چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۳
۴۰

افشاگری نادران از مراودات مالی برخی وزرا با دولت

در مجلس جمع مخفی مبارزه با فساد تشکیل داده‌ایم
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 335318
در مجلس نهم هم یک جمع مبارزه با فساد شکل گرفته ولی برای این‎که نمایندگان حساس نشوند و این گروه چابک بماند آن را علنی نکرده بودیم. مرتب بحث و جلسه داریم. عملکرد موفقی هم تاکنون داشته‎ایم.
افشاگری نادران از مراودات مالی برخی وزرا با دولت
به گزارش جهان به نقل از هفته نامه پنجره، الیاس نادران از جمله نمایندگانی است که هرجا صحبت از برخورد با فساد باشد حضوری جدی دارد. پرونده بیمه ایران، کرسنت و رأی اعتماد وزیر ورزش و جوانان تنها بخشی از فعالیت‎‎‎‎های نادران است. حالا بابک زنجانی بعد از نامه نادران و دوستانش به سران قوا راهی زندان شده و حرف‎‎‎‎های نادران از فساد شنیدنی است.

جنابعالی و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس در نامه اخیر خود به سران قوا عنوان کرده بودید که به‎یقین اسناد کافی برای مقابله با بابک زنجانی وجود دارد. بابک زنجانی چه تخلفی انجام داده که شما را به این یقین رسانده است؟

آنچه یک نماینده مجلس برحسب وظیفه‎اش مدعی می‎شود با آن‎چه در قوه قضاییه مورد بررسی قرار می‎گیرد متفاوت است. از منظر یک نماینده مجلس هر مدرکی که حاکی از آن باشد که تخلفی در جایی صورت گرفته، موظف است حتما این مسأله را پیگیری کرده و از حیثیت نظام دفاع کند. این از تعهدات یک نماینده مجلس نسبت به منافع ملی و مبارزه با فساد‎‎‎های کلان مالی و پولشویی‎هاست. وظیفه نماینده مجلس و قوه قضاییه در این زمینه سنگین‎تر است. مثلا در فساد سه هزار میلیاردی به‎دلیل خلاء قانونی‌ای که وجود داشت تا مدت‎‎‎ها بانک مرکزی به دیگران تسهیلات ارائه نمی‎داد و باقی تجار از حقوق خود محروم شدند.

اگر نماینده مجلس زودتر در رابطه با خلاء قانونی اقدام کند شاهد آن نخواهیم بود که مردم به‎دلیل برخی فساد‎‎‎ها از حقوق خود محروم شوند. در رابطه با بابک زنجانی بر اساس اطلاعاتی که به دوستان ما رسیده، ایشان در مبادله‎‎های نفتی، فعالیت‎‎‎‎های اقتصادی در حوزه مسکن و دیگر اقدامات اقتصادی، مشکوک به فساد مالی و تخلفات متعددند. این شک بدان معنا نیست که دچار تردید هستیم یا یک شک غیرعقلانی در میان است بلکه اسنادی در رابطه با روابط و زد و بند با برخی مسئولین حکومتی ارتباط داشته است. این مسئولین که عرض می‎کنم صرفا مسئولین دولتی یا دولت گذشته نیست بلکه برخی نهاد‎‎‎های عمومی غیردولتی نیز در این زمینه نقش داشته‎اند. اثبات این‎ها و دفاع بابک زنجانی از عملکردش مربوط به قوه قضاییه و دادگاه است ولی ما وظیفه داریم هشدار دهیم. امثال بابک زنجانی فرصت‎طلبانی هستند که از شرایط خاص کشور سوءاستفاده نموده و منافع خود را کسب کرده‎اند.

تحریم، این فرصت را تشدید کرد و یکی از همین شرایط خاصی بود که در بستر آن برخی نظیر بابک زنجانی در آن کسب منفعت کردند. ما در بودجه سال ۹۲ نگران همین مسأله بودیم و در قانون بودجه سال ۹۲ ذکر کردیم که مصوبات ستاد مقابله با تحریم که در دولت شکل گرفته است حتما به اطلاع شورای عالی امنیت ملی برسد تا اگر شخصی نسبت به امتیاز‎ها و مجوز‎‎‎های صادر شده ابهامی دارد در آن‎جا این مسأله بررسی شود. ما نگران بودیم در سایه تغییراتی که در تعرفه‎‎‎ها و صدور مجوز‎‎‎هایی که برای واردات کالا و صادرات نفت به برخی افراد داده می‎شود، زمینه‎ساز سوءاستفاده برخی افراد شود. مثلا وزیر وقت صنعت در رابطه با فساد امیرمنصور آریا نامه‎ای به رییس بانک مرکزی نوشته بود که با وجود بدهی یک میلیارد دلاری ایشان، لطفا با تسهیلات یک میلیارد دلاری جدید موافقت شود! این نامه‎‎‎ها و امتیاز‎ها که به یک فرد داده می‎شود نگران‎کننده است. در مورد بابک زنجانی هم این موارد وجود داشت و در دولت جدید هم این مسائل دیده می‎شود. به هر تقدیر این‎ها اختیاراتی است که یک مسئول دارد و اگر از این اختیار در مسیر منافع کشور استفاده نکند، فساد‎‎‎های بزرگی شکل خواهد گرفت.

این‎که ۱۲ نماینده نسبت به یک فساد اعتراض می‎کنند و دستگاه قضایی بر اساس آن با بابک زنجانی برخورد می‎کنند امر پسندیده‎ای است. اما چرا فقط ۱۲ نفر؟ چه شد که این نامه را نوشتید؟

قبل از تقدیم نامه به سران قوا، ما با دستگاه‎‎‎‎های قضایی و اطلاعاتی مکاتبه داشتیم و معتقد بودیم برای وجهه بین‎المللی ما خوب نیست فردی مثل زنجانی که در پرونده‎‎‎‎های سنگین متهم است در رسانه‎‎‎ها فسادش بررسی می‎شود و وی در همین رسانه‎‎‎ها از خودش دفاع می‎کند و مسئولین هیچ برخوردی نمی‎کنند. بالأخره ایشان در فروش نفت، یا حقوق ملت و حکومت را ضایع کرده یا نکرده یا سوءاستفاده داشته یا پاک است. اما بالأخره تعیین تکلیف مسأله ضروریای است. نمی‎گویم که حساسیتی در مورد وی وجود نداشت ولی آن‎قدر تعلل کردند که ناچار شدیم در این نامه به‎طور علنی نسبت به این مسأله هشدار دهیم. ممکن بود بابک زنجانی با توجه به این حجم از سرمایه مثل شهرام جزایری فرار کند. تجربه خاوری را هم در این زمینه داشتیم.

این نامه با مسئولین هماهنگ شده بود؟

بدین معنی که نامه یک کار نمایشی باشد خیر. ولی این مطالبه از قبل وجود داشت. مجلس هم مانند باقی دستگاه‎‎‎های کشور است و حساسیت این نامه به حدی بود که تا قبل از افشای نامه حتی برخی نمایندگان از آن بی‎اطلاع بودند. برای همین ترکیب امضا‎‎‎های پای نامه خاص است.

ریشه این امضا‎‎‎های خاص به کجا برمی‎گردد؟

از مجلس هفتم همین افراد، هسته مرکزی بسیاری از برخورد‎‎‎ها با مفاسد بوده‎اند و پیگیری قوانین متعدد در زمینه مبارزه با فساد و پولشویی، حاصل تلاش همین افراد بود. در مجلس نهم هم یک جمع مبارزه با فساد شکل گرفته ولی برای این‎که نمایندگان حساس نشوند و این گروه چابک بماند آن را علنی نکرده بودیم. مرتب بحث و جلسه داریم. عملکرد موفقی هم تاکنون داشته‎ایم.

برای عدم مبارزه با بابک زنجانی به شما فشار و توصیه‎ای نشد؟

نه به آن معنی که کسی حامی فساد باشد. کلیت مجلس و دولت با این فساد مخالف است اما برخی دوستان تصور می‎کنند که اگر با مفسد برخورد شود سرمایه‎‎دار‎ها از کشور فراری میشوند. در صورتی که در همه جای دنیا به‎صورت علمی ثابت شده اگر با فساد برخورد نشود، ریسک سرمایه‎گذاری خودبه‎خود بالا می‎رود.

مردم ماه‎هاست که اخبار بابک زنجانی را پیگیری می‎کنند و همزمان تصاویر وی در کنار مسئولین کشور منتشر می‎شود. طبعا مسئولین نیز از این مسائل مطلع بودند. به‎نظر می‎رسد که برخی مسئولین به اصل «مفسد خوب» و «مفسد مفید!» اعتقاد دارند و این تفکر در همه جناح‎‎‎‎های سیاسی دیده می‎شود.

هر کجا که قدرت سیاسی وجود داشته باشد افراد فرصت طلب می‎خواهند برای بهره‎برداری از این‎ قدرت سیاسی حداکثر بهره‎برداری را داشته باشند. شاید برخی از اقدامات، به‎ظاهر هیچ مشکل قانونی نداشته باشد اما قطعا بهره‎برداری از موقعیت و روابط سیاسی محسوب میشود. وقتی از حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی به یک فرد حقیقی امکانات و تسهیلاتی داده می‎شود؛ یعنی روابط فرد در گرفتن این امتیاز‎‎ها بی‎تأثیر نبوده است. یک عده در بحث صادرات و واردات با توجه به اطلاعاتی که از مصوبات و تصمیمات مسئولین دارند یک شبه سود‎‎‎های کلانی کسب می‎کنند. هرجا قدرت سیاسی باشد این مسأله وجود دارد. دنیا این مسأله را حل کرده است. در کشور‎‎‎های دیگر افرادی که به محافل سیاسی نزدیک هستند، مراودات اقتصادی‎شان باید کاملا شفاف شود. برای مثال اگر فلان مسئول با یکی از این افراد، شراکت اقتصادی داشته باشد یا از اختیاراتش سوءاستفاده کند با او به شدیدترین وجه برخورد می‎شود. حالا این شدیدترین وجه در برخی کشور‎‎‎ها نظیر چین به اعدام هم می‎رسد. بحث شفاف‎سازی فعالیت‎‎‎‎های مالی افراد در روند مبارزه با فساد در یک کشور بسیار حساس و مؤثر است. این مسأله خواسته همه است و اتفاقا ابزار‎‎‎های آن در شرایط کنونی وجود دارد.

این ورود به حریم خصوصی محسوب نمی‎شود؟


هرگز! اروپایی‎‎‎ها و آمریکا بیش از ما مدعی رعایت حریم خصوصی هستند و توجه بیشتری نسبت به بخش خصوصی دارند، اما در همین کشور‎‎‎ها اجازه ورود به حساب‎‎‎‎های بانکی افراد وجود دارد و همه این مبادلات کاملا شفاف است و رصد می‎شود. حکومت باید بستری برای مبادلات تجاری پیش‎بینی و فراهم کند. همین‎طور که در اتوبان‎‎ها، تردد خودرو‎‎‎ها با دوربین کنترل و رصد می‎شود، در چهارراه مبادلات تجاری هم باید نظارت و کنترل وجود داشته باشد. اگر کسی در راه مشروع و قانونی، فعالیت اقتصادی دارد چه ایرادی هست تا حساب‎‎‎ها و مبادله‎‎های مالی او توسط یک ناظر حکومتی و قانونی کنترل شود؟ در تمام کشور‎‎‎های اروپایی، هنگام افتتاح حساب باید مشخص کنید که حساب شما برای فعالیت اقتصادی است یا یک حساب شخصی. شما حق ندارید فعالیت تجاری و کاری خود را در حساب شخصی انجام دهید و این مبادله‎‎ها به‎طور معمول رصد می‎شود. همه این اقدامات برای این است که فرصت پولشویی به‎وجود نیاید و دولت با همین ابزارهاست که می‎تواند جلوی فساد و پولشویی را بگیرد.

به‎نظر می‎رسد رسانه در مورد بابک زنجانی از دستگاه‎‎‎های نظارتی نیز پیشرو‎تر بوده است.


ما هنوز از افکار عمومی در این زمینه به خوبی استفاده نکرده‎ایم. در دنیا رسانه را رکن چهارم دموکراسی قلمداد می‎کنند یعنی اگر سه رکن دیگر دموکراسی بخواهد کار خلافی انجام دهد، آن‎ها را به‎وسیله رسانه تنظیم می‎کنند. من خودم در فرانسه این مسأله را تجربه کرده‎ام. در آن‎جا یک روز قبل از آغاز تعطیلات سال نو میلادی یکی از وزرای سوسیالیست از سوی رسانه‎‎‎ها به فساد مالی متهم شد. فردای آن روز این وزیر در ویلای خود در ایام تعطیلات دست به خودکشی زد. ببینید رسانه چه قدرتی دارد که یک وزیر فرانسوی نمی‎تواند افشاگری آن رسانه را تحمل کند و بر اثر فشار افکار عمومی مرگ را به حیات ترجیح می‎دهد. ما باید این فشار افکار عمومی را در جهت نظارت بر افرادی که قصد سوءاستفاده از قدرت را دارند متمرکز کنیم. قوه قضاییه باید با بابک زنجانی برخورد کند. باید وی را محاکمه کند و کوتاه نیاید. ما مخالف این برخورد نیستیم، اما حرف این‎جاست که باید کاری کنیم تا کسی فکر نکند با نزدیکی به قدرت‎‎‎‎های سیاسی می‎تواند سوءاستفاده کند و جلوی این ویژه‎خواری‎‎‎ها گرفته شود. مثلا همین الان قانون منع مراودات مالی کارکنان دولت با دولت وجود دارد اما گزارشاتی به ما می‎رسد که مجموعه زیر نظر برخی وزرای دولت در حال معامله با دولت هستند و در این راه کسب منفعت داشته‎اند. اگر این گزارش‎‎ها ما را به یقین برساند حتما این مسأله را پیگیری می‎کنیم و کوتاه نمی‎آییم.

یکی از همین شرکت‎‎‎ها بود که در ایام انتخابات، هزینه تبلیغات را تأمین کرد.

بله برخی از همین شرکت‎‎‎ها بودند که نقش داشتند. کسی از این مناسبات پنهان که خبر ندارد. این‎جاست که باید افکار عمومی وارد میدان شوند و قبح این رفتار آن‎قدر سنگین باشد که کسی جرأت انجام چنین کاری را نداشته باشد.

در کنار برخی ویژه‎خواری‎‎‎‎های سیاسی، کوتاهی در مسئولیت هم به چشم می‎خورد.

بله حتما همین‎طور است. در پرونده شهرام جزایری، وی برای این‎که بتواند در دستگاه‎‎‎های مختلف از خود چهره موجهی بسازد، برای پیشبرد اهدافش شروع به ارتباط‎گیری در میان مسئولین کرده بود. یعنی این‎که در قالب امور خیریه به مسئولین، دانشگاه‎ها، سازمان‎‎‎های خیریه و نمایندگان مجلس و دولت پول داده و سبیل همه را چرب کرده بود. به اسم کمک و خیریه و شرعیات هم این پول‎‎‎ها را می‎داد. چه‎کسی اولین‎بار نسبت به شهرام جزایری حساس شد؟ رهبری بودند که اولین هشدار را در مورد او دادند و فساد او مشخص شد. شهرام جزایری بابت وجوه شرعی، ۱۵۰ میلیون تومان چک به بیت رهبری داده بود و رهبری قبل از آن تذکر داده بودند که وجوه قابل توجه حتما به اطلاع ایشان برسد و حساسیت به خرج داده شود. ایشان وقتی از چک شهرام جزایری خبردار شدند و فهمیدند او در ۲۶ سالگی و بعد از مدت کوتاهی فعالیت اقتصادی چنین وجهی را در قالب وجوه شرعی داده‎، گفتند بروید در مورد ایشان پیگیری کنید و در نهایت این پیگیری به مشخص شدن فساد شهرام جزایری منجر شد. اگر مسئولین کمی از این غفلت‎های‎شان کم کنند کار به این‎جا نمی‎رسد. اگر همان زمان در کنار برخورد با شهرام جزایری ریشه‎یابی صورت می‎گرفت هیچ‎وقت شاهد پرونده سه هزار میلیاردی و بابک زنجانی نبودیم.

شما ریشه مشترک این فساد‎‎‎ها را در کجا می‎بینید؟

بعد از جنگ و در دوران ریاست‎جمهوری آقای هاشمی به‎دلیل توسعه فعالیت‎‎‎‎های اقتصادی یا توسعه نفوذ رانت‎‎‎‎های نفتی در اقتصاد ملی، زمینه‎‎‎‎های فساد در اقتصاد ملی ممکن شد. در آن ایام مدیران اعتقاد داشتند باید محیط باز باشد و نسبت به فساد، حساسیت زیادی از خود نشان نمی‎دادند. علاوه‎ بر این مشکلات، ضعف مقررات نیز در شکل‎گیری این مفاسد تأثیرگذار بود و همه این عوامل در کنار یکدیگر فضایی را فراهم کرد تا افرادی که می‎خواستند در مدت کمی از راه‎‎‎های غیرقانونی، حجم بالایی از ثروت را جمع‎آوری کنند راه برایشان هموار شد.

اگر پرونده همه افرادی که در تور قوه قضاییه قرار گرفتند یا آن‎هایی را که حتی با مفاسدشان برخورد نشده بررسی کنیم، در خواهیم یافت که همه این افراد از مجموعه‎ای از خلا‎‎‎های قانونی، تخلف‎‎های آشکاری نظیر ارتشا، جعل سند، ارائه آمار غلط به سیستم بانکی و رانت‎‎‎‎های خاص استفاده کرده‎اند و ریشه‎یابی همه این پرونده‎‎‎ها نشان می‎دهد که از شهرام جزایری تا این پرونده اخیر، همه‎ این افراد یک راه را رفته‎اند و ما به دفعات از همین نقطه ضربه خورده‎ایم. وقتی مقام معظم رهبری دستور تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به سران قوا ابلاغ کردند، اساسی‎ترین دغدغه ایشان این بود که با فساد به‎صورت ریشه‎ای برخورد شود.

برخورد با یک مفسد و یک پرونده که وظیفه سران قوا نیست. نهاد‎‎‎های قانونی و نظارتی در این زمینه وجود دارد که باید با مفسدین برخورد کنند اما سران قوا باید در کنار هم به ریشه‎یابی فساد بپردازند و آن را درمان کنند. مسئولین باید به‎سمت حل مشکلات قانونی، قضایی و مدیریت افکار عمومی در زمینه مبارزه با فساد گام بردارند. خاطرم هست در سال ۸۲ زمانی که مجلس هفتم کار خودش را آغاز کرد، تعدادی از نمایندگان مجلس با مسئولین ذیربط در وزارت اطلاعات جلسه گذاشتند و خروجی‎اش این بود که نشان می‎داد وزارت اطلاعات فعالیت‎‎‎‎های خوبی انجام داده و نسبت به مسائل فساد، اشراف پیدا کرده است. مبارزه با فساد مسأله‎ای نیست که با یک برخورد، همه‎چیز حل شود. مبارزه با فساد یک مجموعه فعالیت‎‎‎‎های منظومه‎ای نیاز دارد تا بتواند نتیجه‎بخش باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما راضی باش هر چی فساد از اول خلقت توی کشو بوجود اومده به خاطر ه... است واقعا...هستید
Iran, Islamic Republic of
آقای عزیز پایه گذار هر سیاست غلط و درستی دولتهای آن کشورند و الا مردم دهه 60 در کمال صحت و سلامت بودند . نه ربا خواری علنی بود و نه دست اندازی به بیت المال و نه رانت بازی!! چه قبول کنی و چه قبول نکنی این نکبت ثمره دولت سازندگی است و همه این مدیران تربیت شده این دولت بوده اند مگر عده ای که خودشان از همان اول جدا کردند!!!
United States
ممنون بابت افشاگری ها......
احمد
خلاصه کلام رسم دزدی و ربا و استفاده از رانت در زمان دولت سازندگی گذاشته شد و همه این عزیزان تربیت یافتگان آن مکتب بودند و هستند!!! ولی جای بسی تعجب است که با این اوصاف چگونه در انتخابات یازدهم رای آوردند؟!! آیا پروژه مردم فریبی آنها به بار نشست ؟!!!!! جناح اصلاحات امروز کجای کار است؟!! آیا اصلاحات نردبانی برای بالارفتن این آقایان بوده است؟!آیا آنها هم فریب خوردند و یا معامله ای در کار بوده است؟!!!
آقای نادران باید 8 سال پیش هم به فکر تشکیل همچین گروهی می بودند تا از اتفاقات خاوری و بابک زنجانی و هزاران فساد دیگه جلوگیری میشد ...
United States
بابا به خدا حرفی نزنید کسی به شما نمی گه لال!
صد بار خود شماها انتقاد کردید از امثال نادران که چرا انقدر از احمدی نژاد انتقاد می کنید!!!
United States
میشه بگی منظورت از خود شماها کیه ؟
تا جایی که من یادم میاد کسی از نماینده هایی که انتقاد درست از احمدی نژاد و وزراش میکردن، انتقادی نداشت، تنها یه سری کاربرای احمدی نژادی هستند که نماینده هارو میکوبیدن.

شما هم یکم درست حرف زدن یاد بگیر، ضرر نمیکنی
....چقدر زود به فکر مبارزه با فساد افتادی !!!...
نیما راسخ
این چه تیتری است که زده اید؟....
درود بر همه نمایندگانی که افشا گری می کنند
رشتی
این اختلاف طبقاتی نشان از فساد بعضی مسئولین و نمایندگان میدهد و تا رانت خواری در ادرات و بانکها و شهرداریها از بین نرود حل نمیشود بلکه روز به روز فساد گسترده تر میشود...
بابک خان بای بای
United States
آدم می آد تو این سایت فقط خندش میگیره
خنده تلخ تو از گريه غم انگيز تر است
كارت از گريه گذشته است بدان مي خندي
وحید
من که نیستم اون روزی رو ببینم بالاخره با آقازاده معروف هم یه برخورد کوچکی بشه!
از خدا بترسید اگر دین دارید
Latvia
واقعیت همین است که ما مثلا حزب اللهی ها! دراین عرصه خوب عمل نمی کنیم.عملا فکر می کنیم هرچه را می بینیم و می گوییم حق مطلق است و اینقدر خود رادرموضع مان محق می دانیم که گاه برای دیگران فرصتی برای پاسخگویی باقی نمی گذاریم.فکر می کنیم چون مثلا مسجد می رویم لابد از دیگران بهتریم ومی توانیم در باره آنان هر قضاوتی رابکنیم ولی اینگونه نیست.
مطلب آقای آشنا را ببینید:

حدود 20 سال پیش منزل ما خیابان 17 شهریور بود و ما برای نماز خواندن و مراسم عزاداری و جشنهای مذهبی به مسجدی که نزدیک منزلمان بود می رفتیم پیش نماز مسجد حاج آقایی بود بنام شیخ هادی که امور مسجد از قبیل نماز جماعت ، مراسم شبهای قدر ، نماز عید و جشن نیمه شعبان را برگزار می کرد اگر کسی می خواست دخترش را شوهر بدهد و یا برای پسرش زن بگیرد با شیخ هادی مشورت می کرد و در آخرهم شیخ خطبه عقد را جاری میکرد ، اگر کسی در محله فوت میکرد شیخ هادی برای او نماز میت می خواند و کارهای بسیاردیگر ...

یک روز من برای خواندن نماز مغرب و عشاء راهی مسجد شدم و برای گرفتن وضو به طبقه
> پائین که وضوخانه در آنجا واقع بود رفتم ، منتظر خالی شدن دستشویی بودم که در این حین، در یکی از دستشوییها باز شد و شیخ هادی از آن بیرون آمد با هم سلام و علیک کردیم و شیخ بدون اینکه وضو بگیرد دستشویی را ترک کرد.

من که بسیار تعجب کرده بودم به دنبال شیخ راهی شدم که ببینم کجا وضو می¬گیرد و با کمال شگفتی دیدم شیخ هادی بدون گرفتن وضو وارد محراب شد و یکسره بعد از خواندن اذان و اقامه نماز را شروع کرد و مردم هم به شیخ اقتداء کردند من که کاملا گیج شده بودم سریعا به حاج علی که سالهای زیادی با هم همسایه بودیم گفتم حاجی شیخ هادی وضو ندارد ، خودم دیدم از دستشویی اومد بیرون ولی وضو نگرفت. حاج علی که به من اعتماد کامل داشت با تعجب گفت خیلی خوب !!! فرادا می خوانم .

این ماجرا بین متدینین پیچید ، من و دوستانم برای رضای خدا، همه را از وضو نداشتن شیخ هادی آگاه کردیم و مامومین کم کم از دور شیخ متفرّق شدند تا جائیکه بعد از چند روز خانواده او هم فهمیدند. زن شیخ قهر کرد و به خانه پدرش رفت ، بچه های شیخ هم برای این آبروریزی ، پدر را ترک کردند .
دیگر همه جا صحبت از مشکوک بودن شیخ هادی بود آیا اصلا مسلمان است ؟ آیا جاسوس است ؟ و آیا ...
شیخ بعد از مدتی محله ی ما را ترک کرد و دیگر خبری از او نبود ... ، ما هم بهمراه دوستان و متدینین خوشحال از این پیروزی ، در پوست خود نمی گنجیدیم ، بعد از مدتی از حوزه علمیه یک طلبه ی جوان فرستادند و اوضاع به حالت عادی برگشت .

بعد از دوسال از این ماجرا، من به اتفاق همسرم به عمره مشرف شدیم در مکه بخاطر آب و هوای آلوده بیمار شدم. بعد از بازگشت به پزشک مراجعه کردم و دکتر پس از معاینه مقداری قرص و آمپول برایم تجویز کرد . روز بعد وقتی می خواستم برای نماز به مسجد بروم تصمیم گرفتم قبل از آن به درمانگاه بروم و آمپول بزنم ،پس از تزریق به مسجد رفتم و چون هنوز وقت اذان نشده بود وارد دستشویی شدم تا جای آمپول را آب بکشم. درحال خارج شدن از دستشویی، ناگهان به یاد شیخ هادی افتادم !!! چشمانم سیاهی می رفت، همه چیز دور سرم شروع به چرخیدن کرد انگار دنیا را روی سرم خراب کردند. نکند آن بیچاره هم می خواسته جای آمپول را آب بکشد .!؟!؟ نکند ؟! ؟! نکند ؟! ؟!

دیگر نفهمیدم چه شد. به خانه برگشتم تا صبح خوابم نبرد و به شیخ هادی فکر میکردم که چگونه من نادان و دوستان و متدینین نادان تر از خودم ندانسته و با قصد قربت آبرویش را بردیم .. خانواده اش را نابود کردیم و ...

از فردا، سراسیمه پرس و جو را شروع کردم تا شیخ هادی را پیدا کنم. به پیش حاج ابراهیم رفتم به او گفتم برای کار مهمی دنبال شیخ هادی میگردم او گفت : شیخ دوستی در بازار حضرت عبدالعظیم داشت و گاه گاهی به دیدنش میرفت اسمش هم حاج احمد بود و به عطاری مشغول بود. پس از خداحافظی با حاج احمد یکراست به بازار شاه عبدالعظیم رفتم و سراغ عطاری حاج احمد را گرفتم. خوشبختانه توانستم از کسبه آدرسش را پیدا کنم بعد چند دقیقه جستجو پیر مردی با صفا را یافتم که پشت پیشخوان نشسته و قرآن می خواند سلام کردم جواب سلام را با مهربانی داد و گفتم ببخشید من دنبال شیخ هادی میگردم ظاهرا از دوستان شماست ، شما او را می شناسید ؟

پیرمرد سری تکان داد و گفت دو سال پیش شیخ هادی در حالیکه بسیار ناراحت و دلگیر بود و خیلی هم شکسته شده بود پیش من آمد ، من تا آن زمان شیخ را در این حال ندیده بودم. بسیار تعجب کردم وعلتش را ازپرسیدم او در جواب گفت: من برای آب کشیدن جای آمپول به دستشویی رفته بودم که متدینین بدون اینکه از خودم بپرسند به من تهمت زدند که وضو نگرفته نماز خوانده ام ،خلاصه حاج احمد آبرویم را بردند ، خانواده ام را نابود کردند و آبرویی برایم در این شهر نگذاشتند ودیگر نمی توانم در این شهر بمانم ، فقط شما شاهد باش که با من چه کردند. بعد از این جملات گفت : قصد دارد این شهر را ترک گفته و به عراق سفر کند که در جوار حرم امیرالمومنین (ع) مجاور گردد تا بقیه عمرش را سپری کند من هم هرکاری کردم که مانعش شوم نشد. او گفت دیگر چیزی برای از دست دادن ندارم ،او رفت و از آن روز به بعد دیگر خبری از او ندارم ...

ناگهان بغضم سرباز کرد و اشکهایم جاری شد که خدای من این چه غلطی بود که من مرتکب شدم ای کاش آن موقع کور می شدم و این جنایت را نمی کردم ای کاش حاج علی آن موقع بجای گوش دادن به حرفم توی گوشم میزد ای کاش ای کاش ... و این ای کاش ها که بیچاره ام میکرد .
الان حدود 20 سال است که از این ماجرا می گذرد و هر کس به نجف مشرف میشود من سراغ شیخ هادی را از او میگیرم ولی افسوس که هیچ خبری از شیخ هادی مظلوم نیست.
دوستان ، ما هر روز چقدر آبروی دیگران را می بریم؟ ! زندگی ها را نابود می کنیم؟ !
بخاطر خدا چه ظلم هایی که نمی کنیم؟ ! بخاطر خدا دعایم کنید آیا خدا از گناهم میگذرد ؟ چه خاکی باید به سرم بریزم ؟.... ای کاش و ای کاش ...
احمد
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم ناخود آگاه با خواندن این مطلب یاد احمدی نژاد افتادم که چه کردیم با این بیچاره! از همه چی برای این مرد پاک خدا حرف در آوردیم و او با صبر و بردباری همیشه با لبخندی تلخ خود را خادم ملت می خواند.
Netherlands
واقعا خدا را شکر که چنین قلم های خوبی در کشورمان پیدا می شود. اما شما ، در بهترین حالت ، از افراط به تفریط متمایل شده اید.
اگر آقا زاده به انگل لیس رفته یا گریخته یا درس گرفته ، بعد از اینهمه مشکلات به ایران باز گردد و راست راست راه برود و از آنهم بدتر در امور دخالت کند ، این شرایط (دم خروس) با داستان شما متفاوت است و شما خود را در مظن اتهام قرار می دهید که با کوچک کردن امر به بر خلاف شریعت علی (ع) مجرم را از دام می رهانید.
..،
از علی آموز اخلاص عمل
یا حق
خوب این که کاری نداشت شیخ هادی چرا اینقدر سخت گرفته و لقمه را دور سرش چرخانده . یک دقیقه بالای منبر میگفت جریان از چه قرار است بعدش مگه شیخ هادی همیشه بعد از خروج از دستشویی بدون وضو یک راست میرفت قامت میبست ؟
رضا
به نظر مي رسد يكجاي اين مطلب مبهم است وبه فيلمها خيلي شبيه است آن اينكه وقتي شيخ هادي رفته وبه دوستش گفته معلوم است از مطلب اطلاع داشته است پس آيا شيخ هادي نمي توانست بيايد ودرمنبربگويد كه ايهاالمومنين من رفتم جاي آمپول را آب بكشم ووضو داشتم .اگر درمنبر نمي توانست بگويد به خانمش وبچه هايش چرا نگفته؟!
United States
تيتر را اصلاح كنيد، گفته گزارشهايي رسيده و ما به يقين نرسيديم.
ای بابا اینقدر گیر ندید اگه چیزی برده اند شاید لازم داشته اند شاید هم قرض گرفته اند
اين چه قرضيه كه بر نمي گردونن
Canada
این است دولت راستگویان
kamal
Canada
ایکاش "پنجره" از آقای نادران می پرسید که با توجه به اینکه زنجانی وسیله ای برای دور زدن تحریم ها بوده است قوه قضائیه چگونه می تواند این فرد را محاکمه کند و آیا در صورتی که زنجانی بدهی ٢ میلیاد دلاری خود را بپردازد آزاد خواهد شد ؟
این چند نفری هم که تو دور زدن تحریمها کمکتون میکردند را تارو مار کنید تا مجبور بشوید ...
در ثانی شلوغ نکنید.دولت احمدی نژاد تنها دولتی در تاریخ 35 ساله انقلاب است که تخلفاتش در دوره خودش کشف و رسیدگی شده و نه بعد از یک دهه و بعد از زد و خورد باندی و در حین لو دادن باندها همه چیز معلوم بشه که این خود سندی از پاک بودن دولت احمدی نژاده.
استان كرمانشاه را دريابيد!يك باند مخوف در كرمانشاه شكل گرفته است كه با رانت خواري و ويژه خواري قدرت عجيبي را بدست آورده است اين باند هم اكنون براي خيز 25000 هزار ميليارد توماني حركت مي كند .
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی در مبارزه با فساد تنها به این هشت سال اخیر رسیدگی شود واقعیت نهان خواهد ماند حضرت آقای نادران به راستی خود شما بگویید جرم زنجانی چیست؟؟ شما می فرمایید بهدوستان اطلاع رسیده است.... راستی بر اساس اطلاعات به دوستان جرثومه فساد درست کرده اید؟؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
اقای م... دوست صمیمی اقای احمدی نژاد بنیان گذار رانت نفتی در ایران است چگونه اقای .....که یک کارمند دولت است توانسته صاحب پول کلانی از طریق بیت المال مردم باشد ما از اقای نادران واقای توکلی تشکر می کنیم به شرطی که به تخلف همه رسیدگی شود از جمله اقای ....
اکبر
Iran, Islamic Republic of
زرشک! بابا تو احتمالاً تازه به دنیا امدی!!!!!!
شما بهتره اول با فساد مالی نمایندگان مبارزه کنید.
Iran, Islamic Republic of
درود بر نماینده پاک دست
انشاالله بقیه نمایندگان هم یاد بگیرن پاک دستی رو
Iran, Islamic Republic of
... نهاد هاي نظارتي كه بايد مستقل باشند تو اين مدت كجا بوده اند؟؟...
احسان
جناب دکتر نادران! پاسخ دهید چرا قوه قضائیه در برابر سخنان شما در مورد اقای امیری صالحی اقدامی نکرد....
Iran, Islamic Republic of
زنده باد اقای نادران پر چم دار مبارزه با فساد درود بر اقای نادران
این ها خودشون مساله دارند....
این آقای .. نماینده چرا در دوره احمدی نژاد چشمش را رو ... بسته بود
هدف كاسبين فتنه سر پوش گذاشتن به تخلفات گسترده انتخابات در سال 1388 نيست
...
United States
نماینده شجاع هست ولی...بی خیال