سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

هشدار دانشمندان درباره اسیدی شدن آبها

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 431681
دانشمندان درباره اسيدی شدن آب درياها و اقيانوس‌ها و نابودي حيات دريايي، به علت آلايندگي کربني هشدار دادند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال های اخير آلاينده های کربنی در جهان افزايش يافته است. اين آلاينده های کربنی نه تنها زندگي موجودات در خشکي را تهديد می کند بلکه تهديدی براي آبزيان نيز به شمار می رود.

گزارشی که اخيرا بيست و دو دانشمند جهان در نتيجه تحقيقات خود جمع آوری و منتشر کرده اند ، نشان می دهد در صورتی که ورود آلاينده های کربنی به محيط زيست به شدت کاهش نيابد، حيات دريایی به گونه ای غيرقابل برگشت تغيير خواهد کرد. نتايج اين تحقيقات در مجله پژوهشی «ساينسScience» منتشر شده است.

براساس اين پژوهش، دمای اقيانوس ها و درياها در حال افزايش است، اکسيژن موجود در اقيانوسها و درياها کاهش می يابد و آب آنها بيشتر حالت اسيدی پيدا می‌کند. ورود دی اکسيد کربن به آب درياها و اقيانوس ها سبب به خطر افتادن صخره های مرجانی می شود که يکی از عجايب طبيعت به شمار می رود.

دی اکسيد کربن، گازی اسيدی است و ورود آن به آب اقيانوسها و درياها سبب اسيدی شدن اين مناطق می شود.

اگر روند کنونی ورود آلاينده های کربنی به اقيانوس ها و درياها ادامه پيدا کند ، صخره های مرجانی که پناهگاه ماهی هاست، بعيد خواهد بود يکصد سال ديگر دوام بياورد. ماهی ها نيز در معرض خطر قرار دارد. اسيدی تر شدن آب سبب می شود ارگانسيم های کوچک آبزيان دريایی نيز به خطر بيفتد.

بررسی هاي علمی نشان می دهد پنجاه و پنج ميليون سال قبل، با گرم شدن ناگهانی اقيانوسها نرم تنان صدف دار دريايی و گونه های آبزيان منقرض شد.

پس از اين برهه زمانی، يکصد و شصت و پنج هزار سال طول کشيد تا اين گونه های جانوری بتواند بار ديگر به حيات دريايی بازگردد.

دانشمندان می گويند تاثير آلاينده های کربني ناشی از فعاليت انسان ها برای آب درياها و اقيانوس‌ها، ده برابر مشکل پنجاه و پنج ميليون سال پيش است و اگر روند کنوني ادامه پيدا کند تا سال دو هزار و صد، درياها و اقيانوسها به گونه ای غيرقابل برگشت، تغيير خواهد کرد. در نتيجه، نسل هاي بعدي نمي تواند از زيبايي صخره هاي مرجاني و حيات آبزيان بهره مند باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *