پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۶

حاشیه‌های جلسه مجلس/ وقتی لاریجانی به داد روحانی می‌رسد

يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 321917
جلسه علنی امروز صبح مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌های جالبی همراه بود که نگاهی به آن برای خوانندگان خالی از لطف نیست.
حاشیه‌های جلسه مجلس/ وقتی لاریجانی به داد روحانی می‌رسد
به گزارش جهان، جلسات مجلس شورای اسلامی همیشه حاشیه‌های خاص خود را دارد اما همه کسانی که جلسات مجلس را تحقیق می‌کنند می‌دانند که اوج مباحثات و هیجان نمایندگان را می‌توان در روزهای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی و یا استیضاح آنان دید و امروز هم پوست سه نفر از وزرای پیشنهادی علوم و تحقیقات ورزش جوانان و آموزش و پرورش به دباغ‌خانه مجلس شورای اسلامی افتاد تا عیار آنها توسط نمایندگان خانه ملت اندازه‌گیری شود.

فعلاً این کشمکش پارلمانی به جلسه بعدازظهر مجلس کشیده است اما جلسه صبح نیز برای خود حاشیه‌های جذابی داشت که شاید از اصل متن خبر نیز جذاب‌تر باشد.

* اندک اندک جمع مستان می‌رسد


جلسه امروز صبح مانند روال جلسات گذشته با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و البته سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که بخش اعظم آن مربوط به حادثه تروریستی در شهرستان سراوان و کشته شدن تعدادی از مرزبانان غیور کشور ما بود آغاز شد اما به محض پایان یافتن سخنان رئیس مجلس مهمانی وارد صحن مجلس شد و مشخص کرد امروز مجلس با دولتی‌ها سروکار خواهد داشت.

حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران با استقبال حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی وارد صحن علنی مجلس شد و در صندلی مخصوص به خود نشست.

البته به نظر می‌رسید که دور و بر روحانی خالی‌تر از دفعات قبل باشد چرا که تنها حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور وی را همراهی می‌کرد اما دقایقی قبل مشخص شد که بقیه وزرا و همراهان از قافله رئیس جمهور جا ماندند و به قول قدیمی‌ها اندک اندک جمع مستان می‌رسد.

اول از همه سر و کله جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیدا شد و سپس محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دارایی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدرضا صادق از مسئولان دفتر رئیس جمهور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به جمع دولتی‌ها در صندلی‌های جلوی صحن علنی مجلس پیوستند که البته برخی از آنها درست وسط سخنرانی روحانی وارد صحن علنی مجلس شدند.

* وقتی سخنرانی روحانی هم کارگر نمی‌افتد


لاریجانی از روحانی برای سخنرانی دعوت می‌کند و روحانی هم به راه و روش منبری‌ها سخنرانی خود را با یک دعا آغاز می‌کند اما هر چه این دعا را کش می‌دهد که شاید مجلسی‌ها و نمایندگان مجلس آرام سر جای خود بنشینند به نتیجه نمی‌رسد و اینجاست که نگاهی به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی می‌کند و لبخندی می‌زند.

بعد از لبخند روحانی، لاریجانی وارد عمل می‌شود و از نمایندگان می‌خواهد که سر جای خود بنشینند و گاه آنان را با اسم صدا می‌زد که فلانی بفرمایید سر جایتان و یا نماینده فلان جا که با ایما و اشاره در حال تردد هستید، بفرمایید سر جایتان. تذکرهای لاریجانی نظمی به مجلس می‌دهد و روحانی سخنرانی خود را آغاز می‌کند البته در این بین و درست در سکوی هیئت رئیسه و پشت سر لاریجانی تعداد زیادی از نمایندگان دور یکدیگر جمع شده‌اند و برای خود سر و صدایی راه انداختند و اگر کسی نداند فکر می‌کند که شاید بحث یقه‌گیری است و دعوایی است که مشت‌ها در آن رد و بدل می‌شود اما حقیقت ماجرا اینجاست که نمایندگان در حال قرعه‌کشی برای اسامی موافقین و مخالفینی هستند که برای صحبت کردن ثبت‌نام می‌کنند و حالا هر کس به دنبال این است که ببیند سهمی از این قرعه‌کشی به وی می‌رسد یا نه؟ در نهایت هیئت رئیسه است که به این تجمع پارلمانی آن هم درست پشت جایگاه خاتمه می‌دهد.

*گعده‌هایی که سرنوشت وزرا را رقم می‌زند

سخنرانی روحانی که پایان می‌پذیرد نوبت به موافقین و مخالفین است که هر کدام صحبتهای خود را برای نمایندگان ارائه دهند و به بیان نظرات خود بپردازند اما در این میان به نظر می‌رسد که سرنوشت وزرای پیشنهادی در گعده‌های دو نفره و سه نفره نمایندگان است که رقم می‌خورد البته هر کدام از گعده‌ها خصوصیات حزبی خود را دارد مثلاً در گوشه‌ای از مجلس حداد عادل، زاکانی و حجت‌الاسلام آقا تهرانی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و در گوشه‌ای دیگر مطهری و جمعی دیگر از نمایندگان که عضو فراکسیون رهروان هستند به بحث و تبادل‌نظر درباره وزرای پیشنهادی مشغولند البته در این میان سر کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود که صبح امروز در رأی‌گیری فراکسیون رهروان ولایت بار دیگر به ریاست آن انتخاب شده است حسابی شلوغ است و با بوس و ماچ از خجالت کسانی که به وی رأی داده بودند.

در این میان وزرا نیز از حضور در جمع این گعده‌های پارلمانی غافل نیستند و شاید فعال‌ترین وزیر صالحی امیری باشد که حضور وی در گرده نمایندگان فراکسیون اصولگرایان و بحث وی با حجت‌الاسلام نبویان بقیه نماینده‌ها را نیز به خود جلب می‌کند که البته سوژه مناسبی نیز برای عکاسان می‌سازد.

* وزرای اقتصادی مشغول کارند

البته در این میان سر وزرایی که در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند شلوغ است و بیشترین مراجعه نمایندگان به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است و لابد سر و کله آنها با نمایندگانی است که می‌خواهند بودجه‌ای را برای حوزه انتخابیه خود بکنند.

روحانی هم در این میان جای خاص خود را دارد و دور وی از همه شلوغ‌تر و هر کدام از نمایندگان نیز نامه‌هایی دارند که لابد منتظر امضای دستوری از طرف رئیس جمهور است.

سخنان موافقین و مخالفین بدون اتفاق خاصی جلو می‌رود و در این میان تنها تذکر مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران است که با فریادهای «دو» به نشانه مخالفت از سوی همکاران وی روبه‌رو می‌شود و لاریجانی از بقیه می‌خواهد که اجازه دهند وی تذکر خود را به طور کامل بیان کند در نهایت ساعت ۱۰:۳۰ صبح روحانی به همراه لاریجانی صحن علنی مجلس را ترک می‌کند و از حجت‌الاسلام ابوترابی ریاست مجلس را برعهده می‌گیرد.

* بازار داغ دیده بوسی با نمایندگان تازه حاجی


کم کم با نزدیک شدن به ساعات پایانی جلسه زمان تصمیم‌گیری درباره ادامه روند بررسی صلاحیت‌ها وزرا در جلسه بعدازظهر مجلس فرا می‌رسد و زمان این می‌شود که در این باره رأی‌گیری می‌شود.

در این میان ابوترابی از نمایندگان مجلس می‌خواهد که با بلند کردن دست خود موافقت یا مخالفت خود را با شروع رأی‌گیری در ساعت ۱۳:۳۰ و یا ۱۴ بعدازظهر اعلام کند روشی که شاید در زمان مرحوم مدرس در مجلس مشروطه برای نظرخواهی از نمایندگان مجلس اعلام می‌شد. در نهایت جلسه با اعلام ابوترابی به پایان می‌رسد و صندوق‌های رأی‌گیری نیز در همین میان به گوشه‌ای از صحن علنی منتقل می‌شود تا پذیرای رأی نمایندگان باشد. هنگام خروج نمایندگان از جلسه بعدازظهر نیز برخی از بازار دیده بوسی با برخی از نمایندگان به حج رفته نیز حسابی داغ بود که با عرق‌چین و سری بدون مو به راحتی از بقیه قابل تفکیک بودند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Saudi Arabia
شما با اين موضع گیریهای راه به جایی نخواهید برد چرا صدای ملت را در 24 خرداد نشنیدید کمی با مردم همصدا باشید احساس نکنید بیشتر از دیگران میفهمید. توهم توطئه دارید به حرف رهبر بیشتر توجه کنید با کینه انتقاد نکنید شما قبلا سایت بهتر و معتدل تری داشتید اما حالا مطالب .............موفق باشید در سرزمین وحی دعاگویتان هستم
عبدالله
کدوم صدای ملت؟ صدایی که اصولگراهای ...حاظرنشدند ائتلاف کنند و اصلاح طلبهای بی پشتوانه از ترس شکست نوکر کارگزاران و هاشمی شدند. بابا این هفت دهم که اینهمه پز نداره
"گرده‌هایی که سرنوشت وزرا را رقم می‌زند"
ظاهرا استفاده ازواژه گعده برای این مناسبات صحیح تر است . در صورت امکان تصحیح بفرمایید
م.د
United States
توهم رو که افرادی که ادعای بلدم بلدم داشتن زدن
Netherlands
... روحانی تنها باید برای عزل و استیضاح به خانه ی ملت برده شود از نمایندگان محترم ذتقاضا داریم سریعتر اقدام کنند
به امید خدا تا اتنخابات مجلس هم صبر میکنم.........