جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

طنز سه نقطه، متفاوت است

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب: 403817
ناصر فیض در جشن انتشار ماهنامه سه نقطه گفت: طنزی که این نشریه بدنبال آن است طنزی متفاوت است.
به گزارش جهان یه نقل از مهر، مراسم جشن انتشار ماهنامه طنز سه نقطه عصر امروز یکشنبه ۵ بهمن با حضور جمعی از طنزپردازان و مسئولان حوزه هنری در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری به بیان سخنانی پرداخت و مرتضی سرهنگی مدیر بخش ادبیات انقلاب و دفاع مقدس حوزه هنری گفت: یک بار اسیری عراقی به من گفت: چرا شما ایرانی ها اینقدر طناز هستید؟ صحبت من با آن اسیر طولانی شد اما به طور خلاصه بگویم که طنز در بحران ها بوجود می‌آید و زمان جنگ طنزهای زیادی متولد شد. امروز هم می توان در بدترین شرایط لطیفه هایی را دید که توسط مردم زاده می شوند.

وی افزود: این همه حرف من بود اما یک خاطره هم بگویم و آن اینکه عراقی ها از کوکوسبزی بدشان می آید. یک بار به اردوگاه اسرای عراقی در گرگان رفته بودیم و اسیران عراقی برایمان نمایشی را آماده کرده بودند؛ نمایشی که در آن آدمخوارها، توریست ها و مسافران را می‌خوردند. یکی از اسیران عراقی که نقش رئیس قبیله را داشت به سراغ یکی از قابلمه های صحنه بازی رفت و وقتی در آن را باز کرد با تعجب و عصبانیت خارج از نقش فریاد زد: کوکو!

در ادامه احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: من طنز را دوست دارم چون روزنامه نگار هستم و طنز ابزاری است که می تواند حقایق را به گونه ای مطرح کند که کسی نرنجد و پیام آن حقیقت را درک کند.

وی افزود: من امید مهدی نژاد را از چند سال پیش می شناسم. یک بار یکی از طنازان با یکی از نمایندگان مجلس شوخی کرده بود و آن نماینده از آن خبرنگار طنز پرداز شکایت کرد. بعد از آن دیدم که مهدی نژاد در مجله پنجره یا مثلث طنزی نوشت و با شکایت آن نماینده شوخی کرد. من هم آن طنز را به نماینده مذکور نشان دادم و به او گفتم شکایتت را پس بگیر و او هم شکایتش را پس گرفت. بعد از آن به امید گفتم حالا یک طنز تشکر آمیز بنویس.

توکلی گفت: طنز این خاصیت را دارد که آدم سخت را نرم کند.

وی در ادامه گفت: اما یک لطیفه هم برایتان بگویم. فردی پیش قاضی پرونده اش رفت و گفت من خواستار عدالتم و چیزی جز عدالت نمی‌خواهم و برایش ۵ میلیون هم می‌دهم. روز اول دادگاه، قاضی تماما به حرفهای او و مدارکش توجه کرد اما روز دوم آن مرد دید که قاضی هیچ توجهی به او ندارد و بعد از چند اشاره فریادش بلند شد که آقای قاضی من خواستار عدالتم و شما را به پنج تن قسم دادم. قاضی در جواب گفت به دادگاه احترام بگذار و سر جایت بنشین. طرف مقابل تو دیروز مرا به ۱۴ معصوم قسم داد.

ناصر فیض دیگر سخنران این برنامه بود که گفت وقتی تعدادی از آثار طنزم را به پدرم نشان دادم به من گفت کار آبرومندانه تری سراغ نداشتی؟ بدانید طنزنویسی کار سختی است. یکی از جریانات مهم طنز در کشورمان مجله گل آقا بود متاسفانه در یک مقطع قطع شد که نباید این اتفاق می افتاد. در ۱۰ سال اخیر و فعالیت هایمان که به تولد نشریه سه نقطه انجامیده سعی کرده ایم گونه طنز مشخص شود یعنی اگر در جلسات حلقه رندان ۳۰۰ نفر می آمدند فقط برای طنز می آمدند.

این طنزپرداز گفت: نوع طنزی که مجله سه نقطه به آن توجه دارد با گونه های دیگر متفاوت است چون اینجا حوزه اندیشه و هنر اسلامی است و فکر کنم دوستانمان در مجله این نگاه را دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *