جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۸

وقتی مخابرات قم تا مرز ورشکستگی رفت!

شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 380011
چندی پیش نخستین نیروگاه تولید برق CHP کشور (تولید همزمان برق و آب مقطر با مقیاس کوچک) در قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. سید اسدالله دهناد مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم هزینه احداث این نیروگاه را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرده بود که با مشارکت ۵۱ درصدی شرکت مخابرات استان قم احداث شده است.
به گزارش جهان به نقل از برق نیوز، چندی پیش نخستین نیروگاه تولید برق CHP کشور (تولید همزمان برق و آب مقطر با مقیاس کوچک) برای نخستین بار در قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

سید اسدالله دهناد مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم هزینه احداث این نیروگاه را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرده بود و گفته بود: این نیروگاه با مشارکت شرکت مخابرات استان قم و شرکت ری نیرو وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در جاده قدیم قم - تهران افتتاح شده است.

به گفته دهناد، این نیروگاه علاوه بر تولید برق، همزمان روزانه ۱۰۰ هزار لیتر آب مقطر تولید خواهد کرد که با توجه به خشکسالی‌های اخیر در قم، امکان خوبی برای استان ایجاد می شود.

"مخابرات استان قم" و "شرکت ری نیرو" سرمایه گذاران پروژه

احداث نیروگاه مقایس مقیاس کوچک قم که با سوزاندن گاز طبیعی در دیزل های حرارتی، برق تولید می کند با مشارکت ۵۱ درصدی شرکت مخابرات استان قم و ۴۹ درصدی شرکت ری نیرو انجام گرفته است. شرکت ری نیرو از مجموعه شرکت‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است و این ستاد نیز از جمله سهام‌داران کنسرسیوم اعتماد مبین است. همانگونه که معاون اقتصادی این ستاد در آیین افتتاح این نیروگاه، گزارشی از فعالیت‌های اقتصادی این ستاد ارایه کرده اند که یکی از انها همین پروژه بوده است.

روند احداث این پروژه بیش از دو سال طول کشید و در سال ۹۱ به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، هیات مدیره مخابرات قم با مشارکت و سرمایه گذاری در این پروژه مخالفت کرد ولی به اصرار معاون اقتصادی ستاد، مسولین شرکت تسلیم شدند.

به گزارش برق نیوز، روند خرید دیزل‌ها از اسپانیا همزمان با افزایش ناگهانی نرخ ارز در ایران و اعمال تحریم‌های جدید همراه شد که پیامد آن اتمام پروژه با بیش از دو برابر قیمت شد. این موضوع علاوه بر اینکه شرکت مخابرات را با تنگناهای شدید نقدینگی مواجه کرد که حتی برای تامین سرمایه در گردش خود مجبور به اخذ یک ماهه یک میلیارد تومان وام از بانک ملت و پرداخت بهره انهم شد. از طرف دیگر خرید تجهیزات توسعه از جمله سوئیچ را با مشکل مواجه کرد.

وقتی مخابرات قم دچار کمبود نقدینگی می‌شود!

به گزارش برق نیوز، روزهای پایانی سال ۹۱ و ۹۲ روزهای سختی برای مدیریت شرکت برای تامین نقدینگی پرداخت تعهدات مشارکت در این نیروگاه بود.

به دلیل اعمال تحریم‌ها سرمای‌گذاران پروژه مجبور شدند تا قطعات اصلی دیزل که برای اورهال نیاز است را به مقدار زیاد خریداری و ذخیره کرده اند که این هم یکی دیگر از علت‌های توجیه ناپذیر شدن این پروژه بود.

آب مقطری که بازار ندارد!

به گزلرش برق نیوز، یکی از دلگرمی‌های سرایه گذاران این پروژه تولید آب مقطر و فروش آن بود که آن هم گویا چندان فایده اقصتادی خاصی ندارد.

گزارشت نشان می دهد که در حال حاضر در قم چند تولیدکننده بزرگ آب مقطر وجود دارند که نیاز استان قم و استان‌های همجوار را تامین می کنند و بدین تریب تاکنون بازار مطمئنی برای فروش محصول تولیدی نیروگاه نیز یافت نشده و حسب شنیده ها قرار است بخشی از محصول تولیدی در داخل خود شرکت مصرف شود.

به نظر می‌رسد با توجه به نرخ سود بالای وام‌های بانکی و تورم فزاینده و همچنین تاخیر در پرداخت های خریدهای عمده که زیان های مالی زیادی به شرکت وارد کرده، ورود شرکت مخابرات قم در بازار خصوصی و سرمایه گذاری در بخش تولید برق علیرفم آنکه در ابتدای کار، روشی مطمئن برای درآمد بوده ما هم اکنون توجیه منطقی ندارد.

گفتنی است، شرکت مخابرات استان قم در حالی اقدام به ساخت نیروگاه کرده است که به گفته کارکنان این اداره، در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود با مشکل نیز مواجه است و برخی از پیمانکارن مطالبات خود را از این نهاد وصل نکرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شوخی می کنین- 20 میلیارد برا مخابرات یه استان پول خورده توجیبی بچه ها هم نمیشه
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا همين الان به دليل كمبود تجهيزات امكان واگذاري تلفن ثابت در بسياري از مناطق پرديسان وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
وظيفه مخابرات دايري تلفن ثابت و سيار و ديتا است ضمنا با توجه به وجود مشكلات بسيار ارتباطي در اين بخش ، ورود به عرصه هاي ديگر با توجه به اينكه 40 درصد از سهام مخابرات در اختيار دولت هست هيچ معني و مفهومي نداره
Iran, Islamic Republic of
مدیریت مخابرات قم بهتر است کیفیت اینترنت خود را بالا ببرد بعد فکر احداث نیروگاه برق باشد
Iran, Islamic Republic of
از كجا ميدوني شايد برق رو بهتر از اينترنت ارايه كنند
كارمند مخابرات ورامين
Iran, Islamic Republic of
يك سوال مگه قراره تو اين نيروگاه برق از كره ، آب توليد كنند كه باتوجه به خشكسالي استان قم امكان خوبي باشه .ضمنا مگه وظيفه مخابرات حل مشكل خشك سالي قم است؟
Iran, Islamic Republic of
عدم پايندي مديريت جديد به تعهداتي كه در قبال كاركنان مخابرات داده است به ويژه در بخش حقوق و مزايا ميزان شكايت هاي كاركنان به مراجع مختلف مثا اداره كار،ديوان محاسبات و.. را افزايش داده .چرا مدديرت مخابرات به جاي پرداخت مطالبات كاركنان و دلگرم نمودن فعلان اين صنعت به فكر سرمايه گذاري در ديگر حوزه ها افتاده .؟
منم
آقا اینا ضرر میدن مردم باید پولش بدن برام جای سوال بودمخابرات قم چرا برخلاف استانهای دیگه نه نامحدود داره نه شبانه حالا اینا به درک روزانه هم سرعتش از لاک پشت کمتره
تازه جواب سوالم پیدا کردم چه خبره
آقای مدیر سایت لطفا به خودتون فشار نیارید بنده شکایت از ریس مخابرات قم رو حتی به وزیر اطلاعات و فناوری کردم ولی ایشون هم گفتن کاری از دست من برنمیاد ببین این بابا چطور پاچه بالا دستیاش خورده