جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کلیداری صلح عربستان در سوریه!

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 449114
نشنال اینترست نوشت: عربستان کلید حل مشکل آمریکا در زمینه حضور روسیه در سوریه را در اختیار دارد.
کلیداری صلح عربستان در سوریه!
به گزارش جهان، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم گزارش داد، در یادداشتی که جیمس فارویل و جرج بیبی دو تحلیلگر امور سیاسی، امنیتی و دفاعی آمریکا در مجله "نشنال اینترست" نوشته اند، آمده است: همکاری با ریاض برای ترسیم خطوط کلی تحقق صلح در سوریه، می تواند مسیر دیپلماتیک را از مسکو به واشینگتن تغییر دهد.

حملات هوایی روسیه اگر در زمینه از هم پاشیدن معارضین سوری موفقیت آمیز باشد، بازیگران منطقه ای به مسکو به عنوان قدرتی دارای نفوذ در روند صلح خواهند نگریست که باعث فلج شدن تلاش آمریکا در منزوی ساختن روسیه به خاطر فعالیت هایش در اوکراین و دیگر مناطق خواهد شد، اما اگر عملیات روسیه در سوریه با شکست مواجه شده و بشار اسد سرنگون شود، داعش و دیگر سازمان های تندرو خلا قدرت در سوریه را پر خواهند نمود.

به عقیده این دو تحلیلگر آمریکایی، خروج از این تنگنا با تسریع در تلاش به منظور حل سیاسی در سوریه، توقف مهاجرت پناهندگان و احیای مجدد نقش رهبری واشینگتن در منطقه امکان پذیر است، اما کلید دستیابی به صلح در اختیار عربستان است.

نویسندگان این مقاله معتقدند که عربستان دو راه پیش رو دارد؛ یکی افزایش حمایت از نیروهای معارض سوری و دوم تلاش برای صلح.

راه نخست یعنی افزایش حمایت از معارضین، احتمال رویارویی نظامی با روسیه را تقویت کرده و به نفع افراط گرایانی است که چه بسا خاندان حاکم در عربستان را نیز تهدید می کنند، اما گفت و گو درباره توافق با روسیه هم می تواند باعث تقویت نفوذ منطقه ای مسکو و پیامدهایی برای منافع عربستان شود که نمی توان آن را پیش بینی کرد.

عربستان می تواند با یکی از دو گزینه افزایش یا قطع حمایت مالی از نیروهای معارض میانه رو سوری، آنان را به قبول سازش متقاعد سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *