جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۷
۳۵

توهین وزیر به رئیس جمهور برای توجیه گرانی قیمت خودرو!

دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۰۱
کد مطلب: 371282
واقعیت ماجرا چیست و چرا باید کار قیمت‌گذاری خودرو که تأثیر مستقیم بر وضع اقتصادی مردم دارد- به این سخنان بی‌پایه کشیده شود و برای توجیه این قیمت‌های عجیب، حتی حرمت رئیس جمهور هم وجه‌المصالحه قرار گیرد؟
توهین وزیر به رئیس جمهور برای توجیه گرانی قیمت خودرو!
به گزارش جهان، کیهان نوشت:‌ اینکه مقامات ارشد کشور در فکر مشکلات و دغدغه‌های مردم باشند و از بابت رنج و سختی مردم مکدر شوند، خوب و پسندیده و نشان از توجه به وضع معیشت مردم است. اما ماندن در حرف و رها کردن موضوع و پاس‌کاری موضوع بین افراد و شوراهای مختلف نه مطلوب است و نه مورد انتظار.

سخنان وزیر صنعت و معدن در دفاع از قیمت‌گذاری اخیر خودروها و منتفی شدن تکدر رئیس جمهور، یادآور خاطره پس گرفتن عذرخواهی رئیس جمهور در ماجرای سبد کالا توسط معاون ایشان است!

چند روز قبل و در حالی که مردم به معنای واقعی از اعلام قیمت جدید خودروها مکدر بودند، و حتی خود اعضای شورای رقابت از لزوم تجدید نظر در این باره سخن می‌گفتند و سخنگوی دولت هم مراتب تکدر رئیس جمهور را اعلام کرده بود وزیر صنعت در دفاع از قیمت‌های اعلامی، آن را منطقی و معقول دانست و حتی با حذف برخی عوامل دخیل در قیمت‌گذاری رشد قیمت خودرو را منتفی دانست! اما وی در پاسخ به این سؤال که «آیا رئیس جمهور که از این قیمت‌ها مکدر شده است، این علل و عوامل را نمی‌دانسته؟» پاسخ عجیبی داد که ابهامات فراوانی را برمی‌انگیزد.

پاسخ چنین بود. «به آقای روحانی گزارش‌هایی اعلام شده بود که حتی تا ۳۰ درصد قیمت‌ها اضافه شده است. این اطلاعات از طریق بعضی رسانه‌ها منتقل شده و نادرست بود... اطلاعات درست را خدمتشان فرستادیم» این سخنان از چند وجه قابل تعمق و توجه است:

۱- نخستین برداشتی که از این سخنان در ذهن هر مخاطبی نقش می‌بندد این است که رئیس جمهور شخص بی‌اطلاعی است که براساس شنیده‌ها به تحلیل و جمع‌بندی می‌رسد و بر همان اساس هم اظهارنظر می‌کند. خبری از تدبیر و کار تخصصی و گروه مشورتی نیست و می‌شود رئیس جمهور را با یک خبر ساختگی، به واکنش وا داشت! آیا این سخنان بی‌احترامی به رئیس جمهور نیست!؟ و آیا رئیس دولت تدبیر و امید واقعاً اینگونه است!؟

۲- اگر سخنان جناب وزیر را بپذیریم، اکنون باید پرسید این موضوع درباره همه اظهارات رئیس جمهور مصداق دارد یا فقط برخی از آنها!؟ مثلاً آیا اینکه رئیس جمهور توافقنامه ژنو را به معنی شکستن کمر ابرقدرتها دانست، بدلیل اطلاعات غلط و نادرستی که به ایشان داده شده نبود؟ اینکه رئیس جمهور با عصبانیت منتقدان دولت را بی‌سواد نامید، بدلیل ارائه اطلاعات غلط به ایشان نبوده است!؟ اینکه رئیس‌جمهور، از کاهش قیمت مواد خوراکی و رسیدن تورم به ۱۴/۵ درصد سخن گفته است، ناشی از اطلاعات غلط و غیرواقعی نبوده؟ طبیعی است که رئیس‌جمهور شخصا خرید نمی‌کند و از قیمت‌ها خبر ندارد و لابد برخی افراد اطلاعات مربوطه را به ایشان می‌دهند و چه بسا که این اطلاعات غلط باشد! می‌بینیم که اگر قرار باشد به سخن وزیر محترم اعتنا کنیم، ناچاریم که دیگر به سخنان رئیس جمهور اعتماد نکنیم و همه آنها را با دیده شک و تردید دنبال کنیم. چرا که در نتیجه این سخنان این شائبه مطرح می‌شود که رئیس جمهور توسط عده‌ای خاص کانالیزه شده و اخبار و اطلاعات آنگونه که آن اطرافیان می‌خواهند به ایشان می‌رسد. آیا مراد وزیر همین نیست؟

۳- ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که جناب وزیر، رسانه‌ها را منشأ این اطلاعات غلط می‌داند و آنها را سبب تکدر بی‌مورد رئیس جمهور!
اما این سخن هم ناصواب و ناروا است چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ مضمون. چرا که از یک سو وظیفه رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی به مردم است صرفنظر از خوشایند یا ناخشنودی جناب وزیر و از دیگر سو ثابت شده که رسانه‌های حامی دولت، حمایت از دولت را در پوشاندن حقایق و بازگو نکردن آنها می‌دانند و ورود کیهان هم که اساساً به نهاد ریاست جمهوری ممنوع است! و طبیعتاً رسانه‌های حامی دولت اسباب تکدر رئیس جمهور را فراهم نمی‌آورند. پس چه کسی است که اطلاعات نادرست به رئیس جمهور می‌دهد؟

به نظر می‌رسد برخلاف اظهارات جناب وزیر، این رسانه‌ها نیستند که اخبار غلط به رئیس دولت می‌دهند بلکه عده‌ای که رئیس‌جمهور را پلی برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود می‌دانند و اتفاقا کارنامه روشنی هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی ندارند، سعی در قبضه کردن دولت در عرصه‌های مختلف و از جمله در امور اقتصادی دارند و راهکار رسیدن به این آرزو را دادن اطلاعات غلط یا محدود به رئيس‌جمهور می‌دانند. موضوعی که کیهان بارها مشفقانه گوشزد کرده و گوش شنوایی نشنیده است.

۴- اما واقعیت ماجرا چیست و چرا باید کار قیمت‌گذاری خودرو که تأثیر مستقیم بر وضع اقتصادی مردم دارد- به این سخنان بی‌پایه کشیده شود و برای توجیه این قیمت‌های عجیب، حتی حرمت رئیس جمهور هم وجه‌المصالحه قرار گیرد؟ آیا می‌توانیم قبول کنیم شورای رقابت در کسوتی به ظاهر غیر دولتی تصمیمی بگیرد که هم رئیس جمهور مکدر شود، هم نمایندگان مجلس، هم مردم و حتی خود اعضاء شورای رقابت هم به آن معترض باشند؟ و بعد از این همه تکدر، ناگهان وزیر دولت از آن حمایت کند؟ آن تکدر چیست و آن حمایت چه حکایتی دارد؟

۵- حقیقت این است که دولت یازدهم کراراً اعلام کرده که عزمی برای تثبیت قیمت‌ها ندارد، معتقد به ساز و کار بازار است و هیچ برنامه‌ای برای کنترل قیمت‌ها و مسائلی از این دست ندارد. آخرین بار هم خود جناب وزیر صنعت این موضوع را با سربلندی اعلام کرده است. از دیگر سو، شورای رقابت برخلاف همه آنچه گفته می‌شود، وابستگی تام و تمامی به دولت دارد و نمی‌توان نظر آن شورا را خلاف نظر دولت دانست. چرا!؟ چون آن شورا ۱۵ عضو دارد که ۳ عضو آن ناظر و بدون حق رأی هستند. از ۱۲ عضو باقیمانده، ۸ عضو با حکم مستقیم رئیس جمهور منصوب می‌شوند یعنی رأی دولت ۸ رأی و رأی دیگران ۴ رأی است. آیا باز هم باید قبول کنیم که این شورا مستقل است!؟ اینکه نحوه قیمت‌گذاری شورا چه بوده که حتی صدای خود اعضا هم درآمده و نرخ تورم چند مرتبه در محاسبه قیمت‌ها لحاظ شده، پیش از این در کیهان تشریح شده و از تکرار آن می‌گذریم.

۶- این سخن که نرخ واقعی تورم را باید از جیب مردم پرسید، حرف درستی است. نرخ تورم روی کاغذ و سخنرانی دردی از مردم دوا نمی‌کند. نرخ خودرو هم همان است که مردم می‌پردازند و نرخ کاغذی چاره‌ساز نیست. کیفیت خودروهم چنین است. اگر قرار است آنگونه که جناب وزیر وعده کرده، خودروها از مهرماه امسال به استاندارد یورو ۴ برسد، چرا از امروز پول آن از مردم گرفته شود؟! و اگر مثل چند سال گذشته که وعده‌های مکرر خودروسازان داخلی در افزایش کیفیت به تأخیر افتاد، باز هم شاهد تأخیر باشیم، تکلیف مردم و پولی که می‌پردازند چیست؟ اکنون به وضوح شاهد پاس‌کاری موضوع قیمت خودرو در بخش‌های مختلف دولت هستیم. رئیس جمهور مکدر است. سخنگوی دولت می‌گوید «رسماً به عنوان سخنگوی دولت اعلام می‌کنم که دولت با افزایش قیمت خودروها موافق نیست و حتی تخصیص ارز مبادله‌ای در راستای این خواست دولت است که صنعت خودرو بتواند محصولات خود را عرضه کند. دولت با افزایش قیمت خودرو با هرگونه افزایش قیمتی به شدت مخالف است و اقدام نخواهد کرد» وزیر صنعت هم از قیمت‌ها تمام قد دفاع کرده و بخشی از نرخ جدید را به گردن مجلس بخاطر نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده می‌اندازد برخی را هم به گردن قوه قضائیه بخاطر نرخ جدید دیه! و این وسط مردم هستند که باید خودروی بی‌کیفیت را به قیمت گزاف بخرند!

۷- اما در این هیاهو و پاس‌کاری و تکدر و رفع تکدر، بنظر می‌رسد خبرهای دیگری هم باشد. در فروردین امسال وقتی خبر افزایش سه ونیم برابری واردات خودرو منتشر شد، مردم و رسانه‌ها نسبت به ادامه این روند هشدار دادند و آن را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانستند. روندی که براساس پیش‌بینی کارشناسان به واردات حداقل یک میلیارد دلار خودرو در سال ۹۳ منتهی می‌گردید! اندکی بعد برخی منابع خبری اعلام کردند که یکی از وزرای اقتصادی دولت طی نامه‌ای به بهانه بالا بردن کیفیت حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت در کشور، درخواست کرده دولت مجوز ورود سالانه ۲۰ هزار خودروی سواری و ۸ هزار ون را با استفاده از معافیت گمرکی و سایر عوارض صادر کند!

این تقاضا با مخالفت مواجه شده اما استمرار کیفیت پایین خودروهای داخلی و افزایش قیمت آن‌ها و مقایسه یک خودروی داخلی و مشابه خارجی آن به لحاظ قیمت، این ابهام را در ذهن ایجاد می‌کند که نکند عده‌ای با کنترل کیفیت پایین خودروها و عدم کنترل قیمت‌ها، سودای واردات خودروی خارجی را به بهانه ایجاد رقابت و بهبود ناوگان حمل و نقل و خلاصه احترام به ذائقه مشتری دارند!؟

اکنون نگاهی دوباره به ابتدای این نوشتار بیفکنیم. وزیر صنعت، رئیس جمهور را از حقیقت ماجرا بی‌اطلاع دانسته و رسانه‌ها را عامل رسیدن اطلاعات غلط به ایشان و تکدر خاطرش می‌داند. او معقتد است مشکل مردم گرانی غیر منطقی است و مردم با گرانی منطقی مشکلی ندارند! لذا سعی در توجیه منطقی گرانی‌ها می‌کند! اما فراموش نکنیم که اعتماد مردم، مهمترین عنصر برای همکاری با دولت است و اگر قرار باشد رئیس جمهور در موضوع قیمت‌گذاری‌ها توسط وزیر صنعت بی‌اطلاع معرفی شود، فردا به چه کسی می‌توان اعتماد کرد!؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی کیهان خیلی [...] هستی
الان شدی مدافع دکتر روحانی؟ ؟ مثلا میخوای با این کارهای مضحک و بچه گانه ات بین رییس جمهور و وزرا اختلاف و تفرقه بندازی؟ اما زهی خیال باطل
بیت المال یا ب....
وزیری که برای معالجه گوش خود به المان برود و تکنولوژی انجا را خارق العاده که هشتاد سال دیگر به کشور وارد می شود....
عزیز من از کیهان غیر از این انتظاری نیست...
حاااااااامد
درود بر روحانی عاشقتم روحانی
رها
حرف حق را بپذيريد هرچند از دشمنتان باشد..!!
ببينيد(بشنويد) چه ميگويند اگر حق است بپذيريد اگر ناحق است رد کنيد - منصفانه بخوانيد
در ابتدای رسالت پيامبر اسلام، مشرکان به پيروان و دوستانشان توصیه مؤکد ميکردند که سخنان محمد ص را نشنويد(پنبه در گوش بگذاريد که صدايش به گوش شما نرسد)
رئيس جمهور آمريکا نيز به ايرانيان توصيه کرد کيهان نخوانيد ....
محمدمعین
بفهم؛ وقتی آمریکایی از چیزی لجش می گیره اتفاقا باید بهش اهمیت داد. چند سالته؟؟؟ بچه ای؟؟؟؟
United States
با سلام

متأسفانه اشتباهات ، ناشی گری ها ، تپق زدن ها و خرابکاری های این دولت در زمینه های مختلف که بعضآ خیلی فاحش هم هستند زیاد شده . اشتباه در گفتار ، رفتار ، عمل ، اجرا و ... .

شعارهای دولت ، عموما شعارهای خوبیست . اما به نظر میرسد مهارت کافی برای مدیریت و اجرای آنها وجود ندارد .

در این اوقات عزیز دعا میکنم اگر آقای روحانی واقعا قصد خدمت به اسلام و مسلمین را دارد خداوند به او و همکارانش کمک کند و آنها را به راه راست هدایت نماید .
احسنت... ولی طبق معمول گوش شنوایی نیست برادر، خودت رو خسته نکن!
Iran, Islamic Republic of
چرا در دلت قبل اینقدر به فکر مردم و مشکلات نبودید یکباره بعد از 8 سال از خواب خرگوشی بیدار شدید و تازه فهمیدید گرونی شده چرا وقتی پژو از 13میلیون شد 27 میلیون قلم فرسایی نکردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
حسین
Iran, Islamic Republic of
من واقعا از شما ممنونم کهبه موضعی به این مهمی اشاره کردید

و واقعا امیدوارم که خود رئیس جمهور محترم و محبوب به این بی احترامی جوابی مناسب بدهند و لازم میدونم بگم که این آقای وزیر ظاهرا غیر از خودش هیچ کسی را به حساب نمی آورد
خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند انشاالله
Mehdi
روحاني مچكريم !!!!!!!
تكدرتو قربون!
Iran, Islamic Republic of
الان روحاني مياد اينو مي خونه و ترك تحصيل حرفاي شما قرار مي گيره و ميره به وزيرش ميگه منو توهون موكنو؟ برو ديگه نمي خوام ببينمت!
بوی رانت و پول میاد !!!!!!
آقای وزیر..........!
رها
بريد ببينيد وزير محترم عضو هيات مديره چندتا شرکت خصوصی قطعه ساز است و از اين افزايش اون شرکتها چقدر سود ميکند و آقای وزير چقدر .....
Iran, Islamic Republic of
پشت مسئله گراني خودرو ج[...] و باند كارگزارن مي باشد.
بنده به عنوان یک شهروند ایرانی از ظلم و جفایی که خودروسازان داخلی و یاورانشان در حق ملت دارند و می دارند نمیگذرم و فردای قیامت باید جواب پس دهند.
و بانند که این ظلم پایدار نمی ماند .
چی شد،که شما دلسوز ومدافع رئیس جمهور شدید
بابا شما هم شدین ملا نقطه ای، آخه این چه وضع خبر و تحلیلش هست من از روز اول از خوانندگان و طرفداران سایت شما بودم واقعا بعضی از این خبراتون حال مخاطب را به هم می‌زنه یعنی اصلا برای مخاطب ارزشی قائل نیستید وقتش رو می‌گیرید و یک مشت حرف مفت تحویل مخاطب می‌دید اینکه ما رای نیاوردیم درست ولی اینکه جناح مخالف بر ما داره چیره میشه هم درست، ولی واقعا برای رسیدن به مطلوب باید به مخاطبین با این خبرهای آبکی و تحلیلیهای الکی توهین بشه
کیهان جان کو گوش شنوا چنین تحلیلی را اطرافیان رئیس جمهور نه میتوانند بدهند ونه میدهند ودست آخر اینکه ناشی گری (!) خود را با یک انگ دیگر به مردم ماست مالی میکنند
جواد
Iran, Islamic Republic of
رسانه ها از آقای وزیر صادق تر هستند و این وزیر ناکارآمد صنعت هست که بدلیل ضعف مدیریت اطلاعات نادرست و مجعول به آقای روحانی میدهد!!!
حمید حقگو
Iran, Islamic Republic of
با سلام به همه مردم خوب و خوش قلب ایران . این حرفهایی که آقای نعمت زاده در خصوص عدم اطلاع رییس جمهور نسبت به قیمت خودرو زده است خیلی اباطیل است . بیش از هر کس دیگری این رییس جمهور است که نسبت به اتفاقات کشور اطلاعات دارد و از قضا اطلاعات صحیح هم دارد . این بی تدبیری وزیر است که قیمت خودرو اینقدر دچار تلاطم می شود و هر کس که خواست ان را تغییر می دهد . آقای نعمت زاده پیر شده است و باید از کار اجرایی کنار بکشد
Iran, Islamic Republic of
كسي كه خودش را به خواب زده نمي توان از خواب بيدار كرد فقط استيضاح بيدار كننده ايشان است
مصطفی
چگونه است که تویوتا کمری اگر بدون تعرفه وارد شود 68 میلیون قیمت دارد ولی مگان که قابل مقایسه با آن نیست 100 میلیون قیمت دارد.این نشان دهند فساد عمیق مالی در شرکت سایپا دارد.و مردم هزینه این فساد را با جان و مال خود می پردازند و اصلا اختیاری هم ندارند.به وزیر حامی مفسدان و کم فروشان کلان می گویم از خدا بترس و اگر نمی ترسی آزاده باش.
سید سجاد
Iran, Islamic Republic of
ای بابا از دولت جدید نباید انتظاری بیش از این داشت
علی
حکایت اقتصاد ایران شده حکایت اصحاب کهف. شب میخابی صبح پامیشی 70 درصد تورم میبینی.
کجای دنیا اینجوریه ؟ کشورهای افریقایی هم که درگیر جنگ داخلی هستن اینقدر تورم رو به مردمشون تحمیل نمیکنن .
کریمی
لطفا با انتقاد از کیهان سعی نکنید صورت مساله را پاک کنید و افکار عمومی را منحرف نکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظر شما وزیر مولتی میلیاردر خبر از درد فقرا دارد؟ اصلا ایشان خودروهای ایرانی سوار میشود؟لذا بجای این حرف و حدیث بریده مثل وزیر پولدار بشید تا منتظر بالا پایین قیمت نباشید
Iran, Islamic Republic of
حرفی نیست ما هم معتقد به ساز و کار بازار هستیم جناب وزیر ! لطفاً مرزها را باز کنید تا مردم خودرو را خودشان انتخاب کنند نه اینکه زورکی به خردشان بدهید.
رها
نگران نباشيد، افزايش قيمتها با شيب ملايم است ...
حسن
منتظر دولت جلیلی در زیر سایه حضرت حجت هستیم.
انشاالله بهتر شود.
رییس جمهورهای سمنانی اومدن و رفتن و میرن .
Iran, Islamic Republic of
بابا این متمول و مرفه بی درد چی از درد و رنج مردم می فهمه که براش ارزون و گرون شدن خودرو مهم باشه. وقتی یه کارمند با 25 سال سابقه کار حتی نمی تونه یه خودرو عهد عتیقی مثل پراید بخره حالا بمونه خودروهای مدل بالای دیگه. البته این آقایون تا وقتی با ماشینای آنچنانی تردد می کنن درد ما رو نمی فهمن. یا شایدم خودشون لایق همه چیز می دونن و بقیه استحاق چیزی رو ندارن. اینجور آدما که از افزایش قیمتها بدون تناسب تا بالا رفتن دستمزدا و حقوقا حمایت می کنن بنظر خودشون هم سهمی از این آشفته بازار می برن
یاسر
وزیر صنعت در برنامه بیست و سی:"دولت به دنبال تثبیت قیمتها نیست ..چند بار بگم؟"
کاری نه به کیهان دارم و نه جناح بندی دولت و اینجور چیزا.
بنده حاااااالم از این شرکت های خودرو سازی ایران .... میخوره.
خودروی بی کیفیتشون رو به قیمت های سرسان اورو همونجور که اونا دوست دارن باید
باید
باید بخری.
خودرو وسیله ی ضروری زندگی های امروزی شده.
پراید رو به قیمت حدود چهار تومان می سازن. به قیمت بیست میلیون تو پاچه ی ملت می کنند.
امیر
واقعا این می گم چه سودی خودرو داخلی دارد.غیر از اینکه با این خودروهاآلودگی بیشتر شده .وکار خانه های چینی .بازار بهتری پیدا کردند