پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
صمصمایی در حاشیه اکران مستند «فاکتور صوری»

مستندسازان‌اشکالات نظام‌بانکی‌رابرملا کنند

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب: 381218
کارشناس حوزه اقتصاد و استاد دانشگاه گفت: باید پیگیری کرد که این پول‌ها را چه کار می‌کنند و به چه منظور این پول‌ها را می‌گیرند؟ این اگر برملا شود و بیشتر روی آن تمرکز شود، آن وقت آسیب‌های سیستماتیک بیشتر خود را نشان خواهد داد. روی این موضوع باید مستندهای بیشتری ساخته شود.
به گزارش جهان، دکتر حسین صمصامی، کارشناس حوزه اقتصاد و استاد دانشگاه در حاشیه اکران مستند «فاکتور صوری» در جمع دبیران اقتصادی رسانه‌ها گفت: خلاء رسانه‌ای در حوزه بانکداری اسلامی، عدم آگاهی مردم از طریق مستندسازی‌ است.

وی نقش مطبوعات و رسانه‌ها را در این زمینه برملاکردن ایرادات دانست و اظهار داشت: امروز خلایی که در زمینه بانکداری علی‌الخصوص در زمینه مطبوعات و رسانه‌ها داریم، برملاکردن آن اتفاقاتی است که در سیستم بانکی می‌افتد. این باید برملا شود. یعنی کسانی که تحت عنوان فروش اقساطی، مشارکت و جعاله، عقود اسلامی می‌گیرند. عمده تسهیلات بانکی نیز در همین قالب است.

صمصامی در ادامه بیان داشت: باید پیگیری کرد که این پول‌ها را چه کار می‌کنند و به چه منظور این پول‌ها را می‌گیرند؟ این اگر برملا شود و بیشتر روی آن تمرکز شود، آن وقت آسیب‌های سیستماتیک بیشتر خود را نشان خواهد داد. روی این موضوع باید مستندهای بیشتری ساخته شود. یعنی بروید دنبال کنید تا مواردی که تسهیلات گرفتند به چه عنوانی گرفته‌اند و در چه کاری صرف کرده‌اند؟

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: بحث فاکتورهای صوری قسمت کوچکی از فعالیت‌های غلط بانک است. شاید باید آن را عقود صوری نامید. فاکتورهای صوری تنها در مورد یک سری عقود مبادله‌ای وجود دارد؛ نظیر فروش اقساطی و جعاله. ۳۰-۴۰ درصد تحصیلات به صورت مشارکت است که برای آن فاکتوری نمی‌آورند، یعنی کاملا صوری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *