجدد از حرمت شكنان عاشوراي سال گذشته، مدعي خطاي حضرت امام در دفاع مقدس شد!
ميرحسين موسوي كه عناصر بهايي هتاك و منافقين دستگير شده در حرمت شكني عاشوراي سال گذشته را مردان خداجو خوانده بود، در مقاله اي به بهانه محرم مدعي شد حرمت شكنان، عزاداران معترض بودند و سينه شان مالامال از عشق بود و حسين حسين مي گفتند.
وي كه بارها به خاطر خيانت به كشور و ملت مورد پشتيباني سران آمريكا و رژيم صهيونيستي و انگليس قرار گرفته، براي نهضت عاشورا قلمفرسايي كرده و سپس در حالي كه به نقش حضرت امام در دفاع مقدس مي پرداخت نوشت: كيست كه از ياد ببرد همه جاي ايران ميدان حماسه بود و كيست كه از ياد ببرد در زماني كه به ناچار تن به صلح داده شد، همين مردم رنج ديده اما پايدار، در مقابل چندچهرگاني كه به دامان و ياري متجاوز پناه آورده بودند، قد علم كردند و بدين گونه نشان دادند كه تصميم براي ترك جنگ، نه از روي بزدلي و بي اعتقادي، كه از سر درايت و آينده بيني است. نشان دادند كه خطاي رهبرانشان را با ايمان به صداقت آنان بخشودني مي دانند و اعتراف به خطا]؟![ نه تنها از اعتبار رهبرانشان نمي كاهد، كه محبوبيتشان را در قلوب مردم بيشتر مي كند.
اين مهره جريان سبز اموي همچنين در ادامه و با روش نخ نماي فرار به جلو مدعي شد: اقتدارگرايان هنگامي كه از شيوه معمولشان براي تقلب و تخلف در روند راي گيري طرفي نبستند چاره را در كودتاي انتخاباتي ديدند. شمارش آرا را كنار نهادند، پيروزي شان را اعلام و ابلاغ كردند، به ستادهاي مخالفانشان يورش بردند و به دستگيري چهره هاي فعال پرداختند.
موسوي همچنين مدعي شد: برماست كه در اين دوران بحران زده كاري زينبي بكنيم.
ادعاي اخير موسوي درباره خطاي امام در جنگ، رونويسي از ادعاي گروهك هايي نظير نهضت آزادي و ساير گروهك هاي نفاق است كه در زمان دفاع مقدس با استخبارات صدام همكاري مي كردند و تلاش داشتند دل مردم را در مقابله با متجاوزان و مستكبران خالي كنند و پس از آن هم مدعي شدند ادامه جنگ از سوي حضرت امام(ره) خطا بود. گزافه گويي اخير موسوي در حالي است كه حضرت امام به اعتبار انتشار برخي تحليل هاي غلط از سوي كساني نظير منتظري و... اعلام كردند كه «ما در جنگ حتي براي يك لحظه هم نادم و پشيمان نيستيم» و صراحتا به خاطر انتشار برخي تحليل ها از اين دست، از مردم به ويژه خانواده شهدا عذرخواهي كردند. مردادماه امسال نيز هاشمي رفسنجاني و رفيقدوست فاش كردند موسوي در دفاع مقدس كارشكني مي كرد.
اين عنصر لجوج كه به خاطر جاه طلبي هايش آلت دست سرويس هاي جاسوسي غرب قرار گرفت، اگرچه سعي كرده خود را مخالف گروهك منافقين نشان دهد كه پس از پذيرش قطعنامه 598 به ايران هجوم آوردند، اما اشاره اي به اين حقيقت نمي كند كه گروهك تروريستي منافقين يكي از سازمان دهندگان آشوب و حرمت شكني عاشوراي سال گذشته بود، به نحوي كه علنا براي آشوب و حرمت شكني بيانيه صادر كرده و به نيروهاي خود فراخوان داده بود. مرور هويت برخي عناصر دستگير شده نشان مي دهد كه آنها از مرتبطين گروهك منافقين و همچنين گروهك استعمارساخته بهائيت بودند. البته امسال هم منافقين و ساير گروهك ها خواستار تكرار حرمت شكني سال گذشته شده اند. با اين اوصاف ميرحسين موسوي طي يك سال گذشته توضيح نداده كه چگونه «مردان خداجو و عزاداران معترض» مورد نظر وي، وابستگان به گروهك ها بوده اند و چگونه جرئت يافته اند به پرچم ها و تكيه هاي عزاداري آتش بزنند و به عزاداران حمله كنند؟ آنها چگونه عزاداراني بودند كه با تحريك صداي آمريكا و بي بي سي و صداي اسرائيل و سايت صهيونيستي بالاترين و... آتش افروزي و آشوب برپا كردند و بلافاصله هم از سوي رژيم هاي استكباري و رسانه هاي آنها مورد تمجيد قرار گرفتند. يعني اوباش آشوبگر و وابستگان گروهك ها، مي توانند هم حسيني باشند و هم پروژه يزيديان روزگار را اجرا كنند؟
درباره تقلب و كودتاي انتخاباتي و كنارگذاشتن شمارش آرا هم، تنها ماندن فتنه گراني چون موسوي و كروبي با گروهك هاي نفاق در عاشوراي سال 88 به اندازه كافي نشان مي دهد كه چه كسي دنبال كودتا بودند. همچنين بايد گفت بيش از 18ماه از انجام كودتاي مخملين فتنه گران نگذشته كه همين عنصر جاه طلب مجبور شد براي راه انداختن آن كودتا از بازشماري تصادفي 10درصد آرا شانه خالي كند در حالي كه يك ساعت پس از اخذ آرا به خبرنگاران خارجي گفته بود براساس آراي ريخته شده در صندوق ها قطعا من پيروز هستم!
شايان ذكر است مقاله منافقانه موسوي بازتاب هاي جالب توجهي در محافل ضدانقلاب داشت به نحوي كه سايت ضدانقلابي بالاترين نوشت: مهندس موسوي گرامي، ميرحسين عزيز! چرا ما بايد هنوز هم از افسانه ها و اسطوره هاي مذهبي الگو بگيريم؟ من مي خواهم الگوي من ايراني و كسي مثل تو باشد. وقتي شما به ديگران توصيه مي كنيد كه بمانند و كار زينبي بكنند تكليف آنها كه نه به اسلام، نه به شيعه، نه به زينب و نه به حسين اعتقاد ندارند، چيست. چرا با اين تعابير كه براي بسياري از سبزها خوشايند و دلنشين نيست دايره طرفداران و دوستان خود را كوچك مي كنيد؟ ما خسته شديم از اين آويزاني به فرهنگ و زبان عربي(!)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ببخشيد اين مردان خداجو حسين حسين ميگفتند يا ميرحسين ميرحسين
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت كند ... فتنه گر و دار و دسته اشرارش را
Iran, Islamic Republic of
ماه پشت ابر نمی مونه که میگن همینه
بسکه با ندونم کاری های بعضی حضرات امام حرص و جوش خورد با مریضی و درد از دنیا رفت
خدا از تحمیلگران به ولایت در همه دوران ها نگذره
فقط کافیست مواضع ضد و نقیض این حضرات را در دوران فتنه تا کنون مطالعه کرد تا به نیات پلید و دروغگویی شان پی برد. آیا همین فرد نبود که میگفت برای احیای راه امام به میدان آمده ؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر امام خميني به قول شما با آقاي موسوي مخالف بود هرگز اجازه نميداد كه اين مرد بزرگ به مدت 8 سال نخست وزير كشور شود.
Iran, Islamic Republic of
وقتی به فرد خاینی مثل م.م با این همه خیانت و جنایت اجازه زندگی آزاد و راحت داده می شود امر بر او مشتبه شده و با تحریکات دشمنان قسم خورده فکر می کند که نظام توان و جرات برخورد با او را ندارد لذا با خط دهی بیگانگان به اراجیف خود ادامه می دهد
Iran, Islamic Republic of
کار این فتنه گران در راس شون موسوی و کروبی و خاتمی از 9 دی و 22 بهمن پسال گذشته تموم شده ، ملت ما با بصیرت است تا دلشون می خواد بیانیه بدن و از فضای آزاد سیاسی و دموکراسی جمهوری اسلامی استفاده کنن تا بیشتر چهره ملعونشان فاش شود
Iran, Islamic Republic of
بذارید دست و پا بزنه بیچاره
Iran, Islamic Republic of
امام علم غیب نداشت
ولی از بعضی افراد هم ناراضی بود و تا انجایی که میشد تحملشان میکرد (بنی صدر و م... و...)
شاید اقدامات م.م در زمان امام به حد بنی صدر نرسیده بود وگرنه...
Iran, Islamic Republic of
تا كور شوند ... كه نمي توانند حق و حقيقت را ببينند
Iran, Islamic Republic of
امام خيلي تلاش كرد بني صدر در خط انقلاب باشد كه زود دستش رو شود ولي ميرحسين و كروبي و خاتمي و ... اينها در طول زمان روشن شد معلوم بود ولي كاري نكرده بودن فقط در آب نمك خوابيده بودن...
Iran, Islamic Republic of
من ميگم باز براي اين ... ها محافظ بگذارند تا دشمن بتونه دانشمندها رو ترور كنه.
Iran, Islamic Republic of
این دوستی که ابقای موسوی در پست نخست وزیری رو دلیل رضایت امام از موسوی می دونن قطعا تاریخو نخوندن و خام شاعر "نخست وزر امام" از طرف فتنه سبز شده اند
در تاریخ انقلاب به تصریح بزرگان انقلاب هست که امام وقتی اصرار مجلسو بر انتخاب موسوی دیدند و دیدند که عدم انتخاب ایشون در مجلس از طرف دوستان مجلسی موسوی داره به فتنه تبدیل میشه برای ضربه نخوردن انقلاب نوپای اسلامی به مقاممعظم رهبری (رییس جمهور وقت) دستور میدن که با موسوی کنار بیا چون مصلحت اینه و در دور دوم نخست وزیری ایشون هم با این استدلال کهالان در زمان جنگیم و تا نخست وزیر بعدی بیاد به کار آشنا بشه زمان میبره لذا دوباره به آقا دستور میدن این بابارو تحمل کن و در واقع موسوی نخست وزیر تحمیلی به امام (ره ) بود
Iran, Islamic Republic of
با سلام -
آنقدر گاف دادند كه بيچاره هايي كه راي دادند (13ميليون نفر ) مثل بچه هاي دوم خردادي از كولي دادن خسته شدند صد بار حاضرند راي هاشون را پس بگيرن تا ديگه اينقدر از سر وكول آنها بالا نروند. ولي از رو نميروند كه!!!
Iran, Islamic Republic of
گویند امام بود هوادار موسوی
گویند آنچه شیوه روح خدا نبود
باری امام هیچ هوایی به دل نداشت
وندر دلش محبت اهل هوی نبود
آن را که گشته است هوادار فائزه
گر بود پور فاطمه از او رضا نبود
Iran, Islamic Republic of
فتنه سال گذشته برکاتی هم داشت . کسانی که نقاب داشتند نقابشون برداشته شد و کسانی که در سوراخ موش قایم شده بودند بیرون آمدند وشناسایی شدند و با افزایش بصیرت مردم نظام بیمه شد
در جواب كسي كه گفته است امام(ره) "هرگز اجازه نميداد كه اين به مدت 8 سال نخست وزير كشور شود"
آن زمان هم امام(ره) تحت حمايت آقاي محسن رضايي و هاشمي بخصوص در دور دوم رياست جمهوري رهبر معظم انقلاب اجازه حضور وي را در دولت دادند.(شما را به كتاب آقاي هاشمي رفسنجاني-عبور از بحران- كه خودتان قبول داريد ارجاع مي دهم)
همچنين مي توان به نامه حضرت امام (ره) در زمان استعفاي دوم موسوي به صحيفه نور ارجاع نمود.
آنقدر طرف را بزرگ جلوه دادند كه خودش هم باور كرده حالا زمانش رسيده است كه به اقدامات امام خميني(ره) نيز حمله ور شود.
United States
یعنی امامی که با قائم مقام رهبری با آن قاطعیت برخورد می کرد، با موسوی به خاطر مصلحت و اینکه اگر فرد جدیدی بیاید، آشنا به امور نیست، موافقت می کرد؟ یعنی امام اینقدر مسامحه کار بود؟
مورد دیگر اینکه فیلم صحبت های امام درباره مهندس که موجوده مسلمان. در صحیفه نور هم هست. اونها رو چه جوری توجیه می کنید؟
Iran, Islamic Republic of
محض اطلاع نظريه پردازي كه كه خود را مطلع از وقايع اصيل تاريخي دانسته و فرموده اند:
"امام وقتی اصرار مجلسو بر انتخاب موسوی دیدند و ... عدم انتخاب ایشون ... از طرف دوستان مجلسی موسوی داره به فتنه تبدیل میشه برای ضربه نخوردن انقلاب ... به مقام معظم رهبری (رییس جمهور وقت) ... که با موسوی کنار بیا چون مصلحت اینه"!؟
عرض مي شود كه گاهي سكوت آنها كه منطق و استدلال مكفي و قانع كننده ندارند بهتر و مناسب تر است از خير دفاع حتي دفاع از حق و حقيقت هم بگذرندكه به قول قدما: خسبيدن تو از بيداري به ...
دوست گرامي با استدلال جنابعالي ممكن است چنين برداشت شود كه امام نعوذ بالله فردي معال انديش و مصلحت انديش و زبانم لال ترسو بودند!؟ در حالي كه ايشان در مقاطع مختلف تاريخي و از جمله زماني كه انقلاب به اصطلاح نو پا تر بود يعني در زمان دولت موقت، زمان قيام مسلحانه گروهك هاي مختلف از جمله منافقي خلق و ... و نيز در زمان بني صدر و اوج درگيري هاي جنگ، با اين استدلال شما كوتاه نيامدند و شجاعانه به پشتوانه مردمي اقدام لازم و قاطع را انجام دادند. حال چگونه مي شود كه از فردي مثل آقاي موسوي و حاميانش در مجلس احساس ترس به خود راه دهند و شخصيتي همچون رئيس جمهور وقت را دعوت به كنار آمدن (سازش) با وي كنند.
آيا آن وقت با استدلال مشابه و با توجه به شرايط بسيار بغرنج بين المللي در مقطع انتخابات سال گذشته و نه احتمال تبديل به فتنه كه عين تبديل به فتنه شدن ماجرا، به مصلحت نبود رهبري معظم هم مي پذيرفتند كه با موسوي و حاميانش به اصطلاح كنار بيايند؟!
نه برادر من با ساده انديشي و ارائه تحليل هاي غير منطقي، ناخواسته آب به آسياب دشمن نريزيم. اگر نمي دانيم به دنبال حقيقت از دريچه منطق و واقعيت برويم و در غير اينصورت سكوت كنيم كه اين براي خودمان و ديگران يقيناً ثمرات و نتايج بهتري خواهد داشت.
Iran, Islamic Republic of
درباره کامنت این دوستی که درباره قائم مقام رهبری حرف زده و فیلم صحبت امام درباره موسوی باید بگم:
اولا امام در اواخر عمر درباره منتظری دیگه صبر رو کنار گذاشتن و ایشون چند ماه قبل از فوتشون این آقا رو عزل و از حکومت اخراج کردن حال آنکه اون موقع که موسوی سرکار اومد امام مجبور به حمایت بود مثل اون کاری که رهبری با خاتمی انجام داد با اینکه باهاش موافق نبود ولی بخاطر مملکت ازش حمایت کرد
در ثانی امام اگر از موسوی حمایت نمی کرد باعث جنگ داخلی و اختلاف در کشور میشد در حالیکه مملکت اسیر جنگ با منافقین در داخل و جنگ با صدام در خارج بود
فکر نمی کنم فهم اینها و تمیز دادنشون از هم کار سختی باشه
Iran, Islamic Republic of
چرا در این سی سال افشا نکرده بودید؟؟؟؟ حتام باید فتنه به پا می کرد؟
... آقا چرا فتنه گر رو دستگير نميكنن؟ ... مگه نميگن منافقه؟...
در جواب كسي كه نوشته "یعنی امامی که با قائم مقام رهبری با آن قاطعیت برخورد می کرد...یعنی امام اینقدر ..."
وقتي ادبيات شما در مورد امام(ره) در حدي است كه در صورت اثبات آن ايشان را با چنين لحني متهم مي كنيد از موسوي چه انتظاري است وقتي برخي براي دفاع از او همه چيز را زير سوال مي برند.من هم رفرنسي دادم كه حاميانش بايد قاعدتا بايد آن را قبول داشته باشند "كتاب عبور از بحران ـ نويسنده اكبر هاشمي رفسنجاني" و نه كتاب ديگري.
در صحيفه نور هم هست "ملاك حال فعلي افراد است." از اين واضح تر!
بله آنها حسين حسين مي گفتند اما كدام حسين؟
آنها نمي گفتند (امام) حسين(ع) زيرا كه با ولايت ايشان و ولايت الله مخالف بودند
آنها حسين را صرفا برای قافيه شعارشان مي خواستند و همه ديديم كه به دست مبارك حضرت ابالفضل(ع) كمر فتنه در همان عاشورا شكست
Iran, Islamic Republic of
آيا ديده ايد حيواني را كه سرش را مي برند براي مدتي هنوز دست و پا مي زند؟ اين بيانيه هاي موسوي و كروبي آدم را ياد همان دست و پا زدنها مي اندازد
Iran, Islamic Republic of
خدا به حق همین عاشورا این فتنه گران رو به عاقبت قاتلین اباعبدالله دچار کنه . قاتلین اباعبدالله که شاخ و دم نداشتند . امثال ... و ... توی اون زمان بودند که دست به اون جنایت زدند . بقول آقای پناهیان این فتنه گران کسانی هستند که از چشمهای کثیفشون استعداد قتل اباعبدالله می جوشه
Iran, Islamic Republic of
در جواب دوستمون که با این جمله "محض اطلاع نظريه پردازي كه كه خود را مطلع از وقايع اصيل تاريخي دانسته" به بنده جواب دادن باید بگم:
من هم مثل جنابعالی قائل به ترسو بودن امام نیستم اما اینکه شما حرفهای منو به ترسو بودن امام تفسیر کردید بر میگرده به نوع نگاه سطحی به سکوت و مصلحت اندیشی که گاهی سکووت از سر شجاعت هست برای نفعی بزرگتر.
اما سکوت نکردن امام در زمان دولت موقت برای خواباندن فتنه بود چون فتنهمنافقین بپا شده بود و امام باید موضعی قاطع می گرفت اما زمان انتخاب میرحسین اوضاع آرامش نسبی داشت و امام نمی خواست تا با جنجال سر انتخاب نخست وزیر دوباره اوضاع نا ارام شود لذا با سکوت خود تن به وزارت این آقا دادند من برای شما باز مثال می آؤرم که سکوت مولا علی (ع) به مدت 25 سال برای این بود که نمی خواست ثباتی را که پیامبر (ص) با خون دل ایجاد کرده بود به راحتی از دست بدهد تا دشمنان خارجی که به مراتب قوی تر از مسلمین بودند در ان اوضاع شکننده به اسلام حمله کنند و تصمیم به سکوت گرفتند که می دانیم این سکوت معذالله از سر ترس نبود و به مصلحت مسلمین بود کهمصلحت اندیشی جدای اط منفعت اندیشی است که شما این دو را با هم خلط کردید.
از این دست سکوت ها در تاریخ و انقلاب کم ندارم
بهتر است بدور از حب و بغض به افراد نگاه کنیم و مرد و مردانه به اشتباهات خود در انتخاب و دفاعاز افراد اعتراف کنیم حد اقل پیش وجدان خود و از توجیه و ماله کشی بر روی اشتباهات خاطیانی که بر خطای خود اصرار دارند عاقبت خود را به سمت شر نکشانیم
بصيرت شهيد آيت در 29 سال پيش كجا بود كه حالا را ديده بود.بقول قديمي ها آنچه ما در آينه امروز مي بينيم آن شهيد بزرگوار آن زمان در خشت خام ديده بود.
Iran, Islamic Republic of
مرحوم امام شخصا ایشونو دوست داشت. حالا این که شما می فرمایید ایشون ..... شده یه بحث دیگست. به هر حال بنده که این جور یادم میاد.
بیاد بیاوریم حضرت امام بعد از عزل منتظری و بنی صدر خاین و استعفا بازرگان فرمود من از اول با آمدن اینها موافق نبودم. امام به آرای عموم احترام میگذاشت ولی این آقایان سبز ..... چطور؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
خدا چگونه افکار و اعتقادات این خائنان به کشور را نمایان می کند و بسیار متاسفم از اینکه چنین افرادی برای کاندیدای ریاست جمهوری تآیید می شوند .
Iran, Islamic Republic of
یا حسین میرحسین
United States
روز نامه کیهان وآقای حسین شریعتمداری اگه راست میگویندودر رفتار وگفتار خود صادق هستند واگر فکر میکنند هر چه در روزنامه میگویند حرف دل مردم است، یک قسمت برای اظهار نظر مردم بگذارند تا ببینند واقعا نظر مردم چیست وملت چگونه فکر میکنند.
Iran, Islamic Republic of
جهت استحضار آقاي موسوي:
اولاً شما قبل از آقاي احمدي نژاد اعلام پيروزي كرديد.
ثانياً اين شما بوديد كه با بيانيه شماره يك خود مردم را به خروش فراخوانديد.
ثالثاً اين شما بوديد كه هنوز مدعي هستيد هم تخلف و هم تقلب صورت گرفته در صورتي كه هر دو در يك انتخابات نمي تواند باشند.
رابعاً اين شما بوديد كه حتي به اندازه طرفدارانتان تلاش نكرديد براي تقلب يا تخلف انتخاباتي سندي ارائه كنيد كه حتي طرفدارانتان آن را ببينند.
خامساً اين شما بوديد كه فرياد وامصيبتا سر داديد كه از انديشه هاي امام فاصله گرفته ايم؟؟؟؟؟؟؟؟/
سادساً اين شما بوديد كه دولت را به دروغ گويي متهم كرديد.
Iran, Islamic Republic of
کاش زودتر محاکمه بشه تا ماهیت این مرد.... برای همه روشن بشه
Iran, Islamic Republic of
یا حسین یا میرحسین
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر منافق
Iran, Islamic Republic of
يا حسين ادب كن مير حسين را
Iran, Islamic Republic of
انشاء ا.. شخصي مثل مختار پيدار شود و همه فتنه گران را نابود كند به حق اين روزهاي عزيز

انشاء الله
يا علي
Iran, Islamic Republic of
کاشکی میرحسین بر می گشت وقتی بچه بودم برام مثل یک بچه بسیجی عاشق بود ولی به خدا الان مثل یک... هست کاشکی عاقبت به خیر بشه.
اوني كه نوشته يا حسين ميرحسين حتما ميخواسته بنويسه :
يا حسين يا ميرحسين
Iran, Islamic Republic of
بابا این طرف خیلی حالش خرابه. بیچاره . واقعا قابل ترحمه!
Iran, Islamic Republic of
كسي كه در مقابل ولي فقيه زمان مياستد عاقبت بخير نميشود
Iran, Islamic Republic of
مشکل شماها همان است که همان است که صحیفه نورامام را نخوانده اید حتی در زیل همان نامه استعفا امام فرمودند که من به شما علاقه دارم .حال هی تاریخ را عوض کنید
Iran, Islamic Republic of
علاقه امام هرگز باعث نشد که اجازه خیانت به کسی بدن و در ضمن امام از اون جهت که خیرخواه همه بودن و موسوی هم تا اون موقع خودشو آدم متدینی جا زده بود امام با ملاطفت و پدرانه با او صحبت می کرد اگر اینجوری باشه که ایشون همیشه مورد علاقه امام باشند حتی در حال حاضر (البته به زعم شما) پس تکلیف این فرمایش امام که فرودند ملاک حال افراد است چیه؟
اگر امام زنده بود خدا می دونست چه حکم سنگینی برای موسوی می بریدند