جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واکنش‌شمقدری به بازداشت عواملCDجنجالی

چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب: 163517
سینماپرس نوشت:

معاون سینمایی وزیر ارشاد در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری سینما دیدگاه های خود را در مورد انتشار فیلم «ظهور نزدیک است» و اقدامات مشابه بیان کرد.

جواد شمقدری در این گفت‌وگو به سئوالات اینگونه پاسخ داد:

نظر خود را در خصوص خبر بازداشت عوامل سی‌دی «ظهور نزدیک است» بفرمایید؟
نمی‌دانم این خبر چقدر صحت دارد، اما به نظر می‌رسد دستگاه قضایی برای این اقدام خود حتماً مستندات قانونی کافی داشته است.

طبق آئین‌نامه‌های مصوب در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نحوه مجازات اشخاص که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز انجام داده‌اند، چنین مجوزی مبنی بر بازداشت سازندگان این سی‌دی وجود ندارد. البته این سی‌دی مجوز لازم را اخذ نکرده و مانند بعضی از برنامه‌های دینی و مذهبی که متاسفانه به شکل غیرقانونی تولید و تکثیر می‌شوند عمل کرده است. ظاهراً این خود یک قانون نانوشته و عرفی شده که افراد و مراکزی که محصول مذهبی و دینی تولید و منتشر می‌کنند از اخذ مجوزهای لازم از مراکز ذیربط مانند معاونت سینمایی یا هنری و فرهنگی خود را مبرا می‌دانند.

ممکن است بفرمایید قانون دقیقاً چه می‌گوید:
طبق ماده ۲ آئین نامه مذکور در صورتی که فعالیت تجاری در زمینه تولید و تکثیر و عرضه آثار ویدئویی و لوح فشرده بدون اخذ مجوز صورت گیرد، متخلفان از یک تا ده میلیون تومان جریمه نقدی می‌شوند. همچنین در این آئین‌نامه آمده این مراکز توسط نیروی انتظامی پلمپ و افراد طبق موازین قضائی دستگیر می‌شوند. در خصوص مواردی همچون این سی‌دی سکوت کرده چون قانون به رفتاری اشاره دارد که وجه تجاری دارد. البته ذیل یکی از تبصره‌ها اشاره کرده در مرحله تشخیص عمل ارتکابی دادگاه می‌تواند نظر کارشناسی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را ملاک عمل قرار دهد.

دیدگاه شما در خصوص برخورد امنیتی و انتظامی در حوزه فرهنگ و هنر چیست؟
با برخورد امنیتی و انتظامی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مخالف هستم. به نظر می رسد بعضی برای حل مشکلات و لغزش‌های حوزه فرهنگ ابتدا به سراغ شیوه‌های امنیتی و انتظامی می‌روند، در حالی که این گزینه آخرین مرحله و البته نامناسب‌ترین شیوه است.

هر تلاش و محصول فرهنگی ناظر به دیدگاه و تفکر اندیشه‌ای که بهتر است آن اندیشه و تفکر نقد و مورد تحلیل قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *