جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

در معامله هایمان کودکانه برخورد نکنیم

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 419612
خدای مهربان چون میدانسته انسان فریب این دنیا و زیبایی های زودگذرش را میخورد، قرآن کریم و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیتشان را به سوی ما فرستادند تا مکرر به انسانها راه صحیح نشان داده شود.
به گزارش جهان، وبلاگ "سلام به خدا" نوشت:
به نام خدای مهربان
 
اگر به کودکی دو یا سه ساله پیشنهاد کنیم که از میان دو چیز: یکی بستنی به اندازه قد خودش و به هر تعدادی که میخواهد، و دیگری کلی دارایی از جمله ویلای ده هزار متری در شمال ، یک خانه بسیار بزرگ در بهترین منطقه تهران، صد میلیارد پول، تمام باغات ایران، بهترین رشته دانشگاهی، بهترین شغل در آینده و هزارو یک چیز دیگر، انتخاب کند، به نظر شما کدام یک را انتخاب میکند؟
 
قطعا کودک وقتی چشمش به بستنی می افتد و میداند هر چقدر دلش بخواهد میتواند بخورد دیگر اصلا به انتخاب بعدی توجهی نمیکند. زیرا کودک قوه ی تفکرش ضعیف است و هر چه که دلش دوست دارد  و به آن میل دارد را انتخاب میکند. این کودک اصلا متوجه نیست که با پول یک هزارم از این دارایی هایی که قرار است به جای بستنی به او بدهند میتواند یک کارخانه تولید بستنی بخرد.
 
حالا هر چقدر هم انسان در ذهن خودش بگوید که این کودک عجب اشتباهی کرده، راه به جایی نمیبرد. البته نباید این کودک را سرزنش کرد زیرا که بسیاری از ما انسانها با اینکه بالغ و عاقل هستیم، همین کار را میکنیم و مورد اول را انتخاب میکنیم.
 
 در جای جای قرآن کریم خداوند متعال به ما میفرماید: ای مردم تقوا پیشه کنید تا بهشت و نعمتهایش را به شما بدهم، و بارها به ما هشدار میدهد که آن دنیا را که دائمی و ابدی است را به این دنیا که گذراست نفروشید. که اگر بفروشید ضرر کرده اید(بقره/۸۶). یعنی دقیقا میشوید، مانند آن بچه ای که در عوض آن همه پیشنهاد، آن بستنی وسوسه انگیز را انتخاب میکند.در حقیقت انسان ها به جای بهشت و آن همه نعمتهای بیشمارش به حرف دلشان گوش میدهند و جذابیت یک گناه آنها را میگیرد. از طرفی شیطان نیز میداند که باید گناهان را در نظر بندگان خدا زیبا جلوه دهد تا آنها فریب آن همه جذابیت را بخورند و به سوی خدایشان حرکت نکنند. پس اگر آن همه نعمت را به لحظه ای گناه و به جذابیت های گذرای این دنیا فروختیم یعنی ما هم، کودکانه معامله کردیم و ضرر بزرگی را متحمل شده ایم.
 
جالب آن است که خدای مهربان چون میدانسته انسان فریب این دنیا و زیبایی های زودگذرش را میخورد، قرآن کریم و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیتشان را به سوی ما فرستادند تا مکرر به انسانها راه صحیح نشان داده شود. اما ای دل غافل که اگر انسان اهل مبارزه با هوای نفس نباشد، این حرفها بر او اثر ندارد و نهایتا انتخاب اشتباه میکند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *