جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کارت یارانه اشتغال می‌آید

دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 164912
این طرح مانند صدور شناسنامه هویتی کاری برای افراد است که از این طریق تمام اطلاعات ضروری نیروی کار در آن درج خواهد شد.
مهر: معاون وزیر کار با تشریح جزئیات کامل طرح صدور "کارت یارانه اشتغال" برای کارجویان، گفت: تعداد دقیق کارجویان کشور از طریق فراهم شدن زمینه‎های قانونی و ایجاد شرایط صدور این کارت‎ها در کاریابی‎ها، مشخص می‎شود.

محمدحسین فروزان مهر از تعریف یک پروژه در وزارت کار و امور اجتماعی تحت عنوان "کارت یارانه اشتغال" خبر داد و گفت: این طرح مانند صدور شناسنامه هویتی کاری برای افراد است که از این طریق تمام اطلاعات ضروری نیروی کار در آن درج خواهد شد.

معاون توسعه اشتغال و منابع انسانی وزارت کار، اظهار داشت: با نهایی شدن و قابل اجرا کردن این طرح، کارجویان باید از طریق دفاتر کاریابی برای دریافت این کارت ها اقدام کنند.

صدور کارت یارانه اشتغال

فروزان مهر ادامه داد: البته این موضوع باید در شورای عالی اشتغال مطرح و به تصویب نهایی برسد اما اصل قضیه این است که افراد کارجو این کارت ها که ارزش ریالی نیز دارد را دریافت خواهند کرد و در داخل این کارت ها تمام اطلاعات و ویژگی های نیروی کار به اضافه کد ملی وی وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت کار و امور اجتماعی، تاکید کرد: همچنین این کارت ها به بانک های اطلاعاتی دیگری نیز مرتبط هستند و به نحوی عمل خواهد کرد که افراد نمی توانند در صورت شاغل بودن خود را بیکار قلمداد کنند و در این زمینه سیستم کنترلی وجود خواهد داشت.

معاون وزیر کار بیان داشت: وقتی که این کارت ها توزیع شود متوجه خواهیم شد که چه میزان بیکار در کشور داریم. بنابراین افراد کارجو از طریق کاریابی های مجاز کشور کارت ها را دریافت خواهند کرد که طبق آن می توان تشخیص داد که در حال حاضر در گروه کشاورزی ما چه میزان فارغ التحصیل بیکار داریم.

شناسایی تعداد دقیق بیکاران

به گفته فروزان مهر، از این طریق هزینه های استخدام کارجویان نیز کاهش می یابد و کارفرمایان هم می توانند نیروهای کیفی مدنظر خود را بکار بگیرند اما وزارت کار و امور اجتماعی استفاده های سیاست گذاری نیز از آن خواهد برد.

وی خاطر نشان کرد: در نرم افزار اطلاعات قابل طبقه بندی است و می توانیم طبق آن مثلا به وزارت علوم اعلام کنیم که در فلان رشته آموزشی ظرفیت پذیرش را کمتر و یا متوقف کنند و این موضوع عدم تناسب بین رشته و تقاضای کار را حل خواهد کرد.

این مقام مسئول در وزارت کار و امور اجتماعی، افزود: ضمن اینکه افراد متناسب با مهارت خود مشغول به کار خواهند شد و از این طریق بهره وری و راندمان در تولید هم بالاتر خوهد رفت.

صدور کارت توسط کاریابی‎ها

فروزان مهر کاهش هزینه تمام شده تولید و قیمت تمام شده کالاها و خدمات را نیز از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر مشکل این است که کارجویان و کارفرمایان از همدیگر خبر ندارند اما از این طریق می توان زمینه آشنایی آنها را با یکدیگر فراهم کرد.

معاون وزیر کار ادامه داد: از سویی نیز الزام می کنیم ورود و جذب نیروی انسانی باید از طریق کاریابی ها صورت بگیرد و بکارگیری نیروی کار خارج از مراحل قانونی که البته نیازمند مصوبات خواهد بود را می توان از شمول قانون کار، بیمه و استخدام خارج کرد و به صورت کلی کار غیرمجاز شناخته شود.

وی این مطلب را هم افزود که این موضوع تخصص گرایی ایجاد خواهد کرد و به کارفرما نیز کمک می کند که هزینه های جذب نیروی کار خود را کاهش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *