جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

دفاع پوتین از تصمیمش درباره اس۳۰۰

جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 417812
رئیس‌جمهور روسیه گفت: مسکو هیچ دلیلی برای ادامه ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران نمی‌بیند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با دفاع از تصمیم غیرمنتظره خود برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس۳۰۰ به ایران، تأکید کرد: تحویل این سامانه دفاعی به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: مسکو همچنین به لیست تحریم‌های کنونی سازمان ملل احترام می‌گذارد.

پوتین همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: امروز دوستان ایرانی ما در مذاکرات انعطاف زیادی از خود نشان داده و تمایل خود را برای دستیابی به سازش بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌شان ثابت کرده‌اند.

وی در ادامه یکی از دلایل این تصمیم خود را انعطاف ایران در مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: شرکت‌های ما این سامانه را تاکنون ساخته‌اند که قیمت زیادی نیز دارد. یک سامانه اس۳۰۰ ارزشی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار دارد. اما تاکنون هیچ کس هزینه آن را به شرکت‌های ما نپرداخته است.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه‌ گذشته با امضای حکمی ممنوعیت فروش سامانه اس۳۰۰ به تهران را لغو کرد که در نتیجه تهران و مسکو می‌توانند قراردادی را که پیش از این در سال ۲۰۰۷ برای تحویل این سامانه به ایران امضا کرده بودند اجرایی کنند.

در سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور وقت روسیه این قرارداد را به دلیل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این گزارش، این تصمیم پوتین مخالفت‌های زیادی را در میان مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی برانگیخته است.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به ابراز نگرانی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی،‌ گفت: این سامانه ماهیت دفاعی دارد و تهدیدی علیه منطقه و به ویژه اسرائیل محسوب نمی‌شود.

پوتین علاوه بر این اظهار کرد: روسیه زمانی که می‌خواهد قراردادهای دفاعی را با دیگر کشورها امضا کند همواره شرایط منطقه را در نظر می‌گیرد و احتیاط زیادی به خرج می‌دهد.

وی ادامه داد: ما زمانی که سلاح‌هایمان را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنیم همیشه به وضعیت این منطقه به ویژه خاورمیانه یا دیگر نقاط توجه می‌کنیم. لازم به ذکر است که ما بزرگترین تأمین کننده سلاح خاورمیانه نیستیم بلکه این آمریکا است که سلاح‌های بیشتری را به این منطقه می‌فروشد.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد: مسکو در گذشته ملزم بود تا برخی قراردادهای دفاعی را به این دلیل که می‌تواند موجب بی‌ثبانی منطقه شود به حالت تعلیق درآورد. اما اکنون دیگر دلیلی برای ادامه ممنوعیت انتقال اس۳۰۰ به ایران وجود ندارد.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: بنابراین مسکو به طور یکجانبه تصمیم گرفته است تا با هم‌پیمانانش برای لغو تحریم‌ها به صورت کلی همکاری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *