جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توصیه ای درمانی به رئیس جمهور

يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 355910
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به توصیه‌اش به دو رئیس جمهور، تعرفه‌های درمانی را (بلبشوترین) بازار کشور عنوان کرد و گفت: تعرفه‌های سلامت ایران بدتر از کشورهای آفریقا است، بنابراین تعرفه‌ها باید براساس هر منطقه‌ کشور تعیین شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عبدالرضا عزیزی درباره تعیین تعرفه‌های پزشکی اظهار داشت: به نظر بنده باید تعرفه‌ها شهرستانی شود یعنی بر اساس هر منطقه‌ای تعرفه ها مشخص شود زیرا هزینه مطب در هر نقطه‌ای متفاوت است. در حال حاضر مردم از بیمه‌ها راضی نیستند و به نوعی همه ناراضی هستند، از آن طرف نیز مشاهده می‌کنیم تعرفه در داخل رشته‌های پزشکی نیز تبعیض‌آمیز است یک جایی مثل چشم‌پزشکی تعرفه مناسبی دارد ولی در رشته‌ای مانند ارتوپدی که کار سختی برعهده دارند تعرفه مناسب نیست.

وی افزود: بیمه‌ها تعرفه‌ها را واقعی تعریف نمی‌کنند، مثلا بخش خصوصی ۴تا ۵ برابر می‌گیرد در حالیکه ۸۰ درصد مراجعات مردم به بخش دولتی است بنابراین «بیمه» باید در شورای عالی بیمه تقویت شود و گرنه این درخت تا ثریا کج می‌رود زیرا در حال حاضر تعرفه‌ها واقعی نیستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره یکسان‌سازی تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی عنوان کرد: باید تعرفه‌های دولتی و خصوصی یکی شود بر این اساس دولت در بخش‌های دولتی می‌تواند با یکی شدن تعرفه‌ها به بیماران تخفیف ارائه کرد یا دولت مبالغ آنان را بپردازد در کشورهای خارج نیز بیمارستان‌های آموزشی هزینه درمان کمتری دریافت می‌کنند. بنابراین نباید دریافتی پزشک در بخش دولتی و خصوصی فرق کند و این در شرایطی است که ما هرگز آن حمایت لازم از بیمه‌ها و دولت را در این مقوله ندیدیم. بر این اساس باید نمایندگان مجلس نیز بیشتر تلاش کنند زیرا حق مردم در این مقوله مظلوم واقع شده است.

عزیزی که در برنامه تلویزیونی پزشکی نبض حضور یافته بود، ادامه داد: باید بخش دولتی و خصوصی یکی شود و در حال حاضر شاهد آن هستیم که تعرفه‌ها واقعی نیستند، بنابراین تعرفه‌های پزشک عمومی با متخصص اختلاف چند برابری دارند، در حالیکه سلامت جامعه در دست پزشکان عمومی است. بنده با این پزشکان در ارتباط هستم مثلاً یک عده از آنها می‌گویند وقتی بخواهند یک پلاک را در داخل بدن جا بگذارند ۲۰ k به آنان پرداخت می‌شود ولی اگر بخواهند همین پلاک را از بدن در بیاورند که کار سخت‌تری است فقط ۴k به آنان پرداخت می‌شود. بنابراین اگر تعرفه‌‌گذاری بلد نیستیم حداقل از کشورهای موفق الگو بگیریم.

توصیه ای به دو رئیس جمهور


وی تصریح کرد: بنده به روسای جمهور قبلی و کنونی گفته‌ام که چرا فقط ما می‌خواهیم قیمت بنزین را بر اساس قیمت پایه خلیج فارس مشخص کنیم؟ چرا پایه حقوق و مسائل دیگر بر اساس پایه قیمت خلیج فارس مشخص نمی‌شود؟ که اگر این موارد انجام شود مسلماً زیرمیزی نیز از بین می‌رود. الان در شرایطی هستیم که پزشک و بیمار هیچ کدامشان از این تعرفه‌ها راضی نیستند چون تعرفه‌ها واقعی نیستند.

تعرفه‌های درمانی (بلبشوترین) بازار کشور «تعرفه‌های ایران بدتر از آفریقا»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه و دولت باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند، ولی متاسفانه الان بلبشویی در این حوزه مشاهده می‌کنیم و نظارت درستی صورت نمی‌پذیرد. بنده نیز به طور غیررسمی میزان تعیین تعرفه‌های جدید را شنیده‌ام بنابراین باز اختلاف تعرفه‌ها بسیار زیاد است بنابراین باید فکر اساسی شود. الان سرانه درمان کشورمان از کشورهای آفریقایی و آسیایی پایین‌تر است. بنابراین باید دولت دست در جیب مبارک کند و سرانه درمان را افزایش دهد.

عزیزی ادامه داد: البته از آقای هاشمی، وزیر بهداشت تشکرمی‌کنم که توانستند رئیس جمهور و مجلس را در مقوله سلامت حساس کنند تا ۳ هزار میلیارد در اختیار حوزه سلامت قرار گیرد، البته با این اعتبار همه مشکلات سلامت حل نمی‌شود ولی چون آقای هاشمی بخش خصوصی و دولتی را می‌شناسد امیدواریم بر این مشکلات فائق آید.

بیمه‌ها هزار ایراد می‌گیرند

وی به حوزه سلامت کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه در سال‌های گذشته وضع وخیمی داشت. ولی الان مشاهده می‌کنیم اگر یک فقیر به بیمارستان‌های آنان مراجعه کند و پول هم ندهد تحت درمان قرار می‌گیرد ولی بیمه‌های ما هزار ایراد می‌گیرند و این در شرایطی است که ملزومات و تجهیزات پزشکی را نیز بیمار باید از بیرون بیمارستان تهیه کند.

نماینده بسیج: زمانی تعرفه‌ها را به بخشی واگذار کردند که باعث افزایش پرداخت مردم شد

در ادامه این برنامه اعتمادزاده نماینده بسیج دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره وضعیت تعرفه‌گذاری درمانی عنوان کرد: نظام سلامت با مابقی مسائل کشور مخدوش شده است. زمانی تعرفه‌ها را به بخشی واگذار کردند که باعث افزایش پرداخت مردم شد. بنابراین دولت و شورای عالی بیمه باید تعرفه‌ها را مصوب کند. بر اساس قوانین سال ۷۳ که تعرفه‌ها تعریف شدند، این مقوله یعنی تعرفه بر اساس سرمایه‌گذاری و استهلاک در بخش خصوصی مشخص می‌شود، ولی مشکل اصلی ما این است که یادمان رفته است نظام سلامت کشور به خصوص سخت‌افزار آن بیمار شده است.

اعتمادزاده ادامه داد: ۸۰ درصد عمل‌های جراحی در بخش دولتی صورت می‌پذیرد و بیش از ۹۵ درصد خدمات نیز در این بخش انجام می‌شود، ولی رضایتمندی پایین است زیرا خدمات پزشکان و کادر پزشکی را در نظر نگرفته‌ایم و امکانات پخش دولتی پایین آمده است در حالیکه جمعیت دو برابر شده است.

انتقاد از مجلس سوم برای اجازه ساخت ۹۵ بیمارستان غیرکارشناسی


وی با انتقاد از اقدامات مجلس سوم شورای اسلامی که ۹۵ بیمارستان‌ها را در جاهایی اجازه سخت داد که به هیچ عنوان مناسب نبود، گفت: تعرفه‌ها باید برابر شود، بنابراین باید جذابیت بخش خصوصی را با ارتقاء امکانات در بخش دولتی کاهش داد و مدیریت در وزارت بهداشت نیز باید به روز شود. البته سیاستگذاری و نظارت باید با وزارت بهداشت باشد و اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شود.

نماینده بسیج دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه داد: یک زمانی معاون درمان عنوان کرده بود که هزینه‌های آنها ۳.۶ برابر تعرفه‌ها است، یعنی اگر تعرفه ۱۰ تومان باشد، هزینه ۲۵ هزار تومان خواهد شد و این مسئله را نیز ما در تامین اجتماعی داشتیم و درمان مستقیم تامین اجتماعی هزینه‌ای ۳.۶ برابری نسبت به تعرفه‌ها داشت. در حال حاضر ۳ سال از قانون برنامه پنجم گذشته است و قرار بود در سال اول بیمه پایه تعرفه شود که الان نداریم. سیاست‌های کلی سلامت نیز در زمینه بیمه و تعرفه‌گذاری به خوبی موازین مربوطه را تبیین کرده است. در حال حاضر متاسفانه گسستگی منابع داریم هر سازمانی برای خودش یک منابع تعریف کرده است.

اعتمادزاده خاطرنشان کرد: بنابراین نقش مدیریت و برنامه‌ریزی بسیار مهم است باید فرآیندها به صورت خرید راهبردی صورت پذیرد. امروز ما شاهد آن هستیم که بیمه سلامت ایرانیان وضعیتش مانند همان بیمه خدمات درمانی محدود است و باید بیمه‌ها به بازی گرفته شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *