پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۱

کدام بدتر است ؛ قلقل قلیان یا دود سیگار

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 48171
کدام بدتر است ؛ قلقل قلیان یا دود سیگار
 
به گزارش سرویس اجتماعی جهان باور نادرست مردم مبنی بر بی‌خطر بودن دود قلیان موجب شده خانواده‌ها حساسیتی نسبت به مصرف آن توسط فرزندان خود نداشته باشند، در حالی که پژوهش‌ها نشان داده است، دود قلیان حتی برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند نیز حامل خطرات بی‌شماری است.

توتون قلیان یک ماده دخانی است و همه مضرات سیگار را دارد. با این وجود قلیان چند تفاوت عمده با سیگار دارد؛ زمان مصرف هر نخ سیگار به طور متوسط پنج دقیقه است، در حالی‌که مصرف قلیان بین 20دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد. حجم دودی که در هنگام سیگارکشیدن به ریه فرد وارد می‌شود 500 سی‌سی است در حالی که هر قلیان 10 تا 15لیتر دود وارد ریه فرد می‌کند. در استفاده گروهی از قلیان هم بیماری‌های ریوی بین افراد مصرف‌کننده منتقل می‌شود. اما این همه ماجرا نیست. دودی که تا همین چند وقت پیش در قهوه‌خانه‌ها به حلق جوان‌ها می‌رفت از تنباکوی ویژه‌ای متصاعد می‌شد؛ تنباکوی میوه‌ای ارزان اما هیچ ارزانی‌ای بی‌حکمت نیست. تنباکوی میوه‌ای از بی‌کیفیت‌ترین تنباکوها تهیه می‌شود که حتی ارزش تولید سیگار را ندارد. همچنین انواع اسانس و مواد شیمیایی به این توتون اضافه می‌شود تا در آن طعم ایجاد کند. این مواد در فرآیند مصرف می‌سوزد و سموم مختلف وارد ریه فرد مصرف‌کننده می‌شود.
به گزارش روزنامه وطن امروز به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سالانه 60 هزار نفر به دليل استعمال دخانيات در کشور جان خود را از دست مي‌دهند. 
حدود سه درصد افراد 13تا 15سال مصرف‌کننده مواد دخاني هستند و 15 درصد اين گروه سني قليان مي‌کشند که مضرات آن بيش از سيگار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *