جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۶

روايت يك شاهد عيني از تهديد هواپيماي ايران در آسمان يمن

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 421088
«آدم خجالت مي كشد در چنين دنيايي زندگي مي كند.» اين حرف دل يك پزشك متخصص ايراني است كه قرار بود براي مداواي مجروحان يمني به اين كشور سفر كند اما در آسمان يمن مجبور به بازگشت به ايران شد.
روايت يك شاهد عيني از تهديد هواپيماي ايران در آسمان يمن
به گزارش جهان به نقل از همشهری، «آدم خجالت مي كشد در چنين دنيايي زندگي مي كند.» اين حرف دل يك پزشك متخصص ايراني است كه قرار بود براي مداواي مجروحان يمني به اين كشور سفر كند اما در آسمان يمن مجبور به بازگشت به ايران شد. گرچه تهديد جنگنده هاي سعودي بر فراز آسمان يمن، مانع از فرود هوا پيماي ايراني حامل تيم و تجهيزات پزشكي در فرودگاه صنعا شد اما شاهين میرمحمد صادقي مي گويد: اگر صلاح باشد باز هم براي خدمت به مجروحان عازم يمن خواهم شد.

محمد صادقي كه نمايندگي مردم استان فارس در مجلس را هم در كارنامه اش دارد معتقد است شرايط يمن حتي بدتر از غزه است و تمام قوانين بشري و بين المللي به طور آشكار نقض مي شود. او مي گويد: در حال حاضر راه ارتباطي همه دنيا با يمن قطع است. مردم يمن در بحران قحطي غذا، دارو و آب سر مي كنند و آدم خجالت مي كشد در چنين دنيايي زندگي ميكند.

دوبار تهديد و ممانعت از فرود هواپيماي حامل كمك هاي مردمي و پزشكي ايران به يمن توسط جنگنده هاي سعودي بهانه اي شد براي گفتگو با يكي از شاهدان عيني اين حادثه، آنچه مي خوانيد گفتگوي همشهري است با شاهين محمد صادقي جراح متخصص عمومي و نماينده مردم در مجلس.

اعزام شما به يمن براي مداواي مجروحين از سمت كدام سازمان يا نهاد انجام گرفته بود در آن هواپيما چند نفر حضور داشتند؟


- بنده به صورت داوطلبانه از سمت جامعه پزشكي اعزام شدم. تيم پزشكي ما حدود ۲۰ نفر شامل جرحان فوق تحصص، پرستار و تكنسين به همراه مقدار زيادي لوازم و تجهيزات پزشكي براي مداواي مجروحين بود. علاوه بر آن در هواپيما حدود ۹۰ نفر از مجروحين يمني و همراهنشان شامل مرد و زن و كودك حضور داشتند. اين افراد قبل از حمله سعودي ها به اين كشور مجروح شده و براي مداوا به ايران آمده بودند.

- كمي درباره جزئيات حادثه توضيح دهيد؟


بعد از كسب مجوزهاي لازم، حدود ساعت ۱۳ تهران را به مقصد صنعا ترك كرديم و تقريبا ساعت ۱۶ بود كه از خاك عمان عبور و وارد خاك سعودي ها شديم. در اين لحظه بنده در كابين خلبان حضور داشتم و متوجه غير عادي بودن اوضاع شدم. لحظاتي بعد خلبان و كمك خلبان با هم صحبت كردند و از من خواست كه كابين را ترك كرده و به جايگاه مسافرين بروم. هنگام خروج از كابين خلبان متوجه شدم هواپيما مسيرش را تغيير مي دهد تا اينكه در نهايت به فرودگاه بندر عباس برگشتيم. از خلبان سوال كردم كه چه اتفاقي افتاده كه او گفت، دو هواپيماي جنگي سعودي اخطار دادند مسير هواپيما را تغيير دهيم در غير اين صورت به سمت ما شليك خواهند كرد. به اين خاطر خلبان ناچار شد كه به سمت ايران برگردد.

- بعد اين حادثه سخنگوي ائتلاف ضد يمن مدعي شد به دليل عدم هماهنگي ايران براي اعزام هواپيماي حامل دارو و پزشك به يمن از فرود هواپيما خود داري كرده است؟

البته دروغ مي گويند؛ هواپيماي ايراني با رعايت كامل چارچوب هاي قانوني به سمت يمن حركت كرد. براساس اظهارات آقاي امير عبدالهيان معاون عربي- آفريقايي وزارت خارجه، در تهران با سفير عربستان هماهنگ و مجوزهاي لازم گرفته شده بود. با نماينده صليب سرخ هم هماهنگي لازم شده بود.

- بعد از شما تيم پزشكي ديگري به يمن عازم نشد؟


چند روز بعد از اين حادثه يك هواپيماي ديگر حامل پزشك و تجهيزات پزشكي عازم صنعا شد و اينبار به رغم تهديد سعودي ها، هواپيما قصد فرود بر روي باند فرودگاه را داشت كه جنگنده هاي سعودي چون جرات شليك به هواپيما را نداشتند باند و برج مراقبت فرودگاه را هدف قرار دادند. بر همين اساس شرايط ديگر براي فرود محيا نبود و هواپيماي دوم هم به ايران بازگشت.

- لحظه اي كه جنگده ها هواپيما را تهديد كرد نترسيديد؟!


مگر در جبهه كسي مي ترسيد كه الان ترس داشته باشيم.

- اگر دوباره شرايطي براي اعزام به يمن براي مداواي مجروحين فراهم شود خواهيد رفت؟


هرجا كه انقلاب نياز داشته باشد و صلاح باشد حتما خواهم رفت. متاسفانه اين روزها در يمن شاهد صحنه هاي دلخراشي هستيم. تمام قوانين بشري و بين المللي به طور آشكار نقض مي شود. شرايط يمن حتي بدتر از غزه است. در غزه حداقل برخي دولت ها به مخالفت با اسرائيلي ها برخواستند اما در ماجراي يمن همه سكوت كرده اند و حتي قدرتهاي جهاني از متخاصمان حمايت مي كنند.

- مجروحان يمني كه در هواپيماي شما بودند موفق شدند به كشورمان باز گردند؟


نخير،‌ همچنان در ايران هستند. در حال حاضر راه ارتباطي همه دنيا با يمن قطع است. مردم يمن در بحران قحطي غذا، دارو و آب سر مي كنند. آدم خجالت مي كشد در چنين دنيايي زندگي ميكند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسين
Iran, Islamic Republic of
[...] تهديد كه باعث بازگشت هواپيماي ايراني نشد. بلكه هواپيماي ما به تهديد آنها بي توجهي كرد و خواست بنشيند و بمباران فرودگاه مانع شد.
آنكه شما نوشتي يعني ترسيديم.
اما اينكه واقعيت هست يعني شجاعانه ايستاديم.
درستش كن ميني!
منظورم لطفا بود
حسين
Iran, Islamic Republic of
ببخشيد اشتباه كردم. اولش خوندم. پيام دادم بعد بقيه رو خوندم. ببخشيد.
France
چی؟
آفرين بر اين ابرمرد
alireza
Iran, Islamic Republic of
تمام مشکلات زیر سر همین پول پرستی پزشکان است اگر این پزشک در هواپیما نبود اتفاقی نمی افتاد
اون قرص مخصوصت رو باز نخوردی؟