جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

موشکافی فنی «برجام» درکمیسیون امنیت

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب: 435713
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از برگزاری نشست بیش از چهار ساعته این کمیسیون با رئیس سازمان انرژی اتمی و بررسی فنی «برجام» در این نشست خبر داد.
به گزارش جهان، حسین سبحانی نیا در گفتگو با مهر، با اشاره به حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست عصر امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه رئیس سازمان انرژی اتمی و معاونان وی توضیحات مفصلی را درباره بخش های فنی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارائه دادند و نمایندگان نیز سوالاتی که بیشتر تبیینی و برای رفع ابهام بود، مطرح کردند.

وی افزود: این جلسه بیش از ۴ ساعت طول کشید و عمدتا به بحث درباره رعایت خطوط قرمز فنی در برجام و چهارچوب تعریف شدن برای دنبال کردن برنامه های فنی حوزه هسته ای در آینده از جمله در سایت فردو، رآکتور آب سنگین اراک و سایر تاسیسات اختصاص یافت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به محورهای سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان از رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این سوالات در رابطه با موضوعاتی از جمله این بحث بود که آیا غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی در مقایسه با غنی‌سازی روز جهان، قابل قبول است یا خیر و آیا این میزان غنی‌سازی نیاز کشور را برطرف می کند.

سبحانی نیا ادامه داد: آقای صالحی در این رابطه توضیح داد که در دنیا به استثنای موارد مربوط به سلاح های اتمی، غنی‌سازی عمدتا کمتر از سقف ۵ درصد انجام می شود؛ لذا رقم ۳.۶۷ درصدی برای رفع نیازهای ما قابل قبول است.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان همچنین سوالاتی را درباره موضوع محدودیت های ۸ و ۱۰ سال در حوزه فنی مطرح کردند که رئیس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی را ارائه کرد؛ همچنین مساله وضعیت کاری و فعالیت‌های تخصصی کارشناسان و دانشمندان حوزه هسته ای در دوره محدودیت، از دیگر سوالات همکاران بود که توضیحاتی در این رابطه ارائه شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه برداشت من از جمع‌بندی جلسه این بود که نشست برای اعضای کمیسیون مفید بوده است، خاطرنشان کرد: سوالات مختلف و متنوعی از آقای صالحی مطرح شد و بعید می‌دانم موردی بدون توضیح باقی مانده باشد؛ البته برخی دوستان نیز همچنان سوالات و ابهاماتی داشتند که فرصت توضیح بیشتر برای آنها فراهم نشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *